Historie vývoje počítačových her (119. část – další známé hry využívající isometrické zobrazení)

13. 3. 2014
Doba čtení: 16 minut

Sdílet

V dnešní části seriálu o historii počítačových her se opět budeme zabývat různými hrami, které pro zobrazení světa využívaly isometrické zobrazení. V dnešním výběru najdeme jak akční hry, tak i adventury zaměřené na řešení hádanek. Nesmíme zapomenout ani na další důležitý a oblíbený subžánr: isometrické RPG.

Obsah

1. Historie vývoje počítačových her (119. část – další známé hry využívající isometrické zobrazení)

2. Zaxxon

3. Ant Attack

4. Flip and Flop

5. Crystal Castles

6. Head over Heels

7. Amaurote

8. Airball

9. Isometrické RPG

10. Odkazy na Internetu

1. Historie vývoje počítačových her (119. část – další známé hry využívající isometrické zobrazení)

V předchozí části tohoto seriálu jsme si mj. popsali i isometrické hry vytvořené softwarovou společností Ultimate Play the Game. Připomeňme si, že první hrou, která využívala přelomový Filmation Engine byla hra Knight Lore pocházející z roku 1984. Ve skutečnosti se ovšem s hrami využívajícími isometrické zobrazení můžeme setkat i před rokem 1984. Jedná se především o „automatovku“ se jménem Zaxxon a dále pak o hru Ant Attack naprogramovanou pro osmibitové mikropočítače ZX Spectrum. Další hry s podobným způsobem zobrazení již byly inspirovány hrou Knight Lore. Dobrým příkladem je například hra Head over Heels i pozdější hra Cadaver, v nichž stále můžeme najít podobné koncepty, jaké se objevily již v Knight Lore: herní svět rozdělený na místnosti, mezi nimiž se obraz přepíná, sbírání předmětů, důraz na řešení hádanek a nikoli střílení nepřátel apod. (navíc je především Head over Heels hře Knight Lore podobný i po vizuální stránce).

Obrázek 1: Automatová verze hry Zaxxon pocházející již z roku 1982.

V následující tabulce jsou vypsány některé známé popř. přelomové hry, v nichž bylo využito isometrického zobrazení herního světa. Jedná se jak o střílečky, tak i o akční adventury:

# Hra Vydáno v roce Autoři popř. distributor
1 Zaxxon 1982 Sega
2 Ant Attack 1983 Sandy White
3 Flip and Flop 1983 Jim Nangano
4 Crystal Castles 1983 Atari
5 Batman 1986 Bernie Drummond, Jon Ritman
6 Head over Heels 1987 Jon Ritman
7 Amaurote 1987 John Pickford, Steve Pickford, David Whittaker
8 Airball 1987 MichTron/Microdeal

Obrázek 2: Zaxxon – automatová verze.

2. Zaxxon

Velmi zajímavou a současně i populární střílečkou se stala hra Zaxxon pocházející z roku 1982. Tato hra využívala pro zobrazení herního světa axonometrickou projekci, což se ostatně projevilo i v jejím názvu, kde sufix „axxon“ je odvozen od „axonometric projection“. Tento způsob zobrazení umožnil vytvoření vizuálně mnohem přitažlivějšího herního světa, než u většiny her používajících pouze dvourozměrné zobrazení. Ve hře Zaxxon ovládá hráč létající stroj, který se asi nejvíce podobá raketoplánu. Úkolem hráče je postupně prolétat levely, které je možné rozdělit do dvou skupin: buď se jedná o vojenskou leteckou základnu vybavenou raketami, radary, laserovými (?) zábranami atd.; druhý typ levelů se odehrává ve vesmíru, kde na hráče útočí nepřátelské raketoplány (osobně mně však tato část připadla oproti letecké základně vizuálně ochuzená).

Obrázek 3: Zaxxon – automatová verze.

Díky použitému způsobu zobrazení byl navíc hráči umožněn svobodnější způsob pohybu. Raketoplán se sice nezadržitelně řítí vpřed, jak je tomu u klasických scrollovacích stříleček (dobrým) zvykem, ovšem pomocí joysticku s ním lze uhýbat doleva i doprava a současně i měnit výšku. Aby hráč získal dobrou představu o skutečné výšce, je hra Zaxxon vybavena dalšími dvěma novinkami – „teploměrem“ na levé straně obrazovky a navíc i stínem, který raketoplán vrhá na povrch, nad nímž se pohybuje. Právě díky použití stínu se celé zobrazení herního světa stává ještě více realistické.

Obrázek 4: Zaxxon – automatová verze.

Na původní automatovou verzi hry Zaxxon navázala hra Super Zaxxon, která však již nebyla tak populární. Kromě toho byla hra portována i na většinu existujících domácích mikropočítačů i herních konzolí. Z domácích mikropočítačů se jedná například o ZX Spectrum, Commodore C64 i o počítače Atari. Později byla hra portována i na Amigu. Zajímavé je, že použitý způsob zobrazení – scrollující svět a použití axonometrické/isometrické projekce – byl mnohem později použit nejenom u stříleček, ale taktéž u některých akčních RPG.

Obrázek 5: Zaxxon – automatová verze.

Obrázek 6: Zaxxon – automatová verze.

3. Ant Attack

Jedna z nejstarších her určených pro domácí osmibitové mikropočítače, v nichž se objevilo isometrické zobrazení herního světa, se jmenuje Ant Attack. Tuto hru naprogramoval Sandy White již v roce 1983 (tedy ještě před vydáním Knight Lore), a to pro ZX Spectrum. Hráčovo alter ego se ocitá v rozsáhlém městě Antescher (odkaz na umělce M.C.Eschera), v němž se pohybují obří mravenci. Vzhledem ke značné volnosti pohybu je možné procházet a postupně zmapovat celé město, ničit mravence granáty, měnit pohled na zobrazený svět atd. Tato hra si kromě ve své době inovativního isometrického pohledu připsala i další prvenství – hráč si mohl na úvodní obrazovce vybrat pohlaví svého alter ega. Další inovací je samotný způsob zobrazení herního světa a velká míra volnosti při pohybu, která překonává i většinu ostatních dnes popsaných her.

Obrázek 7: Část originálního obalu kazety se hrou Ant Attack.

Ant Attack je mnohdy taktéž považován za první hru subžánru „survival horror“, tj. typu her, které jsou dodnes oblíbené, i když pouze menší skupinou hráčů. Jako ukázku poměrně velkého dopadu této hry na celý herní průmysl lze uvést fakt, že existují i remaky Ant Attacku, viz například remake určený pro Windows, který je dostupný (i s několika screenshoty) na adrese http://www.encho.me/antattack/. Mapy k originálnímu vydání lze nalézt na adresách ftp://ftp.worldofspectrum­.org/pub/sinclair/games-maps/a/AntAttack.pngftp://ftp.worldofspectrum­.org/pub/sinclair/magazines/Y­ourSpectrum/Issue02/YRPos­ter02.jpg.

Obrázek 8: Ant Attack – screenshot získaný v emulátoru ZX Spectra.

Obrázek 9: Ant Attack – úvodní obrazovka (ne však klasická loading screen).

Obrázek 10: Ant Attack – výřez části rozlehlého města Antescher.

4. Flip and Flop

Druhá isometrická hra pocházející z roku 1983 se jmenuje Flip and Flop (popř. též Flip & Flop). Tuto hru naprogramoval Jim Nangano a byla vydána společností First Star Software, s níž jsme se již setkali při popisu slavné herní série Boulder Dash. Hra Flip and Flop, která byla vydána pro osmibitové mikropočítače Atari i pro Commodore C64, patří mezi zástupce her kombinujících logickou část s částí akční (podobně jako například Tetris). Hráč zde ovládá klokana, který umí skákat na zobrazených plošinkách, popř. opici, která naopak pod plošinkami ručkuje. Úkolem hráče je vstoupit na všechny plošinky se značkou (ty se po projití vyplní), ovšem nesmí z plošinek spadnout. Navíc je dokončení každé obtížnosti limitováno časem. Tato hra se částečně podobá automatovému hitu Q*Bert pocházejícího z roku 1982, i když Q*Bert měl jednodušší design obtížností (bez žebříků a ručkování).

Obrázek 11: Flip and Flop – úvodní obrazovka.

Obrázek 12: Flip and Flop – hlavní menu hry.

Obrázek 13: Flip and Flop – level se skákajícím klokanem.

Obrázek 14: Flip and Flop – level s ručkující opicí.

5. Crystal Castles

Další hra využívající isometrické zobrazení, s níž se v dnešním článku seznámíme, se jmenuje Crystal Castles. Tato akční hra, která vznikla – podobně jako výše zmíněná hra Zaxxon – pro videoautomat, byla později portována i na velké množství domácích osmibitových mikropočítačů i osobních šestnáctibitových počítačů, a to s různou mírou autentičnosti, kterou samozřejmě nebylo možné vždy zaručit a to kvůli různým omezením grafických subsystémů osmibitových mikropočítačů, jež bylo většinou nesrovnatelné s možnostmi specializovaných videoautomatů. Hráč v Crystal Castles ovládá medvěda Bentleyho, jehož úkolem je sesbírat všechny bonbóny rozsypané na nádvořích a cimbuřích hradu. Medvěd může skákat a přeskakovat nepřátele, ale již například nemůže jednoduše přeskočit příkop ani seskočit z hradeb dolů – namísto toho bylo nutné používat schody, popř. výtahy, které se v některých hradech nachází.

Obrázek 15: Crystal Castles – první level.

Hra, resp. přesněji řečeno vykreslovací engine této hry, dokonce dokáže korektně zjistit, ve kterých místech se medvěd nachází za zdmi popř. kdy vešel do místnosti. V tomto případě dojde k jeho úplnému skrytí popř. se zobrazí jen stínová postavička. Kromě medvěda Bentleyho se na hradě nachází i různí nepřátelé, kteří jsou většinou ve svém pohybu omezeni stejným způsobem jako Bentley. Ovšem mnohým nechybí ani určitá míra „inteligence“ – dokážou například nasednout na výtah atd. V Crystal Castles je možné, že si medvěd po nalezení určitých typů předmětů prohodí se svými nepřáteli role: to je oblíbené rozšíření možností hry známé již z Pac Mana (získání jednoho ze čtyř blikajících bodů zde taktéž změnilo původně bezbranného Pac Mana v predátora). Z hlediska způsobu zobrazení herního světa je Crystal Castles poměrně propracovanou hrou, i když je zde jasně patrný důraz na akčnost a nikoli na řešení složitých hádanek či na propracovanost příběhu; to je ovšem vlastnost společná většině her určených původně pro videoautomaty.

Obrázek 16: Crystal Castles – zde se medvěda snaží dopadnou chodící stromy.

Obrázek 17: Crystal Castles – jeden z nejkomplexnějších hradů se skrytým průchodem a několika místnostmi.

Obrázek 18: Crystal Castles – v této úrovni se nachází několik výtahů.

6. Head over Heels

V předchozích kapitolách jsme si popsali isometrické hry, které vznikly v letech 1982 a 1983. Nyní se posuneme v čase dopředu, konkrétně do roku 1987, kdy byla vydána jedna z nejzajímavějších isometrických her, které kdy pro osmibitové domácí mikropočítače (i osobní mikropočítače Atari ST a Amiga) vůbec vznikly. Jedná se o hru nazvanou Head over Heels, jejíž princip byl sice inspirován minule popsaným Filmation Engine a hrami nad tímto enginem postavenými (Knight Lore, Alien 8 atd.), ovšem autorům se podařilo hru vylepšit o několik nových a v době svého vzniku i unikátních prvků. Hráč totiž může ve hře Head over Heels ovládat dvě postavičky (špióny), z nichž každá má odlišné vlastnosti a pro vyřešení některých hádanek je zapotřebí možnosti obou postaviček vhodným způsobem zkombinovat.

Obrázek 19: Head over Heels – hlavní menu hry.

První postavička Head (Headus Mouthion) se specializuje na řízené skoky, druhá postavička Heels (Footus Underium) na chůzi, běh, šplh atd. Podobný princip rozdělení úloh mezi dvě či větší množství specialistů se objevil i v mnoha dalších hrách, z nichž zmiňme například modernější hru Lost Vikings. Celý herní svět Head over Heels je velmi rozsáhlý (opět zde můžeme vidět souvislost s Knight Lore), obsahuje totiž několik herních světů a nalezneme zde přibližně 300 místností. Pokud vás zajímají mapy (pro verzi určenou pro ZX Spectrum), jsou k nalezení na adresách ftp://ftp.worldofspectrum­.org/pub/sinclair/games-maps/h/HeadOverHeels.jpg, ftp://ftp.worldofspectrum­.org/pub/sinclair/games-maps/h/HeadOverHeels3.jpgftp://ftp.worldofspectrum­.org/pub/sinclair/games-maps/h/HeadOverHeels4.png.

Obrázek 20: Head over Heels – celý herní svět se nachází na pěti planetách.

Obrázek 21: Head over Heels – postavička Head.

Obrázek 22: Head over Heels – oba špióni jsou na začátku hry zavřeni a musí se nejdříve setkat.

Obrázek 23: Head over Heels – design místností na první planetě.

Obrázek 24: Head over Heels – design místností na první planetě.

Obrázek 25: Head over Heels – design místností na první planetě.

7. Amaurote

V roce 1987 vydala společnost Mastertronic hru nazvanou Amaurote naprogramovanou ve firmě Binary Design. Designérem této hry je John Pickford a o tvorbu hudby se postaral známý hudebník David Whittaker. Jedná se o po všech stránkách neobvyklou hru, ať již svým grafickým pojetím (isometrická monochromatická grafika založená na ručním pixel artu), tak i již zmíněnou hudbou. Hráč zde ovládá bojového robota nazvaného Arachnus 4, jehož úkolem je vyčistit rozsáhlý prostor fantaskních měst od obřího hmyzu a najít zde schovanou hmyzí královnu, kterou je možné zničit pomocí takzvané „supa-bomby“. Aby bylo možné královnu snadněji nalézt, je možné se orientovat podle radaru, který vždy ukazuje jeden ze čtyř možných směrů dalšího pohybu. Celý herní svět je rozdělen do sektorů, mezi nimiž je možné robota volně přenášet a zkoušet tak různé strategie. Kromě velmi detailní grafiky tato hra zaujme i precizní animací jak robota (pohyb po mechanických nohách), tak i animací pohybu obřího hmyzu.

Obrázek 26: Amaurote – úvodní obrazovka.

Obrázek 27: Amaurote – výběr sektoru.

Obrázek 28: Amaurote – ukázka designu jednotlivých sektorů.

Obrázek 29: Amaurote – ukázka designu jednotlivých sektorů.

Obrázek 30: Amaurote – ukázka designu jednotlivých sektorů.

Obrázek 25: Amaurote – ukázka designu jednotlivých sektorů.

8. Airball

Třetí isometrickou hrou pocházející z roku 1987 je hra nazvaná Airball. Tato hra byla dostupná jak pro osmibitové domácí mikropočítače Atari, tak i pro herní konzoli Game Boy Advance. Současně byla hra portována i na osobní mikropočítače Atari ST, Amiga a IBM PC s DOSem. Princip této hry je (pokud pomineme vcelku nepodstatný příběh) poměrně jednoduchý – hráč zde ovládá nafukovací míček, který se pohybuje v trojrozměrném bludišti a jeho úkolem je sbírat diamanty. Míček je možné dofukovat ve stanicích s kompresorem, ovšem hráč musí hlídat, aby nedošlo k roztržení míčku (stav nafouknutí se zobrazuje v dolní části obrazovky). Míček má poměrně velkou volnost pohybu, protože kromě přesunů může i skákat. Trojrozměrné bludiště obsahuje i různá schodiště, na něž je taktéž nutné skákat.

Obrázek 26: Airball – úvodní obrazovka.

Princip této hry se do značné míry podobá principu, na němž je postavena hra Spindizzy. Airball má propracovanější grafické prvky místností, na druhou stranu je však hra Spindizzy, alespoň podle mého názoru, hratelnější, obsahuje fyzikální engine a má lépe navržený design jednotlivých místností i některé aktivní prvky (spínače, výtahy atd.).

Obrázek 27: Airball – prostředí hry.

Obrázek 28: Airball – graficky pěkně zpracované portály.

Obrázek 29: Airball – na schodiště je nutné vyskákat.

Obrázek 30: Airball – prostředí hry.

Obrázek 31: Airball – prostředí hry.

bitcoin_skoleni

9. Isometrické RPG

Při popisu her využívajících isometrické zobrazení není možné zapomenout ani na subžánr isometrických RPG, tj. RPG her, jejichž celý herní svět, popř. pouze některé lokace jsou zobrazeny s využitím isometrického zobrazení. Mezi velmi úspěšné a graficky pěkně zpracované RPG patří například hra Cadaver naprogramovaná vývojářskou společností Bitmap Brothers. Více podrobností o této známé hře si řekneme v následující části tohoto seriálu. Kromě hry Cadaver do této podskupiny her patří například i tituly The Immortal, Shadowrun, Darkmere či Ultima VIII (ne však již předchozí díly využívající jiný typ zobrazení). Mezi novější hry patří Fallout. Podskupinou RPG her jsou akční RPG (ARPG) a zde již se dostáváme k modernějším slavným titulům jako je Diablo, to je však již téma, kterému se budeme věnovat v samostatném článku.

Obrázek 32: Mezi isometrické RPG patří například Ultima VIII.

10. Odkazy na Internetu

  1. Isometric Games – Full Listing
    http://www.retrovideogamer­.co.uk/index.php?topic=140­.0
  2. Amaurote
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1345
  3. Flop and Flop
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1911
  4. Head over Heels (Atari)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2060
  5. Airball
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1342
  6. Cadaver (story + manual)
    http://www.lemonamiga.com/ga­mes/docs.php?id=272
  7. Cadaver
    http://theodor.lauppert.ws/ga­mes/cadaver.htm
  8. Isometric RPGs
    http://theodor.lauppert.ws/games/rpg-iso.htm
  9. Flip and Flop
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http%3A//www.lemon64­.com/games/details.php%3FID%3D943
  10. Flip and Flop
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Flip_%26_Flop
  11. Head over Heels
    http://retrospec.sgn.net/games/hoh/
  12. Head over Heels
    http://hol.abime.net/677
  13. Head over Heels
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0002259
  14. Hlípa
    http://pmd85.djb-studios.com/wiki/Hlípa
  15. Video s řešením hry Hlípa
    http://pmd85.djb-studios.com/w/media/hlipa-riesenie.avi
  16. Filmation (game engine)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Filmation_engine
  17. Stránky věnované herní legendě Knight Lore
    http://knightlore.sweb.cz/
  18. Knight Lore
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009366
  19. Knight Lore
    http://www.spectrumabandon­ware.com/en/gameitems/knig­ht-lore/58
  20. Knight Lore
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Knight_Lore
  21. Strategy wiki: Knight Lore
    http://strategywiki.org/wi­ki/Knight_Lore
  22. Alien 8
    http://en.wikipedia.org/wiki/Alien8
  23. Alien 8
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009302
  24. Pentagram (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Pentagram_(video_game)
  25. Pentagram
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009389
  26. Nightshade
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Nightshade_(1985_video_ga­me)
  27. Sabre Wulf
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sabre_Wulf
  28. Spindizzy
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Spindizzy_(video_game)
  29. Spindizzy Worlds
    http://www.gamefaqs.com/snes/588687-spindizzy-worlds/data
  30. Underwurlde
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Underwurlde
  31. Boulder Dash
    http://www.firststarsoftwa­re.com/boulderdash.htm
  32. Arno's Boulder Dash Fansite
    http://www.boulder-dash.nl/
  33. Pinball Construction Set
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Pinball_Construction_Set
  34. Isometric projection
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Isometric_projection
  35. Oblique projection
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Oblique_projection
  36. Seriál o programovacím jazyku Lua (root.cz):
    http://www.root.cz/serialy/pro­gramovaci-jazyk-lua/
  37. Domovská stránka systému LÖVE
    http://love2d.org/
  38. Domovská stránka programovacího jazyka Lua
    http://www.lua.org/
  39. Web o Lieru, Gusanos, GeneRally, Atari atd.
    http://karelik.wz.cz/
  40. Web o Lieru, Gusanos
    http://karelik.wz.cz/gusanos.php
  41. GUSANOS
    http://gusanos.sourceforge.net/
  42. GUSANOS Download
    http://sourceforge.net/pro­jects/gusanos/
  43. Lua
    http://www.linuxexpres.cz/praxe/lua
  44. Lua
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Lua
  45. Lua (programming language)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Lua_(programming_langu­age)
  46. The Lua Programming Language
    http://www.tiobe.com/index­.php/paperinfo/tpci/Lua.html
  47. Lua Programming Gems
    http://www.lua.org/gems/
  48. LuaForge
    http://luaforge.net/
  49. Forge project tree
    http://luaforge.net/softwa­remap/trove_list.php
  50. gamedev.net: Lua
    http://www.gamedev.net/re­ference/programming/featu­res/lua/
  51. Category:Lua-scripted games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Category:Lua-scripted_games
  52. Category:Lua-scriptable games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Category:Lua-scriptable_games
  53. BZFlag
    http://en.wikipedia.org/wiki/BZFlag
  54. BZFlag.org
    http://bzflag.org/
  55. GrimE
    http://en.wikipedia.org/wiki/GrimE
  56. Grim Fandango
    http://www.mobygames.com/game/grim-fandango
  57. Escape from Monkey Island
    http://www.mobygames.com/game/escape-from-monkey-island
  58. Angband na rephial.org
    http://rephial.org/
  59. Angband.oook.cz
    http://angband.oook.cz/
  60. Angband – stránka s možností downloadu hry
    http://angband.oook.cz/download.php
  61. Angband a její klony (varianty)
    http://angband.oook.cz/variants.php
  62. Další seznam klonů hry Angband (podrobnější)
    http://roguebasin.rogueli­kedevelopment.org/index.php?ti­tle=List_of_Angband_varian­ts
  63. Angband (pevnost ve Středozemi)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Angband
  64. Angband (hra)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Angband_(video_game)
  65. Adventure International
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Adventure_International
  66. Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
    http://www.csd.uwo.ca/Infocom/
  67. Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
    http://www.mobygames.com/game/dos/zork-the-great-underground-empire/reviews/reviewerId,4465/
  68. Zork I (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_I
  69. Zork I Walkthrough
    http://www.gamefaqs.com/pc/564446-zork-i/faqs
  70. Zork I: The Great Underground Empire
    http://www.csd.uwo.ca/Info­com/zork1.html
  71. Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
    http://www.mobygames.com/game/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz
  72. Zork II (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_II
  73. Zork II: The Wizard of Frobozz
    http://www.csd.uwo.ca/Info­com/zork2.html
  74. Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
    http://www.mobygames.com/game/zork-iii-the-dungeon-master
  75. Zork III (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Zork_III
  76. SAGA – Scott Adams Grand Adventure
    http://www.msadams.com/index.htm
  77. Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
    http://www.thedoteaters.com/p4_sta­ge1.php
  78. Textovky.cz – Textovkářův ráj
    http://www.textovky.cz/
  79. Scott Adams (game designer, Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Scott_Adams_(game_desig­ner)
  80. Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
    http://www.adventureclassic­gaming.com/index.php/site/in­terviews/129/
  81. Scott Adams game interpreter
    http://www.ifarchive.org/indexes/if-archiveXscott-adamsXinterpreters.html
  82. Ohlédnutí za herní historií: Textovky
    http://www.slunecnice.cz/ti­py/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/
  83. Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
    http://www.sinclairlair.co­.uk/level9.htm
  84. Level 9 Computing
    http://en.wikipedia.org/wiki/Level9
  85. Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
    http://sinclairzxspectrum­.cz/software/recenze/worm_in_pa­radise.php
  86. World of Spectrum: Jewels of Darkness
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0011293
  87. World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekpub.cgi?regex­p=^Level+9+Computing+Ltd$&lo­adpics=1
  88. BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
    http://atariarchives.org/ba­sicgames/showpage.php?page=78
  89. Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
    http://www.dunnington.u-net.com/public/basicgames/HMRABI
  90. Hamurabi (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hamurabi
  91. Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
    http://www.hammurabigame.com/hammurabi-game.php

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.