Hlavní navigace

Názor k článku Grafické operace přímo podporované čipy karty VGA od Ondřej Novák - Dodnes na kartách se nastavuje, zda je nutné...

  • 20. 8. 2024 13:19

    Ondřej Novák

    Dodnes na kartách se nastavuje, zda je nutné čekat na v-sync

    V začátcích tam byl ještě jeden problém. Pokud člověk nastavil offset, tak ten se aplikoval až při návratu paprsku. Pokud člověk nepočkal, a začal klasickým smazáním back bufferu pro nakreslení scény, tak si nemusel všimnout, že stále ještě maže front buffer. Výsledkem bylo blikání a pokud framerate renderingu byl nižší než framerate obrazovky, pak typicky problikávala černá.

    Proto i DOOM používá triple buffering, kdy front buffer je vidět, první back buffer je připraven ke zobrazení a do druhého back bufferu se maluje.

    Čekání CPU na vsync zas takový problém není. Obrazovka má 70Hz a často z bídou dosahovaly polovic na běžném PC. Já byl rád, když mi DOOM jel 20fps. Tedy většinu času se strávilo renderingem a game logic a jen krátký okamžik ve smyčce na čekání vsync. Případně při triple bufferingu se nečekalo, tedy za předpokladu, že fps hry nebylo vyšší než frekvence monitoru

    Novější karty pak uměly přepínat buffery za běhu, tedy změna byla aktivní okamžikem přepnutí a čekání nebylo třeba. Dnes tedy triple buffering moc nemá smysl, pokud tedy člověku nevadí "trhání obrazu" při rychlém pohybu, kdy k přepnutí dojde uprostřed obrazovky. Tam pak triple buffering smysl má spolu s vsyncem