Obsah
1. Historie vývoje počítačových her (119. část – další známé hry využívající isometrické zobrazení)
1. Historie vývoje počítačových her (119. část – další známé hry využívající isometrické zobrazení)
V předchozí části tohoto seriálu jsme si mj. popsali i isometrické hry vytvořené softwarovou společností Ultimate Play the Game. Připomeňme si, že první hrou, která využívala přelomový Filmation Engine byla hra Knight Lore pocházející z roku 1984. Ve skutečnosti se ovšem s hrami využívajícími isometrické zobrazení můžeme setkat i před rokem 1984. Jedná se především o „automatovku“ se jménem Zaxxon a dále pak o hru Ant Attack naprogramovanou pro osmibitové mikropočítače ZX Spectrum. Další hry s podobným způsobem zobrazení již byly inspirovány hrou Knight Lore. Dobrým příkladem je například hra Head over Heels i pozdější hra Cadaver, v nichž stále můžeme najít podobné koncepty, jaké se objevily již v Knight Lore: herní svět rozdělený na místnosti, mezi nimiž se obraz přepíná, sbírání předmětů, důraz na řešení hádanek a nikoli střílení nepřátel apod. (navíc je především Head over Heels hře Knight Lore podobný i po vizuální stránce).
Obrázek 1: Automatová verze hry Zaxxon pocházející již z roku 1982.
V následující tabulce jsou vypsány některé známé popř. přelomové hry, v nichž bylo využito isometrického zobrazení herního světa. Jedná se jak o střílečky, tak i o akční adventury:
# | Hra | Vydáno v roce | Autoři popř. distributor |
---|---|---|---|
1 | Zaxxon | 1982 | Sega |
2 | Ant Attack | 1983 | Sandy White |
3 | Flip and Flop | 1983 | Jim Nangano |
4 | Crystal Castles | 1983 | Atari |
5 | Batman | 1986 | Bernie Drummond, Jon Ritman |
6 | Head over Heels | 1987 | Jon Ritman |
7 | Amaurote | 1987 | John Pickford, Steve Pickford, David Whittaker |
8 | Airball | 1987 | MichTron/Microdeal |
Obrázek 2: Zaxxon – automatová verze.
2. Zaxxon
Velmi zajímavou a současně i populární střílečkou se stala hra Zaxxon pocházející z roku 1982. Tato hra využívala pro zobrazení herního světa axonometrickou projekci, což se ostatně projevilo i v jejím názvu, kde sufix „axxon“ je odvozen od „axonometric projection“. Tento způsob zobrazení umožnil vytvoření vizuálně mnohem přitažlivějšího herního světa, než u většiny her používajících pouze dvourozměrné zobrazení. Ve hře Zaxxon ovládá hráč létající stroj, který se asi nejvíce podobá raketoplánu. Úkolem hráče je postupně prolétat levely, které je možné rozdělit do dvou skupin: buď se jedná o vojenskou leteckou základnu vybavenou raketami, radary, laserovými (?) zábranami atd.; druhý typ levelů se odehrává ve vesmíru, kde na hráče útočí nepřátelské raketoplány (osobně mně však tato část připadla oproti letecké základně vizuálně ochuzená).
Obrázek 3: Zaxxon – automatová verze.
Díky použitému způsobu zobrazení byl navíc hráči umožněn svobodnější způsob pohybu. Raketoplán se sice nezadržitelně řítí vpřed, jak je tomu u klasických scrollovacích stříleček (dobrým) zvykem, ovšem pomocí joysticku s ním lze uhýbat doleva i doprava a současně i měnit výšku. Aby hráč získal dobrou představu o skutečné výšce, je hra Zaxxon vybavena dalšími dvěma novinkami – „teploměrem“ na levé straně obrazovky a navíc i stínem, který raketoplán vrhá na povrch, nad nímž se pohybuje. Právě díky použití stínu se celé zobrazení herního světa stává ještě více realistické.
Obrázek 4: Zaxxon – automatová verze.
Na původní automatovou verzi hry Zaxxon navázala hra Super Zaxxon, která však již nebyla tak populární. Kromě toho byla hra portována i na většinu existujících domácích mikropočítačů i herních konzolí. Z domácích mikropočítačů se jedná například o ZX Spectrum, Commodore C64 i o počítače Atari. Později byla hra portována i na Amigu. Zajímavé je, že použitý způsob zobrazení – scrollující svět a použití axonometrické/isometrické projekce – byl mnohem později použit nejenom u stříleček, ale taktéž u některých akčních RPG.
Obrázek 5: Zaxxon – automatová verze.
Obrázek 6: Zaxxon – automatová verze.
3. Ant Attack
Jedna z nejstarších her určených pro domácí osmibitové mikropočítače, v nichž se objevilo isometrické zobrazení herního světa, se jmenuje Ant Attack. Tuto hru naprogramoval Sandy White již v roce 1983 (tedy ještě před vydáním Knight Lore), a to pro ZX Spectrum. Hráčovo alter ego se ocitá v rozsáhlém městě Antescher (odkaz na umělce M.C.Eschera), v němž se pohybují obří mravenci. Vzhledem ke značné volnosti pohybu je možné procházet a postupně zmapovat celé město, ničit mravence granáty, měnit pohled na zobrazený svět atd. Tato hra si kromě ve své době inovativního isometrického pohledu připsala i další prvenství – hráč si mohl na úvodní obrazovce vybrat pohlaví svého alter ega. Další inovací je samotný způsob zobrazení herního světa a velká míra volnosti při pohybu, která překonává i většinu ostatních dnes popsaných her.
Obrázek 7: Část originálního obalu kazety se hrou Ant Attack.
Ant Attack je mnohdy taktéž považován za první hru subžánru „survival horror“, tj. typu her, které jsou dodnes oblíbené, i když pouze menší skupinou hráčů. Jako ukázku poměrně velkého dopadu této hry na celý herní průmysl lze uvést fakt, že existují i remaky Ant Attacku, viz například remake určený pro Windows, který je dostupný (i s několika screenshoty) na adrese http://www.encho.me/antattack/. Mapy k originálnímu vydání lze nalézt na adresách ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/games-maps/a/AntAttack.png a ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/magazines/YourSpectrum/Issue02/YRPoster02.jpg.
Obrázek 8: Ant Attack – screenshot získaný v emulátoru ZX Spectra.
Obrázek 9: Ant Attack – úvodní obrazovka (ne však klasická loading screen).
Obrázek 10: Ant Attack – výřez části rozlehlého města Antescher.
4. Flip and Flop
Druhá isometrická hra pocházející z roku 1983 se jmenuje Flip and Flop (popř. též Flip & Flop). Tuto hru naprogramoval Jim Nangano a byla vydána společností First Star Software, s níž jsme se již setkali při popisu slavné herní série Boulder Dash. Hra Flip and Flop, která byla vydána pro osmibitové mikropočítače Atari i pro Commodore C64, patří mezi zástupce her kombinujících logickou část s částí akční (podobně jako například Tetris). Hráč zde ovládá klokana, který umí skákat na zobrazených plošinkách, popř. opici, která naopak pod plošinkami ručkuje. Úkolem hráče je vstoupit na všechny plošinky se značkou (ty se po projití vyplní), ovšem nesmí z plošinek spadnout. Navíc je dokončení každé obtížnosti limitováno časem. Tato hra se částečně podobá automatovému hitu Q*Bert pocházejícího z roku 1982, i když Q*Bert měl jednodušší design obtížností (bez žebříků a ručkování).
Obrázek 11: Flip and Flop – úvodní obrazovka.
Obrázek 12: Flip and Flop – hlavní menu hry.
Obrázek 13: Flip and Flop – level se skákajícím klokanem.
Obrázek 14: Flip and Flop – level s ručkující opicí.
5. Crystal Castles
Další hra využívající isometrické zobrazení, s níž se v dnešním článku seznámíme, se jmenuje Crystal Castles. Tato akční hra, která vznikla – podobně jako výše zmíněná hra Zaxxon – pro videoautomat, byla později portována i na velké množství domácích osmibitových mikropočítačů i osobních šestnáctibitových počítačů, a to s různou mírou autentičnosti, kterou samozřejmě nebylo možné vždy zaručit a to kvůli různým omezením grafických subsystémů osmibitových mikropočítačů, jež bylo většinou nesrovnatelné s možnostmi specializovaných videoautomatů. Hráč v Crystal Castles ovládá medvěda Bentleyho, jehož úkolem je sesbírat všechny bonbóny rozsypané na nádvořích a cimbuřích hradu. Medvěd může skákat a přeskakovat nepřátele, ale již například nemůže jednoduše přeskočit příkop ani seskočit z hradeb dolů – namísto toho bylo nutné používat schody, popř. výtahy, které se v některých hradech nachází.
Obrázek 15: Crystal Castles – první level.
Hra, resp. přesněji řečeno vykreslovací engine této hry, dokonce dokáže korektně zjistit, ve kterých místech se medvěd nachází za zdmi popř. kdy vešel do místnosti. V tomto případě dojde k jeho úplnému skrytí popř. se zobrazí jen stínová postavička. Kromě medvěda Bentleyho se na hradě nachází i různí nepřátelé, kteří jsou většinou ve svém pohybu omezeni stejným způsobem jako Bentley. Ovšem mnohým nechybí ani určitá míra „inteligence“ – dokážou například nasednout na výtah atd. V Crystal Castles je možné, že si medvěd po nalezení určitých typů předmětů prohodí se svými nepřáteli role: to je oblíbené rozšíření možností hry známé již z Pac Mana (získání jednoho ze čtyř blikajících bodů zde taktéž změnilo původně bezbranného Pac Mana v predátora). Z hlediska způsobu zobrazení herního světa je Crystal Castles poměrně propracovanou hrou, i když je zde jasně patrný důraz na akčnost a nikoli na řešení složitých hádanek či na propracovanost příběhu; to je ovšem vlastnost společná většině her určených původně pro videoautomaty.
Obrázek 16: Crystal Castles – zde se medvěda snaží dopadnou chodící stromy.
Obrázek 17: Crystal Castles – jeden z nejkomplexnějších hradů se skrytým průchodem a několika místnostmi.
Obrázek 18: Crystal Castles – v této úrovni se nachází několik výtahů.
6. Head over Heels
V předchozích kapitolách jsme si popsali isometrické hry, které vznikly v letech 1982 a 1983. Nyní se posuneme v čase dopředu, konkrétně do roku 1987, kdy byla vydána jedna z nejzajímavějších isometrických her, které kdy pro osmibitové domácí mikropočítače (i osobní mikropočítače Atari ST a Amiga) vůbec vznikly. Jedná se o hru nazvanou Head over Heels, jejíž princip byl sice inspirován minule popsaným Filmation Engine a hrami nad tímto enginem postavenými (Knight Lore, Alien 8 atd.), ovšem autorům se podařilo hru vylepšit o několik nových a v době svého vzniku i unikátních prvků. Hráč totiž může ve hře Head over Heels ovládat dvě postavičky (špióny), z nichž každá má odlišné vlastnosti a pro vyřešení některých hádanek je zapotřebí možnosti obou postaviček vhodným způsobem zkombinovat.
Obrázek 19: Head over Heels – hlavní menu hry.
První postavička Head (Headus Mouthion) se specializuje na řízené skoky, druhá postavička Heels (Footus Underium) na chůzi, běh, šplh atd. Podobný princip rozdělení úloh mezi dvě či větší množství specialistů se objevil i v mnoha dalších hrách, z nichž zmiňme například modernější hru Lost Vikings. Celý herní svět Head over Heels je velmi rozsáhlý (opět zde můžeme vidět souvislost s Knight Lore), obsahuje totiž několik herních světů a nalezneme zde přibližně 300 místností. Pokud vás zajímají mapy (pro verzi určenou pro ZX Spectrum), jsou k nalezení na adresách ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/games-maps/h/HeadOverHeels.jpg, ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/games-maps/h/HeadOverHeels3.jpg a ftp://ftp.worldofspectrum.org/pub/sinclair/games-maps/h/HeadOverHeels4.png.
Obrázek 20: Head over Heels – celý herní svět se nachází na pěti planetách.
Obrázek 21: Head over Heels – postavička Head.
Obrázek 22: Head over Heels – oba špióni jsou na začátku hry zavřeni a musí se nejdříve setkat.
Obrázek 23: Head over Heels – design místností na první planetě.
Obrázek 24: Head over Heels – design místností na první planetě.
Obrázek 25: Head over Heels – design místností na první planetě.
7. Amaurote
V roce 1987 vydala společnost Mastertronic hru nazvanou Amaurote naprogramovanou ve firmě Binary Design. Designérem této hry je John Pickford a o tvorbu hudby se postaral známý hudebník David Whittaker. Jedná se o po všech stránkách neobvyklou hru, ať již svým grafickým pojetím (isometrická monochromatická grafika založená na ručním pixel artu), tak i již zmíněnou hudbou. Hráč zde ovládá bojového robota nazvaného Arachnus 4, jehož úkolem je vyčistit rozsáhlý prostor fantaskních měst od obřího hmyzu a najít zde schovanou hmyzí královnu, kterou je možné zničit pomocí takzvané „supa-bomby“. Aby bylo možné královnu snadněji nalézt, je možné se orientovat podle radaru, který vždy ukazuje jeden ze čtyř možných směrů dalšího pohybu. Celý herní svět je rozdělen do sektorů, mezi nimiž je možné robota volně přenášet a zkoušet tak různé strategie. Kromě velmi detailní grafiky tato hra zaujme i precizní animací jak robota (pohyb po mechanických nohách), tak i animací pohybu obřího hmyzu.
Obrázek 26: Amaurote – úvodní obrazovka.
Obrázek 27: Amaurote – výběr sektoru.
Obrázek 28: Amaurote – ukázka designu jednotlivých sektorů.
Obrázek 29: Amaurote – ukázka designu jednotlivých sektorů.
Obrázek 30: Amaurote – ukázka designu jednotlivých sektorů.
Obrázek 25: Amaurote – ukázka designu jednotlivých sektorů.
8. Airball
Třetí isometrickou hrou pocházející z roku 1987 je hra nazvaná Airball. Tato hra byla dostupná jak pro osmibitové domácí mikropočítače Atari, tak i pro herní konzoli Game Boy Advance. Současně byla hra portována i na osobní mikropočítače Atari ST, Amiga a IBM PC s DOSem. Princip této hry je (pokud pomineme vcelku nepodstatný příběh) poměrně jednoduchý – hráč zde ovládá nafukovací míček, který se pohybuje v trojrozměrném bludišti a jeho úkolem je sbírat diamanty. Míček je možné dofukovat ve stanicích s kompresorem, ovšem hráč musí hlídat, aby nedošlo k roztržení míčku (stav nafouknutí se zobrazuje v dolní části obrazovky). Míček má poměrně velkou volnost pohybu, protože kromě přesunů může i skákat. Trojrozměrné bludiště obsahuje i různá schodiště, na něž je taktéž nutné skákat.
Obrázek 26: Airball – úvodní obrazovka.
Princip této hry se do značné míry podobá principu, na němž je postavena hra Spindizzy. Airball má propracovanější grafické prvky místností, na druhou stranu je však hra Spindizzy, alespoň podle mého názoru, hratelnější, obsahuje fyzikální engine a má lépe navržený design jednotlivých místností i některé aktivní prvky (spínače, výtahy atd.).
Obrázek 27: Airball – prostředí hry.
Obrázek 28: Airball – graficky pěkně zpracované portály.
Obrázek 29: Airball – na schodiště je nutné vyskákat.
Obrázek 30: Airball – prostředí hry.
Obrázek 31: Airball – prostředí hry.
9. Isometrické RPG
Při popisu her využívajících isometrické zobrazení není možné zapomenout ani na subžánr isometrických RPG, tj. RPG her, jejichž celý herní svět, popř. pouze některé lokace jsou zobrazeny s využitím isometrického zobrazení. Mezi velmi úspěšné a graficky pěkně zpracované RPG patří například hra Cadaver naprogramovaná vývojářskou společností Bitmap Brothers. Více podrobností o této známé hře si řekneme v následující části tohoto seriálu. Kromě hry Cadaver do této podskupiny her patří například i tituly The Immortal, Shadowrun, Darkmere či Ultima VIII (ne však již předchozí díly využívající jiný typ zobrazení). Mezi novější hry patří Fallout. Podskupinou RPG her jsou akční RPG (ARPG) a zde již se dostáváme k modernějším slavným titulům jako je Diablo, to je však již téma, kterému se budeme věnovat v samostatném článku.
Obrázek 32: Mezi isometrické RPG patří například Ultima VIII.
10. Odkazy na Internetu
- Isometric Games – Full Listing
http://www.retrovideogamer.co.uk/index.php?topic=140.0 - Amaurote
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=1345 - Flop and Flop
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=1911 - Head over Heels (Atari)
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=2060 - Airball
http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=1342 - Cadaver (story + manual)
http://www.lemonamiga.com/games/docs.php?id=272 - Cadaver
http://theodor.lauppert.ws/games/cadaver.htm - Isometric RPGs
http://theodor.lauppert.ws/games/rpg-iso.htm - Flip and Flop
http://www.lemon64.com/?mainurl=http%3A//www.lemon64.com/games/details.php%3FID%3D943 - Flip and Flop
http://en.wikipedia.org/wiki/Flip_%26_Flop - Head over Heels
http://retrospec.sgn.net/games/hoh/ - Head over Heels
http://hol.abime.net/677 - Head over Heels
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0002259 - Hlípa
http://pmd85.djb-studios.com/wiki/Hlípa - Video s řešením hry Hlípa
http://pmd85.djb-studios.com/w/media/hlipa-riesenie.avi - Filmation (game engine)
http://en.wikipedia.org/wiki/Filmation_engine - Stránky věnované herní legendě Knight Lore
http://knightlore.sweb.cz/ - Knight Lore
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0009366 - Knight Lore
http://www.spectrumabandonware.com/en/gameitems/knight-lore/58 - Knight Lore
http://en.wikipedia.org/wiki/Knight_Lore - Strategy wiki: Knight Lore
http://strategywiki.org/wiki/Knight_Lore - Alien 8
http://en.wikipedia.org/wiki/Alien8 - Alien 8
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0009302 - Pentagram (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentagram_(video_game) - Pentagram
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0009389 - Nightshade
http://en.wikipedia.org/wiki/Nightshade_(1985_video_game) - Sabre Wulf
http://en.wikipedia.org/wiki/Sabre_Wulf - Spindizzy
http://en.wikipedia.org/wiki/Spindizzy_(video_game) - Spindizzy Worlds
http://www.gamefaqs.com/snes/588687-spindizzy-worlds/data - Underwurlde
http://en.wikipedia.org/wiki/Underwurlde - Boulder Dash
http://www.firststarsoftware.com/boulderdash.htm - Arno's Boulder Dash Fansite
http://www.boulder-dash.nl/ - Pinball Construction Set
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinball_Construction_Set - Isometric projection
http://en.wikipedia.org/wiki/Isometric_projection - Oblique projection
http://en.wikipedia.org/wiki/Oblique_projection - Seriál o programovacím jazyku Lua (root.cz):
http://www.root.cz/serialy/programovaci-jazyk-lua/ - Domovská stránka systému LÖVE
http://love2d.org/ - Domovská stránka programovacího jazyka Lua
http://www.lua.org/ - Web o Lieru, Gusanos, GeneRally, Atari atd.
http://karelik.wz.cz/ - Web o Lieru, Gusanos
http://karelik.wz.cz/gusanos.php - GUSANOS
http://gusanos.sourceforge.net/ - GUSANOS Download
http://sourceforge.net/projects/gusanos/ - Lua
http://www.linuxexpres.cz/praxe/lua - Lua
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lua - Lua (programming language)
http://en.wikipedia.org/wiki/Lua_(programming_language) - The Lua Programming Language
http://www.tiobe.com/index.php/paperinfo/tpci/Lua.html - Lua Programming Gems
http://www.lua.org/gems/ - LuaForge
http://luaforge.net/ - Forge project tree
http://luaforge.net/softwaremap/trove_list.php - gamedev.net: Lua
http://www.gamedev.net/reference/programming/features/lua/ - Category:Lua-scripted games
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Lua-scripted_games - Category:Lua-scriptable games
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Lua-scriptable_games - BZFlag
http://en.wikipedia.org/wiki/BZFlag - BZFlag.org
http://bzflag.org/ - GrimE
http://en.wikipedia.org/wiki/GrimE - Grim Fandango
http://www.mobygames.com/game/grim-fandango - Escape from Monkey Island
http://www.mobygames.com/game/escape-from-monkey-island - Angband na rephial.org
http://rephial.org/ - Angband.oook.cz
http://angband.oook.cz/ - Angband – stránka s možností downloadu hry
http://angband.oook.cz/download.php - Angband a její klony (varianty)
http://angband.oook.cz/variants.php - Další seznam klonů hry Angband (podrobnější)
http://roguebasin.roguelikedevelopment.org/index.php?title=List_of_Angband_variants - Angband (pevnost ve Středozemi)
http://en.wikipedia.org/wiki/Angband - Angband (hra)
http://en.wikipedia.org/wiki/Angband_(video_game) - Adventure International
http://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_International - Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/ - Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/ - Zork I (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I - Zork I Walkthrough
http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs - Zork I: The Great Underground Empire
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork1.html - Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz - Zork II (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II - Zork II: The Wizard of Frobozz
http://www.csd.uwo.ca/Infocom/zork2.html - Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master - Zork III (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III - SAGA – Scott Adams Grand Adventure
http://www.msadams.com/index.htm - Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
http://www.thedoteaters.com/p4_stage1.php - Textovky.cz – Textovkářův ráj
http://www.textovky.cz/ - Scott Adams (game designer, Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Adams_(game_designer) - Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
http://www.adventureclassicgaming.com/index.php/site/interviews/129/ - Scott Adams game interpreter
http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html - Ohlédnutí za herní historií: Textovky
http://www.slunecnice.cz/tipy/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/ - Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
http://www.sinclairlair.co.uk/level9.htm - Level 9 Computing
http://en.wikipedia.org/wiki/Level9 - Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
http://sinclairzxspectrum.cz/software/recenze/worm_in_paradise.php - World of Spectrum: Jewels of Darkness
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0011293 - World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=^Level+9+Computing+Ltd$&loadpics=1 - BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
http://atariarchives.org/basicgames/showpage.php?page=78 - Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI - Hamurabi (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi - Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
http://www.hammurabigame.com/hammurabi-game.php