No prave s tim je problem. Asi se shodneme na tom, ze kdyz uz zvetsovat obrazky s textem, tak na cele nasobky (pixel->2x2 pixely, pixel->3x3 pixely atd.).
Jenze potom ten obrazek bude mit horizontalne vic nez cca 450 pixelu a v tomto pripade nastoupi redakcni system, ktery automaticky obrazek zase zmensi, aby meli uzivatele jen nahled 450x??? pixelu a pro plny obrazek musi pouzit to cool nove zoomovatko.
Takze ve vysledku budou primo v clanku hodne hnusne obrazky, ktere byly poprve zvetseny treba na dvojnasobek (ok, zadna ztrata informace, jen vetsi kosticky) a potom nasledne zmenseny se vsemi interpolacemi, ktere text rozmazou tak, ze obrazek v mozna vhodnejsi velikosti 450x... pixelu bude horsi nez original s 320x192 pixely (+nejaky nepodstatny border, protoze ANTIC umi i siroky playground, nechci ted zabihat do detailu).
Takze jsem zvolil moznost, at si to kazdy zvetsi u sebe v prohlizeci podle preferenci kazdeho soudruha :-)
když jsem někdy u předminulého dílu psal, že textovky jsou - ač se to nezdá - velmi těžký žánr na tvorbu (snad mimo rpg), měl jsem na mysli přesně hry typu série Zork.
Já strašně rád čtu a doslova miluji příběhy, obzvláště žánru fantasy nebo horory. Knihy mám dokonce mnohem raději, než filmy, nebo hry. Je to asi dáno tím, že při četbě člověk zapojuje na plné obrátky svou fantazii a celý příběh tím prožívá mnohem intenzivněji. jenže napsat dobrý příběh / román, to není jen tak. Odhadnout čtenáře, zaujmout, správně mu dávkovat napětí a chvíle kdy příběh plyne v klidu, dobře popsat prostředí v němž se děj odehrává, vykreslit jednotlivé charaktery - jak po vzhledové stránce, tak povahou. Je to prostě opravdu kumšt vtáhnout čtenáře do děje, nenudit a přinutit jej prožívat osudy jeho hrdinů. Konec konců, každý pán jeskyně (nebo vypravěč) z DRD, D&D a podobných her mi jistě dá za pravdu.
Kniha má ale jednu velkou nevýhodu. Je neosobní a statická. Při četbě knihy se stavíte do pozice pozorovatele, sledujícího tok událostí týkající se hrdiny (hrdinů) daného příběhu, zápasy s osudem a překážkami na cestě za pevně daným cílem. Některé věci by jste na rozdíl od hlavního hrdiny řešily jinak, něco by jste jinak řekli, šly by jste v (v rámci možností) na jiné místo. To v klasickém románu možné není (jsou ale i vyjímky). Tuto nevýhodu klasických knih asi jako úplně první odstranily textovky. Příběh je vlastně pořád jen románem, který čtete a prožíváte dobrodružství, ale už nejste jen pasivním pozorovatelem, ale už rovnou řídíte jednání hrdiny a pokud je na své cestě postaven před volbu, provádí ji hráč - a zároveň s hrdinou příběhu nese za to i následky - úspěch a kořisti, nebo třeba i krutou smrt. A to neskutečně umocňuje zážitek z příběhu. Hrdina může zemřít klidně i v první kapitole / místnosti. Kniha která by v první kapitole končila definitivní smrtí hrdiny, by se moc neprodávala. A navíc knihy jsou pokaždé stejné (statické), u her to platit nemusí. Proto mám textovky rád, a proto si myslím, že je to jeden z nejtěžších žánrů na tvorbu vůbec :)
Díky za moc hezký článek.
PS. K parserům - kdybych chtěl dneska dělat složitější parser pro textovku, možná bych si na pomoc přizval Lex a Bison...
Jedna z nejlepších (českých) textovek byla hra zámek. Vznikla na VUT v Brně někdy kolem roku 1987, napsal ji Petr Lampa a některý z jeho kolegů, zaboha si nemůžu vzpomenout na jméno, jistě mi to odpustí. Původně byla napsaná pro Jedinsvyj System EC, ale velmi brzy byla portovaná i na CP/M, takže jsme ji pařili na Sharpech. Hra byla velmi rozsáhlá, hrubě přes 256 místností (musel tam být extra flag, protože původně bylo číslo místnosti jenom byte, takže se to muselo flagovat. Úkolem hry bylo najít ve starém zámku mrtvolu, předmět, kterým byla zabita, místo kde byla zabita a usvědčit vraha.
Jestli někdo někde ještě tuhle hru má, tak sem s ní. Mám po ní absťák.
pár klasických hlášek:
Stojíte na mostě. V odrazu ve vodě vidíte slovo MOWIX napsané na mostě. (takže kouzelné slovo je dnes WOMIX, je to zrcadlově otočené)
Slyšíte, jak se lovec a lesník smějí a říkají něco o zavření brány (těsně potom, co vám ji pomohli otevřít a vy jste jí prošel)
Hlas v telefonu řekl: "Proč neodložíte lístek, když už ho nepotřebujete" a zavěsil. (po tom, co s sebou dlouho taháte lístky nalezené na zemi a nevyhazujete je)
Policie přijela a zatkla vraha (po úspěšném zakončení hry)
Policie přijela a zatkla tebe (není vhodné ve hře příliš moc zabíjet)
Zaprasena koule (ona teda nebyla zaprasená, ale zaprášená, ale tehdá se nepsalo s háčkama a čárkama)
Všiml jste si, že se vám služka směje (nemáte vylézat z koupelny nahý :-) )
Nejste poněkud perverzní? ( když jste chtěl spát s pánem, evidentně se nepředpokládalo, že by to hrála holka :-) Se služkou to nic nenamítalo )
Jedna rada stojí 20 bodů, chcete ji? (command HELP, rady které stojí 20 bodů jsou užitečné, ty, které stojí 10 stojí za .... 10 :-) )