Tak tak, měla by to být FreeCol.
Ostatně je nutné podotknout, že zatímco oficiální pokračování Colonization na stejném engine jako Civilizaion IV bylo spíše zklamáním, tak FreeCol je dost povedená a stejně jako v případě OpenTTD se vývojáři nebojí pouštět do inovací. Snad se někdy dočkáme i těch otroků, hned bych jich pár nahnal na bavlníkové plantáže ;-)
to bylo primarne pres kontinentalni kongres. samovolne to trvalo celou vecnost jeste delsi dobu snad nez rybar/farmar. http://en.wikipedia.org/wiki/Bartolom%C3%A9_de_las_Casas
Děkuji za článek, Colonizaci mám moc rád, dodnes si ji občas zahraju.
Vždy mě fascinovalo, jak je její ekonomický model průzračný - vše má jasná pravidla a nic se neděje jen tak, vše má svoji pochopitelnou logiku. Každý kus zboží a každý kolonista má svoji historii.
To je rozdíl oproti třeba Civilizaci, kde mi spousta vztahů, dějů a pravidel nebyla jasná, připadalo mi, že hra se chová nevyzpytatelně.
nejlepsi kolonizace je dosova v nevyssim patchi. tomu nezamrzavaji tahy AI. na windowsi omalovanky se neda divat. ta grafika zustala skoro stejna jen ve vetsim rozliseni jsou tam pixely jakoby navic a neuveritelne to taha za oci, kdyz na to clovek delsi dobu vejra. to postaveny nad freeciv s kolonizaci nemelo nic spolecnyho, to byla spis nestastne minena urazka puvodni hry. a ta reimplementace s novou grafikou co se +/- pred peti lety sotva dokazala nastartovat vypadala krapet jinak. min prehledne a fakticky nemela pouzitelny AI.
Colonization je srdcovka (stejně jako další hry od Sida Meiera) a se super dobovou hudbou. Když vyšla, tak jsem byl zrovna na "trestaneckém" pobytu v lázních a četl jsem na ni recenzi v Excaliburu. Musím říct, že tím se můj pobyt v tomto zařízení stal ještě nesnesitelnější, neb jsem si ji velmi toužil zahrát.
Btw. mám takový pocit, že loď Man-O-War vyrábět nešla, že to byla unikátní jednotka krále, ale je to už dost dlouho co jsem Colonization hrál naposledy, možná se pletu.
Este k tym otrokom. Sice neboli priamo v hre zakomponovani, ale ak si dobre spominam, tak prave domorode obyvatelstvo, ktore sa pripojilo k hracovym koloniam, by sa dalo do istej miery povazovat za "otrokov". Sice nie v pravom zmysle slova, ale mali predispoziciu k manualnej praci, takze vyhodnejsie ich bolo nahadzat na plantaze (mali vyssiu vynosnost), ako do profesii, ktore si vyzadovali skor profesionalov (spracovavanie surovin na vyrobky im uz tusim neslo tak dobre). :)
Co ale nebolo v recenzii spomenute, su tzv. "Otcovia slobody" (alebo ako sa to presne volalo), co by sa dalo prirovnat prave k technology tree, kedze kazdy "otec" daval nejake vyhody pre kolonie. Ziskavali sa prave tymi zvonami, takze okrem produktivity osad to tiez motivovalo k podporovani samostatnosti. :) A myslim, ze ked uz si niektora kolonia osvojila niektoreho otca slobody, tak uz sa nedal ziskat inou koloniou, co tiez viedlo k suboju o vyhodnych otcov.
Inak co sa tyka FreeCol, tak podla mna je to najlepsia free prerabka tychto starych 4x strategii. Pacila aj hrala sa mi podstatne lepsie ako napr. FreeCiv. :) Takze sa tesim na recenziu aj tychto free remakov. :)
Inak, ked uz tu boli spominane vsetky tieto strategie od Meiera, tak ci nebude aj recenzia na Alpha Centauri. :)