RPM dostane podporu architektonických úrovní x86_64
V kódu správce balíčků RPM se objevila podpora pro x86_64 feature levels, tedy pro možnost cílit balíčky na vyšší než původní 64bit x86 procesory. V případě instalace na systému s novějším 64bit x86 procesorem tak budou moci distribuce RPM využívající nabízet RPM balíčky s vyšší mírou optimalizací než obecnou. Obecně jde o úrovně x86–64-v2 (Intel Nehalem z roku 2008 a vyšší), x86–64-v3 (Intel Haswell s AVX2 + BMI/BMI2 + FMA) a x86–64-v4 (obecně CPU s AVX-512).
Kompilátory i zbytek řetězce už podporu pro tyto úrovně adaptovaly (plus se už delší dobu řeší přechod distribucí na alespoň x86–64-v2), takže proč věc nevyužít i v rámci balíčkovacího systému, zejména pokud přinese pozitivní dopad na výkon. Po pull requestu z konce loňského roku vše proběhlo obvyklou cestou a příslušný kód už je nyní v RPM a s ním i podpora pro možné optimalizace, které ale RPM distribuce samozřejmě nemusí využít.
Výchozím nastavením RPM nadále z důvodů plné zpětné kompatibility zůstává prostě x86_64 jako takové.
Wine 8.1 je tu, světu se reportuje jako Windows 10
Období zmrazení nových vlastností a pouhého ladění nového vydání k dokonalosti je od Wine 8.0 pryč. Nyní tvůrci vydali aktualizaci v podobě Wine 8.1, která zohledňuje řadu věcí, které se právě do osmičky nedostaly kvůli zmrazení v přidávání nových vlastností. Wine tak povyšuje svoji reportovanou verzi Windows na 10, což s ohledem na pokrok v podporovaných 3D API je jedině logické.
Kromě toho došlo na opravu řady chyb, konkrétně 27, mezi nimiž najdeme třeba řadu kultovních her Blizzardu, majících na Wine problém s mapováním knihoven dxgi
a d3d11
. Jde o Diablo III v2.6.1.49286+, World of Warcraft a Overwatch – tato chyba si na uzavření počkala celých 5 let. Nejrychleji zalátaná pod pouhý týden.
HDR hackfest u Red Hatu v Brně
S tím jak roste zájem o dobře fungující HDR zobrazení na Linuxu ze strany vývojářů Red Hatu a jak na věci tlačí i Valve, se věci posouvají svižně vpřed. Nově bylo určeno datum hackfestu kolem zobrazení a HDR, který proběhne v brněnském Red Hatu letos 24. až 26. dubna<. Na pořadu vedle HDR bude třeba také podpora variabilní snímkové frekvence (VRR, FreeSync atd.).
Sejít by se měli vývojářů grafických ovladačů, desktopů a další, včetně možné účasti vývojářů z Valve. Dorazí i někteří vývojářů z Ubuntu/Canonicalu, AMD či Intelu (uvidíme, kdo všechno naživo a kdo online), GNOME i KDE a plánovat se budou práce na příští rok až dva. Podrobnosti jsou k dispozici na Wiki stránce GNOME.
Meta (Facebook) chce do jádra patch pro vypnutí bezpečnostních záplat CPU už při buildu jádra
V tuto chvíli lze používat linuxové jádro buď zcela ošetřené všemi opravami proti známým bezpečnostním chybám (Spectre, Meltdowsn, …), nebo s plně deaktivovanými záplatami, nebo jakkoli mezi tím. Jde ale o nastavení přepínačů jádra a Facebook by rád viděl v Linuxu podporu pro totéž na úrovni buildů jádra.
Příslušný patch přidávající do Kconfig předvolbu CONFIG_DEFAULT_CPU_MITIGATIONS_OFF
už je na světě, stojí za ním vývojář Debianu a současně kernelový vývojář v Meta, Breno Leitao. Jeho použitím se získá jádro na úrovni jinak následně aktivovaného parametru mitigations=off
, což v závislosti na typu CPU může vést k nezprovoznění záplat majících režii až desítek procent výkonu CPU (obecně to platí spíše pro CPU Intel, v menší míře AMD).