OOP v Groovy
Groovy, stejně jako jeho mateřská Java, je silně objektově orientovaný jazyk. Na rozdíl od Javy není nutné tvořit hlavní třídu, což ale jazyku na jeho objektovosti rozhodně neubírá. Ukažme si tvorbu třídy v Groovy:
class Dog{ name bark(){ println "Haf, haf!" } }
myDog = new Dog() // vytvoreni nove instance tridy Dog myDog.name = "Mollie" // pojmenujeme naseho psa (promenna objektu name) myDog.bark() // a ted si trochu zastekame
Na výstup dostaneme pochopitelně „Haf, haf!“ A teď se podíváme ještě na jednu, již o něco složitější ukázku (přejato z JavaBeat.net):
// vytvorime novou tridu class Product{ // promenne objektu private String name private def price def vendor public Product(){ } Product(name, price, String vendor){ this.name = name // pristup k promenne objektu z vnitrku tridy this.price = price this.vendor = vendor } public String getName(){ return name } def setName(name){ this.name = name } public String getPrice(){ return price } def setPrice(price = 100.00){ // predani defaultni hodnoty promenne price this.price = price } def toString(){ return "Name = $name, Price = $price, Vendor = $vendor"; } static main(arguments){ def p1 = new Product("Mobile", "10000", "Nokia") println(p1.toString()) def p2 = new Product(name: 'Laptop', price: "540000", vendor: "IBM") println(p2.toString()) def p3 = new Product() p3['name'] = "Television" p3.'price' = "45454" p3['vendor'] = "Samsung" println(p3.toString()) def p4 = new Product(name: "DVD Player", vendor: "TCL") p4.setPrice(); println(p4.toString()) } }
Výstup:
Name = Mobile, Price = 10000, Vendor = Nokia Name = Laptop, Price = 540000, Vendor = IBM Name = Television, Price = 45454, Vendor = Samsung Name = DVD Player, Price = 100.00, Vendor = TCL
Nic moc překvapivého, jak vidíte. Definice třídy v Groovy je na půl cesty mezi kódem v Javě a kódem v Pythonu či Ruby. Proměnné objektu se z vnitřku třídy volají this.metoda
, třída se tvoří klíčovým slovem class
, metoda klíčovým slovem def
, proměnná či metoda může být public
nebo private
.
Groovy podporuje tzv. defaultní parametry, což jsou defaultní hodnoty, které se přiřazují při definici metody jednotlivým proměnným a kterých proměnná nabude v případě, že její hodnota nebyla při volání metody specifikována. Defaultní hodnoty se předávají takto:
def setPrice(price = 100.00){ this.price = price }
Nyní, zavoláme-li metodu setPrice
bez parametrů, proměnná price
nabude defaultní hodnoty 100.00
. Prosté a užitečné.
Příště
Tak, a to je pro dnešek vše. V příštím pokračování našeho miniseriálu se budeme věnovat zajímavým projektům v Groovy. Například webovému frameworku Grails a sestavovací utilitce Gant. Obě jsou inspirovány svými protějšky v Ruby – Ruby on Rails a Rake.