Názor k článku Grafický editor Pixel od Anselm - Před pár měsíci jsem se rozhodl Pixel vyzkoušet...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 9. 2. 2006 13:25

    Anselm (neregistrovaný)

    Před pár měsíci jsem se rozhodl Pixel vyzkoušet a takto to dopadlo: (Windows 2000, P4 1.9GHz, 1GB RAM)

    Některé (i triviální) operace byly extrémně pomalé, daleko za hranicí únosnosti.

    Při porovnání s Photoshopem (s fungující správou barev) je zobrazení v Pixelu prostě barevně jiné. Používám kalibrovaný monitor Barco, takže si mohu dovolit tvrdit, že rozdíl uvidím.

    Pixel neustále padá. Chápu, že to není finální verze, ale v trial verzi není nic vidět přes ty hloupé nápisy a takto nestabilní program si prostě od nikoho nekoupím. Proč bych měl pracovat pro autora jako betatester a ještě mu za to platit?

    Po těchto zkušenostech jsem od dalšího testování upustil a program odinstaloval.

    Co se GIMPu týče, je to lepší kandidát na náhradníka Photoshopu: Přímo ve CMYKu pracovat nepotřebuju (a dost dobře nechápu, kdo by to, při úpravách rastrových obrázků, tak nutně potřeboval). Potřeba je pouze přesný převod RGB->CMYK použitím volitelných metod a okamžitého náhledu konverze (alespoň kontrola gamutu by neškodila).
    Separace na pláty ve vrstvách (což je současný stav převodu do "CMYKu") je naprosto zbytečná. Výsledkem konverze by měl být opravdový CMYK soubor (tj. barvy v kanálech) s profilem (pro začátek třeba s jedním "pracovním", např. nějaký Euroscale).

    Ani při práci v RGB ve skutečnosti nevidíte co děláte, protože GIMP nemá podporu profilů (a obecně správy barev). Není možné kvalitně upravovat fotografie bez fungujícího color managementu. V další verzi slibují drobná zlepšení, ale budou to opravdu jen drobnosti. Alespoň budeme mít relativní jistotu, že vidíme skutečné barvy a ne jejich hardwarově závislou aproximaci.

    Na obranu GIMPu:
    UI je jen záležitost zvyku. PS mi v tomto směru nepřijde nijak geniální.

    Práce v 16bitové hloubce by se v GIMPu hodila, ale ne tak odbytá jako ve Photoshopu. 16 bitů v PS stejně používám minimálně, protože pak polovina nástrojů není dostupná.
    Kdyby ovšem v GIMPu implementovali obecný subsystém pro jiné mody než je 8bitRGB, pak by přímá podpora prostorů CMYK a LAB byla celkem snadnou záležitostí. Dalo by to ale hodně práce;)

    Dále RAW "formát" není formát. Každý výrobce má "svůj" RAW a jeho implementace je do značné míry záležitostí ochoty onoho výrobce.