Hlavní navigace

Historie vývoje počítačových her (13.část - hry pro konzoli Magnavox Odyssey²)

2. 2. 2012
Doba čtení: 18 minut

Sdílet

Dnes si nejdříve řekneme, jakým způsobem lze přeložit a nainstalovat emulátor herní konzole Magnavox Odyssey² (Videopac) a posléze se budeme zabývat popisem některých známých her, které pro tuto herní konzoli vznikly. Většinou se bude jednat o konverze herních hitů převzatých z videoautomatů.

Obsah

1. Hry pro konzoli Magnavox Odyssey2

2. Příprava systému pro instalaci emulátoru konzole Magnavox Odyssey2

3. Překlad emulátoru o2em

4. Atlantis

5. Frogger

6. Super Cobra

7. Gunfighter

8. Q*Bert

9. Odkazy na Internetu

1. Hry pro konzoli Magnavox Odyssey2

V předchozí části seriálu o historii vývoje výpočetní techniky jsme si řekli základní technické informace o herní konzoli Magnavox Odyssey2. Připomeňme si, že tato herní konzole je založena na osmibitovém mikrořadiči Intel 8048, který je doplněn čipem Intel 8244 popř. Intel 8245, jehož úkolem je generovat grafický obraz a taktéž přehrávat jednoduché zvuky. Osmibitové mikrořadiče Intel 8048 existují v mnoha variantách; v herní konzoli Magnavox Odyssey2 byla konkrétně použita základní varianta 8048H či 8748H s pouhými 64 bajty operační paměti a jedním kilobajtem paměti programu. Pro zajímavost: mikrořadiče odvozené od čipu Intel 8048 jsou i přes svoje stáří stále používané například ve spotřební elektronice. I vaše PC obsahuje ve své čipové sadě modul, který emuluje funkci mikrořadiče Intel 8042, což je původní 8048 s dvojnásobnou kapacitou paměti programu i paměti dat: 256 bajtů a 2048 bajtů (8042 je použita pro komunikaci s klávesnicí a její funkce jsou v PC emulovány kvůli BIOSu).

Obrázek 1: Hra Amok! je novodobou variací hry Berzerk, kterou jsme se již v tomto seriálu zabývali.

V dnešním článku si nejdříve řekneme, jakým způsobem je možné zprovoznit emulátor herní konzole Magnavox Odyssey2 nazvaný o2em (nejedná se ve skutečnosti o nic těžkého, ovšem je zapotřebí nepatrně upravit zdrojové kódy emulátoru, minimálně při překladu pro Linux) a taktéž si představíme některé hry, které pro tuto herní konzoli vznikly. Většinou se bude jednat o hry zpopularizované a následně převzaté buď z videoautomatů nebo z konkurenční herní konzole Atari 2600. Zabývat se budeme následujícími herními tituly:

Obrázek 2: Ve hře Amok! je použita znaková sada čipu Intel 8244/Intel 8245. Podobné postavičky ostatně uvidíme i na dalších screenshotech.

# Hra + odkaz na kapitolu
1 Atlantis
2 Frogger
3 Super Cobra
4 Gunfighter
5 Q*Bert

2. Příprava systému pro instalaci emulátoru konzole Magnavox Odyssey2

Je to možná poněkud paradoxní, ale pro herní konzoli Magnavox Odyssey2 existuje jen velmi malé množství emulátorů, a to přesto, že je tato herní konzole po hardwarové stránce na emulaci mnohem jednodušší, než konkurenční herní konzole Atari 2600 s jejím komplexním čipem TIA. Rozdíl ve složitosti emulace je způsoben především oběma grafickými čipy, protože emulace obou mikroprocesorů MOS 6502 a Intel 8048 je dnes jednoduchou záležitostí, a to i při dodržení přesného časování, zatímco dodržet přesné časování u čipu TIA je velmi složité. Jedním – a dost možná, že i jediným – emulátorem herní konzole Magnavox Odyssey2 je aplikace nazvaná jednoduše o2em. Tuto aplikaci je možné získat buď v binární podobě pro různé operační systémy, nebo ve formě zdrojových kódů, a to na následujících adresách:

  1. http://o2em.sou­rceforge.net/
  2. http://www.zop­har.net/linux/o­dyssey2.html

Obrázek 3: Ve hře odvozené od automatovky Berzerk samozřejmě nesmí chybět Evil Otto.

Malá nesnáz může nastat při pokusu o zprovoznění emulátoru o2em v Linuxu, protože tato aplikace (přesněji řečeno její binární distribuce) využívá starší verzi knihovny Allegro. Tato knihovna programátorům kromě dalších věcí nabízí i různé grafické rutiny, přepnutí do celoobrazovkového režimu, podporu pro několik grafických formátů a taktéž zvukový subsystém. Ovšem ani v případě, že se vám nepodaří emulátor o2em nainstalovaný z binárního balíčku spustit, není vše ztraceno, protože je ho možné poměrně snadno přeložit i na novém systému (včetně systémů 64bitových). Nejdříve je ale nutné si nainstalovat knihovnu Allegro, a to i ve vývojové variantě, která obsahuje jak hlavičkové soubory, tak i soubory nutné pro slinkování emulátoru. Knihovnu Allegro je možné na systému Ubuntu či Debian nainstalovat příkazem:

sudo apt-get install liballegro4.2-dev

Tento příkaz nainstaluje i samotnou (nevývojovou) knihovnu Allegro, na níž vývojový balíček závisí. Podobným způsobem lze tuto knihovnu nainstalovat i na systémy vybavené jiným balíčkovacím nástrojem.

Obrázek 4: Úvodní obrazovka hry Frogger ve variantě pro herní konzoli Magnavox Odyssey2.

3. Překlad emulátoru o2em

Nyní se již můžeme pokusit o překlad emulátoru o2em. Na stránce http://o2em.sou­rceforge.net vybereme v menu Emulators položku Source Code a získáme tak soubor o2em118src.zip. Prvním úkolem je rozbalení tohoto archivu takovým způsobem, aby se DOSovská jména souborů změnila na malá písmena, což zajistí přepínač -L:

unzip -L o2em118src.zip
cd o2em118src

Obrázek 5: Hra Hockey and Soccer. Všimněte si, že postavičky v této hře jsou shodné s postavami robotů ze hry Amok! (Berzerk). Je totiž použita stejná fixní znaková sada čipů Intel 8244/Intel 8245.

Dále je pro bezchybný překlad nutné modifikovat zdrojový soubor score.c. Nejprve tento soubor zkonvertujeme tak, aby používal Unixové konce řádků:

dos2unix score.c

Posléze je nutné tento soubor změnit následujících patchem:

--- score.c 2006-05-01 01:58:08.000000000 +0200
+++ score.c  2012-01-30 21:40:14.000000000 +0100
@@ -19,6 +19,7 @@
 #include <string.h>
 #include <ctype.h>
 #include <time.h>
+#include <errno.h>
 #include "vmachine.h"
 #include "types.h"
 #include "score.h"

To se provede pomocí příkazu:

patch < score.patch

Podobně je nutné připravit a následně upravit soubor Makefile:

mv makefile.linux Makefile
dos2unix Makefile

Který se změní patchem:

--- Makefile    2012-01-30 21:57:46.000000000 +0100
+++ Makefile 2012-01-30 21:57:41.000000000 +0100
@@ -2,7 +2,7 @@
 
 CFLAGS = -O3 -Wall -fomit-frame-pointer -I/usr/include
 LFLAGS = -s
-LIBALLEG = /usr/lib/liballeg.so.4.2 -lalleg_unsharable
+LIBALLEG = /usr/lib/liballeg.so.4.2 -lalleg
 
 
 all: o2em dis48

pomocí příkazu:

patch < Makefile.patch

Obrázek 6: Další screenshot ze hry Hockey and Soccer.

Nyní je již vše připraveno, takže můžeme začít s překladem:

make

Po úspěšném (doufejme!) překladu je nutné okolo výsledného spustitelného souboru o2em vytvořit adresářovou strukturu obsahující v podadresáři bios soubor o2rom.bin získaný z binární distribuce a v podadresáři roms obrazy jednotlivých paměťových modulů (viz též tato stránka). Tato struktura by měla vypadat zhruba následovně:

pavel@bender:~/odyssey# ls -lR
.:
celkem 4
dr-xr-xr-x 5 pavel pavel 4096 2012-01-30 21:42 o2em118src
 
./o2em118src:
celkem 164
drwxr-xr-x 2 pavel pavel   4096 2012-01-30 21:42 bios
-rwxr-xr-x 1 pavel pavel  11716 2012-01-30 21:40 dis48
drwxr-xr-x 2 pavel pavel   4096 2004-12-28 04:58 docs
-rwxr-xr-x 1 pavel pavel 137540 2012-01-30 21:40 o2em
drwxr-xr-x 2 pavel pavel   4096 2012-01-30 21:42 roms
 
./o2em118src/bios:
celkem 4
-rw-r--r-- 1 pavel pavel 1024 1996-11-16 16:25 o2rom.bin
 
./o2em118src/docs:
celkem 32
-rw-r--r-- 1 pavel pavel  8572 2004-12-28 04:58 changelog.txt
-rw-r--r-- 1 pavel pavel  6651 2004-12-28 04:58 license.txt
-rw-r--r-- 1 pavel pavel 11572 2004-12-28 04:58 O2EM.txt
 
./o2em118src/roms:
celkem 8
-rw-r--r-- 1 pavel pavel 4096 1998-08-13 23:02 amokpd.bin
-rw-r--r-- 1 pavel pavel 4096 1996-12-24 23:32 Atlantis (USA, Europe).bin

Toť vše: emulátor se spouští spolu se zadáním jména paměťového modulu na příkazové řádce.

4. Atlantis

První hrou, s níž se dnes seznámíme, je hra nazvaná Atlantis. Ve skutečnosti jsme se s tímto titulem již seznámili, protože hra Atlantis patřila mezi velké hity na herní konzoli Atari 2600 – dokonce se jednalo o jednu z nejprodávanějších her na tuto konzoli se zhruba milionem prodaných paměťových modulů. Převod této hry na konzoli Magnavox Odyssey2 se docela povedl, a to i přesto, že pro zobrazení herního světa bylo nutné použít poměrně velké množství triků, aby byl čip Intel 8244/Intel 8245 schopen zobrazit relativně složitou a dynamicky se měnící herní scénu.

Obrázek 7: Hra Atlantis ve variantě pro herní konzoli Magnavox Odyssey2.

Princip této hry je vlastně velmi jednoduchý – pomocí tří děl je nutné bránit město před různými nepřáteli, což se vzdáleně podobá dalšímu známému hernímu titulu – Missile Command. Ovšem ve hře Atlantis není možné zaměřovat jednotlivá děla na pohyblivé cíle – každé dělo má elevaci neměnnou, takže jediným (a nikoli jednoduchým) úkolem hráče je přesně načasovat okamžik výstřelu. Pro porovnání jsou v této kapitole uvedeny jak screenshoty této hry pořízené na herní konzoli Magnavox Odyssey2, tak i screenshoty z konzole Atari 2600.

Obrázek 8: Hra Atlantis ve variantě pro herní konzoli Magnavox Odyssey2.

Obrázek 9: Hra Atlantis ve variantě pro herní konzoli Atari 2600.

Obrázek 10: Hra Atlantis ve variantě pro herní konzoli Atari 2600.

5. Frogger

I o druhé hře, u níž se dnes zastavíme, jsme si již v tomto seriálu řekli základní informace. Jde o hru s názvem Frogger, jež patří mezi herní klasiky. Hra Frogger původně vznikla jako herní automat, jehož výrobcem byla společnost Konami. Tento automat byl založen na slavném osmibitovém mikroprocesoru Zilog Z80 a možná neméně slavném zvukovém čipu AY-3–8910 (lidově „aýčko“, [1][2]). Verzi pro herní konzoli Atari původně produkovala společnost Parker Bros, později byla vydána upravená verze firmou Starpath.

Obrázek 11: Hra Frogger ve variantě pro herní konzoli Magnavox Odyssey2 (úvodní obrazovka).

Varianta hry Frogger pro konzoli Magnavox Odyssey2 se sice snaží o to, aby se jednalo o hru podobnou svému automatovému protějšku, ve skutečnosti je ale varianta tohoto herního titulu určená pro konzoli Atari 2600 po herní i grafické stránce lepší, zejména v případě vylepšené verze vytvořené společnosti Starpath. Ostatně to můžete posoudit sami při pohledu na screenshoty – nebo ještě lépe po vyzkoušení obou herních variant v emulátorech herních konzolí.

Obrázek 12: Hra Frogger ve variantě pro herní konzoli Magnavox Odyssey2.

Obrázek 13: Hra Frogger vytvořená firmou Parker Bros pro herní konzoli Atari 2600.

6. Super Cobra

Třetí hrou, s níž se v dnešním článku seznámíme, je hra mající název Super Cobra. I tuto hru si pravděpodobně budou pamětníci maringotek s herními automaty či majitelé osmibitových domácích mikropočítačů dobře pamatovat, protože se v osmdesátých letech minulého století jednalo o velký herní hit. Princip této hry je velmi jednoduchý, protože se jedná o klasickou horizontálně scrollující střílečku, v níž hráč ovládá vrtulník, který může buď střílet ve vodorovném směru, nebo může házet bomby na pozemní cíle (na zemi se totiž nachází různá děla a rakety).

Obrázek 14: Screenshot ze hry Super Cobra.

Varianta této hry pro herní konzoli Magnavox Odyssey2, která byla dodávána na paměťovém modulu s kapacitou 8192 bajtů, se vyznačuje poněkud jednodušším grafickým ztvárněním s absencí detailních objektů a textur (což by až tak nevadilo), ale hlavně trhaným scrollingem, který navíc není plynulý, protože scéna začne scrollovat až ve chvíli, kdy se vrtulník přesune do pravé části obrazovky (právě zde se projevují některé nevýhody čipu Intel 8244/Intel 8245 oproti konkurenčnímu čipu TIA, kde nebyl ani poměrně jemný scrolling ničím nepřekonatelným). I přes tuto nedokonalost je však hratelnost Super Cobry poměrně vysoká.

Obrázek 15: Další screenshot ze hry Super Cobra.

7. Gunfighter

Hru Gunfighter je možné považovat za v několika směrech vylepšenou variantu hry Outlaw, s níž jsme se již setkali při popisu herní konzole Atari 2600 – obě hry jsou navíc částečně odvozeny od automatového titulu Gun Fight (či se alespoň touto hrou inspirovaly). V případě Gunfighter se jedná o hru určenou pro dva hráče, tj. pro její ovládání bylo nutné mít dva joysticky. Každý hráč mohl joystickem ovládat pistolníka, jehož jediným úkolem bylo zastřelit protihráče: jednoduché a vlastně dodnes docela zábavné.

Obrázek 16: Screenshot hry Gunfighter pro herní konzoli Magnavox Odyssey2.

Oproti po grafické stránce velmi jednoduché hře Outlaw je však hra Gunfighter již poměrně propracovaná, protože se kromě obou protagonistů v herním světě objevují překážky (asi se má jednat o stromy?), od nichž se odráží vystřelované kulky. Hra Gunfighter patří mezi jednodušší programy a byla dodávána na paměťovém modulu s kapacitou 2048 bajtů (což je mimochodem stejná kapacita, jako v případě již zmíněné hry Outlaw).

Obrázek 17: Další screenshot hry Gunfighter pro herní konzoli Magnavox Odyssey2.

Obrázek 18: Pro porovnání: Outlaw pro Atari 2600.

Obrázek 19: Základní režim hry Outlaw – dvojice kovbojů a kaktus :-)

8. Q*Bert

Poslední hra, kterou si dnes popíšeme, byla na herní konzoli Magnavox Odyssey2 poměrně velkým „bumbrlíčkem“, protože byla dodávána na paměťových modulech s kapacitou celých osm kilobajtů (obyčejně měl kód průměrné hry velikost dva až čtyři kilobajty). Jedná se o hru nazvanou Q*Bert, která se nejprve rozšířila v podobě herního automatu. Pro zajímavost – tento herní automat obsahoval mikroprocesor Intel 8088 (8086 se zmenšenou šířkou externích sběrnic), což byl ve své době poměrně výkonný a také patřičně drahý čip (většina herních automatů se z tohoto důvodu musela spokojit s osmibitovými mikroprocesory).

Obrázek 20: Screenshot hry Q*Bert pro herní konzoli Magnavox Odyssey2.

Princip hry Q*Bert je poměrně jednoduchý – hlavní hrdina musí v základních úrovních přeskákat přes všechny schody, které tvoří jakousi pyramidu. Přitom nesmí z pyramidy spadnout ani být „doskákán“ protivníky. Původní automatová verze a taktéž většina konverzí zobrazovala pyramidu v isometrickém pohledu, ovšem v případě herní konzole Magnavox Odyssey2 byl herní svět zredukován na 2D pohled, i když hratelnost zůstala do značné míry zachována.

Obrázek 21: Další screenshot hry Q*Bert pro herní konzoli Magnavox Odyssey2.

Cloud 24 - tip 1

Taktéž se změnila podoba zvuků, což je škoda, protože v originále Q*Bert při nárazu do protivníka začal velmi zajímavě nadávat.

Obrázek 22: Obal paměťového modulu se známou hrou Q*bert ve verzi pro herní konzoli Magnavox Odyssey2.

9. Odkazy na Internetu

  1. O2 Homepage
    http://www.the-nextlevel.com/o­dyssey2/
  2. Magnavox Odyssey2 (1978), Philips Videopac G7000 / C52 (1979)
    http://www.mes­s.org/sysinfo:o­dyssey2
  3. The Video Game Critic's Odyssey 2 Reviews
    http://videoga­mecritic.net/od­d.htm
  4. Computer Closet Collection: Magnavox Odyssey2
    http://www.com­putercloset.or­g/MagnavoxOdys­sey2.htm
  5. PHILIPS Videopac C52
    http://old-computers.com/mu­seum/computer­.asp?c=1060
  6. O2 Tech. Manual V.1.1 (PDF dokument)
    http://www.ata­rihq.com/danb/fi­les/o2doc.pdf
  7. Magnavox Odyssey2
    http://www.game-machines.com/con­soles/odyssey2­.php
  8. Magnavox Odyssey2 (Wikipedia EN)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/O­dyssey2
  9. Magnavox Odyssey2 Games (Wikipedia EN)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Lis­t_of_Videopac_ga­mes
  10. The FPGA Videopac Project
    http://www.fpga­arcade.com/vi­deopac.htm
  11. Last minute addition: Odyssey 2 (P824×) VDC chip!
    http://ploguechip­sounds.blogspot­.com/2009/10/last-minute-addition-odyssey-2-p824×.html
  12. Space Invaders (Killer List of Video Games)
    http://www.arcade-museum.com/ga­me_detail.php?ga­me_id=9662
  13. Spy Hunter (Killer List of Video Games)
    http://www.arcade-museum.com/ga­me_detail.php?ga­me_id=9742
  14. Spy Hunter (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Spy_Hun­ter
  15. DP Interviews … Bob Whitehead
    http://www.di­gitpress.com/li­brary/intervi­ews/interview_bob_whi­tehead.html
  16. Atari Age: Video Chess
    http://www.ata­riage.com/sof­tware_page.html?Sof­twareID=1429
  17. Moby Games: Video Chess
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/video-chess
  18. Wikipedia: Video Chess
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Vi­deo_Chess
  19. The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
    http://videoga­mecritic.net/2600a­a.htm
  20. Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
    http://classic­gaming.gamespy­.com/View.php?vi­ew=GameMuseum­.Detail&id=13
  21. Classic gaming: Atari 2600 – E.T. the Extra-Terrestrial
    http://classic­gaming.gamespy­.com/View.php?vi­ew=GameMuseum­.Detail&id=290
  22. The Video Game Critic's Reviews With „ET“ Icon
    http://videoga­mecritic.net/i­con_ET.htm
  23. Atari 2600 ROMs
    http://www.ata­riage.com/sys­tem_items.html?Sys­temID=2600&Item­TypeID=ROM
  24. Atari 2600 ROMs – #, A through E (582K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_A-E.zip
  25. Atari 2600 ROMs – F through J (298K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_F-J.zip
  26. Atari 2600 ROMs – K through P (432K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_K-P.zip
  27. Atari 2600 ROMs – Q through S (539K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_Q-S.zip
  28. Atari 2600 ROMs – T through Z (260K)
    http://www.ata­riage.com/2600/e­mulation/RomPac­ks/Atari2600_T-Z.zip
  29. Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
    http://retro.ig­n.com/articles/903/903­024p1.html
  30. Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
    http://www.ata­rimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html
  31. Visitor Top 25 Total Downloads
    http://www.ata­rimania.com/pge­mainsoft.awp?ty­pe=G&system=2
  32. Atari 2600 FAQ
    http://www.ata­riage.com/2600/fa­q/index.html
  33. Atari 2600 Consoles and Clones
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/consoles­.html
  34. Atari 2600 Programming (odkazy)
    http://www.ata­riage.com/2600/pr­ogramming/index­.html
  35. Design case history: the Atari Video Computer System
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/design_ca­se.html?Syste­mID=2600
  36. Atari 2600 (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/A­tari_2600
  37. Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
    http://www.ata­riage.com/2600/ar­chives/schema­tics_pal/index­.html
  38. Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
    http://www.vin­tagegamingandmo­re.com/atari-2600-schematics
  39. Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
    http://www.wa­rrenrobinett.com/ad­venture/index­.html
  40. Mapa hry Adventure
    http://www.wa­rrenrobinett.com/ad­venture/adv-map1.gif
  41. Jay Glenn Miner Interview Pasadena, September 1992
    http://www.ra­bayjr.com/jay_mi­ner.htm
  42. Magnavox and the Odyssey systems
    http://www.pong-story.com/odys­sey_other.htm
  43. Magnavox Odyssey First home video game console
    http://www.pong-story.com/odys­sey.htm
  44. The Odyssey in France
    http://www.pong-story.com/ody­pubfr.htm
  45. Magnavox Odyssey at old-computers.org
    http://www.old-computers.com/mu­seum/photos.as­p?t=1&c=883&st=2
  46. Magnavox Odyssey Series (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Mag­navox_Odyssey_Se­ries
  47. MAGNAVOX ODYSSEY (1971)
    http://balduin­.wordpress.com/2007/10­/15/magnavox-odyssey-1971/
  48. Magnavox Odyssey FAQ
    http://www.pong-story.com/o1faq­.txt
  49. Richard Hewison – Level 9: Past masters of the adventure game
    http://www.sin­clairlair.co.uk/le­vel9.htm
  50. Level 9 Computing
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Le­vel9
  51. Worm in Paradise – Level 9 (CZ recenze)
    http://sincla­irzxspectrum.cz/sof­tware/recenze/wor­m_in_paradise­.php
  52. World of Spectrum: Jewels of Darkness
    http://www.wor­ldofspectrum.or­g/infoseekid.cgi?id=0011­293
  53. World of Spectrum: Hry společnosti Level 9
    http://www.wor­ldofspectrum.or­g/infoseekpub­.cgi?regexp=^Le­vel+9+Computin­g+Ltd$&loadpic­s=1
  54. Adventure International
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ad­venture_Inter­national
  55. Stránky o firmě Infocom a jejích hrách
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/
  56. atari.fandal.cz
    http://atari.fan­dal.cz/games.php
  57. Zork I: The Great Underground Empire (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/dos/zork-the-great-underground-empire/review­s/reviewerId,4465/
  58. Zork I (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_I
  59. Zork I Walkthrough
    http://www.ga­mefaqs.com/pc/5644­46-zork-i/faqs
  60. Zork I: The Great Underground Empire
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/zor­k1.html
  61. Zork II: The Wizard of Frobozz (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/dos/zork-ii-the-wizard-of-frobozz
  62. Zork II (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_II
  63. Zork II: The Wizard of Frobozz
    http://www.csd­.uwo.ca/Infocom/zor­k2.html
  64. Zork III: The Dungeon Master (Moby games)
    http://www.mo­bygames.com/ga­me/zork-iii-the-dungeon-master
  65. Zork III (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Zor­k_III
  66. SAGA – Scott Adams Grand Adventure
    http://www.msa­dams.com/index­.htm
  67. Player 4 Stage 1: The Productivity Eaters
    http://www.the­doteaters.com/p4_sta­ge1.php
  68. Textovky.cz – Textovkářův ráj
    http://www.tex­tovky.cz/
  69. Scott Adams (game designer, Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Scot­t_Adams_(game_de­signer)
  70. Interview with Scott Adams (Adventure Classic Gaming)
    http://www.ad­ventureclassic­gaming.com/in­dex.php/site/in­terviews/129/
  71. Scott Adams game interpreter
    http://www.ifar­chive.org/inde­xes/if-archiveXscott-adamsXinterpre­ters.html
  72. Ohlédnutí za herní historií: Textovky
    http://www.slu­necnice.cz/ti­py/ohlednuti-za-herni-historii-textovky/
  73. BASIC Computer Games (published 1978) – Hammurabi
    http://atariar­chives.org/ba­sicgames/show­page.php?page=78
  74. Hamurabi – zdrojový kód v BASICu
    http://www.dun­nington.u-net.com/public/ba­sicgames/HMRA­BI
  75. Hamurabi (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ha­murabi
  76. Hammurabi naprogramovaný v JavaScriptu
    http://www.ham­murabigame.com/ham­murabi-game.php
  77. Empire – hratelné demo (připojení přes telnet)
    http://198.212­.189.111/
  78. Empire Classic (video game)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Em­pire_Classic_(com­puter_game)
  79. Wolfpack empire (moderní verze hry Empire)
    http://www.wol­fpackempire.com/de­fault.htm
  80. FOCAL (programming language, Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/FO­CAL_(programmin­g_language)
  81. Forty Years of Lunar Lander
    http://techno­logizer.com/2009/07­/19/lunar-lander/
  82. Category: Timelines of video games (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ca­tegory:Timeli­nes_of_video_ga­mes
  83. Dennis M. Ritchie – home page
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr­/index.html
  84. Space Travel: Exploring the solar system and the PDP-7
    http://cm.bell-labs.com/who/dmr­/spacetravel.html
  85. Yes, A video game contributed to Unix Development
    http://people­.fas.harvard.e­du/~lib215/re­ference/histo­ry/spacetravel­.html
  86. Space Travel (video game)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Spa­ce_Travel_(vi­deo_game)
  87. Computer and Video Game History
    http://inventor­s.about.com/li­brary/inventor­s/blcomputer_vi­deogames.htm
  88. OXO (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/O­XO
  89. Tennis for Two (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ten­nis_for_Two
  90. Who really invented the video game?
    http://www.ata­rimagazines.com/cva/v1n­1/inventedgames­.php
  91. The Video Game Revolution
    http://www.pbs­.org/kcts/vide­ogamerevoluti­on/history/ti­meline.html
  92. The First Video Game?
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/higinbot­ham.asp
  93. První část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/images/Vi­deogameSchema­tic1.jpg
  94. Druhá část schématu analogového „počítače“ se hrou Tennis for Two:
    http://www.bnl­.gov/bnlweb/his­tory/images/Vi­deogameSchema­tic2.jpg
  95. MUD (stránka jednoho z tvůrců hry)
    http://www.mud­.co.uk/richar­d/mud.htm
  96. MUD1 (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/MUD1
  97. Text-based game (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Text-based_game
  98. Text mode games
    http://www.tex­tmodegames.com/
  99. Why Text-Mode Games are Cool
    http://www.tex­tmodegames.com/ar­ticles/why-text-mode-games-are-cool.html
  100. The Dragon Ate My Homework
    http://www.wi­red.com/wired/ar­chive/1.03/mud­s.html
  101. Hunt the Wumpus
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Hun­t_the_Wumpus
  102. A Brief History of „Rogue“
    http://www.wichman­.org/roguehis­tory.html
  103. Rogue (video game) (Wikipedia)
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Ro­gue_(computer_ga­me)
  104. Roguish Charm
    http://www.1up­.com/features/es­sential-50-rogue
  105. Colossal Cave Adventure Map
    http://www.spi­tenet.com/cave/
  106. Colossal Cave Adventure
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/
  107. Here's where it all began…
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/a_his­tory.html
  108. David Kinder's guide to Adventure downloads at the Interactive Fiction Archive
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/e_dow­nloads.html
  109. Everything you ever wanted to know about …the magic word XYZZY
    http://www.ric­kadams.org/ad­venture/c_xyz­zy.html
  110. Colossal Cave Adventure jako Java Applet
    http://www.as­trodragon.com/zplet/ad­vent.html
  111. Colossal Cave Adventure
    http://en.wiki­pedia.org/wiki/Co­lossal_Cave_Ad­venture
  112. iPod Adventure Game
    http://hamimi­ami.com/ipod/ad­venture/index­.html

Byl pro vás článek přínosný?