Mam zkusenosti s popisovanym vectorovym displayem. Par let jsem pracoval s digitalnim osciloscopem LeCroy. Typ si bohuzel nepamatuju, ale byla to uctyhodna bedna s pekne hucicim vetrakem. Mel vectorovou obrazovku a muzu rict, ze to byla FANTAZIE. Byl monochrom, 2 stupne jasu. Kdyz byl obraz slozitejsi, tak zacal blikat, jak sla obcerstvovaci frekvence na polovinu, ale jinak to opravdu nemelo chybu. Pak jsem videl podobny osciloskop od stejne firmy, ale uz s klasickym radkovanym displayem. Hruza se na to vubec podivat. Kdo to nevidel, neuveri.
Jinak, pokud si vzpominam, jedna z klasickych arcade strilecek - raketa uprostred obrazovky a strilela po asteroidech na vsechny strany - tak ta byla taky vectorova.
Jeste bych zminil VECTORSCOP, coz byl taky vectorovy display, ale v tomto pripade to byl prachobycejny monitor, akorat s tim rozdilem, ze ho vyrobil clovek s prezdivkou Vector :-). Takze ho tady zdravim. Ciao Vector.
Tak jsem si vzpomel, ze emulator hracich automatu MAME hry bezici na "vektorove" grafice podporoval. Minimalne Asteroids a Pristani na mesici jsem na MAME pred x lety zkousel.
Tak me napada, ze jestli to melo barevny displej, tak uz pred stinitkem musela byt mrizka, coz jiz z principu snizuje (diskretizuje) rozliseni. Puvodni monochromaticke vektorove monitory nic takoveho jako mrizku samozrejme nepotrebovaly (neni tam zapotrebi presne smerovat elektronovy paprsek na barevne luminofory), proto je tam zobrazeni uz z principu analogove.
Cau, chtel bych vsechny upozornit na vektorovou grafiku v trochu jinem glancu.
Jestli ma nekdo zajem prohlednout si vektorovou grafiku v trosku vetsim meritku a zcela jine technologii, necht navstivi prazske planetarium. Grafika se promita laserem na kupoli a vypada to opravdu zajimave vcetne barvicek a nizke obnovovaci frekvence :-). Urcite se bezte podivat. Vim, ze show s darem od pritele Lasera zas neni tak neobvykla, ale to, co maji v planetariu, stoji za to. Zvlast, kdyz trefite nejaky zajimavejsi porad.
Podle me je to tak uchvatne, ze me jako milovnika jasnych noci by vic uchvatilo, kdyby tam celou tu hodinu promitali jen tu oblohu bez vsech tech multimedialnich vymozenosti. Maximalne bych uvital nejaky prijemny hlas s komentarem a nebo jen nejake zajimave povidani. Ale tim se nenechte odradit od navstevy planetaria.
Kdysi jsem tuším v Brně narazil na jednu cirkusáckou hernu v maringotce s honosným názvem začínající slovem video... + nějaké superativy.
Měli tam zajímavý hrací automat.
Princip hry byl, že jste ovládali autíčko (velké asi 15 cm) se kterým jste jeli po dráze. V pravidelných stále stejných intervalech se na dráze objevovali další (asi 3) auta. Dráha byla pořád stejná lomená zatáčka. K ovládání autíčka jste měli volant. Obrazovka byla je skleněná deska přelepená tenkým papírem. Celá scéna se jako stínohra promítala na tento papír.
Jedninou elektrickou součástí byla žárovka, která se po vhození mince rozsvítila asi na 3 minuty, a motůrek, který otáčel kotoučem s ostatními auty.
Ještě podotknu, že bylo uplně jedno kudy jste se svým autem jeli a jestli jste narazili (stíny aut šli přes sebe). Po daném intervalu se žárovka vypnula.
Vzhledem k tomu, že tehdy už jsem měl 286 - dost mě ta podivnost překvapila.
Dalsi spoustu vektorovych displeju najdete u ne PC zarizeni v armade a letectvu vubec. Vsechny radarovy obrazovky rizeni letovyho provozu (az do posledni doby, kdy je vevnitr SGI), HUD displeje v letadlech (i slavna L159 ALCA ma vektorovou obrazovku HUD i MFD, obraz z radaru nebo Mavericku je privaden jako normalni analogovy video; Gripen uz je barevny maticovy).
Je to (snad) 1. 128bit 2D akcelerator Imagine 128 od davne legendy
Number Nine (nebo byl snad driv Tseng ET6000?) z roku 1994.
Celkem macata PCI karta obsahuje samostatny SVGA cip
Cirrus Logic GD5422 s 0,5MB DRAM (tento se da vypnout a misto nej
pouzivat VGA kartu v jinem slotu), dale vlastni Akcelerator
(ano opravdu je to veliky cip jak noha :) se 4MB VRAM a nakonec
samostatny 175MHz RAMDAC od TI. V AutoCADu nebo 3DStudiu to byl
docela hukot, ale video ve windows si na tom moc dobre neprehrajete.