Citujem:
"Standard VESA byl v minulosti použit zejména v operačním systému DOS, v dnešní době má význam pouze jako nejmenší společný prvek, který by (alespoň teoreticky) měly podporovat všechny moderní grafické karty - z toho také mimo jiné vyplývá, že X-server s podporou VESA by měl být funkční na prakticky všech počítačích typu PC, jeho reálná použitelnost je však vinou pomalé práce s video pamětí diskutabilní."
Toto prestava byt pravdou hlavne u novych grafickych kariet (kontkretne nVidia MX440 a novsie ATI radeony), ktore zmrsia, alebo vobec nedokazu dodat informacie o dostupnych grafickych moznostiach pomocou sluzieb VESA VBE. Konkretne u MX440 nie je mozne ziadnym normalizovanym sposobom ziskat velkost grafickej pamati, co komplikuje vypocet double, alebo tripple bufferov, resp. uplne znemoznuje ich pouzitelnost. Naproti tomu moderne ATI graficke adaptery v kombinacii s este modernejsimi ;-) AGP cipsetmi sa stavaju totalne anti normaticke, cize na takychto konfiguraciach je spustenie X-serveru na VESA, VGA16 a vsetkych generickych driveroch nemozne. Otovrene a dokumentovane normy so zazitou kompatibilitou ustupuju dzadom typu M$ Direct X a proprietarnym programovacim rozhraniam na urovni HW kariet... cize v podstate podobny jav, ako pred nastupom VESy.
Casom sa zrejme stretneme s aplikaciami, ktore budu bezat len na karte isteho vyrobcu, lebo system riadenia tychto "diel" bude absolutne nezlucitelny a nepreklenutelny ziadnou omackou. Asi sa vratim k svojmu staruckemu S3 Triu "3D" :)