Uplni pitomci v IBM urcite nejsou, jsou jen trosku zahledeni sami do sebe (ostatne je to predevsim jejich problem, jine firmy z toho profituji).
U VGA totiz chybi krome cca sedmi existujicich ctecich/zapisovych rezimu jeste rezim jeden (ci jejich doplnek), kdy by se pomoci jednoho dvoubitoveho registru specifikoval offset zapisu do bitovych rovin. Z obrazku uvedeneho v clanku je patrne, ze v rezimu 320x200x256 jsou vsechny bitove roviny zretezeny tak, ze se z kazde vyuzije pouze ctvrtina pixelu - dalsi tri ctvrtiny nejsou dostupne.
Zapis a cteni pixelu je potom sice jednoduche, ale diky zretezeni rovin (posledni dva bity adresy ve skutecnosti specifikuji bitovou rovinu, nikoli adresu v rovine) jsme prisli o moznost ADRESACE zbylych pixelu, ty tam samozrejme jsou ulozeny, jak se da dokazat prepinanim chained/unchained mode. Stacily by tedy ctyri dalsi bity, kterymi by se specifikoval offset v ramci jedne bitove roviny. To u IBM neudelali, proto je z tohoto hlediska VGA docela slozite programovatelna, zejmena v porovnani s dalsimi grafickymi subsystemy te doby - Amiga, Atari ST atd.