Trochu skoda, ze ty zajimavejsi vlastnosti DF jsou v clanku opomenuty. Napriklad pomerne propracovany 3D model kapalin, pocasi (teplota vzduchu apod.).
Take zdaleka nejde jen o surovinovy model, interakci je mnohem vice - trenovani trpasliku pro obranu, vystavba opevneni a obrannych prostredku, moznost stavby jednoduchych stroju a automatizace, realisticky model zraneni (jednotlive organy a koncetiny),
Naproti tomu Adventure mode a Legends jsou spis vedlejsi doplnky, ktere silne zaostavaji za "hlavni" casti, kterou je Fortress mode.
Clanek je v tomhle pro mne docela zklamani, muj celkovy dojem z nej je: "Fortress mode je nejzajimavejsi a nejslozitejsi, ale tato stranka je prilis kratka na to, abych jej zde popsal"
Poznámka o realistickém modelu zranění mě připomělo http://www.bay12forums.com/smf/index.php?topic=115354.0 . Ve zkratce se může stát, že trpaslíkovi začne hnít srdce (různé důvody), ale žije dál, jeden z možných způsobů jak tuhle 'nemoc' (ve skutečnosti srdce trpaslíci moc nepotřebují) vyléčit je ho rozpůlit, vyčistit ránu a zase sešít :)
Je s tím modelem docela dost srandy
Anatomicko-medicínských lahůdek hra obsahuje víc.
Například při útoku ohněm je poškozována primárně tuková tkáň (fat layer), takže je možné trpaslíkovi kontrolovaným způsobem nad plamenem všechen tuk opálit a pokud to přežije, získáme téměř ohnivzdorného trpaslíka.
Negativním náladám způsobeným různými stimuly (smrt přítele, špatná kvalita jídla a lokací, atd.) je možno mimi jiné předcházet mentálním tréninkem v podobě psychického zocelování - trpaslíci jsou pak otrlí a nerozhází je nic.
Extrémem pak byl jeden návrh "trpasličí školky", kde byl novorozený trpaslík zazděn v jámě obsahující tréninkové zbraně, jídlo, a alkohol na 20 let spolu s několika krysami. Když byla po 20 letech jáma otevřena, vyšel trpaslík s tělem posetým jizvami, zocelený v rozmanitých bojových disciplinách a psychicky odolný vůči naprosto všemu. Jak kdosi poznamenal v diskusi: "Úplně jako moderní vzdělávací systém - jen o něco méně hraček a více jizev."
Nojo je pravda, ze pro popis DF by bylo zapotrebi tak dalsich 3-4 clanku a to jsem si jisty, ze jsem na spoustu veci vubec nenarazil (alespon na wiki jsou nekdy dost zajimave pribehy).
Legends podle me neni spatny rezim, par lidi na nem docela ujizdi, asi to berou jako cteni knizky (napada me Silmarillion :-) to je tak ve stejnem duchu).