Prilis nerozumim, proc by mel byt treba Xvid na PAL lepsi volbou nez H266. Je poznat, ze Xvid "tolik nemaze"? Muzeme dostat screenshoty nebo video?
Vim, ze dekodovani Xvid bude jednodussi a tudiz i mene HW narocne. Na druhou stranu mnohe programy jiz nefunguji se starsimi formaty. Z toho duvodu sa oplati prechod na novy format i kdyby bral o neco vice mista pri stejne kvalite. Kdysi nam treba prekazelo, kdyz se video nevlezlo do 700MB. Dnes kdyz to same video zabere i 1GB, tak to vazne nikomu nebude vadit.
To dokumentuje obecnou vlastnost komprese. Zkomprimovana data lze rozdelit do dvou datovych skupin - parametrickych a slovnikovych. Idealni komprimace z hlediska minimalizace objemu dat pro prenos zdroj - cil minimalizuje parametricka data a slovnikova data se snazi vytvaret tak, aby nemusela byt soucasti zkomprimovanych dat (napr. na strane prijemce - pri dekomprimaci - je lze na zaklade parametru vypocitat). Tam (samozrejme krome spousty dalsich triku vyuzivajicich moznosti ztratovosti komprese a cim dal efektivnejsiho vyuziti statistickych vlastnosti komprimovaneho - na ukor casu a narocnosti dekomrese) smeruji H.26x a spol.
Takovy limitne idealni komprimator pak generuje pouze jeden bit informace (pritomnost/nepritomnost komprimovaneho). U videa to zni jako scifi, ale dobrym prikladem je treba sw na komprimaci fotozaznamu hvezdne oblohy. Na strane generatoru i prijemce mate obrovsky slovnik snimku hvezd a dalsich nebeskych teles, pak staci prenest pro kazdy detekovany objekt ve scene pouze index do slovniku (nebo kombinaci indexu), a zbyly komprimovany obraz je pouze "cerna obloha" zatizena drobnym sumem vzniklym po extrakci objektu ze sceny.
Podobne ambice se cas od casu objevuji u animovanych filmu, kde popis pandulaka vektorovou grafikou je vyrazne efektivnejsi, nez komprese jeho bitmapy. Problem je v konverzi do objektu, dale to, ze anim. neni mainstream, a take skutecnost, ze komprese scen s velkymi jednobarevnymi plochami nakonec dopada velmi dobre v porovnani se scenou z hraneho filmu, takze to vlastne neni treba.
Jj, naivně jsem si myslel, že když si převedu díly Červeného trpaslíka v MPEG-4 a rozlišení 720 × 576 na H.264 nebo H.265, ušetřím místo, ale realita byla taková, že při stejné kvalitě byla překódovaná videa ještě citelně větší.
Důvod, proč jsou tyto staré seriály všude jen ve starých formátech, není ani tak ten, že by si nikdo nedal tu práci to převést, ale protože to prostě nemá smysl.
I u rozlišení, na které není optimalizovaný, bych čekal, že dosáhne minimálně srovnatelné velikosti.
Myslím, že to nemusí platit. U vyššího rozlišení máte přechody kontrastu jemnější a kodek s tím může počítat ve všech třech osách. U nižšího rozlišení je v jednom pixelu třeba čtyřnásobný nebo šestnáctinásobný kompromis a nový kodek tedy nemá data na to, aby zvlolil "svůj" kompromis.
Ztrátové kokdeky jsou založené na empirii, "ví" se, které detaily oko nepostřehne a které ano. Taky se ví, co bylo u generačních předchůdců nedotažené.
Pokud do nového kodeku pošlete data poškozená starším kodekem, bude výsledek o to horší. Pokud to chcete kompenzovat a situaci nezhoršovat, pak povolíte takovou bitrate (nebo kvalitu), která dosáhne ještě horší velikosti, než původní formát.
Pokud by měl být výsledek datově lepší, pak by bylo jedinou možností, aby to kodek dotáhl na kompresi dat (na bezeztrátové části). Jenže v této oblasti se zas takových pokroků nedosahuje.