Vlákno názorů k článku Grafický subsystém počítačů Amiga od . - Konfigurace bitových rovin mohla být následující (podrobnosti si...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 9. 2009 19:57

    . (neregistrovaný)

    Konfigurace bitových rovin mohla být následující (podrobnosti si uvedeme příště)

    Tato sekce se týká výhradně šestibitplanových grafických módů, které se v reálu až tak nepoužívaly. U standardních grafických módů s 2–32 barvami (1–5 bitplany) žádná speciální konfigurace nebyla.

    Co se týče grafického módu HAM, tak kromě toho, že byl opravdu dost pomalý (čili vhodný pouze na statické obrázky), z principu, jak byl vytvářen, trpěl degeneracemi sousedních pixelů. Jelikož byla barva specifikována tak, že se vzaly dvě složky sousedního pixelu a změnila se třetí složka, je jasné, že v určitých případech byla výsledná barva více či méně zmršená. Krásně je to vidět na ukázkovém následujícím obrázku. To, co vypadá jako scan z notně ojeté VHS pásky, jsou ty chyby HAMu:
    http://upload.wikimedia.org/…6example.png

    Na druhou stranu při vhodně zvolených barvách to poznat skoro nebylo:
    http://www.pouet.net/…ots/7127.jpg

  • 24. 9. 2009 21:37

    SanTiago (neregistrovaný)

    > Co se týče grafického módu HAM, tak kromě toho, že byl opravdu dost pomalý

    Jak mohl byt HAM pomaly? Co to tvrzeni vubec znamena? Ze scanner nezvladal vysoky pixelclock? To asi ne. Nebo ze by se zpomaloval procesoru pristup do pameti? To asi taky ne.

  • 24. 9. 2009 22:05

    . (neregistrovaný)

    Amiga Hardware Reference Manual:

    If the display contains four or fewer low-resolution bit-planes, the
    68000 can be granted altemate memory cycles (if it is ready to ask for
    the cycle and is the highest priority item at the time).
    However, if there are more than four bit-planes, bit-plane DMA will begin
    to steal cycles from the 68000 during the display.

    During the display time for a six-bit-plane display (low resolution, 320
    pixels wide), 160 time slots will be taken by bit-plane DMA for each
    horizontal line. As you can see from Figure 6–11, bit-plane DMA steals 50
    percent of the open slots that the processor might have used if there
    were only four bit-planes displayed.

    Mám to přeložit nebo to takhle stačí?

  • 24. 9. 2009 23:52

    SanTiago (neregistrovaný)

    Jasne. tedy ta pomalost se netyka specificky HAM modu, ale vsech 6-planovych modu (a tedy i EHB, o kterem se ve clanku pise, ze v nem bezel Black Crypt). To dava smysl.

  • 25. 9. 2009 8:24

    . (neregistrovaný)

    Já jsem taky nepsal, že se pomalost týkala JEN HAMu. Ale že kromě té pomalosti měl HAM ještě zásadní nevýhodu – degeneraci obrazu (což v článku vůbec nebylo zmíněno a přitom je to myslím v rámci tématu dost důležité). Takže se HAM prakticky používal pouze pro zobrazování digitalizovaných či renderovaných statických obrázků. Například hry nenáročné na systémové prostředky – textovky, karetní (známý Hollywood Strip Poker). Nicméně díky aspoň za to – v době PC s EGA nebo Atari ST s 16 barvami.

    Ostatně Black Crypt byla také hra celkem dost nenáročná na systémové prostředky. Žádné rozsáhlé grafické operace, žádné extrémní výpočty. Tam si mohli dovolit šesti bitplanový mód použít.