Autora chválím, ale chybí mi porovnání v běhu doby. Možná to autor správně zpracoval, když C64 a ZX Spectrum zařadil později, protože tyto stroje v sobě (každý v něčem jiném) mají o něco novější koncepci počátku 80. let.
U osmibitových Atari zbývá dodat, že se jednalo o marketingový tah, o oprášenou technologii 70. let, navazující na herní konzole, proto ta grafická rozlišení byla tak nízká...
Chapu, ze kolega Zilog je clenem Speccy scene, ale...
- Jednak nechapu, kde prisel na to, ze byla graficka rozliseni Atari oproti C64 a ZXku nizka...
- Druhak by si mel uvedomit, ze predevsim ZXko ma sice naprosto genialni design co se tyce vyrobnich nakladu, ale jinak je to neuveritelna slatanina, coz mi neprijde jako "novejsi koncepce".
Jinak tez doporucuji srovnat si operacni systemy. Atari jako jedine melo univerzalni pristup ke vsem zarizenim, lisici se jen pouzitym "device". "D:" disketa, "C:" kazeta, "E:" editor, "S:" obrazovka, "P:" tiskarna, "R:" RS232, ... A s jednoduchou moznosti doplneni.
No na tohle musim reagovat.
Pokud si spravne pamatuju, obecny pristup k zarizenim - tiskarna, seriovy port Microdrivy... melo ZX Spectrum take. Dalo se tam presmerovavat atd...Napsal jsem tenkrat desitky drajvru pro tiskarny tak o tom prece jen neco vim :).Spousta lidi to nevi, protoze ZX Spectrum videli tak zhruba z 10 metru a pak zbytecne plkaji. Dalsim problemem je skutecnost, ze spousta lidi znala ze ZX Spectra pouze zakladni jednotku - nikoliv uz Interface 1, kde byl seriovy port, pripojeni pro Microdrivy (ne jen kazetak byl pripojitelny k ZXS !!) a dokonce konektory pro Sinclairovu variaci na LAN (ano sit) - o tom se Atari ani nesnilo, protoze Atari XE/XL - malo platne - to byl vpodstate vylepseny hraci automat, doplneny o klavesnici. Vedle toho se ZX Spectrem se v Anglii pocitalo ve skolach vedle nemene skvelych pocitacu BBC. Vyroky ZX Spectrum = slatanina, to je tedy hodne silna kava. Konstrukce ZXS byla genialni a relativne jednoducha, ale to neznamena, ze slo o slataninu. ZX Spectrum byla nadherna ukazka inzenyrske sikovnosti.
Ano ano, plný souhlas. Ještě dnes zamačkávám slzu v oku. To byly časy. Přesně jak píšete, Spectrum je dodnes jeden z nepřekonaných hardwarů. Další v řadě pokračují počítače řady Commodore Amiga + jejich (tak trochu zneuznaný) AmigaDOS, Workbench + intuition.library. V tom se daly psát aplikace používající GUI i v assembleru Motoroly řady 68k. Kdybych to samé měl psát v assembleru pro x86 + Windows (popř. X Windows) tak bych asi zešedivěl.
Kdybych to samé měl psát v assembleru pro x86 + Windows (popř. X Windows) tak bych asi zešedivěl.
V techto (pro mne uz historickych) technologiich se uz nevyznam, ale mate mne to XWindows... co to je? mel si na mysli X11? (X11R6 tedy Xwindow - bez "s")
Jinak diky za serial, je to pekne pocteni. Rad ctu o dobach opravdovych hackeru.
Petr.
s tema obecnyma zarizenime mas pravdu , ale aniz bych chtel vyvolavat flame nevim v cem bylo atari horsi nez ZX spis si neuvedomuju jedinou vec ve ktere by se mi spectrum libilo vic jak atari trebas 800xl nehlede na 130xe. Navic s disketovou mechanikou to byla pozdeji uplna parada . Mozna jen ten commodor 8bit byl srovnatelnej , ale zx spectrum tedy ne.
Pokud bylo atari vylepseny hraci automat, tak ZX byl tezce vykuchany hraci automat, nebo jeste presneji "votekla kalkulacka" :-))). ZX melo hrube levny design made in china - viz gumova klavesnice, absence tlacitka na vypnuti, reset.. Bez dalsich rozsireni to moc neumelo - muzu zminit napr. zvuk, pripojeni joysticku, tiskarny... Problematika pouziti kazetaku ja taky znama - absence rychleho standardu ala Turbo 2000 a vysoka citlivost pri kopirovani. Na atarku jsem si bezne kopiroval hry v T2000 na dvojceti od vietnamcu v turbo modu...
K poznamce "jednak nechapu, kde prisel na to, ze byla graficka rozliseni Atari oproti C64 a ZXku nizka":
Kdyz mluvim o grafickych rozlisenich, myslim i "treti" rozmer - barevnou hloubku.
Nejde mi o shazovani Atari, ale beru to jako fenomen, ze v "krasnejsi" grafice nevznikaly na osmibitovem Atari pozdeji zadne nove hry. Ve srovnani s C64 nevim ani o "novych" trikovych atarackych modech umoznujici aplikace ci hry napr. v jemne grafice s vetsim poctem barev.
Z meho studentskeho okoli mam jeden poznatek: Kazdy majitel Atari velmi rychle presednul na PC. Bylo to proto, ze byli tak progresivni, a sli s dobou? Nebo proste jen odhrkali par hitovych gamesek z predposledni ctvrtiny 80. let a zili ve stinu Atari ST...
nemam ten pocit, ze by ataristi presli na pc. citil sem to presne naopak, ze spectristi presli na pc ;) Ale dnes uz je to stejne jedno, ST nebo i Amiga jsou uz davno odsunute z mainstreamu.
BTW bude v pristich dilech neco o techto strojich?
C64 mělo přístup také ke všem zařízením, 8 až 11 = 1. až 4. diskdrive, 15 byla tiskárna, nějaké číslo byl kazeťák, obrazovka, sériový port atp.. ale už je to dlouho co jsem c64 zapínal naposled. Ale pokud vím tak na C64 se později udělalo i několik typů harrdisků, například SCSI CBM, ale v dnešní době jde sehnat i hadr/flashdisk od jedné české společnosti. Co vím tak k ZX jde taky hadr připojit (také několik různých zařízení) ale k Atari nic takového snad neexistuje.
No, ja se nesmim hadat o tom, jestli je lepsi Speccy nebo Atari, protoze jsme s Petym (ktereho timto zdravim) pred dvema lety uzavreli mir na vecne casy a nikdy jinak (on uz taky vyrostl a dokonce na spektrackych mitincich neupaluje Atarka, jako kdysi :-).
Ale pokud porovname pouze graficke rozliseni Atari, C64 a ZX Spectra, tak je na tom Atari zdaleka nejlepe. Na beznych TV v norme PAL bylo mozne pouzit "siroke hraci pole" a pridat dalsich 32 zobrazovanych radku, tj. rozliseni bylo 384x224 pixelu, coz je na osmibitaka docela slusne. C64 mel horizontalni rozliseni 320 pixelu a Spectrum pouze 256. Diskuse o barvach a spritech je samozrejme o necem jinem, tady by s prehledem zvitezil C64, stejne jako v hrubem vypocetnim vykonu ZX Spectrum, protoze Z80 melo taktovany na zhruba dvojnasobek MOSackych procesoru.
No, že by v barvách s přehledem zvítězilo C64 bych taky moc netvrdil. Ono má docela omezenou paletu barev a jejich použití je navíc limitováno atributy. Pomocí interlace a dalších technik z toho jde vyždímat dost, ale to z Atárka taky. Když se člověk kouká na některá novější dema, tak nestačí žasnout. Plynule počítané texturované a nasvěcované 3D objekty, různé tunely, bumpmaping a další šílenosti. To všechno s 1.7MHz CPU a maximálně pár set KB RAM. Nechápu..
Zmena barvovych registru na kazde radce je samozrejme mozna na Atarku i C64, tady spis jde o to, ze Atarko melo omezene moznosti v nejvyssim rozliseni (320 pixelu na radek), protoze se generovaly dva pixely na jeden takt, takze se v tomto rezimu s temi barvickami nedalo tak vyhrat, jako napriklad pri 160 pixelech na radek.
Pokud budeme porovnavat pouze bitmapovou grafiku (tj. "hraci pole"), tak je na tom Atari a C64 zhruba nastejno (display list u Atarka vs atributy u C64). Komous vsak mel lepsi sprity - osm spritu bud monochrom nebo multicolor (dokonce slo zobrazit i vice spritu, ale nesmely byt ve stejne horizontalni pozici).
V 3D demech apod. se to moc nepozna, ale ve hrach ano. Mimochodem, taky jsem si stahl nova dema pro Atarko a nestacil jsem se divit, co z tech masin dokazou dostat. Je to teda urcene hlavne pro 320kB stroje (ja mel zakladni 800XL), ale hlavni je ta plynulost animaci, ktera je, kdyz si clovek uvedomi ten HW vespod, neuveritelna.
Sice malo 2nasobny takt, ale operacie 6502 boli omnoho rychlejsie, co sa tyka poctu taktov. Mam pocit, ze vo vtedajsich "benchmarkoch" :-) atari vychadzalo lepsie.
Ony se ty procesory dost tezko navzajem porovnavaji. Napriklad 8080 mel vice registru (a Z80 dokonce vsechny povysil na akumulatory a pridal blokove operace), MOS 65xx zase bohate moznosti adresovani pres indexregistry a predevsim znamou nultou stranku pameti, kterou osobne povazuji za pole 256ti registru :-)
Synteticke benchmarky toho moc nereknou (staci se podivat na dnesni situaci), ono jak taky benchmark prelozit na znacne odlisnou procesorovou architekturu.
Dokonce si troufnu rict, ze 8080 je dneska (z hlediska programovani v assembleru) bliz k Pentiu nez k 65xx (na ten ideove navazuje Motorola se svou genialni 68HC11).