Historie vývoje počítačových her (11.část - hry pro konzoli Atari 2600, dokončení)

19. 1. 2012
Doba čtení: 22 minut

Sdílet

Dnes se již naposledy budeme zabývat popisem známých her určených pro konzoli Atari 2600. Popíšeme si jak kopie některých populárních videoautomatů (Space Invaders, Centipede, Jungle Hunt), tak i hry, které vznikly právě pro Atari 2600 (Star Raiders), včetně nechvalně známé hry E.T.: The Extra-Terrestrial.

Obsah

1. Space Invaders

2. Star Raiders

3. Centipede aneb střílíme na stonožky

4. Pole Position

5. Frogger

6. Jungle Hunt

7. Spy Hunter

8. E.T.: The Extra-Terrestrial – jeden z největších propadáků v historii herního průmyslu

9. Odkazy na Internetu

1. Space Invaders

Dnešní část seriálu o historii vývoje výpočetní techniky zahájíme popisem nefalšované herní klasiky. Tou je hra Space Invaders, jejíž první „automatová“ verze vznikla již v roce 1978 v japonské společnosti Taito. Samotný vývoj trval více než jeden rok, přičemž se autor hry (který kromě vlastního programování musel vyřešit i celé obvodové zapojení herního automatu) mohl inspirovat jak již existující elektronickou automatovkou Breakout, tak i mechanickou hrou Space Monsters z roku 1972. Tvar jedné řady nepřátel byl také inspirován filmem natočeným podle „Války světů“ H.G.Wellse. Zajímavé je, že autor hry Space Invaders (jímž je Tomohiro Nishikado) sice zpočátku předpokládal, že vetřelci budou mít tvar lidské postavy, ale nakonec tuto možnost zavrhl, protože ji považoval za nevýchovnou a nemorální (co asi musel říkat po vydání Mortal Combatu?).

Obrázek 1: Začátek hry Space Invaders na Atari 2600.

Princip hry Space Invaders je velmi jednoduchý, jak se to ostatně u každé dobré „arkády“ očekává: úkolem hráče je sestřelovat vetřelce, kteří se postupně z horní části obrazovky přesouvají směrem dolů a mohou také na hráče (resp. dělo, které hráč ovládá) střílet. Zpočátku se může hráč schovávat za čtveřici (někde jen trojici, nebo naopak pětici) bunkrů, které se ale postupně ničí, a to jak střelami vetřelců, tak i střelbou děla ovládaného hráčem. Kromě několika řad normálních vetřelců se v horní části obrazovky náhodně objevuje letící UFO, jehož sestřelení (zpočátku poměrně složité) je oceněno získáním vysokého bodového ohodnocení. Úroveň končí buď tak, že hráč ztratí všechny své životy, nebo se mu naopak podaří zničit všechny vetřelce.

Obrázek 2: Čím jsou vetřelci níže a čím méně jich je, tím jsou rychlejší.

Vzhledem k velkému úspěchu automatové verze hry Space Invaders (prodalo se několik stovek tisíc videoautomatů) bylo vlastně jen otázkou času, kdy bude tato hra konvertována i pro herní konzolu Atari 2600. Konverze vznikla již poměrně brzo, protože v roce 1980 začala být nabízena zákazníkům a pro mnohé z nich se stala prvotním důvodem ke koupi Atari 2600. Později se různě upravené varianty této hry objevily na všech osmibitových domácích počítačích i 16 a 32bitových počítačích osobních. Mimochodem, téma této hry se objevilo i v seriálu Futurama, kde v jedné epizodě (Anthology of Interest II) na Zemi útočila flotila Nintenďanů, jimž velel Lrrr, který doporučoval použít stejnou strategii útoku, jakou používali vetřelci ve hře Space Invaders. Mezi další zajímavosti o hře Space Invaders patří informace o rekordu, který drží Eric Furrer, jenž ji dokázal hrát celých 38 hodin a získal skóre 1114000 bodů.

Obrázek 3: „Jo, tento level určitě dám“.

2. Star Raiders

I druhou hru, kterou si dnes popíšeme, lze bez nadsázky považovat za klasiku – dokonce se jedná o hru, která patří do skupiny deseti nejdůležitějších titulů, které ovlivnily celý další vývoj herního businessu. Tato hra se jmenuje Star Raiders a byla vytvořena již v roce 1979 Dougem Neubauerem pro společnost Atari (mimochodem, Doug Neubauer je autorem i další známé hry Solaris). V případě Star Raiders se však zpočátku kupodivu jednalo o hru určenou pro osmibitové počítače Atari (zde byl využíván jeden grafický režim s nízkým rozlišením nabízeným čipem ANTIC) a nikoli pro herní konzoli Atari 2600; ta totiž vznikla až v roce 1982. Princip této hry je vlastně velmi jednoduchý a dal by se zjednodušeně charakterizovat jako předělávka hry Space Invaders ze dvou rozměrů do plně třírozměrného prostoru.

Obrázek 4: Úvodní obrazovka hry Star Raiders na herní konzoli Atari 2600.

Současně se jedná o jednu z prvních her, v nichž je celý herní svět zobrazován (i když prozatím v dosti zjednodušené podobě) z pohledu hráče (first person view). Zatímco ve hře Space Invaders mohl hráč posouvat dělem pouze doleva a doprava a střílet kolmo nahoru (bez možnosti změny náklonu), je ve hře Star Raiders situace poněkud složitější, protože hráč může ovládat kosmickou loď v trojrozměrném prostoru, tj. otáčet s ní doprava, doleva, nahoru i dolů. Aby byla orientace v prostoru jednodušší, byl v pravém dolní času zobrazován i radar. Kromě záměrného kříže a hvězdného pozadí se v herním světě objevovali i různí protivníci, samozřejmě v trojrozměrném provedení (i když grafické rozlišení herní scény bylo z pochopitelných důvodů velmi nízké).

Obrázek 5: Herní scéna se záměrným křížem uprostřed obrazovky a radarem v pravém dolním rohu.

Původní varianta této hry určená pro osmibitové počítače Atari byla distribuována na paměťových zásuvných modulech o kapacitě osmi kilobajtů (což je z hlediska celkové kapacity paměti těchto počítačů poměrně skromné). I varianta určená pro herní konzoli Atari 2600, u níž samozřejmě muselo být zcela přeprogramováno zobrazovací jádro (graphics kernel), byla distribuována na osmikilobajtovém paměťovém modulu. Hra Star Raiders se stala předlohou pro mnoho dalších herních titulů, mj. i pro slavnou hru Elite (a později pro její pokračování Frontier) a taktéž pro herní sérii Wing Commander a X-Wing. Pokud zůstaneme u her určených pro osmibitové počítače Atari, lze za pokračovatele hry Star Raiders považovat hru Last Starfighter, v níž se navíc ještě uplatňují strategické prvky.

Obrázek 6: Hru Solaris (technicky jednu z nejdokonalejších her na Atari 2600 vůbec) vytvořil stejný autor, jako hru Star Raiders.

Obrázek 7: Další screenshot získaný ze hry Solaris.

3. Centipede aneb střílíme na stonožky

Nyní si na chvíli odpočiňme od kosmických stříleček a pojďme navštívit svět hmyzu. Právě z této oblasti totiž pochází hra Centipede (stonožka), jejímiž autory jsou Ed Logg a Dona Bailey (šlo mimochodem o jednu z mála programátorek her, které v tomto oboru pracovaly již v osmdesátých letech minulého století). Původně, tj. v roce 1980, byla hra Centipede vydána – stejně jako množství dalších zde popisovaných her – ve formě herního automatu založeného na osmibitovém mikroprocesoru MOS 6502 a zvukovém čipu POKEY (jak je z této informace patrné, nebyl čip POKEY používán pouze v osmibitových domácích počítačích Atari, ale našel své uplatnění i v poněkud odlišné oblasti). O dva roky později byla zákazníkům nabídnuta i varianta hry Frogger určená pro osmibitovou herní konzoli Atari 2600, která byla prodávána na paměťovém modulu o kapacitě osmi kilobajtů.

Obrázek 8: Úvodní obrazovka hry Centipede na Atari 2600.

Hra Centipede má poměrně složitý a dynamický herní svět, v němž se pohybuje jak hlavní protivník ve tvaru stonožky, tak i méně nebezpeční protivníci, mezi něž patří pavouci či škorpióni (ti mají i další význam). V herním světě navíc rostou houby, které mají dvojí úlohu – zabraňují hráči ve střelbě (i když houbu lze po chvíli rozstřílet; v originální verzi hry postačovaly čtyři střely) a navíc stonožka při dotyku houby změní směr. Úkolem hráče je zlikvidovat stonožku, což však není vůbec jednoduché, protože po zásahu středu stonožky dojde k rozdělení tohoto protivníka na dvě nezávisle se pohybující části, které jsou menší a tudíž se na ně hůř zaměřuje (lepší je zasáhnout začátek či konec stonožky, který se poté promění v houbu).

Obrázek 9: Herní scéna Centipede. Hráč je zde trošku schovaný, protože je reprezentován hnědým čtverečkem.

Úspěšnost v této hře je založená na dobré strategii. Například je možné stonožku vmanévrovat do úzkého koridoru, do něhož se mnohem lépe míří, nebo naopak vystřílet co nejdelší řádky v horní části obrazovky, aby se prodloužil čas posunu stonožky směrem k hráči. Ovládání hry se sice podobá hře Space Invaders, ve skutečnosti je však možné, aby se hráč pohyboval i nahoru a dolů, což poněkud zvyšuje jeho šanci na úspěch ve chvíli, kdy se stonožka dostane na dolní okraj obrazovku a začne se pomalu přesouvat nahoru po celé ploše, po níž se může pohybovat i hráč. Jedná se o velmi zajímavý koncept hry, v němž je nutné současně sledovat mnoho různých objektů a navíc i pečlivě plánovat rozmístění hub na obrazovce atd. Traduje se, že právě z tohoto důvodu (mnoho částečně spolu nesouvisejících dějů probíhajících v jeden okamžik) v této hře excelovaly spíše ženy. V roce 1982 pak vzniklo pokračování hry Centipede, které neslo název Milipede neboli mnohonožka.

Obrázek 10: Další screenshot ze hry Centipede ve variantě pro Atari 2600.

4. Pole Position

Opět na chvíli změňme herní svět a přesuňme se do prostředí Formule 1. Z tohoto prostředí, které je v herním světě velmi populární, pochází i hra Pole Position. Znovu se jedná o hru, se kterou se veřejnost mohla nejprve seznámit v roce 1982 na herních automatech, které v Japonsku distribuovala společnost Namco a v USA firma Atari (zajímavé je, že tento automat byl založen na dvojici šestnáctibitových mikroprocesorů Zilog Z8002 a jednom osmibitovém mikroprocesoru Zilog Z80). Automatová varianta hry Pole Position zobrazovala závody formulí z pohledu kamery umístěné za hráčovým automobilem, což je styl, který byl později využíván i v mnoha dalších závodních hrách. Herní prostředí bylo v podstatě velmi jednoduché, protože se skládalo z vozovky se zatáčkami a středovým pruhem, různými reklamami po stranách vozovky a samozřejmě též s dalšími formulemi řízenými mikroprocesorem.

Obrázek 11: Úvodní obrazovka hry Pole Position ve variantě pro konzoli Atari 2600.

Způsob zobrazení reklam (resp. billboardů s reklamami) a stromů po obou stranách vozovky byl v době svého vzniku přelomový. Jednalo se totiž o běžné dvourozměrné sprity, u nichž se pouze měnila jejich velikost, čímž se simulovala perspektiva a přibližování předmětu směrem k hráči. Tato technologie v oboru počítačových her přetrvala po zhruba dvacet let a můžeme se s ní setkat jak u mnoha dalších závodních her (Lotus), tak i například ve 3D střílečkách typu Wolfenstein 3D a Doom. Nicméně se vraťme ke hře Pole Position. Ve variantě určené pro herní konzoli Atari 2600 museli programátoři přistoupit k několika zjednodušením, která mj. spočívala v odstranění zobrazení jakýchkoli předmětů po stranách vozovky.

Obrázek 12: Rovná trať bez dalších formulí (vlevo nahoře je zobrazeno řazení LO-HI).

Herní svět závodní hry Pole Position ve variantě pro konzoli Atari 2600 tedy obsahoval pozadí (hory a mraky), které se při zatáčení posouvalo – velmi pěkný trik, zejména pro hráče na začátku osmdesátých let minulého století. Dále byla zobrazena vozovka, přesněji řečeno oba červeno-bílé okraje vozovky, přičemž změna barev okrajů simulovala pohyb (opět se jedná o zajímavý trik, k tomu velmi jednoduše implementovatelný na čipu TIA). Třetím typem předmětů byla poměrně pěkně prokreslená formule ovládaná hráčem a již méně pěkné formule řízené mikroprocesorem. Dokonce se ani nezobrazovala cílová čára, na rozdíl od originálu i na rozdíl od variant této hry určených pro osmibitové domácí mikropočítače.

Obrázek 13: V zatáčce jsem právě potkal dalšího závodníka.

5. Frogger

Pátá hra, kterou si v dnešním článku alespoň stručně popíšeme, opět patří mezi herní klasiky. Jedná se o hru s názvem Frogger, v níž je hlavním hrdinou obří žába (je zhruba stejně velká jako osobní automobil). Podobně jako mnohé další popisované hry, i hra Frogger původně vznikla jako herní automat, jehož výrobcem byla společnost Konami. Tento automat byl založen na slavném osmibitovém mikroprocesoru Zilog Z80 a možná neméně slavném zvukovém čipu AY-3–8910 (lidově „aýčko“, [1][2]). Verzi pro herní konzoli Atari původně produkovala společnost Parker Bros, později byla vydána upravená verze firmou Starpath (jedná se o kazetovou verzi – viz další text).

Obrázek 14: Hra Frogger vytvořená firmou Parker Bros pro herní konzoli Atari 2600.

Princip hry Frogger pravděpodobně není nutné složitě popisovat. Hráč ovládá joystickem žábu, která se při spuštění hry nachází v dolní části obrazovky. Prvním úkolem je přeskákat vozovku, samozřejmě tak, aby žádný automobil ani autobus žábu nepřejel. Druhým úkolem je přeskákat řeku s využitím plovoucích klád a krokodýlů (i na nich se dá plout) a skočit do volného „domku“ umístěného v horní části obrazovky. Tato činnost se opakuje tak dlouho, až jsou všechny „domky“ obsazeny, potom se hráč přesune do další obtížnosti.

Obrázek 15: Nepovedené pokračování úspěšného titulu – hra Frogger II.

Kromě původní verze hry Frogger vznikla později i konkurenční, stejně pojmenovaná hra od společnosti Starpath pro její zařízení nazvané Supercharger. Jednalo se o elektronické zařízení připojované do slotu pro paměťový modul, které umožňovalo nahrávání her distribuovaných na běžných kompaktních audio kazetách. Navíc Supercharger obsahoval i paměť RAM o kapacitě šesti kilobajtů, která poměrně významným způsobem rozšiřovala původní kapacitu RAM, jenž dosahovala (jak již víme) 128 bajtů. K zařízení Supercharger se na straně vstupu připojoval běžný kazetový magnetofon přes sluchátkový výstup, takže se výsledná sestava už začínala podobat velmi jednoduchému domácímu osmibitovému počítači (jen na okraj: k Atari 2600 se dokonce vyráběly i klávesnice).

Obrázek 16: Uprostřed je zobrazený Supercharger, napravo pak kompaktní kazeta se hrou.

6. Jungle Hunt

Šestou hrou popisovanou v dnešním článku je hra nesoucí název Jungle Hunt. Již nikoho asi nepřekvapí, že se původně jednalo o klasickou videoautomatovou hru. Konstrukce tohoto herního automatu byla založena na osmibitovém mikroprocesoru Zilog Z80 a zvukovém čipu AY-3–8910. Původní varianta hry Jungle Hunt navržená společností Taito zobrazovala hlavního hrdinu, který se podobal Tarzanovi, což se však nelíbilo vlastníkům autorských práv. Z tohoto důvodu se zobrazení hlavního hrdiny změnilo – kromě druhé herní lokace byl zcela oblečený a nosil tropický klobouk. Právě tato „korektní“ varianta byla předělána na herní konzoli Atari 2600.

Obrázek 17: Úvodní obrazovka hry Jungle Hunt s prvním herním prostředím.

Hra Jungle Hunt je rozdělena do čtyř zcela rozdílných lokací. V první lokaci je úkolem hráče přeskákat přes houpající se lana, ve druhé lokaci přeplavat řeku plnou krokodýlů (lze je však při troše tréninku zabít nožem), v lokaci třetí přeskákat nebo naopak podlézt pod skákajícími kameny a v lokaci čtvrté pak přeskočit přes domorodce, který se v originální automatové variantě snaží upéct hrdinovu přítelkyni.

Obrázek 18: Druhé herní prostředí – plavání mezi krokodýly.

Varianta hry pro Atari 2600, která byla šířena na paměťových modulech s kapacitou 8192 bajtů, všechny tyto čtyři herní lokace zachovává, ovšem grafické zobrazení je z pochopitelných důvodů poněkud horší, zejména v poslední (čtvrté) lokaci.

Obrázek 19: Čtvrté herní prostředí – poskakující tajtrlík^Wdomo­rodec.

7. Spy Hunter

Sedmá dnes popisovaná hra nesoucí název Spy Hunter pochází původně od společnosti Bally Midway. Tato hra byla původně vydána v roce 1983 jako herní automat a posléze vznikly její varianty snad pro všechny osmibitové domácí počítače (včetně ZX Spectra) a taktéž pro herní konzoli Atari 2600. Na začátku této hry hráč ovládá automobil, který se však může na jednom místě proměnit v loď (a poté zpět na automobil).

Obrázek 20: Screenshot ze hry Spy Hunter.

Úkolem hráče je dohnat a zničit čtyři protivníky – auto, které při přiblížení k dalším vozidlům může propíchnout jejich pneumatiky (na Atari 2600 to není moc vidět, ale v jiných variantách jsou patrné vysouvací nože po obou bocích tohoto protivníka), pancéřované auto, které nejde sestřelit (musí se vytlačit z vozovky), třetí auto, které naopak může na hráče střílet a čtvrtým protivníkem je vrtulník shazující bomby, které na vozovce vytváří pěkné krátery.

Obrázek 21: Screenshot ze hry Spy Hunter.

Jak jsem se již zmínil v předchozím odstavci, na jednom místě ve hře je možné změnit automobil za loď a zaměnit tak automobilovou honičku za honičku lodí. Hra je však poměrně variabilní, protože se v určitých oblastech objevují spřátelená nákladní auta (popř. lodi), které mohou hráči dodat novou zbraň, popř. novou vlastnost (jízdu po ledu bez klouzání atd.). Většina těchto vlastností byla s úspěchem konvertována z video automatu i na herní konzoli Atari 2600.

Obrázek 22: Screenshot ze hry Spy Hunter.

8. E.T.: The Extra-Terrestrial – jeden z největších propadáků v historii herního průmyslu

Apparently, not everyone thinks it's so bad, just most… :)

It's a piece of videogame history. A big, brown, smelly, piece of history, but history nonetheless.

Try to guess what the designers of this game were smoking when they came up with the wells.

V posledních třech částech tohoto seriálu (včetně dnešního dílu) jsme se zabývali především herními tituly, které byly jak po prodejní stránce, tak i většinou po stránce technologické velmi úspěšné a v některých případech i přelomové. Na druhou stranu však asi nebude velkým překvapením, že pro Atari 2600 vznikla i velká skupina her, které byly buď komerčně neúspěšné a současně technologicky na výši, nebo naopak byly propadákem i po technické stránce (popř. se v jedné hře sešlo to nejhorší z obou kategorií). Jednou z těchto her je i hra Caster's Revenge, která je nudná a k tomu zbytečně provokativní (screenshoty si může vážený čtenář dohledat sám).

Obrázek 23: Úvodní obrazovka hry E.T. je asi nejhezčí částí této hry, která byla v jiných ohledech velkým propadákem.

Druhým, a to mnohem větším herním propadákem byl titul E.T.: The Extra-Terrestrial. Po vzniku stejnojmenného filmu se obecně očekávalo, že společnost, která vytvoří hru na stejné téma, bude mít téměř stoprocentně zaručený úspěch. To si asi myslelo i vedení firmy Atari, protože zakoupilo práva na vytvoření hry s daným tématem za celkem 21 milionů dolarů (!). Ovšem vzhledem k tomu, že paměťové moduly s touto hrou měly být v obchodech nabízeny již začátkem vánočních trhů, zbylo na vývoj celého konceptu hry i na její naprogramování a odladění jen velmi málo času (pouze několik týdnů).

Obrázek 24: Všude samé jámy, do nichž E.T. neustále padá.

bitcoin školení listopad 24

Výsledkem byl skutečný propadák, i když je nutné říci, že se nakonec prodalo zhruba milión paměťových modulů s touto hrou (kupující asi nevěřili, že je ta hra TAK špatná, jak se říká). Firmě Atari nakonec zbylo zhruba pět milionů neprodaných paměťových modulů, které jí vrátili obchodníci. Tyto moduly byly (prý) nakonec zničeny, protože se pravděpodobně nevyplatilo přelepení nálepky jinou hrou a přeprogramování EPROM v modulu. Právě tržní neúspěch této hry dosti významně poškodil reputaci herních konzolí a pro ně vytvářených her a způsobil v USA (nikoli však na celém světě) velký propad trhu s herními konzolemi. Z tohoto crashe nakonec vzešla další generace konzolí a taktéž se začaly více rozšiřovat domácí počítače.

Obrázek 25: Další lokace hry E.T.

9. Odkazy na Internetu

  1. Space Invaders (Killer List of Video Games)
    http://www.arcade-museum.com/ga­me_detail.php?ga­me_id=9662
  2. Spy Hunter (Killer List of Video Games)
    http://www.arcade-museum.com/ga­me_detail.php?ga­me_id=9742
  3. Spy Hunter (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Spy_Hun­ter
  4. DP Interviews … Bob Whitehead
    http://www.di­gitpress.com/li­brary/intervi­ews/interview_bob_whi­tehead.html
  5. Atari Age: Video Chess
    http://www.ata­riage.com/sof­tware_page.html?Sof­twareID=1429
  6. Moby Games: Video Chess
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/video-chess
  7. Wikipedia: Video Chess
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Vi­deo_Chess
  8. The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
    http://videoga­mecritic.net/2600a­a.htm
  9. Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
    http://classic­gaming.gamespy­.com/View.php?vi­ew=GameMuseum­.Detail&id=13
  10. Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
    http://classic­gaming.gamespy­.com/View.php?vi­ew=GameMuseum­.Detail&id=290
  11. The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
    http://videoga­mecritic.net/i­con_ET.htm
  12. Atari 2600 ROMs
    http://www.ata­riage.com/sys­tem_items.html?Sys­temID=2600&Item­TypeID=ROM
  13. Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_A-E.zip
  14. Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_F-J.zip
  15. Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_K-P.zip
  16. Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_Q-S.zip
  17. Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_T-Z.zip
  18. Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
    http://retro.ig­n.com/articles/903/903­024p1.html
  19. Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
    http://www.ata­rimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html
  20. Visitor Top 25 Total Downloads
    http://www.ata­rimania.com/pge­mainsoft.awp?ty­pe=G&system=2
  21. Atari 2600 FAQ
    http://www.ata­riage.com/2600/fa­q/index.html
  22. Atari 2600 Consoles and Clones
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/consoles­.html
  23. Atari 2600 Programming (odkazy)
    http://www.ata­riage.com/2600/pr­ogramming/index­.html
  24. Design case history: the Atari Video Computer System
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/design_ca­se.html?Syste­mID=2600
  25. Atari 2600 (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/A­tari_2600
  26. Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/schema­tics_pal/index­.html
  27. Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
    http://www.vin­tagegamingandmo­re.com/atari-2600-schematics
  28. Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
    http://www.wa­rrenrobinett.com/ad­venture/index­.html
  29. Mapa hry Adventure
    http://www.wa­rrenrobinett.com/ad­venture/adv-map1.gif
  30. Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
    http://www.ra­bayjr.com/jay_mi­ner.htm
  31. Magnavox and the Odyssey systems
    http://www.pong-story.com/odys­sey_other.htm
  32. Magnavox Odyssey First home video game console
    http://www.pong-story.com/odys­sey.htm
  33. The Odyssey in France
    http://www.pong-story.com/ody­pubfr.htm
  34. Magnavox Odyssey at old-computers.org
    http://www.old-computers.com/mu­seum/photos.as­p?t=1&c=883&st=2
  35. Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Mag­navox_Odyssey_Se­ries
  36. MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
    http://balduin­.wordpress.com/2007/10­/15/magnavox-odyssey-1971/
  37. Magnavox Odyssey FAQ
    http://www.pong-story.com/o1faq­.txt
  38. Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
    http://www.sin­clairlair.co.uk/le­vel9.htm
  39. Level 9 Computing
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Le­vel9
  40. Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
    http://sincla­irzxspectrum.cz/sof­tware/recenze/wor­m_in_paradise­.php
  41. World of Spectrum: Jewels of Darkness
    http://www.wor­ldofspectrum.or­g/infoseekid.cgi?id=0011­293
  42. World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
    http://www.wor­ldofspectrum.or­g/infoseekpub­.cgi?regexp=^Le­vel+9+Computin­g+Ltd$&loadpic­s=1
  43. Adventure International
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ad­venture_Inter­national
  44. Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/
  45. atari.fandal.cz
    http://atari.fan­dal.cz/games.php
  46. Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/dos/zork-the-great-underground-empire/review­s/reviewerId,4465/
  47. Zork I (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_I
  48. Zork I Walkthrough
    http://www.ga­mefaqs.com/pc/5644­46-zork-i/faqs
  49. Zork I: The Great Underground Empire
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/zor­k1.html
  50. Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz
  51. Zork II (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_II
  52. Zork II: The Wizard of Frobozz
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/zor­k2.html
  53. Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/zork-iii-the-dungeon-master
  54. Zork III (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_III
  55. SAGA – Scott Adams Grand Adventure
    http://www.msa­dams.com/index­.htm
  56. Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
    http://www.the­doteaters.com/p4_sta­ge1.php
  57. Textovky.cz – Textovkářův ráj
    http://www.tex­tovky.cz/
  58. Scott Adams (game designer, Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Scot­t_Adams_(game_de­signer)
  59. Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
    http://www.ad­ventureclassic­gaming.com/in­dex.php/site/in­terviews/129/
  60. Scott Adams game interpreter
    http://www.ifar­chive.org/inde­xes/if-archiveXscott-adamsXinterpre­ters.html
  61. Ohlédnutí za herní historií: Textovky
    http://www.slu­necnice.cz/ti­py/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/
  62. BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
    http://atariar­chives.org/ba­sicgames/show­page.php?page=78
  63. Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
    http://www.dun­nington.u-net.com/public/ba­sicgames/HMRA­BI
  64. Hamurabi (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ha­murabi
  65. Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
    http://www.ham­murabigame.com/ham­murabi-game.php
  66. Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
    http://198.212­.189.111/
  67. Empire Classic (video game)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Em­pire_Classic_(com­puter_game)
  68. Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
    http://www.wol­fpackempire.com/de­fault.htm
  69. FOCAL (programming language, Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/FO­CAL_(programmin­g_language)
  70. Forty Years of Lunar Lander
    http://techno­logizer.com/2009/07­/19/lunar-lander/
  71. Category: Timelines of video games (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ca­tegory:Timeli­nes_of_video_ga­mes
  72. Dennis M. Ritchie – home page
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr­/index.html
  73. Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr­/spacetravel.html
  74. Yes, A video game contributed to Unix Development
    http://people­.fas.harvard.e­du/~lib215/re­ference/histo­ry/spacetravel­.html
  75. Space Travel (video game)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Spa­ce_Travel_(vi­deo_game)
  76. Computer and Video Game History
    http://inventor­s.about.com/li­brary/inventor­s/blcomputer_vi­deogames.htm
  77. OXO (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/O­XO
  78. Tennis for Two (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ten­nis_for_Two
  79. Who really invented the video game?
    http://www.ata­rimagazines.com/cva/v1n­1/inventedgames­.php
  80. The Video Game Revolution
    http://www.pbs­.org/kcts/vide­ogamerevoluti­on/history/ti­meline.html
  81. The First Video Game?
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/higinbot­ham.asp
  82. První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/images/Vi­deogameSchema­tic1.jpg
  83. Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/images/Vi­deogameSchema­tic2.jpg
  84. MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
    http://www.mud­.co.uk/richar­d/mud.htm
  85. MUD1 (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/MUD1
  86. Text-based game (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Text-based_game
  87. Text mode games
    http://www.tex­tmodegames.com/
  88. Why Text-Mode Games are Cool
    http://www.tex­tmodegames.com/ar­ticles/why-text-mode-games-are-cool.html
  89. The Dragon Ate My Homework
    http://www.wi­red.com/wired/ar­chive/1.03/mud­s.html
  90. Hunt the Wumpus
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Hun­t_the_Wumpus
  91. A Brief History of „Rogue“
    http://www.wichman­.org/roguehis­tory.html
  92. Rogue (video game) (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ro­gue_(computer_ga­me)
  93. Roguish Charm
    http://www.1up­.com/features/es­sential-50-rogue
  94. Colossal Cave Adventure Map
    http://www.spi­tenet.com/cave/
  95. Colossal Cave Adventure
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/
  96. Here's where it all began…
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/a_his­tory.html
  97. David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/e_dow­nloads.html
  98. Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/c_xyz­zy.html
  99. Colossal Cave Adventure jako Java Applet
    http://www.as­trodragon.com/zplet/ad­vent.html
  100. Colossal Cave Adventure
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Co­lossal_Cave_Ad­venture
  101. iPod Adventure Game
    http://hamimi­ami.com/ipod/ad­venture/index­.html

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.