Pixel není žádným nováčkem a jeho vývoj už běží pěkných pár let. Přestože je stále k dispozici pouze v beta verzi, jedná se o natolik zajímavý program, že se vyplatí o něj zajímat.
Jeho autorem je Pavel Kanzelsberger, který se sice narodil na Slovensku, ale v současné době bychom jej spíš potkali v Soulu.
Na začátku jsem se zmínil o Photoshopu a určitě to nebylo náhodou. Pixel totiž nijak neskrývá snahu se tomuto grafickému editoru podobat. Nabízí velmi podobné prostředí, ovládání i funkce. Zmíněný Photoshop je ve světě MS Windows mezi grafiky de facto standardem a patří ke špičce.
Má ovšem dvě podstatné nevýhody: existuje jen pro MS Windows a Mac OS X a stojí v přepočtu okolo 25 000 Kč. To sice pro profesionálního grafika nemusí být tak závratná částka, ovšem jako domácí fotograf, který občas potřebuje upravit pár svých fotek, si to dovolit nemůžete.
Možná namítnete, že jsem zapomněl na Gimp. Ačkoliv ho používám, musím konstatovat, že pro seriózní práci mu chybí dost podstatných věcí. Bohužel. Bez podpory CMYK, správy barev a barevné hloubky 16 bitů na kanál nelze Gimp považovat za plnohodnotný grafický editor pro poloprofesionální a profesionální nasazení.
Jedním z řešení je například zmíněný Pixel. Za přijatelných 32 USD získáte funkčně nabitý editor, který je možno provozovat na platformách MS Windows, Linux, Linspire, Mac OS X, BeOS, Zeta, QNX, MorphOS, FreeBSD, eComStation, OS/2, SkyOS a dokonce DOS. Časem by jeho cena měla zvýšit na 70 až 100 USD, ale to je stále jen zlomek ceny Photoshopu.
Instalace
Autor nabízí ke stažení zkušební verzi. Rozhodl jsem se demo stáhnout a podívat se mu na zoubky. Z webu na www.kanzelsberger.com jsem stáhl příjemně malý 10 MB tarball. Po rozbalení z něj vypadl jediný soubor typu ELF, který v sobě ukrývá instalátor.
Samotná instalace proběhla překvapivě velmi rychle a bez problémů. Můžete si vybrat z podporovaných jazykových verzí, vedle angličtiny je to dalších devět jazyků. Čeština bohužel chybí, ale můžete zvolit slovenštinu, která je nám pochopitelně velmi blízká. Podle informací z webu není problém vytvářet další jazykové varianty. Pokud nemáte na svém stroji rootovská práva, nic není ztraceno. Instalační soubory můžete bez potíží umístit do svého domovského adresáře. Za několik sekund (asi 7) je nainstalováno.
Tak, jako mě udivila rychlost instalace, zaskočila mě i rychlost startu. Pixel je kompletně připraven k běhu za dvě sekundy, a to i na 800 MHz počítači. Po startu se dostanete do poměrně známého prostředí. Vlevo je k dispozici klasická paleta funkcí od základních štětců, kapátek až po magickou hůlku, razítko a další. Vpravo jsou pak defaultně otevřené dialogy vrstev, jpeg optimalizací a další. Jejich množství a polohu lze pochopitelně jednoduše přizpůsobovat.
Funkce
První věcí, která vás asi bude zajímat, je množství podporovaných formátů. Pravda, není jich nějak závratné množství, ale ty hlavní tu najdeme: jpeg, png, tiff a další. Pixel umí mnohem více formátů načítat než ukládat, ale to je docela pochopitelné. V „open” dialogu najdeme například i nativní formát Photoshopu (.psd). Pokud máte v systému nainstalovanou knihovnu JasPer, můžete používat JPEG-2000.
Už jsem se zmínil o práci s barvami. Pixel umí pracovat s 8, 16 a 32 bitovými barevnými prostor CMYK, RGB a také HSV, který popisuje barvu pomocí tří složek Hue, Saturation a Value. Také umožňuje práci s HDR (High Dynamic Range), a to až ve 32 bitech na kanál. Některé grafické editory při zpracování HDR obrázků zaokrouhlují barvy na 8 bitů. Program zvládá kompletní práci v plných 32 bitech od načtení až po uložení.
Pixel také velmi dobře zvládá color management, který je samozřejmě k dispozici pro všechny barevné prostory.
Pro ladění (adjustment) fotografií je k dispozici klasická sada nástrojů jako jsou úrovně, křivky, vyvážení barev a několik dalších specialit – gama a vyvážení expozice.
Pixel si s sebou v základní výbavě přináší více než stovku efektů, které je možno zobrazit v příjemném průvodci, včetně jejich náhledů. Efekty jsou přehledně rozděleny do skupin podle zaměření. Kromě klasických filtrů je ovšem k dispozici ještě jedna specialita, kterou jsou life efects, čili živé efekty. Ty se chovají jako virtuální vrstva, která aplikuje na vrstvy pod sebou zvolený efekt. Výhoda je v tom, že se doopravdy nic nemění, efekt je možno průběžně nastavovat, případně vypínat jeho zobrazení a výsledek můžete uložit až nakonec.
Výkon a stabilita
Pixel se chová velmi svižně a nedělá mu problém pracovat ani s extrémně velkými obrázky. Fotografie v řádu megapixelů mu tedy žádné problémy nedělají.
Nepozoroval jsem žádné pády ani jiné potíže, na které si dříve stěžovali někteří uživatelé. V současné době je projekt zmražen, nové funkce už nejsou přidávány a probíhá stabilizace. Pak by měla vyjít ostrá verze 1.0. Ta se měla objevit už koncem loňského roku, a tak bychom se jí snad měli dočkat co nejdříve.
Závěr
Pixel mě velmi zaujal svou multiplatformností, výkonem, funkcemi i příjemnou cenou. Pokud vám nečiní potíže zaplatit za dobrý software, můžete nad ním uvažovat. Pomůže vám i bezplatná demoverze, která není nijak funkčně omezená, ale do všech editovaných obrázků přidává vodoznak s nápisem „Demo”, který se objeví po celé ploše obrázku.