Clanek je vyborny na rozproudeni diskuze (93 nazoru ted), ale velmi nizke urovne, pokud se jedna o obsah. Je mi lito.
Efektivitu provozu lze podle vynosu porovnavat u business firem, u represivniho aparatu jde predevsim vybudovani vztahu k obecne platnym pravidlum. I vzhledem k tomu, co redakce prave pustila, se zda, ze tady neni prilis vysoke pravni povedomi.
@87vdf4vg82
Nezaznamenal jsem zde žádný jiný názor než to, že by "tvůrci měli" (dělat něco jinak). Právo, ať už je jakékoliv, chrání i ty, co to chtějí dělat po svém. Tvůrce AV díla se do Vás nemontuje. Bude rád, když za to zaplatíte odměnu a oceníte tak jeho práci. Na druhé straně je nejen podle práva, ale i spravedlivé, aby se ostatní nemontovali do něj. Nelíbí se mi jeho tvorba nebo ceny - tak se holt otočím na podpatku, nic nekoupím, a jdu jinam.
Toto není umělý konstrukt, toto je jádro pudla.
@Miroslav Šilhavý
To je v pořádku, protože jak píši, nejedná se tady o striktně právní názory a nikdo je za ně ani nevydává. Jenom Vy a nikdo s Vámi pokud vím ani nepolemizuje o tom, že by právo říkalo něco jiného. Polemika se vede o tom, jestli by se právo nemělo změnit, nebo něco z okolností.
Když si ten příspěvek přečtete pořádně, evidentně tedy aspoň dvakrát, tak zjistíte, že o celém právu jako takovém mluvím jako o umělém konstruktu. A bezesporu je, protože pokud vím, tak ho nestvořila planeta země pomocí evoluce nebo nějakého třesku.
Jádro pudla je a vždy bude, jestli je právo nastaveno správě. To, že je něco podle práva ještě neznamená, že je to v zásadě správně - pouze se podle toho řeší spory předvídatelným způsobem. Ještě jinými slovy: na mou poznámku "Co je to právo, kde se vzalo a v jakém vztahu je ku společenské diskuzi" odpovídáte tím, co konkrétní oblast práva říká o nějaké konkrétní o věci.
Zpusob hodnoceni ucinnosti takoveho programu spada spise pod socialni, nez pravni, ci ekonomicky princip.
Pokud ovsem zastavate principialni defenzivni pozice, ano, nazory nemusi korelovat s jakymkoliv lidskym konstruktem. Treba ze clovek ma pravo na zivot, byt svobodny a vlastnit majetek. Pravidelne v historii jsou ruzne varianty konstruktu take prezkouseny v praxi. U nas, dalo by se rict, zkousime dopady volneho stahovani audiovizualnich del.
@jarda mira
Nazory nemusí korelovat s jakýmkoliv lidským konstruktem i když zastáváte jakékoliv jiné než pozice než "principialni defenzivni", ať už to zde má být cokoliv,
U nás zkoušíme svobodu. Stahování je jen další cestou přístupu k něčemu, o čem z principu svobody nemusíte zjišťovat, kde se to tam vzalo. To by samozřejmě mocná agresivní autorskoprávní lobby ráda - aby člověk automaticky s pocitem viny a strachu cokoliv odmítal a plazil se jenom k nim - ale ve skutečnosti ani ničeho jiného, co Vám kdo nabízí nemusíte zkoumat kde a jak to vzal. Když Vám kamarád nabídne k vytažení z balíčku cigaretu, nezkoumáte, jestli to není nelegální kopie značky. Když Vám někdo prodá auto, nenajímáte si sofistikovanou detektivní agenturu abyste zjistil, jestli to někdy v nějaké chváli nebylo kradené, když obchodník přijímá mince nezkoumá, jestli nebyly ukradeny. Často to není ani v silách policie. To jenom jedna zákeřná zlá a nadutá skupinka autorskoprávních trollů chce, abyste se bál a podřídil svůj život strachu a tím si zajistili pozici na trhu jinak bez práce.
Stahování je jen další cestou přístupu k něčemu, o čem z principu svobody nemusíte zjišťovat, kde se to tam vzalo.
To máte hodně pomatenou představu, co je svoboda.
co Vám kdo nabízí nemusíte zkoumat kde a jak to vzal
Nemusíte pouze, pokud jednáte v dobré víře. Dobrá víra je jedním z těch umělých konstruktů v právu, kdy nepřirozeně krátíme práva oprávněného, protože jsme došli k tomu že by společnosti neprospělo vymáhat práva absolutně. Přirozené v historii bylo přestupce pranýřovat nebo i odpravit, aniž by se zkoumala jeho motivace či dobrá víra. Jelikož je to výjimka z (přirozeného) práva, musíte neustále hlídat, aby se z ní nestalo pravidlo. (Což je přesně to, co hlásáte)
Když Vám někdo prodá auto, nenajímáte si sofistikovanou detektivní agenturu abyste zjistil, jestli to někdy v nějaké chváli nebylo kradené, když obchodník přijímá mince nezkoumá, jestli nebyly ukradeny.
Ne, sofistikovanou detektivní agenturu najímat nemusíte. Pokud však víte, nebo dokonce máte i jen podezření, že tomu tak je, odpovědnost nesete. Agentury se snaží o to, aby na poli autorských práv byla osvěta a zmenšoval se prostor pro dobrou víru. Na tom není nic nemorálního, ani tím nikomu neukracují práva.
To jenom jedna zákeřná zlá a nadutá skupinka autorskoprávních trollů chce, abyste se bál a podřídil svůj život strachu
No a? Pokud jsou práva na jejich straně a provádějí osvětu (vy tomu říkáte zastrašování), není na tom nic špatného.
@Miroslav Šilhavý
Jaký má smysl, když hodnotíte jednotlivé věty v kontextu jaký se hodí Vám, ne ve kterém jsem to napsal?
Za prvé je to porušení pravidel citace a za druhé to pak produkuje hloupé výsledky - jako když mi pak odpovídáte, že mám pomatenou představu o svobodě a o tom samém pak na dalším řádku píšete, že je to jednání v dobré víře - což je svoboda (protože jinak byste nemohl) a plynule opomínáte skutečnost, že skutečné ověření ani není v občanově síle, abyste mohl další větě přísoudit opět vlastní význam. A nakonec, to, jak to bylo v historii je irelevntní.
"No a? Pokud jsou práva na jejich straně a provádějí osvětu (vy tomu říkáte zastrašování), není na tom nic špatného."
Výpočty totálně vykonstruovaných částech a nucení lidí automaticky předpokládat že páchají zločin (předsudečný strach) je zastrašování. Je to to samé jako když komunisti neřekli jaké slova jsou přesně zakázané, ale všichni se už dopředu báli, protože dávali okatě najevo, co se může stát. Tak právní stát fungovat nemá - právo má být předvídatelné pro všechny. Kupující, zákazník, klient nemůže suplovat a přejímat spoluodpovědnost za distributora - to se chováte jako Bureš s těmi kontrolními hlášeními a DPH, kdy nějakou firmu zničí, protože někdo v 15 koleně něco někde nezaplatil. Svinstvo.
Máte nějaký ucelený názor, nebo umíte jenom hodnotit vytržené vety?
20. 8. 2020, 11:04 editováno autorem komentáře
odpovídáte, že mám pomatenou představu o svobodě a o tom samém pak na dalším řádku píšete, že je to jednání v dobré víře - což je svoboda (protože jinak byste nemohl)
To je právě to, co považuji za pomatené. Dobrá víra není svoboda. Dobrá víra je právní řešení situace, kdy jeden zasáhne do svobod druhého, ale úplná náprava stavu (což je přirozené řešení) by způsobilo neúměrnou zátěž ve společnosti.
plynule opomínáte skutečnost, že skutečné ověření ani není v občanově síle
Není? Diskutujeme zde mimo jiné o tezích "nedali to k dispozici, tak jsem byl nucen opatřit si to jinak" a "můžou si za to sami". V tom nevidím ani dobrou víru, dokonce náznak nemožnosti/neschopnosti rozpoznat protiprávnost jednání.
Výpočty totálně vykonstruovaných částech a nucení lidí automaticky předpokládat že páchají zločin (předsudečný strach) je zastrašování.
To je přeci přirozené. Když jdu po ulici, tak o zeď opřené kolo může někomu patřit a stejně tak může být opuštěné. I v tomto případě jsme vychováni k tomu, že předpokládáme, že někomu patří. Selhání výchovy je v tom, že si lidé neuvědomují, že i AV dílo někomu patří. Pokud se oprávněný věnuje tomu, čemu říkáte "zastrašování", tak já v tom vidím pouze doplnění výchovy.
Tak právní stát fungovat nemá - právo má být předvídatelné pro všechny.
Co je nepředvidatelného na tom vědět, že každé AV dílo někomu patří a nemám právo s ním nakládat bez uděleného souhlasu? Souhlas může být buďto přímý, nebo konkludentní (vyvodím ho na svoji odpovědnost ze situace - např. když se dívám na televizi, nebo koupím lístek do kina - tam už reálně nemohu ověřovat, jestli televize nebo kino má práva zakoupena).
to se chováte jako Bureš s těmi kontrolními hlášeními a DPH, kdy nějakou firmu zničí, protože někdo v 15 koleně něco někde nezaplatil
Ne. Nerozlišujete osvětu (podle Vás zastrašování) od represí a od preventivních represí. První míří k tomu vybudovat právní povědomí. Druhé je nástroj, kdy ukazujete, že právo platí a je vymáháno (podobně, jako měření rychlosti na silnicích). Třetí je svinstvo, kdy předpokládáte, že každý krade a zavádíte nástroje, aby byl de facto nucen prokazovat opak. Kontrolnímu hlášení se nevyhnete, AV dílo užívat nemusíte.
Máte nějaký ucelený názor, nebo umíte jenom hodnotit vytržené vety?
Pořád stejný. Cizího AV díla se nedotýkám. Rozlišuji zahrnutý obsah (který na na své stránce zahrnul někdo druhý, který vysílá TV stanice, ...) a obsah, který získávám do své dispozice (stahuji). Pokud získávám do dispozice, pak vím, že musím učinit aspoň základní činnosti k ověření právnosti svého postupu (např. tím, že věnuji úvahu tomu, kdo mi stažení nabízí, přihlížím i o tom, jestli je pravděpodobné, že žhavá novinka právě prodávaná na singlech může být k dispozici zdarma). Podle toho můžu nabýt přesvědčení, že je vše v pořádku (a jsem v dobré víře), nebo zůstat v nejistotě (a pak se musím dalšího konání zdržet).
Problém, který globálně vidím je to, že ve velké části případů moc dobře vědí, že konají něco nesprávného (některý z uvedených příkladových "testů" neprojde), případně nebyli vůbec naučeni se takovými úvahami zabývat. Pokud se takový globální jev ve společnosti objeví, je na místě reagovat nástroji práva - podobně, jako se o Velikonocích víc kontroluje alkohol za volantem.
Díky tomu, že jsem přesvědčený o tom, že v obrovské části případů lidé nekonají v dobré víře, jsem proti tomu povýšit tuto situaci na standard a mluvit o tom, že si za to mohou držitelé práv sami. Na minoritní případy, kde hrozí postih a zároveň osoba jednala v dobré víře, stačí existující principy práva - tedy institut dobré víry, zásada subsidiarity trestní represe a zásada in dubio mitius. Takové případy už proběhly a soudy se přiklonily na stranu podezřelého (žalovaného, obžalovaného apod.).
Pokud se situace změní, a naopak začnou převažovat represe vůči lidem, kteří skutečně nemohou rozeznat protiprávnost svého jednání, pak bude na místě přehodnotit i tento postoj. Rád to udělám.
@Miroslav Šilhavý
Aha, takže dokud nebylo právo a institut dobré víry, tak si lidé ověřovali původ zboží, kteřé jim někdo nabídl u každého blbého stánku nebo na posledním eshopu s oranžovými balónky či webu až po lustraci strojů na kterých se vyráběli a jak vůbec kdo nabyl tu fabriku, jestli na to měl povolení, práva a jestli někoho na právech neukrátil. A pak, náhle, začali toto lidi ignorovat, institut zneužívat aby mohli zadarmo krást filmy a tak je potřeba osvěta tím, že v soudních líčeních vynásobí počet stažení cenou lístku do kina, protože tolik lidí by na to do kina jistě určitě nepochybně přišlo. Ad absurgum? To je ale v důsledku to co píšete. Ono je to naopak. LIdi jednají v dobré víře a musí, protože nemohou právě ručit za každý poslední dodavatelský vztah a proto existuje i insitut dobré víry. Protože to jinak nejde.
A to jak vůbec nevíte co říkáte ilustruje i ten případ s kolem. Kolo opřené u zdi přece není na prodej nebo na odnos a nikdy žádné nebylo, takže to je jasná krádež. Ovšem když jdu kolem a podívám se na něj tak, jak ho tam někdo vystavil (shlédnutí filmu na internetu), přece není má povinnost kontrolovat, jestli se na něj mohu podívat, protože ten kdo ho tam dal ho mohl ukrást a tím způsobit majiteli škodu - protože bych si ho i to na dívání musel koupit - a pak vystaviteli stanovit škodu: prošlo kolem tisíc lidí, na kolo se podívali, jinak by si ho museli koupit, takže prodejci kol vznikla škoda 1000 x cena kola, kterou je vystavitel povinen nahradit - a říkejme tomu podle pana Šilhavého "osvěta".
A úplně stejně, jako je to se stahováním, třeba i za nějakou kačku jako mělo ulož.to, tak pokud někdo má stojan s koly a tam napsané za 5,- kaček jedna jízda, přece není vaší poviností kontrolovat jak ty kola nabyl, jestli jednomu poslednímu někde něco neošmelil, nebo jestli má autorské právo mít na ceduli napsané "Cyklo" ... což je ale to, do čeho všechny lidi autorskoprávní trolové nutí v případě filmů a shlédnutí, případně stažení. Pokud je někdo vystavuje nelegálně je to protiprávní, ale pořád ještě nejde mechanicky takto násobit škodu - naprosto ser* na to, že se normální sazba na krádež zdá nějakým funkcioířům z autorskoprávní mafie málo.
A to jak vůbec nevíte co říkáte ilustruje i ten případ s kolem. Kolo opřené u zdi přece není na prodej nebo na odnos a nikdy žádné nebylo, takže to je jasná krádež.
Opuštění věci taky existuje. Jak rozlišíte na ulici opuštěné kolo. Zjevně to nějak jít musí, když si opuštěnou věc můžete přivlastnit. Na to, abyste určil, jestli je věc opuštěná, musíte také vést vlastní úvahu. https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#cast3-hlava2-dil3-oddil2-pododdil1
Ovšem když jdu kolem a podívám se na něj tak, jak ho tam někdo vystavil (shlédnutí filmu na internetu), přece není má povinnost kontrolovat, jestli se na něj mohu podívat, protože ten kdo ho tam dal ho mohl ukrást a tím způsobit majiteli škodu - protože bych si ho i to na dívání musel koupit - a pak vystaviteli stanovit škodu: prošlo kolem tisíc lidí, na kolo se podívali, jinak by si ho museli koupit, takže prodejci kol vznikla škoda 1000 x cena kola, kterou je vystavitel povinen nahradit
Pletete si přivlastnění věci a užitek z ní. Nesmíte si přivlastnit ani cizí věc, ale ani plody a užitky. Kolo je majetek, jízda na kole je plod či užitek. Nesmíte si kolo přivlastnit, ale ani se na něm projíždět, když nemáte svolení. U AV díla je to stejné. Nekradete dílo (jeho práva patří dál tomu, kdo je má), ale užíváte plody. (U kola není užitkem to, že se na něj díváte)
Podle mě se se snažíte vnutit právě to rovnítko mezí "dívám se na kolo" a "dívám se na AV dílo". Ano, slovo "dívám se" je opravdu společné v obou případech - ale není podstatné. Podstatné je to rozlišení, jestli jde o zamýšlený užitek z věci, či ne.
Pokud je někdo vystavuje nelegálně je to protiprávní, ale pořád ještě nejde mechanicky takto násobit škodu - naprosto ser* na to, že se normální sazba na krádež zdá nějakým funkcioířům z autorskoprávní mafie málo.
V praxi se to pohybuje od ceny, která se určí znalecky až do koncové ceny. Nelze akceptovat argument, že "kdyby to nebylo zadarmo, tak bych si to nekoupil". Cenu určuje prodávající, spotřebitel jen ofertu akceptuje.
normální sazba na krádež zdá nějakým funkcioířům z autorskoprávní mafie málo
Jako příklad jsem uváděl pojistné podvody, které se trestají vyšší sazbou, než prosté podvody. Represe není úměrná jen způsobené škodě, ale i společenské škodlivosti. Jedním z faktorů určujícím společenskou škodlivost je i to, že některé činy se snadno páchají a zakrývají a složitě odhalují. V takových případech jsou - zcela přirozeně - sazby vyšší.
Když se zamyslíte, bylo by spravedlivé akceptovat stav, že když se na to nepřijde, tak vydělám. Když se na to přijde, tak zaplatím dokonce méně, než kdybych to koupit...? To by se každému opravdu vyplatilo, pokud umí násobit na kalkulačce, jen práva porušovat. Nic by neriskoval.
@Miroslav Šilhavý
Hmmm, super, ale o opuštěném kole nikdo nemluvil. Opravdu, měl byste se soustředit na sdělení a ne hledat cokoliv, co můžete nějak pootočit, abyste mohl ůžasně něco tvrdit. Nakonec tu tvrdíte a vyvracíte věci, které jste sám vymyslel. Jako opuštěné kolo.A vydáváte moudra jako:_
"Nelze akceptovat argument, že "kdyby to nebylo zadarmo, tak bych si to nekoupil"."
Ono to samozřejmě akceptovat lze, protože cena je nakonec velmi podstatný atribut každé koupě. Jenom se Vám to nehodí do Vašeho výkladu práva, které má agresivně zastrašovat lidi v určitých segmentech tak, aby se to Vám a několika skupinkám zdálo "dost".
Ještě se zastavím zde:
"Podle mě se se snažíte vnutit právě to rovnítko mezí "dívám se na kolo" a "dívám se na AV dílo". Ano, slovo "dívám se" je opravdu společné v obou případech - ale není podstatné. Podstatné je to rozlišení, jestli jde o zamýšlený užitek z věci, či ne"
Podle mě jste nepochopil, že v příkladu jde o to, jak je mechanicky vypočítána ztráta.
Zbytek už je jenom hromada blábolů ...
Ono to samozřejmě akceptovat lze, protože cena je nakonec velmi podstatný atribut každé koupě.
Bavíme se o přestupci, pro kterého to zjevně hodnotu mělo (když to užíval), ale nulovou hodnotou pouze argumentuje. Možná máte na mysli ten případ dobré víry - tedy nevěděl a nemohl vědět, že něco dělá špatně. V takovém případě se ale soudy ani nekonají - nebo snad víte o takovém případu?
Podle mě jste nepochopil, že v příkladu jde o to, jak je mechanicky vypočítána ztráta. Zbytek už je jenom hromada blábolů ...
Ale tak to v právu chodí!, nejen u AV děl. Důvody jsem psal v té zbylé hromadě blábolů.
Držíte se umíněně premisy, že člověk nemá nést za nic odpovědnost. Přijde mi dosti nepochopitelné, (a to už se opakuju, opakuju, opakuju), proč se domníváte, že na poli zábavy by měla existovat taková ochrana. Ochranu lidé potřebují u životních potřeb.
@Miroslav Šilhavý
A Vy, když jste ochotný něco koupit za 5,- nebo užít zadarmo, jste automaticky ochotný za to zaplatit i třeba 90,- protože to pro Vás má evidentně nějakou hodnotu, když jste to užil za předchozích podmínek? Co to je prosim Vás za divné konstrukce?
Ne, pane Šilhavý, já se držím premisy, že člověk by měl nést odpovědnost za to co způsobí, ne za to, co se mu jedna autorskoprávní lobby rozhodne naházet na hlavu skrze soud a zákony, na jejihž tvorbu má vliv. Jak jsem napsal, takový vystavitel filmů by měl být souzen se sazbou za krádež, jako každý jiný. A pokud na tom něco utržil, tak to zaplatit tomu, koho okradl. To je spravedlivé, tady přichází chvíle znalců. Ale nevím, jestli si uvědomujete, že se bavíme o tom, jak by to mělo být, ne o tom, jak to přesně je - to víme všichni jak to je, to nám tu nemusíte opakovat.
člověk by měl nést odpovědnost za to co způsobí, ne za to, co se mu jedna autorskoprávní lobby rozhodne naházet na hlavu skrze soud a zákony, na jejihž tvorbu má vliv
Na tvorbu zákonů má vliv každý. Každý může kontaktovat poslance. Rozdíl je samozřejmě v tom, že ne každý na to má čas.
Škodu způsobil. Vzal si něco, co má svoji cenovku a staví obhajobu na tom, že si myslí, že to má stát méně. Výrobní náklady Ferrari jsou taky zlomkové, ale když ho ukradnete, platíte částku, za kterou se prodává.
Jak jsem napsal, takový vystavitel filmů by měl být souzen se sazbou za krádež, jako každý jiný.
Jenže ony jsou to spojité nádoby. Svým dětem např. velmi těžko vysvětluji, co je špatného na tom sdílet filmy, když vidí, že se dají všude stáhnout.
Ale nevím, jestli si uvědomujete, že se bavíme o tom, jak by to mělo být
Jistě, bavím se pořád o tom, jak by to mělo být. Tj. že každý jedinec, ať už sdílí dál, nebo jen stahuje, měl by vědět, že to není v pořádku. Jedním z nástrojů, jak toho dosáhnout jsou i postihy. Od civilní dohody, přes civilní soud, přes přestupkové řízení až k trestnímu řízení.
Je nutné mít respekt k druhému - třeba i k tomu vydavateli. Je jeho svaté právo film zamknout třeba i na sto let do trezoru a za shlédnutí požadovat i milion. Moje svaté právo je natočit si svůj vlastní film a udělat třeba totéž.
Nelibí se mi však argumenty o tom, že si za to může vydavatel sám. To jsou kydy. Nelíbí se mi z principu - každý by se měl především starat o sebe. Hodnotit z gauče, ze kterého sleduji film, to, jak by to měli dělat tvůrci, kteří jsou úspěšní, je prostě nemístné. Ještě nemístnější je hodnotit to podle jejich zisků. To není ani socialistický způsob (socialismus se zabývá potřebami lidí - a AV díla do potřeb nepočítám), to je přímo komunistický pohled na věc (z principu nepřipustit "nezasloužený" úspěch druhého).
@Miroslav Šilhavý
"Na tvorbu zákonů má vliv každý. "
Jistě že. Myslím, že po takovém výroku je další diskuze zbytečná. Tyhle floskule nemám zapotřebí. Tím můžete oblbovat děti na základní škole v Občanské nauce, nicméně nakonec stejně zjistí, že to není pravda. Proto dál ani nečtu ...