Celou dobu sleduju tenhle seriál, ve kterém jsou neskutečně vyčerpávající informace o hw a sw, se kterým jsme se, někteří z nás, měli možnost setkat/setkávat v dobách dávno minulých. Tak trochu jsem tajně doufal, že se nakonec článku o Amigách dočkám, protože porty některých her byly i pro Amigu nebo některé hry na Amigách přímo vznikaly a později byly portovány na jiné platformy. A k mojí velké radosti jsem se dočkal! :-)
CDTV mělo vážně starý Kickstart 1.3, který byl velkou slabinou. I když jsme se na vydání CDTV dost těšili, setkání s CDTV bylo spíše zklamáním (kromě designu a CDROM), protože to byla v jádru "trochu lepší" Amiga 500.
Oceňuji i zmínění žabomyší války mezi Amigou a Atari (ST). Paradoxně Amize pomohla konkurenční Atari, která poskytnula finanční injekci, bez které by nastal konec Amigy ještě dříve.
Pravděpodobně neexistuje lepší výběr než screenshot ze hry Chaos Engine pro demonstraci toho, co se všechno dalo se 32 barvami dokázat.
Blitter, Copper, 4 kanály 8-bit Stereo, scrolling a oddělené procesory, to je výstižný výpis toho, co udělalo Amigu legendární.
Jen bych ještě dodal, že Amigy měly okenní systém alá Widle už v roce 1985, CDTV měla i disketovou mechaniku (880kB), preemtivní multitasking, Amiga 4000 se používala především jako výkonná grafická stanice v tv studiích a se Zorro sloty mohla mít až neuvěřitelných 1,3GB RAM. Což je na svoji dobu ohromující.
Screenshot ze hry Agony (obr. 10) a Black Cryptu zapříčinil koupi mojí Miggie (A500+) před 20 lety a moji lásku k Amigám, která pořád trvá.
V dnešní době sice existují pokusy o reinkarnaci v podobě AmigaOne X1000, ale cca 60 tis. se mi za ni vyhodit nechce. Proto pro dnešek končím s programováním a jdu zase hrát Agony (tak jako každý den za poslední měsíc) :-)
Vážený autore věz, že jsi jednomu nešťastníkovi ve 3h ráno způsobil ohromnou radost. DĚKUJI!!!
A ja dekuji za moc pekny prispevek.
O OS s multitaskingem se jeste zminim, protoze byl udelany opravdu dobre, ostatne jeste W95/98 (tj. o vic nez 10 let pozdeji) nedokazaly rozumne prioritizovat "multimedialni" operace, nemluve o praci s disketovou jednotkou :)
Urcite bude krome workbenche a her stat za zminku u Directory Opus a asi i graficke programy (DPaint...).
To máte pravdu! Pamatuji se, když jsem na prvním Celeronu na 400MHz se 128MB RAM formátoval pod Win95/98 disketu. Systém se stal zcela nepoužitelným. Tahle zkušenost mi vždycky vyvolá vzpomínku na časy, kdy jsme se snažili z Amig vymačkat co se dalo (abychom písíčkářům ukázali, že PC je šrot :-D).
Takže na Amize 500 s 1,5MB RAM, externí FDD i HDD se v jednom okamžiku odehrávala editace modulů v OctaMedu, přehrávaly se jiné moduly, editovala se grafika v DeluxePaintu IV, cosi se tisklo na jehličkovce, dokument otevřený v ProWriteru, formátovala se disketa i externí HDD, samozřejmě běžel Workbench a aby se uživatel nenudil, tak ještě hrál nějakou jednoduchou gamesku. Připomínám, že to bylo na holé Amize 500 se 7MHz a systémem nabootovaným z diskety.
Pokud bude následovat část o sw na Amize, budu jedině rád, i když shánění takové tuny informací zabere spoustu času.
Ještě jednou děkuji za celý seriál!
Mozna by stalo se zminit i o programu Scala, ktery vyuzil planarni grafiku amigy pro titulkovani videa a prezentace. To byla asi nejvetsi profi pecka na Amize, spolu s genlockem se pouzivala snad v klazdem TV studiu v analogove dobe zpracovani. V dnesni dobe je uz portovana na PC a zamerena trochu jinym smerem.
Skutecne, lidi ale na ni nezapomeli, takze vznikaji podobne "reinkarnace". Tady je napriklad emulator v bezva casu: http://mattechnology.blogspot.it/p/raspberry-pi-a1200.html
:)
Známej tu CDTV měl, ale jak už jsem psal, nikoho nějak extra nenadchnula (kromě majitele :-)). Mraky lidí mělo A500 a A1200. Výjimky se našly v podobě CDTV, CD32, A500+, A4000. Tyhle modely byly přeci jen trochu vzácnější.
Byly časy, kdy člověk klidně jel přes celou republiku jen aby mohl chvíli strávit u jednoho vysněného počítače. U mě to byly dva. Silicon Graphics Indigo 2 a A4000 s 68040/40MHz s FPU + MMU, 16MB RAM, HDD a Video Toasterem + sw. Ta sestava tehdy stála skoro jako nový auto.
Jednou jsem renderoval nějakou scénu v Imagine 2.0 na mojí A500+/1MB. Pár světel, nějaký antialising, raytrace, rozlišení 640x512...Po třech dnech počítání jednoho obrázku, kdy bylo hotovo 60%, nastal výkyv napětí v síti vlivem přechodu na "noční proud" a došlo k restartu... Asi nemusím vysvětlovat, že jsem byl v té chvíli asi nejlepší adept na Chocholouška :-) Z tohoto důvodu jsem později tu A4000 chtěl koupit, ale cena byla stále astronomická.
Ještě jedna story: Kluci ve škole (písíčkáři) měli na disketách fotky holek v titěrných bikinách (320x240, PCX). Logicky se diskety půjčovaly. Při jedné zápůjčce jsme v 5 lidech na 3 Amigách za noc těch pár holek "svlékli", uložili na zapůjčené diskety a druhý den vrátili. Užaslý výraz ve tváři, jakým se na nás potom dívali, se nedá zapomenout. My jsme jen řekli, že tohle se na Amigách s DeluxePaintem IV dělá úplně jednoduše a skoro samo! :-D Pohled pro bohy...
BTW: Dodnes mi paletka s nástroji ve Photoshopu až moc připomíná paletku z 20 let starého DeluxePaintu IV.
Amiga forever!
Pokud chcete vyzkoušet nejlepší Amiga emulátor současnosti, tak rozhodně zavítejte sem - http://fengestad.no/fs-uae/
Doporučuji stáhnout si "development verzi", a to včetně launcheru.
:-) Taky jsem z něj nadšený, funguje nejlépe ze všech mnou zatím testovaných (v průběhu let jsem průběžně zkoušel UAE, E-UAE, WinUAE pod Wine) a má spoustu užitečných "features". Bezproblémová je podpora takových věcí, jako třeba CD32, takže jedou i hry v zazipovaných image obrazech cédéček. Navíc program spolehlivě zvládá ukládání save states.
Dnešní den jsem zčásti strávil hraním Lionheartu, přičemž jsem - na rozdíl od takového E-UAE - nepozoroval žádné grafické "glitches".
Autorovi patří velký dík a poklona. Nejenže program udržuje již delší dobu a stále jej vylepšuje, ale zároveň se jej snaží vylepšit o řadu věcí z WinUAE.
Jedna pripomienka. A500 ani ani CDTV urcite neslo len tak lahko rozsirit na 32M RAM. Ono chudacit 68000 mal adresne vodice len na 16M. Ak si clovek odcital casti pamete pouzite na IO a koprocesory tak sa doslal k 1.5M SlowFast 0.5/1M Chip a 8M Fast (A600 a A500+ vedeli mat 2M chip).
Viac pamete zvladali mat len akceleratory z plnohodnotnou 68020 a viac.
Ale tenkrát to ani moc nevadilo. Na svou dobu to bylo paměti dostatek a Amiga byla tak dobře navržená, že výkon rozvržený mezi specializované čipy byl dostatečný pro výborný multitasking. Mne se líbilo řízení disketovky, místo čipu pro řízení jednotky to bylo téměř celé softwarově. I když to komplikovalo přenášení mezi Amigou a PC.
Škoda, že já jsem Amigu nezažil na vlastní kůži. Když jsem byl menší, měl jsem Atari 800 XL a v Excaliburu slintal nad obrázky z Amigy a PC. A jelikož rodiče neměli takový plat (a ani nebyli nějak nakloněni technice), tak jsem se takového počítače nedočkal. Až časem přišla má 486, ale až v době Pentií II., pak jsem měl Cyrix 6x86 MX, AMD K6 II atd. Takže Amiga je takový nevyplněný dětský sen. Už kolikrát jsem nad koupí uvažoval, ale nemyslím, že bych ji dostatečně využil, tak to zatím stále odkládám...