ja som hrával Might & Magic VI ktorá mala silnú atmosféru nepamatám si na inú hru v tej dobe, ktorá mala tak komplikovaný herný svet napr. striedanie dňa a noci. z moderných hier mi najviac Might & Magic pripomína séria Ghotic ktorá má ale omnoho drsnejší svet Might & Magic je oproti tomu viacmenej rozprávka.
zaujímalo by ma či sa nepripravuje Might & Magic X
Tezko rict jak by desitka dopadla…
Sestka byla skvela, rozsahla a byla dustojnym nastupcem predchozich serii. Sedmicka byla vicemene nedostatecna kopie s pokusem o lepsi grafiku, osmicka byla trochu povedenejsi, ale s draky prilis jednoducha a devitka… no devitka uz ve vsech ohledech stala za h…o
S timto vyvojem na pameti je mozna dobre, ze se uz M&M vic dojit nebude.
Pokud si vzpominam spravne, neco na tema M&M X jsem slysel a cetl. Jen to neni v pravem slova smyslu 10. dil… jde o komunitni projekt. Viz. http://www.mmtribute.castlegobs.nl/
Měl jste napsat „typicky komunitni projekt“. Tzn. dela se na tom pres 5 let a funkcniho neni prakticky nic vyjma nejakeho hodne jednoducheho engine (asi 3× komplet predelavaneho). Pricemz to je relativne to nejjednodussi, protoze pro hry jako M&M je dulezity pribeh, mapy a grafika.
M&M6 byl pamatnik a stale je… je to hardcorove rpg, kde se s tebou nikdo nemazli a nerika kam jit, kde co najdes a podobne. To jsem vzdy obdivoval a dnes v dobe podobnych pitomosti jako je Oblivion je takova hra temer az nepochopena mezi lidmi.
Myslim, ze M&M 10 i kdyby vyslo, tak nema smysl se o nej vubec zajimat… tu starou atmosferu a styl uz nelze vystihnout… za 10. dil lze mozna povazovat Messiah M&M, ktery jakoze mel konkurovat Oblivinou jako kdysi M&M9 melo konkurovat Morrowindu… aneb jak konkurovat blbostem a tim se snizit na jejich uroven. Je skoda, ze graficky vyvoj zabiji nadejne hry, ktere funguji jen kdyz jsou oldschoolove. Stejne tak Fallout1,2… ackoliv muze byt Fallout3 povedeny jak chce, nikdy se nevyrovna klasice.
Ony se dnes hlavne prodavaji ‚rychlovky‘, protoze to (zda se) vyhovuje jak vyrobcum (mohou za sebou sekat dalsi datadisky, takze $) a mozna i nekterym hracum, kteri jsou radi, ze maji dalsi zarez na pazbe. M&M, jehoz nektere dily se hraji treba rok jsou pro firmy pravdepodobne malo vydelecne, skoda. Osobne se mi vyvoj her k true 3D moc nepozdava (ani treba u strategii), asi uz jsem na novinky moc stary :-)
Upřímně, já zas nikdy moc nepochopil, tady to škatulkování. Navíc se mi ani nezdá srovnání M&M (i když jsem hrál jsem jen IV) s TES IV Oblivion. Řekl bych, že to už je jednak trochu jinde, a jednak při tak rozsáhlém, členitém světě s takovou volností, jako má TES by hra bez vodítek přestala asi hodně rychle většinu hráčů bavit. Už takhle (pokud si hráč nevypomáhá cheaty a návody) je to na hodně dlouho. A zážitek je to (tedy alespoň podle mě) úžasný a stejně jediněčný.
Nevím, „zářezy na pažbě“ nesbírám, hraji hry protože a pokud mě baví. A v podstatě je úplně jedno jakého žánru nebo provedení je. je důležité, aby mě zaujala. A to se povedlo jak některým čtverečkovým dungeonům tak například hrám ve stylu Gothic, nebo TES.
Jinak článek zase perfektní. Díky moc
To, ze jsou dnes hry rozsahlejsi je mytus. Svety jsou mnohem jednodussi, linearnejsi a hloupejsi. Treba MM6 byl podle me prakticky stejne rozsahly, jako Oblivion. Na questy bych to videl tak nastejno, ale ta sipka v Oblivionu, ktera rika, kam mam jit, to byla vazne tragedie nejvetsiho kalibru. Navic rychle cestovani po mape nenutilo hrace vubec premyslet o tom, co bude zrovna delat. To v MM6 prejiti mapy trvalo i nekolik desitek minut(pravda, existovala tam jakasi rychlodoprava za pomoci koni, ale clovek si musel zapisovat jizdni rady, aby se dalo neco „planovat“). Takze se nejdriv prosly questy v New Sorpigalu, pak jsem se kouknul, do jakeho mesta smeruje nejvic dalsich questu, rozhodl jsem se mezi Ironfistem a New Heaven a slo se. V Oblivionu jsem mohl hned na zacatku vyrazit prakticky kamkoliv a nikde jsem se neztratil, protoze nepratele levelovali spolu s hracem a proto tam neexistovaly ani lokace, ktere by byly „jeste moc narocne“. Dneska se hra vyrabi pro prumerneho americana(protoze hry hraje uz dnes kazdy) a podle toho to tak vypada. Zlata era devadesatych let se nikdy nevrati a tak muzeme na dalsi kvalitni a narocne RPG hry zapomenout.
To je sice pravda, ale zas na druhou stranu kdo Vás nutí cestovat přes mapu?
Kolikrát se prostě seberu a hezky vyrazím na místo určení pěškobusem přes divočinu, což taky chvíli trvá (jednak to zvyšuje některé hrdinovy vlastnosti, jednak mohu cestou prozkoumat krajinu a v různých zbořelinách a dungeonech se alespoň trochu napakovat a jednak s koněm se přes divočinu cestuje poměrně blbě). Ono to trvá docela dlouho i třeba tehdy cestujete-li koněm z jednoho města do druhého po hlavních cestách, kde navíc několikrát během cesty narazíte na nějakého toho lupiče nebo zrůdu, které nemají v danou chvíli nic lepšího na práci, než zkoušet vám odkrouhnout koně a nakonec i hrdinu. Mimo to cestování přes mapu nejde, pokud jste na daném místě už jednou nebyl. Nakonec uvažte, že úkoly jsou většinou tématicky děleny (cechy, hlavní quest, deadrické svatyně, atd… ) Pokud získáte nějaký úkol, docela často se musíte pěkně sebrat, mazat do města na druhém konci mapy tam quest splnit, vrátit se zpět, prokecnout zadavatele úkolu a oznámit mu jeho splnění. Potom teprve můžete dostat (nebo usilovat o ) další zakázku. takže rozsah úkolů, které jsou v dané chvíli k dispozici je určitým způsobem omezený. do toho si připočtěte ještě docela omezený inventář… A pak je člověk občas rád, že nemusí absolvovat dvakrát dvacetiminutový pochoďák z Leawynu do Brumy.
Jinak to levelování nepřátel mi taky přišlo trochu divné, nicméně často jsou alespoň v něčem silnější jak hrdina. A nejlepší je když jich je opravdu hodně (i když dávám si pozor, ale občas to prostě nevyjde) … :)
Je videt, ze jsi zrejme M&M6 nehral,… Oblivion je proti tomu nudna ptakovina s libeznou grafikou. Vzdyt se to stale opakuje, vsechny dungeony po cele mape jsou generovane podle 5–6 vzoru… kdyz jsem to ja kdysi hral a uz jsem vlezl do asi 15 Oblivion brany, ktera byla opet stejna jako ta predesla, tak uz jsem je jen z nudy a nutnosti probihal a takhle rozhodne dobra hra nema nevypadat. Level scaling je pak drobnost, ktera celou hru zabila…
Jak uz tu nekdo psal, hra, ktera ti vydrzi na rok neni financne vyhodna, protoze si ji koupis a pak na dlouho mas vystarano. A ze dokoncit M&M6 klidne rok muze trvat je fakt…
Zapomněl jsi asi ale na kouzlo Town Portal – to Tě do některých měst (těch normálních) dostalo zadarmo. S kouzly typu létání a chůze po vodě to byla docela dost trivka dohrát. Prostě ses vznesl a střílel na obludy meteority apod. A to nemluvím o tom, že ses v šestce mohl stát s některými postavami velmistrem bílé i černé magie. Sedmička a osmička byly zajímavější v tom, že sis musel víc vybírat. Devítka se mi zasekla a nešla dohrát, takže nemůžu posoudit. Každopádně M&M 6–8 byly moje srdcovky… Starší jsem nehrál.
Máš naprostou pravdu M&M VI jsem opravdu nehrál (což jsem přiznal o něco výše), Oblivion (za branami – ne hra) je trochu jednotvárný, ale to mohl být i záměr (je to konec konců peklo daedrického prince destrukce a zmaru). A dungeony jsou defakto mapy s různou složitosti podle nichž jsou pravděpodobně z předem připravených dílů vygenerovány, takže mohly připadat poměrně stejné, což ovšem už neplatí např o stavbách Aleidů, krajině, nebo rázu měst a domů v nich. Leveling nepřátel není podle mě úplně špatný nápad, je trochu divně provedený, zaručuje však, že máš v soubojích nakonec i nějaké protivníky, a nedopadneš jak třeba v Gothicovy, kde po určitém levelu hrdiny nemáš defakto obstojného soupeře až na nějakého toho bosse.
Nevím, buď jsi velmistr v hrách, nebo jsi hrál těžce pod cheaty, protože vzhledem k vlastnostem hrdiny hned od začátku hry jsem se moc zrovna nenudil a nenudím se dodnes.
A to, že je hra graficky pěkně udělaná nepovažuji zrovna za mínus. Navíc podle mě se to autorům povedlo o dost líp jak třeba u Gothicu III, kde sice grafika je perfektní, ale taky (na dobu vydání) neuvěřitelně nenažraná.
Asi nejsem moc náročný hráč, ale vždycky když jsem nějakou hru hlouběji rozehrál byla to známka, že mě hra chytla, baví mě a nenudím se. To platí jak o M&M IV, tak o Gothicu, nebo Oblivionu.
Divil byses, ale bavilo by te to :) pokud by te ta hra(M&M) chytla, coz ona dokaze. Nevim jestli jsem velmistr ve hrani, ale mozna jsem trosku zrucnejsi hrac, to asi ano. Vsak ja Oblivion hral, a z pocatku to bylo i docela zabavne, protoze vsechno bylo nove, pekna grafika, priroda, vesele jsem leveloval, nachazel peknou vybavu… ale jak uz jsem rekl, zvrhne se to v monotonni pobihacku po lese a diky hloupemu level scalingu jsem zjistil, ze vlastne levelovani neprinasi nic, musim nakonec hodnotit hru negativne.
Prave jak tu nade mnou krasne nekdo podotkl, ten level scaling postav totalne zabiji RPG. V podstate je to takova chaba varianta RPG systemu… protoze tim ze jsou vsichni ± na stejnem levelu a stejne silni, tak neni potreba mit nejak slozite propracovany RPG system, protoze ono to takhle zkratka fungovat bude. Jak jsi sam naznacil, ze bys pak mohl byt tezky zabijak, ktery nema konkurence, to je zas opacny extrem, to je taky nedopracovany RPG system(nebo to taky muze byt vina hrace, ze hral moc dlouho, to pak neni asi chyba nici). V M&M6 kdyz jsem hru dokoncil jsem mel druzinu docela nabusenou, ale stale byly lokace a prisery, ktere nebylo radno podcenovat. Predevsim treba draky…
Leveling nepřátel je zajímavá věc, ale do RPG nepatří. Jedno z kouzel RPG je to, že člověk „na sobě“ pracuje, aby něčeho dosáhl. Když svět kolem leveluje s postavou, vlastně pak nemá smysl levelovat.
U série M&M byl svět poskládán tak, že některé oblasti byly plné slabých příšer, jinde byly silnější a na některých místech byly opravdu silné potvory. Hra sama ti nebránila jít kam chceš, ale dost často jsi narazil na místa, kde se s tvým levelem nedalo přežít.
O to větší měl pak člověk radost, když se konečně někudy podařilo probojovat. A když se pak o pár levelů později tou cestou prosekal skoro bez škrábnutí :-)
D.A. Tiger: Oblivion byl jednoznacne nejhorsi hrou ze serie TES a za tim si stojim. Za vikend jsem totiz dohral hlavni dejovou linku a za tyden(to jsem hral jenom po vecerech) jsem byl velmistrem snad vsech guild. Cela hra byla proste trivialni. Pri hrani jsem nemusel zapojit mozek snad ani jednou, protoze tam nebyly zadne hadanky. Oblivion byl zkratka hra pro prumerneho konzumenta zabavy.
Pokud chces OPRAVDU narocnou RPG hru, tak doporucuju Gothic II – ale s addonem Night of the Raven. V tom addonu totiz zk*** ech, teda vlastne „prekopali“ levelovaci system, takze je to tak od pulky hry IMHO bez cheatu nehratelne. Ale treba zrovna to se ti bude libit :-)
Lidi jsou ruzny. Mne napriklad prudi shanet hodinu realneho casu nejake NPCcko / jeskyni / … co prave potrebuji. „Normalne“ by se clovek doptal, ale to ve hre (vetsinou) nejde, takze „ukazatele“ v Oblivionu mi prisli docela vhod.
Levlovani priser s hracem maji to tak vsechny hry ze serie TES, Gothic to treba nema. V necem je to dobre, v necem zas ne…
No trošku zvláštní je to, že v Oblivionu je většinou nejsnažší zůstat na nižším levelu. Takže nespat, pak jsou příšery daleko lehčí. Zabít hnědého medvěda nebo rychlou pumu či třeba skupinu Wraithů nebo Xivilai je o život, zabít vlka, lehké bandity nebo obyčejné kostlivce je zase sranda…
A jaký RPG je vlastně dneska opensource a pro Linux? Znám třeba Adom :-).
Zustat na nejnizsim levelu jsem nezkousel, takze nemuzu posoudit, jak by se takova postava chytala v pozdejsich fazich hry – ve svete Oblivionu. Hral jsem ho 2×, jednou za kouzelnika, ktery vsude odvazne nabehne a vsechno sesmazi, podruhe za assasinku, ktera naopak utoci nepozorovana a ze zalohy. A s obema postavami to slo docela dobre. A dejova linie „Dark Brotherhood“ byla proste skvela :-D
Opensource nevim, z ne-opensource Linuxovych RPG z posledni doby doporucuji Eschalon: http://basiliskgames.com/eschalon-book-i
Špatný není ani S.C.O.U.R.G.E.
http://scourgeweb.org/tiki-index.php
Nebo The Mana World http://themanaworld.org/
Falcon's Eyes http://users.tkk.fi/…nethack.html
Arnkhart http://arkhart.nekeme.net/en/?…
nostalgicke posmrknuti, toto byl prvni dil MM ktery me chytnul natolik, ze jsem jej po neskutecnem zaprahu dojel az do konce. Nejhorsi bylo dostat se k puskam, s jejich pomoci byl konec uz prochazkou po rajske zahrade :)
Tak me napada, koupil jsem si i pruvodce strategii k teto hre, mozna lezi jeste nekde doma :) Takovej jsem byl fanda :D
Velmi pekny clanok, ale z podobnych hier som hral jedine Quest for Glory, bude aj o tejto serii clanok?
Taktiez by mozno bolo zaujime kazdu hru detailnejsie prebrat (nieco medzi recenziou a nazorom).
A posledna vec, ktora mozno tu ani nepatri, ale Zaujimalo by ma ci sa tu neobjavi navod napr. na Dungeon Master. Mal som ho prefoteny z jedneho casopisu ale farba uz odchadza a nikde som iny slusny navod nenasiel :(
Tesi me, ze se clanek libi. Prozatim, abych se priznal, nevim, jak to bude pokracovat, domluvim se s Petrem (meli jsme jine plany, co vydat, IMHO by to taky mohlo byt zajimave).
Navody je mozne najit tady: http://dmweb.free.fr/, konkretne pro DM1 zde http://dmweb.free.fr/?… (oskenovane knizky apod.)
Kdyby to nestacilo, tak bych doma jeste nasel mapy na ctvereckovanem papire i s nejakyma poznamkama :-), mozna i ten zmineny ofoceny navod, jestli se pri stehovani neztratil (ted uz si nepamatuju, jestli ze Score, Levelu ci Exc.).
Povedený článek. Ačkoliv by možná někteří mohli tvrdit, že to na root nepatří já jsem za to rád, je to příjemné a oddechové počtení, nostalgická vzpomínka na staré časy – zvlášť, když se dá většina těchto her v Linuxu hrát pomocí emulátorů.
Celkem by se mi líbily i recenze (třeba i starších) her, které bez problémů fungují pod WINE.
Z čtverečkových dungeonů jsem měl M&M vždy nejraději. Graficky sice slabší než Série EOB nebo LoL, ale jednoznačně nejúžasnější rozsáhlost a komplexnost. Takové objevovací orgie nabízí už jen pár dalších dungeonů. Milé bylo, že nejde ani o čistou fantasy, ale vlastně o sci-fi (celý svět M&M je vlastně umělý produkt pokročilé technologie, a při jeho prozkoumávání narazíte i na roboty, mimozemšťany a kosmické lodě, včetně energetických zbraní). Tahové souboje jsou prima, klikací orgie DM a EOB mi nikdy k srdci nepřirostly. Na M&M se mi taky líbila skutečná nelineárnost a volnost pohybu (většina dungeonů včetně DM, EOB, LoL nebo Skeldalu jsou naprosto lineární, což snižuje i chuť zahrát si je znovu).
M&M IV a V mají takovou zvláštnost, která není v článku zmíněná. Obě hry (rozsahem zhruba stejné, o něco rozsáhlejší než III.) lze totiž nainstalovat dohromady, a pak vznikne poněkud odlišná hra (World of XEEN). V té je možné mezi oběma stranami XEENu procházet pomocí pyramid (při samostatné instalaci do pyramid nelze vstoupit) a věnovat se tak dějové linii nebo objevování libovolné strany XEENu dle aktuální chuti. Rovněž jsou zpřístupněny i některé nové lokace, a příběh je poněkud delší (story VI + V + něco navrch).
Na styl M&M VI jsem si musel chvíli zvykat, ale nakonec jsem mu přišel na chuť (i možnost přepínání mezi real-time a tahovým bojem měla něco do sebe). Jenom respawn příšer po měsici herního času mi přišel jako otravný, i když na vyšších úrovních už to nebylo tak hrozné. To se pak člověk vznášel s celou partou ve vzduchu a kostil zástupy slabších nepřátel deštěm meteorů nebo podobným kouzlem :-) M&M VII byl sice skoro stejný, ale i tak jsem si ho užil velmi. A ta karetní minihra co se dala hrát v hospodách byla naprosto bombastická, pár dní real time jsem u ní proseděl. Fakt lepší než mariáš :-) M&M VIII mi přišel spíš jako datadisk, malý a moc jednoduchý, a IX jsem neměl nervy dohrát.
A na závěr jedna otázka pro skalní příznivce M&M: Podařilo se někomu z vás porazit megadraka na střeše zámku Alamar v M&M V ?
Nepatří toto spíše na nějaký pařanský server?
Na root.cz čekám jiný obsah než články o gamesách. To už není dostatek
kvalitního obsahu?
A o čem budete asi psát zítra…Co třeba recenze automobilů?
Poslední dobou mi připadá, že se krize dotkla tohoto serveru více než je zdrávo.
Jednak je trochu zvláštní, že se ozýváte až teď. Ale když se pan Tišnovský – ještě v diskuzi k seriálu o progr. jazyku LUA ptal (jak se ptá snad vždy) o čem chceme aby psal, tak mu odpověděly všeho všudy dva lidé.
A jednak pan Tišnovský je bůh tohoto serveru, takže stojí za to si přečíst cokoliv, co napíše.
Mohl by mi autor výše uvedeného příspěvku prozradit, proč by mělo jít o „nekalou černotu“? Emulátor DOSBox neobsahuje ani čárku původního kódu pro MS DOS. Řada lidí má doma dosovské originálky, případně neváhá a kupuje si staré hry přes internet (například zde – http://www.gog.com/en/frontpage/). Autoři remaků často kontaktují původní autory a dostávají povolení původní hry napodobovat. V čem by tedy měl být problém?
Moc pěkný článek! Jen malá poznámka ohledně prvního dílu. Měl jsem partu, kde byly 2 ženy a zbytek byli muži. Prošel jsem komplet všechna políčka ve hře (sám jsem si vše mapoval v Excelu) a žádné omezení pro mužské členy party jsem nenašel. Pouze v jednom městě byl na určitých políčkách postih pro muže, ti pak inkasovaly různé poškození :) Částečně to šlo řešit kouzlem Jump.