A co takový Fighter Bomber na C64 (http://www.youtube.com/watch?v=eNFp25bFuTI), to byla lahůdka, nebo jsem hodne hraval Ace of Aces (http://www.youtube.com/watch?v=WcyLOVhoW70)..
Výborný článek jako vždy. Pěkné stránky s popisem jednotlivých verzí FS jsou http://www.volny.cz/havlikjosef/fshistory.htm Doporučuji projít alespoň obrázky.
u hrani F-15 Strike Eagle sem stravil neuveritelne mnozstvi casu. Paril sem to jeste jako malej harant na jedinym PC ve skole, po vyucovani (byla to naka slusovicka 286-tka a nikdo na skole nevedel co s tim jako mame delat). Ta PC-verze ovsem vypadala mnohem lip. Nebyly to jen "dratove" modely, a taky teren tam nakej byl. A veslo se to skomprimovano na jednu 360kB/5.25" disketu. Panecku, vzdyt to je jiz 25 let! Kdyz si to dnes srovnam treba s DCS, clovek zasne nad tim, kam se segment elektronicke zabavy (a IT obecne) za tu dobu dostal...
Ano, to si vybavuji - zvláště na výpočetně slabších strojích (C64, CPU 6510 s taktem těsně pod 1 MHz) oproti Sinclairovi nebo Gamě. Pamatuji jaro 1990, kdy jsem se k C64 dostal a Tomahawk mě zcela uchvátil. Přešel jsem z asm 8080 a Z80 na 6510 a o letních prázninách mě jako naivního středoškoláka nenapadlo nic lepšího, než se kouknout Tomahawkovi na zoubek a klasické Bresenhamovy verze algoritmů pro kreslení čar přepsat do poněkud rychlejší podoby s vidinou jistého zrychlení (dostal jsem se na několik cyklů na bod, tuším asi na 30 procent toho, co bylo v Tomahavku). Jaké bylo překvapení nezkušeného amatéra, když se hra nějakým pozorovatelným způsobem vůbec nezrychlila. Po rozboru kritických částí kódu (pokud jsem je byl schopen identifikovat) bylo jasné, že výraznou část času zabírá vykreslení horizontu (desítky a desítky ms), avšak zdaleka největší časové nároky má výpočet polohy objektů ve vykreslovaném prostoru. No, alespoň se člověk zase něco naučil...
jojo to urcite muselo byt dobrodruzne, Bresenhama jsem taky nekolikrat prepisoval (na 6502 to slo pekne optimalizovat, primo ve strojaku), ale podstrcit to do binarky nejake hry bych si asi netroufl ;) precejen nahravat neposkozenou binarku z kazety chvilku trva.
Mozna to trosku souvisi tady s timto threadem : http://forum.root.cz/index.php?topic=6981
Cakal som, ci sa tato hra v seriali objavi. Dakujem za zaradenie. Prepalil som na nej cele cloveko-tyzdne :) Pamatam si, ako sa mi podarilo zohnat navod na ovladanie, vtedy este na traktorovom papieri, hadam 2m to malo. Vdaka nemu sa mi podarilo uspesne pristat iba s autorotaciou listov, bez motorov.
Mimochodom, koli tejto hre som si myslel, ze helikoptera Apache sa naozaj vola Tomahawk.
I) * Pravda, většina simulátorů byla vektorová.
Existovaly ale i takové, kde bylo větší či menší zastoupení spritů (Strike Force Harrier, Spitfre 40, Bismarck, ...).
(Osobně si myslím, že ani F15 není čistokrevný vektorový simulátor, ale jen převlečená střílečka - že jde o jakési "čárové sprity".)
I vyplňované plochy se už na osmibitech objevovaly - nejen třeba Fighter Bomber (s engine odvozeným od freescape), ale i Flight Simulator II má vybarvované vektorové objekty.
II) * S tou plochou zemí je to taky potřeba doplnit - v některých simulátorech (Tomahawk, F16) byla zobrazena i pravidelná (F16) nebo náhodná (Tomahawk) tečkovaná textura, která ukazovala pohyb povrchu a do jisté míry výšku nad povrchem.
III) * Dále není pravda, že Flight Simulator neumožňoval bojovat - naopak už od prvních verzí na Apple II měl možnost navolit Sopwith Camel, létat nad zákopy a bombardovat a setřelovat letadla (FS II to umí určitě).
IV) * To, že simulátory byly pořád lepší a lepší, zcela určitě nebylo dáno jen pokrokem v HW, ale především pokrokem programátorských technik - krásným příkladem je právě Flight Simulator, který se během krátké doby přerodil z téměř monochromatické vektorové verze ( http://web.telecom.cz/josef.havlik/galery/A2-FS1_3_14.gif )do barevně vyplňovaných vekrorů ( http://www.volny.cz/havlikjosef/galery/FSII_AppleII.png ) - a to na té samé HW platformě (Apple II) bez změny rychlosti procesoru nebo velikosti RAM!
Dik moc za doplneni. Ta IV) je urcite dano vice duvody, jiste i ruznymi triky, na ktere programatori postupne prichazeli. Sam si pamatuji, jak se ruzne kopiroval a vylepsoval kod pro rychlou odmocninu ze dvou nebo pro deleni v FP a FX, vse s osmibitovymi registry. O Spitfire 40 se zminim jeste priste (je to novejsi hra), tusim ze podobne pojmenovanou hru udelal i Sid Meier, musim dohledat.
Super, moc díky za tento díl, na leteckých simulátorech jsem vždy ujížděl. A ujížděl bych dodnes, kdyby to čas dovoloval. :-(
Z dnes uvedených jsem hojně hrál všechny, tedy až na Solo Flight - Second Edition, o jehož existenci jsem nevěděl (i když mám dojem, že před pár lety mi jej někdo na Atariádě ukazoval, ale nejsem si jist).
Samozřejmě jsem hrál i další kousky, některé i připomínané v předchozích příspěvcích, ale komentovat budu, až na ně přijde řada.
Takže ještě ty mé komentáře. :-)
1) Jak již psal j.t.d., tak Flight Simulator měl combat mód. Dokonce je to vidět i na obrázku 26, kde je volba "EUROPE 1917", kterou se zapíná. No, zkoušel jsem to jednou, nezaujalo.
Dále mě pobavil prostý komentář "věž poblíž letiště". Výchozí letiště Flight Simulátorů (na screenshotech) bývalo Meigs Field v Chicagu. Ta věž díky drátěnému modelu opravdu vypadá jako nějaká příhradová konstrukce, ale je to Sears Tower, jeden z nejznámějších mrakodrapů. Jasně, člověk nemá šanci to poznat, ale když to ví, hned se mu kolem lépe létá. :-) Takových skutečných staveb je ve hře spousta. A pokud si chcete užít nízké framerate, doporučuji zaletět si k Soše Svobody. :-)
S Flight Simulatorem na Atari jsem si bohužel moc neužil, protože jsem neměl FDD a pro mě použitelná verze vznikla až z cartridge verze (pro XE game system). Ta používala rozšířenou paměť. Ale to už bylo jen pár měsíců předtím, než jsem pořídil Amigu.
2) Fighter Pilot - zajímalo by mě, jestli se někdy někomu podařilo úspěšně přistát. Mně teda ne. :-) Letiště bylo pořád tečka, člověk se snažil hlídat, jak bude orientováno a najednou se prudce zvětšilo a bylo zase vzadu. Když už se zdálo všechno OK, tak se stejně rozmázl pár petrů vedle dráhy. Fighter Pilot je proto pro mne z dnešního výběru nejslabší.
3) Popis ovládání u Tomahawku je popsán trošku nešťastně, ale nedivím se tomu, protože pěkný zmatek v tom, jak se vlastně řídí vrtulník, jsem měl ještě před deseti lety také. :-) Ovládání je totiž vcelku realistické. Možná se to k článku o počítačových hrách příliš nehodí, ale stejně mi to nedá udělat malou osvětu. :-)
Skutečný vrtulník se ovládá řídící pákou, kterou se ovládá cyklika hlavního rotoru (cyklické řízení, v Tomahawku namapováno na druhý joystick). Řídí se tím, jaký úhel náběhu bude mít každý list v které části oběhu kolem osy rotace. Například pokud páku úplně potlačím (od sebe), tak všechny listy budou mít ve fázi pohybu před osou náběh minimální a ve fázi pohybu za osou maximální (laicky řečeno vrtule nebude vepředu zabírat vůbec, vzadu hodně). V důsledku toho se vrtulník nakloní vpřed a rozletí se. Stejně to funguje pro všechny ostatní směry ve vodorovné rovině pohybu. Protože každý list neustále cyklicky mění svůj úhel náběhu během každé otáčky, říká se tomu cyklika.
Dále má vrtulník páku na levou ruku, která na první pohled vypadá jako ruční brzda. Ručkou se točí podobně jako u motorky a ovládá se tím plyn (v Tomahawku na klávesnici). To není až tak zajímavé. Pohybem páky nahoru a dolu se ale ovládá další důležitý prvek, koletiv (kolektivní řízení, v Tomahawku nahoru/dolu u prvního joysticku). Tím se ovládá náběh všech listů hlavního rotoru současně a ovládá se tím stoupání/klesání vrtulníku. Ovládání cykliky a koletivu se vzájemně mixuje do sebe.
Posledním prvkem ovládání jsou pedály, kterými se ovládá náběh listů vyrovnávacího rotoru (tj. rotace kolem svislé osy, v Tomahawku doleva/doprava u prvního joysticku).
U vrtulníků se také tomu točícímu obvykle neříká vrtule, ale hlavní a vyrovnávací rotor. :-)
4) F-15 je moc pěkná simulace leteckého boje (kanón, rakety, bomby, flares, radar jamming, ...), ale jinak je to vlastně docela arkáda. Pokud pominu to, že se v menu dají vypnout náklony doleva a doprava, tak navíc neexistují starty a přistání. Na začátku mise se člověk prostě objeví letící někde ve vzduchu a pro přistání se stačí libovolným způsobem trefit do trojúhelníku na zemi, klidne stylem kamikadze. :-) Ale nijak mi to nebránilo s touto hrou strávit spoustu času. :-)
Ještě jednou díky a howgh! :-)
Pokud mě paměť neklame, ve verzi Solo Flight pro Atari se dalo k horám doletět - byly to ovšem jen čáry (jehlany), takže nebyl problém průlet skrz horu. Mnohem rafinovanější bylo ale umístění letišť v různých nadmořských výškách, pokud pilot včas nezaregistroval stoupající stín letadla, mohl do něj snadno narazit. V těchto případech navíc nestačilo stoupat spolu se stínem, protože ten byl většinou rychlejší - bylo nutné vytočit spirálu a nabrat dostatečnou výšku ještě před kopcem.
Staré letecké simulátory na různých počítačích mě baví asi tak do roku vydání 1996, pak už to nemá to starobylé kouzlo, ale samozřejmě zase to má jiné věci. Nejstarší, který jsem si zahrál, je Flight Simulation pro ZX81, který je opravdu jen pro drsné historické simulátoristy, ostatní by u toho mohli usnout. U verze pro ZX Spectrum už by usnulo méně lidí, Fighter Pilot je svižnější, ale skoro prázdný, F-15 Strike Eagle je dost škaredý a bez letišť, ale snažili se, ACE a ACE 2 jsou spíš střílečky s legrační grafikou než simulátory. Co se mi ale na osmibitových počítačích líbí, je Tomahawk, Gunship, F-19 Stealth Fighter, F-16 Combat Pilot, Fighter Bomber a skoro neznámý Lightning Simulator, do kterého se pravděpodobně autor snažil nacpal, co se dalo (asi 40 ukazatelů na palubní desce, 88 letišť, 10 typů letadel, každé s rozpoznatelným vektorovým modelem, velmi složité ovládání). Flight Simulator 2 je na osmibitech bohužel pekelně pomalý, ale jinak velmi dobrý pokus. Solo Flight jsem zatím nehrál, ale druhá verze vypadá pěkně. Ace of Aces a Dam Busters jsou něco mezi simulátorem a střílečkou, ale jsou velmi propracované.
Na starem Atari jsem travil rozvazenim posty po Coloradu spousty casu. Dokonce jsem si udelal hrubou mapu podle uvodni obrazovky a po preletu na nove letiste diky VORum pekne narysoval presnou mapu s uhly pro navigaci za spatneho pocasi. I s Tomahawkem jsem prohanel svoji 800. Bavila me bitva :-) diky za vzpominky
Mozna vam jde o mapy nakreslene dodatecne, takze pro vas nebude nove kdyz povim, ze k originalni hre ty mapy samozrejme jsou v tistene podobe na docela velkem papire. vrstevnice, vrcholy, letiste, mesta, VORy. navic je tam navod jak pritavat a cert vi co jeste. mam to doma okopirovane od kolegy, ktery to ma original. vsak jsem to zminoval letos na atariade v olomouci :-).
S temi mapami se to hraje uplne jinak. Navic v solo flightu byla pekne resena obtiznost. Jednak horsim pocasim a druhak tim, ze se odporoucely ruzne pristroje v letadle. Treba vypad jeden VOR, vyskomer, motor sel jen na polovicni otacky atd. Pak to bylo bez mapy blbe a navic se musela delat nouzova pristani atd. Asi si to zahraju :-)
Tak jsem našel ony originalni mapy (to svoji mam nekde na pude s atarkem)
http://sdq.czweb.org/atari/games/solo.pdf
tohle autor pominul bohužel...
http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_Simulation_(Psion_software)
Ma autor nejake informace o tom ze FS je nekde nejak nadale vyvijen? Nemylim-li se posledni verze (FSX) vysla v roce 2006. Pote byl vyvoj zastaven. Je sporne zda lze Microsoft Flight povazovat za pokracovani Flight Simulatoru, nicmene projekt byl taktez zrusen a jeho vyvoj zastaven.