100x raději si přečtu recenzi na pěknou novou hru, byť placenou, než zadarmo vykopávky, které jsou na úrovni her z osmdesátých let. Tím nemám na mysli, že to není 3D a megahyperbarevné, ale mizernou hratelnost bez nápadů. Bez ohledu na to, že v osmdesátých letech vznikaly i velmi kvalitní hry.
Takže díky za tento článek.
Bohužel nesouhlasím. Podívejte se na kolekci her pro Spectrum nebo Amstrad. Kvůli pamětovému i rychlostnímu omezení je velké množství her neskutečně primitivních, něco na úrovni lepší digitální hry. Prostě můžete dělat tři různé úkony a to opakujete do nekonečna. Třeba často vychvalované Nightmare či Gunfright od Ultimate. Naprosto bezduchá hra s nulovou zápletkou a opravu minimální schopností interakce.
Kvalitních adventur, RPG či arkád bylo IMHO vždy pomálu. O simulátorech ani nemluvím (i když, velmi často si spustím Caprice a na něm simulátor parní mašiny Evening star či vrtulník Tomahawk).
A protože těch her byly tisíce, je logické, že se mezi nimi najdou i opravdové skvosty. Ale troufám si tvrdit, že většina je nic moc.
Kecate bud z toho hnusneho horkeho pocasi nebo z hladu.
Opravdu kvalitnich her se zapletkou bylo spousta. Namatkou me ted napadla treba Dynamite Dan, Dizzy serie, Turbo Esprit, zmineny Tomahawk, Starion, Elite... a asi bych tady byl do vecera nez bych to vyjmenoval.
Dokonce i na verzi Spectra s pouhymi 16kB pameti (to byly ty uplne nejstarsi verze) se daly hrat kvalitni hry (a slozita zapletka ani nebyla treba) - treba serie s Horacem od Psionu, Harrier Attack, Jetpac, Transam...Obcas to hraje v emulatoru i moje dite a vydrzi u toho velmi dlouho (zatimco dnesni hry na konzoli velmi casto po par minutach znechucene odlozi).
Tajemstvim uspechu tech starych her je predevsim fantazie jejich tvurcu a skutecna promyslenost do posledniho detailu. Bezne dnesni bezduche slataniny se s tim nemohou srovnavat - tam neni cilem hra, ale casto pritroule efekty.
Ovsem v pripade simulatoru - pokud jde opravdu o simulaci (treba letadla) - tam neni sporu - dnesni hry simuluji daleko lepe a srovnavat se to pochopitelne neda. To je dano propastnym rozdilem ve vykonu hardwaru. Takove simulatory tehdy proste nebyly na domacim pocitaci fyzikalne mozne. Tam neni co resit.
No vidite :-). A stacilo k tomu 16kB RAM (starsi verze ZX Spectra), z niz jeste 6912 bajtu tvorila videopamet.
Ale proc stacilo a tvorila. Porad staci a tvori. ZX Spectrum prece stale zije. Moje jsou stale funkcni a urcite nejen ta moje.
Je smutné, že jen pro můj odlišný názor musíte urážet.
Vyjmenoval jste sedm + tři série, už předtím jsem psal, že her vzniklo několi tisíc, možná desítek tisíc a bylo by s podivem, pokud by byly všechny bezduché nehratelnosti.
Konkrétně zrovna série s Horacem či Harrier Attack znám a jsou typickými příklady her na úrovni digitálních. Pro mně je to prostě primitivní záležitost bez nějakého nápadu či extra hratelností (v porovnání s dnešními kousky). Konkrétně Horace goes skiing nebo ten Harrier Attack.
Tak třeba vámi vychvalovaný Harrier Attack (strávil jsem u něj nemálo času, mezi hrami, co jsem na první kazetě k Amstradu dostal, patřila mezi ty lepší). Neskonale primitivním zpracování (scrolling po čtverčkách, až na pár letadel statičtí nepřátelé, střelba jednoho projektilu apod.) plus náplň hry výbat se jednomu typu letadel a oblakům po výbuchu s asi pěty typy nepřátel opravdu není něco, co obstojí proti dnešním střílečkám, kde těch různých nepřátel bude padesát, s různým typem chování a s neskonale více možnostmi, jak hru hrát. Netvrdím (a psal jsem to už v předchozím příspěvku), že kvalitu hry určuje schopnost 3D akcelerace či počet MB (GB), co hra zabírá, ale stejně jako pro naprostou většinu z nás byla před dvaceti lety zajímavější sebeprimitivnější počítačová hra (třeba ten Horace goes skiing) než digitální hra typu Nu pogodi ci Tajny okeana. Podobně to vidím ve srovnání dnešních a tehdejších her.
Ne to není recenze na demo. Ta hra existuje a můžete si ji koupit za $19.95. Odkaz je na stránkach hry hned vedle tlačítka stáhnout demo. Autor asi jenom chtěl říct, že si ji můžete vyzkoušet dříve než si ji stáhnete.
Tím pádem zřejmě padá i otázka licence. Resp. bude asi jako ostatní placené hry typu: zaplať 20 babek a dělej si s tím co chceš, ale nekopíruj to kamarádům.
No zrovna PowerPC ma spousta uzivatelu Linuxu. Tipoval bych, ze v oblasti osobnich pocitacu to bude 3. nejpouzivanejsi Linuxova platforma (po i386 a amd64).
Palm rozhodne neumrel. Mozna vam to neprozradili, ale porad se treba prodava Treo a porad jsou vydavany jeho nove verze - aktualne Treo 680. Neznam lepsi a snadneji pouzitelny komunikator.
Palm jsem mel. Je vynikajici, ale uz je mrtvy. Muzeme s tim nesouhlasit, ale to jedine co s tim tak muzeme delat. Sam Palm dava do svych pristroju W-Mobile a dobre vi proc.
Stejnym zpusobem umrel muj Psion 5mx. Ten mi sedel jako nic jineho. 10let denniho provozu a stale jako novy. Ale, to same co Palm.
Sam budu rad, kdyz jedine reseni na PDA nebude WM, ale marketingove oddeleni MS ma zatim penez dost :)
Jj, Treo se samozrejme prodava, ale obavam se, ze vetsina lidi jej dnes kupuje prave s Windows Mobile (alespon co vidim podle poptavky na PDA projekty)
Dost dobrý. Vyzkoušel jsem si to demo a fantazie. Uvažuji, že si ji o výplatě objednám. To musím předvést tatovi - je velkej fanda SCI-FI - toho trefí šlak!!! Nicméně, opravdu by to chtělo taky nějakou závodku ve stylu Need for speed.