Názor k článku Grafický subsystém počítačů Amiga II od Karel - Víceméně máte pravdu. Copper měl vlastní program, který...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 10. 2009 8:20

    Karel (neregistrovaný)

    Víceméně máte pravdu. Copper měl vlastní program, který se restartoval při vertikálním zatemnění. Instrukcí moc nepotřeboval, protože vlastně nic neuměl – jen počkal na nějakou pozici paprsku a pak zapsal data do nějakého řídícího registru.

    Hlavní procesor se pak staral o dvě věci – zaprvé si hrál s daty a grafikou a zadruhé přeprogramovával copper.

    Co se rychlosti copperu týká, tady v článku se píše že buď 4 nebo 8 pixelů. Tak nějak to bylo. Některá dema to využívala na relativně rychlé vykreslování plnobarevné grafiky. Jeden plán jste si vyhradil na „mřížku“ a pak copperem měnil barvu té mřížky. Mřížka vypadala třeba tak, že jste měl 3 obarvené pixely a pak jeden prázdný. Takhle se to opakovalo na celém řídku. Další řádek byl o pixel posunutý. Tím, že se nejednalo o jednolitou plochu, to zdaleka tolik netrhalo za oči.

    Zdůrazňuji, že na to stačil jeden plán. V dalších jste mohl mít 16 barevný obrázek, který „animaci“ na pozadí překrýval.

    Další trik pro horizontální změnu barev, který uměl copper „zrychlit“ spočíval v tom, že jste si opět vykreslil mřížku, ale tentokrát hustší (2 pixely barva, 1 pixel prázdno). A vykreslil jste si je ve 32 barvách, tedy první čárka barva 1, druhá čárka barva 2, atd. Pak jste si nastavil barevnou paletu tak, aby prvních 31 segmentů obsahovalo barvy, jaké chcete. Program pro copper pak dělal to, že jakmile se začalo vykreslovat, a tedy se vykreslila první čárka barvou 1, tak změnil barvu 1. Pak hned změnil barvu 2 atd. Barvy se střídaly po 3 pixelech, tedy rychleji, než copper stíhal přepisovat barvy, ale vždyť on měl 30 barev náskok :-) Aby si stihl připravit barvy pro další řádek, obvykle se vkládal jeden prázdný. Pokud se ale nevykresloval obrázek přes celou šířku obrazovky, mohly být pixely i hustší, protože copperu nestačil „ujet“ vlak. Navíc pak bylo při zatmění dost času si nastavit barvy pro další řádek.

    A jednou jsem to celé viděl s mřížkou ve „3D“. Nejsem si jistý jak to bylo uděláno, ale předpokládám, že to bylo s použitím Halfbrite, kde místo neobarveného pixelu byl pixel s polovičním jasem.

    A když už jsme u toho copperu, na Amize v některých demech byly obrázky v HAM módu, které měly neuvěřitelnou ostrost. Standardní HAM umí volit jednu barvu ze 16 nebo libovolnou změnu jedné barevné složky. Pokud tedy chcete mít vedle sebe zelenou a modrou, pak musíte mít tu modrou v barvové paletě – protože změna přes barvové složky je „zelená na 0, modrá na 15“. Bez použití palety by tam vznikl černý pixel. Pokud ale těch „strmých“ barevných přechodů máte více, dojde vám počet barev v paletě a jste namydlení. A právě zde se dal využít copper, který vám dokázal ve správnou chvíli do barvové palety dohodit tu správnou hodnotu. Akorát si tedy nedokážu představit, jak by někdo dokázal na Amize takový obrázek nakreslit. Předpokládám, že ho kreslil na nějakém jiném počítači, který uměl více barev bez problémů a pak ho „konvertoval“.

    Jo, to jsou krásné vzpomínky. Jenže před 16 lety byla jiná doba, Amigu mělo hodně lidí a člověk se mohl pravidelně inspirovat (a předvádět) kupříkladu v Brně na Resetkání. Dneska by to bylo psaní tak leda do šuplíku.