Vtipny bylo, ze na kazde platforme to bylo jinak, takze se nedalo ve skole sdilet informace napriklad s temi divnymi Spectristy :)
Na Atarku bylo minimalne: ATARI, DELTA, TRAID, COSEC, SECOD a naprosto nehratelna cast Z.A.P (tu nikdo pokud vim neprosel, takze jestli tam zrovna lezel predmet do reaktoru, tak good luck).
Připadá mi trochu zbytečné urgovat konkrétní hru - stačí si uvědomit, že bludišťovek byly přinejmenším stovky, ne-li tisíce, takže 1) jistě nepřijde řada na všechny, a 2) čekání na některé bude dlouhé.
Pokud jde o mě, měl jsem dva komentáře:
1) Zarazil mě výběr her. Ale ne v tom, že moji miláčkové se neobjevili, ale v tom časovém skoku mezi nimi. Začínáme u jednoduchých bludištovek odvozených od Pac-Mana, což je záležitost zejména počátku osmdesátých let, a najednou skočíme na moderní (by comparison) Starquake s mnohem pokročilejšími principy? Čekal bych pozvolnější vývoj - třeba napřed dodělat Pac-Manovky (Mad Mix!) a se složitějšími plošinovkami začít od základů (Manic Miner!). Mimo jiné i proto, aby se pak dost zajímavé hry (Sabre Wulf) nepřeskakovaly jedním stručným odstavečekem, jako kdyby šlo o "jeden nijak výjimečný příklad z mnoha". V této souvislosti bych se přimlouval za uvádění roku vzniku hry, aby si člověk udělal kontext.
2) Je zavádějící psát, že "O několik měsíců později [než Underwurlde a Sabre Wulf] navíc firma Ultimate Play the Game přišla s revolučním herním enginem nazvaným Filmation engine". Podle mých informací byl Knight Lore dokončen dříve než Sabre Wulf, ale odložen, protože by poškodil jeho prodejnost...
Díky za reakci, pokusím se reagovat, snad to bude dávat smysl.
1) já jsem se zatím naschvál vyhýbal klasickým plošinovkám, ty budou probrány (snad) od úplného začátku. Uznávám, že Starquake (1984) je někde mezi bludišťovkou a plošinovkou - v podstatě si to sám rozlišuji podle toho, zda působí či nepůsobí gravitace :-) Roky zkusím příště dopsat, ale podle mě jsme zase moc nepřeskočili
Starquake byla moje oblíbená hra. Vzpomínám si na mapu přes několik čtverečkovaných papírů, kterou jsem si dělal, na seznam teleportů a kdoví čeho... Proto mě zaráží, proč se ocitla v bludišťovkách, když na blob gravitace působí? Pokud nechtěl spadnout, musel joystickem dolů vytvořit obláček dočasné pěny, nebo si to snad pamatuju blbě? Tomu bych moc nevěřil :-)
Ja neznam presny nazev, ale v polske mape (okopirovane z Bajteku, bylo to na A3 :-) to tak bylo oznacovany.
Je to tato vec co ma blob pod sebou: http://i.iinfo.cz/images/0/maze3-20.png
A tady je videt "zasobnik" na tu platformu/disk: http://i.iinfo.cz/images/0/maze3-22.png
Kurnik, ja si to snad znovu zahraju :D
Díky za reakci, pokusím se reagovat, snad to bude dávat smysl.
1) já jsem se zatím naschvál vyhýbal klasickým plošinovkám, ty totiž budou probrány (snad) od úplného začátku. Uznávám, že Starquake (1984) je někde mezi bludišťovkou a plošinovkou - v podstatě si to sám rozlišuji podle toho, zda na hrdinu působí či nepůsobí gravitace :-) Roky zkusím příště dopsat, ale podle mě jsme zase moc nepřeskočili, většina popsaných her vznikla mezi 1981-1984
2) to jsem napsal schválně, už jsem se (u izometrických her) zmínil o tom, že Knight Lore byl interně napsán dřív, to však hráči nevěděli a ani neměli vědět, právě kvůli té prodejnosti. Ale uznávám, že to mohlo být (znovu) napsáno, pro jistotu.
Jinak zmíněné plošinovky - to bude přesně téma asi 2-3 článků po bludišťovkách (takže jakékoli tipy určitě uvítám, MM tam samozřejmě bude :-)
Cavelord jsem na Atari zbožňoval. Přiznám se, že jsem ho však jako dítě asi nikdy neprošel celý. Každopádně hrozně zábavná hra s pěknou grafikou a zvuky. Skoro k neuvěření, že tenkrát stačilo 64kB RAM a necelé 2 MHz. Tak si říkám, jak by vypadala hra na dnešním HW, kdyby se optimalizovalo a využívalo všech vlastností (i chyb) železa jako tehdy.
Stačí se podívat na hry pro PS4. Ačkoliv je to dost mladá platforma (z pohledu zkušeností vývojářů) a spíše starý HW, tak už teď je vidět, o kolik víc se z toho dá vymáčknout ve srovnání s PC. A přitom to vlastně není nic jiného než PC v menší krabičce a to ještě ne nijak zvlášt výkonné. Za další dva roky uvidíme.
A i tak to bude jen náznak toho, co by mohlo být, kdyby k tomu byla snáze dostupná dokumentace všech komponent a autoři by nebyly svázáni "operačním systémem a pravidly chování" (to byl problém už na Amize, přechod z bootujících disket a programů plně kontrolujících HW na programy, které běžely pod Amiga OS, třebas kvůli podpoře HDD).
Ad PS4 vs PC: To je věc efektivity. Na PC prostě není efektivní optimalizovat, protože za měsíc bude nový procesor nebo nová grafická karta, která investici do optimalizace zlikviduje. PS4 má hardware zafixovaný, pokud chce hra technicky vyniknout nad ostatními, musí optimalizovat.
Hru Cavelord jsem neznal, ale silne mi pripomenula dosti silenou hru zeppelin od williama matagy. Chaoticke letani vzducholodi v jeskyni, prenaseni divnych predmetu a demolovani vseho co slo. Cil te hry sem nikdy nepochopil a kdyz jsem pred pul rokem cetl navod, tak jsem se v tom jeste vic ztrati, neb navod popisoval nektere predmety ve hre jako "hamburgery", coz mi prislo opravdu surrealisticke :-)
Zeppelin jsme taky dlouho hrali, idealni to je pro dva hrace - jeden ovlada vzducholod a druhy strili. Postup je takovy: pomoci vypinacu si napred procistit cestu (vypnout miny, vzducholode, balony, zdi), potom najit klic, jakousi nadrz a krabici s TNT (ta pismena nejsou moc citelna) a zapnout tlacitko umistene uplne vlevo dole. Potom se dostanes do dalsiho levelu, ktery jsem tusim uz nedohral :)
Jestli je ten Nibbler totéž co jsme hráli na pouťových automatech, tak tam se had mohl zabít nejenom když zakousl sám sebe, ale i při nárazu na zeď. Byl tam určitý čas po zastavení hada kdy automat bzučel, a pokud se v něm člověk nestihl rozhodnout kam zatočí, tak také chcípnul: https://www.youtube.com/watch?v=l6STWdXY5w8
Třeba Locomotion je také bludišťovka, ne? https://www.youtube.com/watch?v=riN_AT9p-AY