Historie vývoje počítačových her (164. část – plošinovky v první polovině devadesátých let minulého století II)

10. 3. 2015
Doba čtení: 24 minut

Sdílet

I v dnešní části seriálu o historii vývoje počítačových her se budeme, podobně jako v části předešlé, zabývat plošinovkami, které vznikly v první polovině devadesátých let minulého století. Popíšeme si například herní sérii Sonic the Hedgehog, hru Dangerous Dave in the Haunted Mansion či Turrican.

Obsah

1. Historie vývoje počítačových her (164. část – plošinovky v první polovině devadesátých let minulého století II)

2. Dangerous Dave in the Haunted Mansion

3. Sonic the Hedgehog

4. Sonic the Hedgehog 2

5. Sonic Chaos

6. Another World

7. Turrican

8. Turrican 2

9. Blackthorne

10. Odkazy na Internetu

1. Historie vývoje počítačových her (164. část – plošinovky v první polovině devadesátých let minulého století II)

V první polovině devadesátých let minulého století samozřejmě vzniklo mnohem větší množství známých a komerčně úspěšných plošinovek, než bylo popsáno v předchozí části tohoto seriálu. Proto se dnes budeme zabývat dalšími známými hrami. První hrou bude již dvakrát slibovaný Dangerous Dave in the Haunted Mansion, následovat bude popis herní série Sonic the Hedgehog, ovšem nezapomeneme ani na slavný Another World a taky na první dva díly herní série Turrican. Článek zakončíme popisem další známé hry – Blackthorne od společnosti Blizzard Entertainment.

Obrázek 1: Úvodní obrazovka hry Shadow of the Beast popsané minule.

V následující tabulce jsou vypsány všechny plošinovky, kterými se budeme v dnešním článku zabývat:

# Hra Rok vzniku
1 Dangerous Dave in the Haunted Mansion 1991
2 Sonic the Hedgehog 1991
3 Sonic the Hedgehog 2 1992
4 Sonic Chaos 1993
5 Another World 1992
6 Turrican 1990
7 Turrican 2 1991
8 Blackthorne 1994, 1995

Poznámka: některé dnes zmíněné hry již byly v tomto seriálu popsány dříve, ovšem teprve dnes jsou zasazeny do správného časového rámce.

Obrázek 2: Plošinovka Prehistorik, která byla taktéž popsána minule.

2. Dangerous Dave in the Haunted Mansion

První plošinovkou, s níž se dnes seznámíme, je hra se jménem Dangerous Dave in the Haunted Mansion. Jedná se o pokračování již předminule zmíněné hry Dangerous Dave pocházející z roku 1988. Plošinovka Dangerous Dave in the Haunted Mansion byla vydána o tři roky později, což je patrné na jejím (mnohem lepším) grafickém zpracování. Hráč má za úkol projít poněkud strašidelným domem i jeho podzemím a s využitím brokovnice likvidovat zombie a další protivníky. Tato hra je zajímavá hned z několika hledisek – hráč může mířit do šesti různých směrů, nemusí tedy střílet jen rovně dopředu, jak je tomu u některých starších plošinovek zkombinovaných se střílečkami. Navíc je nutné brokovnici dobíjet, protože v zásobníku je místo jen pro osm nábojů (postačuje jen chvíli počkat na místě a Dave začne sám dobíjet). Třetí zajímavostí je fakt, že se na vývoji této hry podílel slavný programátor John Carmack, který se proslavil svými 3D enginy a 3D hrami. Dangerous Dave in the Haunted Mansion je zábavnou, i když poměrně složitou hrou, přičemž ke složitosti přispívá i nutnost po ztrátě života začít každý level ze startovní pozice (a nikoli z místa, kde hráč naposledy ztratil život).

Obrázek 3: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – úvodní obrazovka.

Obrázek 4: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – dithering v 16barevném grafickém režimu karty EGA.

Obrázek 5: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – mapa herního světa.

Obrázek 6: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – začátek hry.

Obrázek 7: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – zásah od zombie.

Obrázek 8: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – dobíjení brokovnice.

Obrázek 9: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – dobíjení brokovnice.

Obrázek 10: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – informace o zbývajících životech.

Obrázek 11: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – pozor, tady se poprvé objeví zelený sliz.

Obrázek 12: Dangerous Dave in the Haunted Mansion – zásah zeleným slizem.

3. Sonic the Hedgehog

V pořadí druhou plošinovkou, se kterou se v dnešním článku seznámíme, je hra resp. přesněji řečeno celá herní série nazvaná Sonic the Hedgehog. Zajímavé je, že tato herní série původně vznikla na šestnáctibitových konzolích Sega Genesis + Sega Mega Drive a teprve o několik měsíců později došlo díky velké popularitě této hry i ke konverzi na další typy herních konzolí, takže ke konci roku 1991 byla tato hra dostupná i pro konzoli Sega Master System, ovšem design některých úrovní se odlišoval, stejně jako přehrávaná melodie. Pro herní konzoli SMS vzniklo hned několik her patřících do této herní série. Kromě původního titulu Sonic the Hedgehog z roku 1991 byla o rok později vydána hra Sonic the Hedgehog 2 (viz též navazující kapitolu) a v roce 1995 pak ještě hra Sonic the Hedgehog Spinball – v tomto případě se však jednalo o jednu z variant pinballu, v němž ježek Sonic vystupoval v roli míčku, takže se dal ovládat buď flippery nebo v některých případech i jako postavička ve hře.

Obrázek 13: Titulní obrazovka hry Sonic the Hedgehog.

Vraťme se však k původnímu hernímu titulu Sonic the Hedgehog. Jedná se o klasickou plošinovku (platform game), v níž vystupuje ježek Sonic, jehož úkolem je sbírat prstýnky, osvobozovat zvířata přeměněná na roboty a na konci některých úrovní ještě bojovat s hlavní zápornou postavou: Dr. Robotnikem (tento superpadouch se objevuje i v dalších dílech celé série). Hlavní zbraní Sonica jsou jeho ostny. Jedním z důvodů, proč Sonic nepoužíval žádné střelné zbraně, byla snaha jeho tvůrce (autorem postavičky Sonica je Naoto Ohshima) o to, aby se plošinovky na herních konzolích firmy SEGA odlišovaly od podobně koncipovaných her na konkurenčních konzolích Nintendo. Mimochodem: ježek Sonic se postupem času stal maskotem herních konzolí SEGA, podobně jako se to stalo se Super Mariem (dříve Jumpmanem) u konkurenčních herních konzolí Nintendo. Varianta hry Sonic the Hedgehog pro herní konzoli SMS se sice snažila přiblížit svému šestnáctibitovému protějšku, což se však pochopitelně podařilo jen částečně, ovšem i tak je tento titul dobře hratelný a neprojevují se na něm některé nectnosti dalších plošinovek konvertovaných na osmibitové konzole – nepřesné skákání, trhaný scrolling atd.

Obrázek 14: Výběr levelu ve hře Sonic the Hedgehog.

Obrázek 15: Prostředí hry Sonic the Hedgehog.

Obrázek 16: Prostředí hry Sonic the Hedgehog.

Následující screenshoty jsou pořízeny na konzoli Sega Mega Drive / Sega Genesis:

Obrázek 17: Sonic the Hedgehog – první level.

Obrázek 18: Sonic the Hedgehog – i když se to nezdá, je zde použito pouze 33 barev.

Obrázek 19: Sonic the Hedgehog – dokončení prvního levelu.

Obrázek 20: Sonic the Hedgehog – design druhého herního světa.

Obrázek 21: Sonic the Hedgehog – design třetího herního světa.

4. Sonic the Hedgehog 2

Společnost Sega reagovala na velký komerční úspěch výše popsané hry Sonic the Hedgehog o rok později vydáním druhého dílu nesoucího všeříkající název Sonic the Hedgehog 2. I tento druhý díl byl velmi úspěšný, protože se prodalo celkem šest milionů jeho kopií, což tuto hru řadí v žebříčku prodejnosti na druhé místo, ihned za díl první. Základ hry zůstal stejný: stále se tedy jedná o klasickou 2D plošinovku se scrollujícím herním světem. Ovšem tvůrci samozřejmě museli přijít s něčím novým a tím novým prvkem je existence spoluhráče (někdy protihráče) jménem Tails. Ve hře Sonic the Hedgehog je totiž možné hrát buď pouze s ježkem Sonicem s tím, že druhého hráče ovládá konzole, nebo mohou hrát dva hráči. Reálný druhý hráč se ovšem může kdykoli připojit i v případě, že je zvolen režim, kdy je Tails ovládán konzolí. Při kooperaci mezi oběma hráči se na televizoru zobrazuje jen jeden herní svět, který je neustále „zaostřen“ na ježka Sonica, což znamená, že v některých chvílích není druhý hráč Tails vidět (navíc má někdy konzole s ovládáním druhého hráče problémy, což vede k mnoha humorným situacím).

Obrázek 22: Sonic the Hedgehog 2 – úvodní obrazovka.

Druhý režim hry je zajímavější, a to především z technologického hlediska. V tomto režimu je obrazovka rozdělena (splitscreen) a každému hráči tak na obrazovce televizoru patří pouze polovina plochy (kupodivu je čip VDP použitý v Sega Mega Drive i v tomto režimu dostatečně výkonný na to, aby dokázal scénu plynule scrollovat). Aby nebylo technologických vylepšení málo, je možné zvolit i speciální „3D level“, který můžeme vidět na screenshotu číslo 27. Úkol hráčů je stále stejný – sbírat prstýnky – ovšem způsob zobrazení i ovládání je zcela odlišný (a popravdě řečeno si myslím, že ne tak zábavný), než v režimu klasické plošinovky.

Obrázek 23: Sonic the Hedgehog 2 – první level.

Obrázek 24: Sonic the Hedgehog 2 – první level.

Obrázek 25: Sonic the Hedgehog 2 – pokus obou spoluhráčů o looping.

Obrázek 26: Sonic the Hedgehog 2 – druhý herní svět a splitscreen.

Obrázek 27: Sonic the Hedgehog 2 – speciální „3D“ level na konci.

5. Sonic Chaos

Čtvrtou hrou popsanou v tomto článku je plošinovka nesoucí název Sonic Chaos. Jak již z názvu hry vyplývá, jde o další titul ze slavné série Sonic the Hedgehog, která původně vznikla na šestnáctibitových konzolích Sega Genesis + Sega Mega Drive a teprve o několik měsíců později došlo díky velké popularitě této hry i ke konverzi na další typy herních konzolí. Sonic Chaos tak navazuje na původní tituly Sonic the HedgehogSonic the Hedgehog 2. Po grafické stránce je sice osmibitová varianta hry Sonic Chaos poněkud horší, než původní 16bitové hry, ovšem hratelnost a taktéž plynulost pohybu zůstala zachována, což bylo pro společnost Sega dosti důležité – je totiž známým faktem, že Sonic představoval konkurenci k Mario Bros.

Obrázek 28: Sonic Chaos – obal paměťového média.

Obrázek 29: Sonic Chaos – úvodní obrazovka.

Obrázek 30: Sonic Chaos – třetí level, v němž teď ježek Sonic znuděně čeká, až laskavě udělám screenshot.

Obrázek 31: Sonic Chaos – třetí level.

Obrázek 32: Sonic Chaos – intro.

Obrázek 33: Emulátory systému Sega Game Gear dokážou napodobit i skutečný způsob zobrazení hry na displeji.

Obrázek 34: Sbírání prstýnků.

Obrázek 35: Další screenshot, na němž je napodoben způsob zobrazení na LCD.

Obrázek 36: Sonic Chaos.

Obrázek 37: Sonic Chaos.

Obrázek 38: Sonic Chaos.

Obrázek 39: Sonic Chaos.

Obrázek 40: Sonic Chaos.

Obrázek 41: Sonic Chaos.

6. Another World

It took six days to create the Earth. Another World took two years.

V tomto seriálu již zmíněná hra, jejíž název zní Another World, sice není zcela „čistou“ plošinovkou, ovšem jedná se o tak známou a po grafické i designové stránce propracovanou hru, že se o ní v tomto kontextu musíme alespoň ve stručnosti zmínit.

Obrázek 42: Another World – začátek slavného intra.

Autorem této hry je francouzský vývojář Eric Chahi, který naprogramoval jak celý grafický engine, tak i navrhl příběh, vytvořil animace postaviček, animace zobrazované mezi jednotlivými levely a dokonce vytvořil i působivé intro, které v době vzniku hry Another World patřilo mezi nejzajímavější dostupná intra vůbec (nesmíme zapomenout na to, že se na některých osobních počítačích tato hra spouštěla přímo z disket, takže se pro tvorbu animovaných inter musely používat mnohdy velmi sofistikované triky; konkrétně verze pro Amigu je uložena pouze na dvou disketách). Dokonce si dovolím říci, že Another World je Ericovým životním dílem, protože jeho další hry již nebyly tak působivé, resp. na nich již nepracoval pouze sám, ale byl členem většího vývojového týmu.

Obrázek 43: Another World – intro.

Obrázek 44: Představa 3D displeje v intru hry Another World.

Příběh ukázaný v intru je i přes svou působivost vlastně velmi jednoduchý. Hlavním hrdinou je Lester Knight Chaykin, v některých recenzích označovaný za profesora, ale na to, že má profesuru, ve hře dokáže až moc dobře běhat, skákat a střílet :) V každém případě Lester spustí nějaký pokus na částicovém urychlovači. Ovšem po zásahu laboratoře bleskem a následném zničení urychlovače se Lester přesune i s částí ovládacího pultu na cizí planetu. Lester je zpočátku neozbrojen, takže se může bránit pouze výkopy, popř. (což je rozumnější) se boji vyhnout útěkem. Posléze však – po svém zatčení na konci první úrovně – Lester získá laserovou pistoli a s pomocí svého nového kamaráda se snad dočká i vysvobození.

Obrázek 45: Začátek experimentu na částicovém urychlovači, na 3D displeji byl předtím spuštěn jakýsi shell :-)

Principem zpracování se jedná o jakousi kombinaci plošinovky a adventury. Herní svět nescrolluje, ale je rozdělen na jednotlivé obrazovky, herní pozice se neukládá, ale po dokončení každé úrovně se vypíše čtyřpísmenný kód umožňující se do této úrovně kdykoli vrátit. Tento princip s sebou však přináší i velkou obtížnost hry, protože po každé smrti hlavního hrdiny (a bude jich hodně) se musí začít celý level od začátku, což je mnohdy frustrující.

Obrázek 46: Blesk se blíží vnitřkem urychlovače směrem k labu.

Hra Another World v době svého uvedení na trh překvapila především svým zpracováním. Eric totiž při tvorbě všech animací i při tvorbě postaviček používal vektorovou grafiku a svůj algoritmus pro vykreslování vyplněných polygonů, který byl naprogramován v optimalizovaném assembleru mikroprocesoru Motorola 68000. Díky tomu, že celá animace spočívala – velmi zjednodušeně řečeno – ve změně souřadnic vrcholů polygonů, mohly být animace uloženy velmi úsporně a navíc mohly být velmi plynulé – ostatně Eric sám říká, že se při programování Another Worldu inspiroval hrou Karateka (Jordan Mechner), což je předchůdce slavného Prince of Persia (opět Jordan Mechner). Pozadí hry bylo vytvořeno kombinací vektorové a bitmapové grafiky, a to zejména z toho důvodu, že „nakreslení“ (spíše narýsování) pozadí složeného z čistých vektorů bylo velmi náročné. Nicméně použití polygonů vyplněných konstantní barvou se odrazilo na celkové atmosféře hry, která tímto omezením vůbec netrpěla – spíše tomu naopak.

Obrázek 47: Hmm a je po Nobelovce…

Atmosféra hry byla dále umocněna tím, že se na obrazovce kromě samotné herní scény nezobrazovaly žádné ukazatele skóre, počet životů ani žádné zprávy. Naproti tomu se hra prolínala s krátkými „filmovými sekvencemi“, dohromady i s intrem se jednalo o několik minut animací – a to byla celá hra dodávána na pouhých několika disketách, popř. na paměťovém modulu s 2MB ROM! Zajímavé je, že se Another World po patnácti letech dočkal nové verze s vylepšenou grafikou pozadí (s mnohem vyšším rozlišením, než původních 320×200 pixelů), ovšem původní postavičky v podstatě ani nemusely být změněny díky tomu, že byly již původně vytvořeny z polygonů, které jsou na rozlišení nezávislé.

Obrázek 48: První level, v pozadí je milé zvířátko.

Obrázek 49: První level, jeskyně s housenkami.

Obrázek 50: První level, jeskyně s housenkami.

Obrázek 51: Lester dokáže i seskakovat z provazu (či liány?).

Obrázek 52: Another World – ta černá věc na obrazovce je domácí mazlíček ze screenshotu číslo 48, který se právě chystá Lestera zabít.

7. Turrican

Minule jsme si kromě dalších her popsali i dvě klasické plošinovky naprogramované mj. i pro osobní mikropočítače Amiga. Jednalo se o hru Shadow of the Beast a taktéž o plošinovku Gods. Ovšem na Amigu (i na další typy mikropočítačů) byla později portována i další známá plošinovka nazvaná Turrican. Původní verze Turricanu byla naprogramována pro osmibitové mikropočítače Commodore C64 v roce 1990 (tj. zhruba rok po uvedení Shadow of the Beast na Amize) Manfredem Trenzem. Ten se mj. podílel i na vzniku hry/střílečky R-Type, o níž jsme se již v tomto seriálu zmiňovali a která mimochodem existuje i ve variantě pro Amigu, i když se spíše jedná o hru pro osmibitové domácí mikropočítače. Vraťme se však k Turricanu. Dalším důležitým členem vývojového týmu Turricanu, který se spolupodílel na proslavení Turricanu, byl slavný hudebník Chris Hülsbeck (vytvořil mj. i nezapomenutelnou melodii pro hru The Great Giana Sisters na Commodore C64 – to je ostatně taktéž plošinovka :-), jenž se na Amize postaral o její skvělé ozvučení (http://www.mirsoft.info/ga­memods.php, Turrican 2 pro Amigu).

Obrázek 53: Úvodní obrazovka hry Turrican na Game Boyi.

Jak jsme si již řekli v předchozím odstavci, byla hra Turrican původně určena pro domácí osmibitové mikropočítače Commodore C64, ovšem její komerční úspěch si samozřejmě vyžádal i konverzi na další platformy, včetně Atari ST, ZX Spectrum, Segy Mega Drive/Segy Genesis apod. Pravděpodobně nejlepší byla konverze této hry právě pro osobní počítače Amiga.

Obrázek 54: Úvodní obrazovka hry Turrican na Amize.

I v Turricanovi pro Amigu najdeme několik grafických triků, například vodopády apod. Používá se zde horizontální i vertikální scrolling, ostatně celá obtížnost je představována jednou velkou plynule se posunující mapou, na rozdíl od Metal Mutant, Another Worldu či Prince of Persia. Za zmínku možná stojí možnost střelby v libovolném směru, což je v dosti ostrém kontrastu s mnoha dalšími plošinovkami, kde je možné střílet buď pouze vodorovně, nebo jen v několika předem naprogramovaných směrech. Samotný design úrovní byl v Turricanovi velmi promyšlený (první díl se mi v tomto ohledu líbil víc, než díl druhý) a není tak zaměřen na pouhé správné načasování skoků, jako spíše na orientaci v úrovních, vyhledávání skrytých sekcí a rychlé souboje.

Obrázek 55: Turrican – první úroveň.

Obrázek 56: Turrican – první úroveň.

Obrázek 57: Turrican – první úroveň.

8. Turrican 2

Druhý díl herní série Turrican se jmenoval Turrican II: The Final Fight. Tato plošinovka byla v roce 1991 vydána nejprve pro osobní mikropočítače Amiga a teprve později proběhla její portace na osmibitové domácí počítače Commodore C64 i na další platformy, včetně Atari ST či ZX Spectra (to je poměrně neobvyklé, protože konverze většinou probíhaly v přesně opačném směru – od osmibitových mikropočítačů na výkonnější osobní mikropočítače). I v této hře se objevuje hudba Chrise Hülsbecka, která je v každém levelu, resp. přesněji řečeno v každém z pěti herních světů odlišná (http://www.mirsoft.info/gmb/mu­sic_info.php?id_file=OTU1). Hlavní hrdina může používat tři různé zbraně, přičemž může mít k dispozici ještě další zbraň či štít aktivovaný tlačítkem joysticku. Zajímavé je, že společnost Accolade použila engine hry Turrican II pro vytvoření hry nazvané Univesal Soldier (podle známého akčního filmu): došlo k nepatrnému změnu designu hry, přemalování spritů atd., ovšem základ zůstal zachován.

Obrázek 58: Turrican II – úvodní obrazovka.

Obrázek 59: Nahrávání levelu.

Obrázek 60: Turrican II – první level.

Obrázek 61: Střílet je možné všemi směry.

Obrázek 62: Turrican II – první level.

Obrázek 63: Turrican II – první level.

Obrázek 64: Turrican II – první level.

Obrázek 65: Konec hry.

Obrázek 66: Zápis do síně slávy :-)

9. Blackthorne

Vizuálně velmi zajímavou a současně i poněkud brutální plošinovkou je titul Blackthorne vydaný známou vývojářskou herní společností Blizzard Entertainment. Tato hra vyšla nejprve v roce 1994 pro osobní počítače PC s MS-DOSem a grafickou kartou VGA a současně i pro herní konzoli SNES. O rok později byla tato hra vydána i pro herní konzoli Sega 32X a počítače Macintosh (existuje však i varianta přepsaná pro Microsoft Windows). Děj této do temna laděné hry se odehrává na planetě Tuul, většinu herního světa tvoří podzemní prostory (doly) s vězni, bažiny, poušť atd. Hlavní hrdina je od začátku hry vybaven brokovnicí, ovšem postupně může získávat i další zbraně, bomby atd. Zajímavé je, že se jak hlavní hrdina, tak i jeho protivníci mohou schovat do stínu (viz též screenshoty umístěné pod tímto odstavcem) a skrýt se tak před útokem. Hlavní hrdina může provádět velké množství činností, proto hra Blackthorne (minimálně ve variantě pro PC) využívá kromě klasických kurzorových šipek i mnohé další klávesy, které se hráč může naučit v tréninkovém levelu. Ostatně právě nutnost použití většího množství kláves komplikovala převod Blackthorne na herní konzole.

Obrázek 67: Blackthorne – upravené logo společnosti Blizzard Entertainment.

Obrázek 68: Blackthorne – úvodní obrazovka.

Obrázek 69: Blackthorne – tréninkový level.

Obrázek 70: Blackthorne – intro.

Obrázek 71: Blackthorne – první level.

Obrázek 72: Blackthorne – hráč se schoval do stínu, takže na něj nelze střílet.

Obrázek 73: Blackthorne – totéž ale dokáže i protivník.

ict ve školství 24

Obrázek 74: Blackthorne – v dolu lze používat i výtahy.

Obrázek 75: Blackthorne – game over.

10. Odkazy na Internetu

  1. Dangerous Dave in the Haunted Mansion
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Dangerous_Dave_in_the_Hau­nted_Mansion
  2. Dangerous Dave 2 – The Haunted Mansion download
    http://www.squakenet.com/dow­nload/dangerous-dave-the-haunted-mansion/3964/
  3. Dangerous Dave in the Haunted Mansion (stub)
    http://www.gamefaqs.com/pc/928708-dangerous-dave-in-the-haunted-mansion
  4. Dangerous Dave in the Haunted Mansion (stub)
    http://www.giantbomb.com/dangerous-dave-in-the-haunted-mansion/3030–13490/
  5. Game Freaks 365: Sonic the Hedgehog 2
    http://gamefreaks365.com/re­view.php?artid=1631
  6. Sonic The Hedgehog 2 (GENESIS)
    http://web.archive.org/web/20070831062914/htt­p://sonic.neoseeker.com/so­nic_the_hedgehog2/GENESIS/pa­ges/release_dates_backgrou­nd3/
  7. Neoseeker: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://www.neoseeker.com/Ga­mes/Products/GENESIS/sonic_the_hed­gehog2/
  8. Wikipedia: Sonic the Hedgehog 2 (16-bit)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sonic_the_Hedgehog2_(16-bit)
  9. Eric Chahi
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eric_Chahi
  10. Wikipedia: Another World (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Another_World_(video_ga­me)
  11. Shadow of the Beast (Moby Games):
    http://www.mobygames.com/game/shadow-of-the-beast
  12. Gods (Video Game):
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Gods_%28video_game%29
  13. Gods (Bitmap Brothers):
    https://archive.org/detail­s/msdos_Gods_1991
  14. Gods (Moby Games):
    http://www.mobygames.com/game/gods
  15. Amiga
    http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga
  16. Hold-And-Modify
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Amiga_Hold-And-Modify
  17. Amiga Halfbrite mode
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Amiga_Hold-And-Modify
  18. HAM8 Explained
    http://www.amigans.net/mo­dules/AMS/article.php?sto­ryid=22
  19. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 1 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part1/
  20. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 2 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part2/
  21. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 3 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part3/
  22. Amiga FAQ (Frequently asked questions) (Part 4 of 4)
    http://www.faqs.org/faqs/a­miga/introduction/part4/
  23. Amiga Coding Wiki
    http://www.amigacoding.com/in­dex.php/Main_Page
  24. Amiga screen
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node0061.html
  25. Amiga HAM mode
    http://amigadev.elowar.com/re­ad/ADCD2.1/Hardware_Manual_gu­ide/node008F.html
  26. Prehistorik (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Prehistorik
  27. Prehistorik (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/ga­me/prehistorik
  28. Prehistorik (Amiga Review)
    http://amr.abime.net/review_6118
  29. Prehistorik 2 (Wikipedia)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Prehistorik2
  30. Prehistorik 2 (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/ga­me/prehistorik-2
  31. Gamespot: Disney's Aladdin
    http://www.gamespot.com/disneys-aladdin-in-nasiras-revenge/platform/ps/
  32. Jill of the Jungle
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Jill_of_the_Jungle
  33. Gamespot: Disney's Aladdin
    http://www.gamespot.com/disneys-aladdin-in-nasiras-revenge/platform/ps/
  34. Moby Games: Disney's Aladdin
    http://www.mobygames.com/game/disneys-aladdin
  35. Internet Movie Database: Aladdin (I) (Video Game 1993)
    http://www.imdb.com/title/tt0204798/
  36. Wikipedia: Disney's Aladdin (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Disney's_Aladdin_(vide­o_game)
  37. Eric Chahi
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Eric_Chahi
  38. Wikipedia: Another World (video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Another_World_(video_ga­me)
  39. Saboteur (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0004293
  40. Oficiální stránky o hře Saboteur III (už se pravděpodobně nevyvíjí)
    http://easyweb.easynet.co­.uk/~bsp/index.html
  41. Saboteur (Wikipedia CZ)
    https://cs.wikipedia.org/wi­ki/Saboteur_%28hra%29
  42. Saboteur (Wikipedia EN)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Saboteur_%281985_video_ga­me%29
  43. Dizzy (series)
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Dizzy_(series)
  44. Dizzy
    https://cs.wikipedia.org/wiki/Dizzy
  45. The Dizzy Fansite
    http://www.yolkfolk.com/si­te/petition.php
  46. Dizzy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009332
  47. Treasure Island Dizzy
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Treasure_Island_Dizzy
  48. Treasure Island Dizzy
    http://www.oldgames.sk/en/game/dizzy-2-treasure-island-dizzy/download/5913/
  49. Treasure Island Dizzy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009333
  50. Fantasy World Dizzy
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Fantasy_World_Dizzy
  51. Fantasy World Dizzy
    http://www.edvella.com/games/classic-games.aspx?GameID=1192
  52. Fantasy World Dizzy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0009335
  53. Schreckenstein
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=4420
  54. Monty on the Run (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0003258
  55. Auf Wiedersehen Monty (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000328
  56. Monty on the Run (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Monty_on_the_Run
  57. Auf Wiedersehen Monty (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Auf_Wiedersehen_Monty
  58. Castlevania (1986 video game)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Castlevania_(1986_vide­o_game)
  59. Draconus (a8.fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1743
  60. Misja (a8.fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2452
  61. Bruce Lee (a8.fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1437
  62. Bruce Lee (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000718
  63. Sega Retro: The Castle
    http://segaretro.org/The_Castle
  64. SMS/GG hardware notes
    http://www.smspower.org/u­ploads/Development/smstech-20021112.txt?sid=28c370e1fcac51d­5774319979bf96f4c
  65. Web ring: Jet Set Willy & Manic Miner
    http://hub.gamesntoys.org/hub/jet­setwillymanic?w=1280;rh=http://jsw­remakes.emuunlim.com/;rd=1
  66. Mr. Robot and His Robot Factory
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Mr._Robot_and_His_Robot_Fac­tory
  67. Mr Robot and His Robot Factory
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2400
  68. Mr. Robot II
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2358
  69. Mr. Robot 3
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=6596
  70. Nuclear Nick
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2512
  71. Polar Pierre
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=4284
  72. Aztec Challenge (1982)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1254
  73. Aztec Challenge
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1288
  74. Caverns of Khafka
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1674
  75. Abu Simbel Profanation (ZX Spectrum)
    http://www.mobygames.com/game/zx-spectrum/abu-simbel-profanation
  76. Abu Simbel Profanation (remake)
    http://retrospec.sgn.net/u­sers/ignacio/abui.htm
  77. Modern games are too easy? Try Abu Simbel!
    http://www.mobygames.com/game/zx-spectrum/abu-simbel-profanation/reviews/reviewerId,186443/
  78. The Pharaoh's Curse
    http://www.mobygames.com/game/pharaohs-curse
  79. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://vgf0001.blogspot.cz/2011/05/a­tari-emulator-beer-belly-burt-in-brew.html
  80. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://www.mobygames.com/game/beer-belly-burts-brew-biz
  81. Cohen's Towers (video na Youtube)
    https://www.youtube.com/wat­ch?v=NzqehOhL6A8
  82. Cohen's Towers (pro C64)
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=514
  83. Cohen's Towers
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1628
  84. Ghosh Chaser
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=1045
  85. Ghost Chaser
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1983
  86. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=3693
  87. Beer Belly Burt in Brew Biz
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1474
  88. Ollie's Follies
    http://www.lemon64.com/?ma­inurl=http://www.lemon64.com/ga­mes/details.php?ID=1827
  89. Ollie's Follies
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2557
  90. Scooter
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=3035
  91. Jet Set Willy
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2122
  92. Jet Set Willy 2007
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=5676
  93. Chuckie Egg
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=1621
  94. Space Panic
    http://www.arcade-history.com/?n=space-panic&page=detail&id=2551
  95. Apple Panic (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/game/apple-panic
  96. Apple Panic (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Apple_Panic
  97. Miner 2049er (Moby Games)
    http://www.mobygames.com/game/miner-2049er
  98. Miner 2049er (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Miner_2049er
  99. Dynablaster pro Amigu
    http://www.lemonamiga.com/ga­mes/details.php?id=358
  100. Dynablaster
    http://www.bestoldgames.net/eng/old-games/dyna-blaster.php
  101. Bomberman: Strategy Wiki
    http://strategywiki.org/wi­ki/Bomberman
  102. Bomberman II: Wikipedia
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Bomberman_II
  103. Bomberman games
    http://www.mobygames.com/game-group/bomberman-games
  104. Bomberman series
    https://www.dmoz.org/Games/Vi­deo_Games/Action/B/Bomber­man_Series
  105. Bomberman: Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Bomberman
  106. Bomberman II: Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Bomberman_II
  107. Dynablaster (Amiga)
    http://amr.abime.net/review_49428
  108. Bomberman: World of Spectrum
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0000625
  109. Gauntlet: Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Gauntlet_(1985_video_ga­me)
  110. Dandy
    https://en.wikipedia.org/wi­ki/Dandy_(video_game)
  111. Boulder Dash
    http://www.firststarsoftwa­re.com/boulderdash.htm
  112. Arno's Boulder Dash Fansite
    http://www.boulder-dash.nl/
  113. Sabre Wulf
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Sabre_Wulf
  114. Starquake
    http://www.mobygames.com/ga­me/starquake
  115. Map of Starquake
    http://maps.speccy.cz/map­.php?id=Starquake
  116. Berzerk, Frenzy a podobné hry
    http://www.hardcoregaming101­.net/berzerkfrenzy/berzer­kfrenzy.htm
  117. Frenzy (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0004193
  118. Hungry Horace (World of Spectrum)
    http://www.worldofspectrum­.org/infoseekid.cgi?id=0002390
  119. Berzerk Variants
    http://www.mobygames.com/game-group/berzerk-variants/
  120. Cavelord (Wikipedia):
    http://en.wikipedia.org/wiki/Cavelord
  121. K-Razy Shoot Out
    http://www.atarimania.com/game-atari-400–800-xl-xe-k-razy-shoot-out_6759.html
  122. K-Razy Shoot Out (fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2166
  123. K-Razy Antiks (fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2178
  124. Twomaze (Frank Ostrowski)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=3254
  125. Shamus (fandal.cz)
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2987
  126. Nibbler
    http://a8.fandal.cz/detail­.php?files_id=2496
  127. The History of Mazes and Labyrinths
    http://amazeingart.com/maze-faqs/ancient-mazes.html
  128. Video Game History Wiki: Maze Games
    http://videogamehistory.wi­kia.com/wiki/Category:Maze_Ga­mes
  129. List of maze video games
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/List_of_maze_video_games
  130. Classics and Clones: Retro-gaming on the iPhone: The Early 70s
    http://nodpad.com/2010/01/04/classic-and-clones-retro-gaming-on-the-iphone-the-early-70s/
  131. Maze War
    http://www.giantbomb.com/maze-war/3030–23137/
  132. Maze War (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Maze_war
  133. Atari 2600 Video Game Critic
    http://videogamecritic.com/2600.htm
  134. The Video Game Critic's Atari 2600 Reviews A
    http://videogamecritic.net/2600aa.htm
  135. Classic gaming: Atari 2600 – Bezerk
    http://classicgaming.games­py.com/View.php?view=Game­Museum.Detail&id=13
  136. Top 10 Best-Selling Atari 2600 Games
    http://retro.ign.com/arti­cles/903/903024p1.html
  137. Top 100 Games Hits (past week) Atari 2600 VCS
    http://www.atarimania.com/top-atari-atari-2600-vcs-_G2_7.html
  138. Visitor Top 25 Total Downloads
    http://www.atarimania.com/pge­mainsoft.awp?type=G&system=2
  139. Atari 2600 FAQ
    http://www.atariage.com/2600/faq/in­dex.html
  140. Atari 2600 Consoles and Clones
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/consoles.html
  141. Atari 2600 Programming (odkazy)
    http://www.atariage.com/2600/pro­gramming/index.html
  142. Design case history: the Atari Video Computer System
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/design_case.html?Sys­temID=2600
  143. Atari 2600 (Wikipedia)
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/Atari_2600
  144. Schémata zapojení Atari 2600 (překresleno)
    http://www.atariage.com/2600/ar­chives/schematics_pal/index­.html
  145. Schémata zapojení Atari 2600 (skeny původních schémat)
    http://www.vintagegamingan­dmore.com/atari-2600-schematics
  146. Adventure for the Atari 2600 Video Game Console by Warren Robinett
    http://www.warrenrobinett­.com/adventure/index.html
  147. Mapa hry Adventure
    http://www.warrenrobinett­.com/adventure/adv-map1.gif
  148. 6+ Nostalgic Emulators For Vintage Video Gaming Enthusiasts (1972–1980)
    http://www.makeuseof.com/tag/6-nostalgic-emulators-vintage-video-gaming-enthusiasts-19721980/
  149. History of video game consoles (second generation): Wikipedia
    http://en.wikipedia.org/wi­ki/History_of_video_game_con­soles_(second_generation)

Autor článku

Vystudoval VUT FIT a v současné době pracuje na projektech vytvářených v jazycích Python a Go.