Obsah
1. Historie vývoje počítačových her (89. část – další vývoj leteckých simulátorů)
7. Další vývoj herní série Falcon
1. Historie vývoje počítačových her (89. část – další vývoj leteckých simulátorů)
V předchozí části tohoto seriálu jsme si popsali několik leteckých simulátorů, které vznikly v průběhu let 1979 až 1985. Tyto hry, především pak Flight Simulator či Tomahawk, znamenaly v době svého vzniku revoluci, protože jejich tvůrci dokázali implementovat poměrně složitý (a v rámci možností i přesný) fyzikální model letadla či vrtulníku i na poměrně málo výkonných osmibitových mikropočítačích. Dnes si popíšeme další letecké simulátory, popř. kombinaci leteckých simulátorů se střílečkami. V dále popsaných herních titulech se hráči stávají piloty různých, a to mnohdy značně rozdílných typů letadel, například stíhačky Spitfire, polo-dřevěného Mosquita, proudové stíhačky Falcon F16 či dokonce obřího dopravního letounu Boening 747 (Jumbo Jet). Hry jsou seřazené podle roku vzniku, takže je dobře patrný postupný vývoj jejich možností i postupné vylepšování různých technických detailů (zobrazení mraků, přechod z vektorového zobrazení na vyplněné objekty…).
Obrázek 1: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – úvodní obrazovka.
Základní informace o všech dnes popsaných leteckých simulátorech jsou uvedeny v následující tabulce. Na tomto místě je vhodné upozornit na fakt, že některé hry byly portovány na další platformy později, takže údaj o roku vydání se ve skutečnosti může na vámi preferované platformě odlišovat, většinou o jeden až o dva roky:
1988# | Hra | Rok vydání |
---|---|---|
1 | Jumbo Jet Pilot | 1982 |
2 | Spitfire Ace | 1982 |
3 | Spitfire 40 | 1985 |
4 | Ace of Aces | 1986 |
5 | Falcon | 1987 |
6 | Falcon A.T. |
Obrázek 2: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – začátek hry.
Obrázek 3: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – mapa s oběma letišti.
Obrázek 4: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – rolování na vzletovou dráhu.
Obrázek 5: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – start.
2. Jumbo Jet Pilot
První hra, se kterou se v tomto článku seznámíme, se jmenuje Jumbo Jet Pilot. Téma představené v této hře je zřejmé již z jejího názvu, protože se skutečně jedná o poměrně jednoduchý simulátor slavného dopravního letounu Boening 747 neboli Jumbo Jetu. Tato hra, přesněji řečeno její první verze, pochází již z roku 1982 a jedná se, na rozdíl od dále popsaných her, o „čistý“ letecký simulátor, do něhož nebyla přidána žádná další funkcionalita (střelba, bombardování…, i když Jumbo Jet by možná nemusel být špatný ve funkci poněkud těžkopádnějšího bombardéru :-). Úkol hry byl vcelku jednoduchý – úspěšně narolovat na vzletovou dráhu, odstartovat a přeletět na druhé letiště. Hráč přitom mohl letoun ovládat kombinací joysticku (náklon, kormidla) a klávesnice (zasunutí podvozku – to dokonce bylo možné provést i přímo na letištní ploše, samozřejmě s následným poškozením letadla). K dispozici bylo pět obtížností a na začátku hry bylo možné si vybrat denní či naopak noční let. Při nočním letu bylo navíc umožněno zapnutí či vypnutí navigačních světel obou letišť.
Obrázek 6: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – předvedení manévrovacích schopností 747.
Žádné další důležité ovládací prvky tato hra neobsahovala; poměrně jednoduchá byla i přístrojová deska letadla, která navíc zabírala podstatnou část obrazovky (šachovnice na pravé části představuje jakýsi jednoduchý radar sloužící k základní orientaci při přeletu mezi letišti, k dispozici má hráč ovšem i mapu skrytou klasicky pod klávesou M). Přesto se jedná o zajímavou hru, protože pilotáž Jumbo Jetu je (alespoň v tomto simulátoru) poměrně obtížná kvůli obrovské setrvačnosti řízení, z níž vyplývá velmi pomalá reakce letadla na jakoukoli manipulaci s ovládacími prvky. Je pro mě těžké říci, jestli je toto chování způsobeno vlastnostmi skutečné 747, nebo je jen celý simulátor velmi pomalý, nicméně se jedná o zajímavou změnu, zejména v porovnání s leteckými simulátory zaměřenými spíše na letecké souboje či na ničení pozemních cílů a méně již na napodobení skutečných vlastností letadla a jeho chování při letu.
Obrázek 7: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – předvedení manévrovacích schopností 747.
Obrázek 8: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – začátek nočního letu.
Obrázek 9: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – rolování na vzletovou dráhu v noci.
Obrázek 10: Letecký simulátor Jumbo Jet Pilot – start.
3. Spitfire Ace
Druhá dnes zmíněná hra se jmenuje Spitfire Ace. Jedná se o hru, která původně vznikla již v roce 1982 (verze pro mikropočítače Atari) a posléze byla portována i na další platformy, zejména na konkurenční osmibitový mikropočítač Commodore C64 (1984) a taktéž na systém DOS (tato konverze taktéž vznikla v roce 1984). Na této hře je zajímavý mj. i fakt, že ji pro osmibitové domácí mikropočítače Atari naprogramoval sám známý herní vývojář Sid Meier, o němž jsme se zmínili minule v souvislosti s dalším leteckým simulátorem Solo Flight (a v předchozích dílech jsme se se Sidem Meierem seznámili v souvislosti se strategickými hrami Civilization a Colonization). Minule popsaná hra Solo Flight postrádala jakékoli militantní prvky, protože úkolem hráče zde bylo přepravovat poštovní zásilky mezi vybranými městy, přičemž směr letu a navigace letadla při přistání mohla být určována i pomocí radiomajáků (VOR– VHF Omnidirectional Radio Range).
Obrázek 11: Letecký simulátor Spitfire Ace – volba mise.
Naproti tomu je hra Spitfire Ace kombinací vážně míněného leteckého simulátoru a trojrozměrné střílečky, čemuž odpovídá i odlišně pojaté grafické ztvárnění celého herního světa a přístrojové desky letadla. Hráč se v této hře ocitá v roli pilota známé stíhačky Spitfire, který se má v několika misích účastnit leteckých soubojů druhé světové války. Ve většině variant této hry je k dispozici patnáct misí, včetně bitvy o Británii, podpory bojů ve Francii, Den D. atd. Vzhledem k tomu, že se jedná spíše o střílečku a nikoli o plnohodnotný letecký simulátor, je na přístrojové desce letadla zobrazeno jen minimum potřebných informací – rychlost, výška, kompas, střelivo. Zajímavé je ztvárnění herního světa, protože zde nejsou použity vektorové objekty, ale pouze několik bitmapových spritů – letadel a taktéž spritu Slunce, které lze využít při orientaci (nemusí se číst údaj na gyrokompasu). Podobný způsob zobrazení byl později použit i u některých dalších her, nejednalo se přitom jen o letecké simulátory, ale například i o simulátory ponorek.
Obrázek 12: Letecký simulátor Spitfire Ace – popis vybrané mise.
Obrázek 13: Letecký simulátor Spitfire Ace – zjednodušené zobrazení herního světa.
Obrázek 14: Letecký simulátor Spitfire Ace – zjednodušené zobrazení herního světa.
Obrázek 15: Letecký simulátor Spitfire Ace – v zrcátku je vidět útočící nepřítel.
Obrázek 16: Letecký simulátor Spitfire Ace – zhodnocení mise.
Obrázek 17: Letecký simulátor Spitfire Ace – začátek další mise.
Obrázek 18: Letecký simulátor Spitfire Ace – při určitém náklonu jsou vidět chyby v zobrazení hrany horizontu.
4. Spitfire 40
Pro osmibitové domácí mikropočítače i pro některé počítače osobní (například pro Atari ST) byla v roce 1985 společností Mirrosoft (ne Microsoft :-) vydána letecká hra s názvem Spitfire 40 (někdy též psáno Spitfire '40). Opět se jedná o letecký simulátor zkombinovaný se střílečkou. Od předchozích her se Spitfire 40 odlišuje především možností přepnutí zobrazení mezi dvěma typy obrazovek. Prvním typem obrazovky byl pohled na herní svět z kabiny letadla (v kabině se dokonce nachází i zpětné zrcátko, které nachází své uplatnění v průběhu soubojů). Alternativní obrazovka ukazuje poměrně detailně zobrazenou přístrojovou desku se všemi nezbytnými ukazateli – rychloměrem, výškoměrem, otáčkoměrem, gyroskopickým kompasem, umělým horizontem a variometrem, doplněných kontrolkami o zataženém podvozku a stavu brzd. Přepínání mezi více různými obrazovkami se stalo prakticky nezbytnou součástí mnoha dalších simulátorů, ať již simulátorů leteckých, tak i například simulátorů ponorek. Bližší informace o simulátorech ponorek si řekneme v některém z dalších dílů tohoto seriálu – jedná se totiž o poměrně zajímavý a dosti specifický subžánr.
Obrázek 19: Letecký simulátor Spitfire 40 – začátek hry.
Vraťme se však nyní zpět ke hře Spitfire 40. Samotný herní svět byl v této hře zobrazen podobným způsobem, jako tomu bylo i ve výše popsané hře Spitfire Ace či v leteckých simulátorech popsaných minule. Náklon letadla v prostoru se projevuje změnou zobrazení horizontu, tj. náklonem rozhraní mezi (zeleným) zemským povrchem a modrou atmosférou. Samotní protivníci jsou zde v herním světě zobrazeni s využitím spritů (několik velikostí obrázků letadel s různou orientací) a zbylé části scény (letištní plocha…) jsou pak zobrazeny s využitím vektorové grafiky. Kvůli zaměření této hry především na letecké souboje zde není zcela dotažen fyzikální model letu do té míry, v jakém byl implementován například v poněkud modernější hře Chuck Yeager's Air Combat (1991), kterou si popíšeme v navazující části tohoto seriálu.
Obrázek 20: Letecký simulátor Spitfire 40 – start letadla.
Obrázek 21: Letecký simulátor Spitfire 40 – mapa.
Obrázek 22: Letecký simulátor Spitfire 40 – přístrojová deska.
Obrázek 23: Letecký simulátor Spitfire 40 – ukázka manévrovacích schopností letadla, v zrcátku je vidět nepřítel.
Obrázek 24: Letecký simulátor Spitfire 40 – chyby v zobrazení umělého horizontu.
Obrázek 25: Letecký simulátor Spitfire 40 – nepřítel útočí.
Obrázek 26: Letecký simulátor Spitfire 40 – ovšem lze ho překvapit.
Obrázek 27: Letecký simulátor Spitfire 40 – zhodnocení mise.
5. Ace of Aces
Čtvrtá hra, kterou si dnes stručně popíšeme, se jmenuje Ace of Aces. Tato kombinace leteckého simulátoru a akčněji pojaté střílečky pochází z roku 1986, je to tedy hra mladší, než všechny hry popsané v předchozích kapitolách. Za vývojem této hry stála společnost Artech Digital Entertainment (Tony Lee, Kevin Pickell, Amory Wong a další), o distribuci se postaraly firmy Accolade a U.S.Gold. Podobně jako je tomu i u mnoha dalších leteckých simulátorů, byla i tato hra portována na mnoho různých počítačových platforem, například na osmibitové mikropočítače Atari, Commodore C64 a ZX Spectrum, dále pak na herní konzole Atari 7800 a Sega Master System (SMS) a nesmíme zapomenout ani na portaci této hry na systém DOS (IBM PC). Ve hře Ace of Aces se hráč stává pilotem slavného stíhacího a průzkumného letounu Mosquito a účastní se několika misí z druhé světové války. Nabízené mise jsou poměrně různorodé, na začátku každé mise je kromě vlastního popisu zobrazena i strategická mapa části světa, kde se mise odehrává (většinou západní Evropa).
Obrázek 28: Letecký simulátor Ace of Aces – loading screen.
Vzhledem k různorodosti jednotlivých misí lze letoun vybavit různými typy zbraní (bomby…) či naopak nainstalovat přídavné nádrže – tato konfigurace se odehrává na samostatné obrazovce. Ve hře Ace of Aces se původní myšlenka rozdělení hry na několik obrazovek s různým typem pohledu ještě rozšířila, protože lze například zobrazit i boční pohled na letadlo, pumovnici atd. Při přepnutí do „alternativních“ pohledů se navíc na obrazovce počítače zobrazí i další přístroje, které nejsou zobrazeny na hlavní přístrojové desce. Zejména se jedná o otáčkoměr a palivoměr, zatímco při použití základního pohledu je zobrazen rychloměr, výškoměr, gyrokompas a nezbytný umělý horizont. I způsob zobrazení samotného herního světa byl v několika ohledech vylepšen, například o (na svou dobu poměrně realistické) zobrazení mraků. Ovšem kvůli nutnosti zobrazit mraky vyplněné barvou došlo ke snížení počtu zobrazených snímků za sekundu, především (a to zcela pochopitelně) na osmibitových mikropočítačích a osmibitových herních konzolích.
Obrázek 29: Letecký simulátor Ace of Aces – volba mise.
Obrázek 30: Letecký simulátor Ace of Aces – úvodní obrazovka.
Obrázek 31: Letecký simulátor Ace of Aces – pohled na herní svět.
Obrázek 32: Letecký simulátor Ace of Aces – objevil se nepřítel.
Obrázek 33: Letecký simulátor Ace of Aces – zničení protivníka.
Obrázek 34: Letecký simulátor Ace of Aces – zničení protivníka.
Obrázek 35: Letecký simulátor Ace of Aces – volba mise.
Obrázek 36: Letecký simulátor Ace of Aces – strategická mapa.
Obrázek 37: Letecký simulátor Ace of Aces – volba užitečného nákladu.
Obrázek 38: Letecký simulátor Ace of Aces – pohled na boční přístrojovou desku.
Obrázek 39: Letecký simulátor Ace of Aces – pumovnice.
6. Falcon
Pokud se zabýváme oblastí leteckých simulátorů zkombinovaných se střílečkou, není možné se nezmínit o herní sérii Falcon (F16). Jedná se o herní sérii, která začala být vyvíjena ještě na osmibitových mikropočítačích (konkrétně na MXS s mikroprocesorem Zilog Z80), ovšem další verze již vznikly především pro osobní počítače. Již v prvních hrách z této série se můžeme setkat s mnoha vylepšeními – například s použitím konfigurovatelného HUD (Head-Up Display), možností zobrazení herního světa z různých pohledů, relativně inteligentních protivníků a v některých verzích bylo umožněno propojení dvou počítačů s využitím sériové linky, takže dva hráči mohli hrát proti sobě.
Obrázek 40: Letecký simulátor Falcon – úvodní obrazovka.
Screenshoty, které jsou zobrazené v této kapitole i v kapitole číslo 7, pochází ze hry Falcon portované na mikropočítače IBM PC s grafickou kartou CGA. Kvůli dosti špatnému návrhu této grafické karty je v celé hře použit grafický režim s rozlišením 320×200 pixelů s pouhými čtyřmi barvami. Aby se alespoň částečně vylepšily možnosti tohoto grafického režimu, je při zobrazení kokpitu letadla i samotného herního světa použit dithering.
Obrázek 41: Letecký simulátor Falcon – začátek mise.
Konverze Falconu na osobní počítače Amiga a Atari ST pochází z let 1988 resp. 1989 a nabízí hráčům mnohem lepší způsob zobrazení, především v porovnání s IBM PC verzí. Poznámka: kromě herní série Falcon F16 existovala ještě konkurenční hra F-16 Combat Pilot, za jejímž vývojem stál programátor Dave Marshall ze společnosti Digital Integration (viz minule zmíněná hra Tomahawk).
Obrázek 42: Letecký simulátor Falcon – konfigurace zbraní a dalšího užitečného nákladu.
Obrázek 43: Letecký simulátor Falcon – konfigurace zbraní a dalšího užitečného nákladu.
Obrázek 44: Letecký simulátor Falcon – letištní plocha.
7. Další vývoj herní série Falcon
Na původní úspěšnou hru Falcon navázala v dalších letech celá série her s podobnou tématikou i s podobným způsobem zobrazení. V tabulce umístěné pod tímto odstavcem jsou vypsány některé hry z této série, kromě her nejnovějších, protože ty již zcela nezapadají do rámce seriálu zabývajícího se především historií her. Zajímavé jsou postupné změny platformy, kterou daná hra podporovala.
Obrázek 45: Letecký simulátor Falcon – ukázka možností grafické karty CGA.
# | Rok vzniku | Název hry | Vydáno pro platformu (platformy) |
---|---|---|---|
1 | 1987 | Falcon | Amiga, Atari ST, CDTV, DOS, Macintosh |
2 | 1988 | Falcon A.T. | DOS |
3 | 1989 | Falcon Operation: Counterstrike | Amiga, Atari ST |
4 | 1990 | Falcon Operation: Firefight | Amiga, Atari ST |
5 | 1991 | Falcon 3.0 | DOS |
6 | 1992 | Falcon 3.0: Operation: Fighting Tiger | DOS |
7 | 1993 | Hornet: Naval Strike Fighter | DOS |
8 | 1993 | MiG-29: Deadly Adversary of Falcon 3.0 | DOS |
9 | 1994 | Falcon Gold | DOS |
10 | 1998 | Falcon 4.0 | Macintosh, Windows |
Obrázek 46: Letecký simulátor Falcon – pohled dozadu.
Obrázek 47: Letecký simulátor Falcon – tento pokus o přistání se nepovede.
Obrázek 48: Letecký simulátor Falcon – boční pohled.
Obrázek 49: Letecký simulátor Falcon – ukončení mise.
8. Falcon A.T.
Z hlediska vývoje celé série Falcon je poměrně důležitá především hra Falcon A.T. (někdy též zjednodušeně nazývaná Falcon 2), která vyšla v roce 1988. Tato hra je zajímavá tím, že se jedná o jeden z prvních leteckých simulátorů využívajících možnosti grafické karty EGA.
Obrázek 50: Úvodní obrazovka hry Falcon A.T. využívající dithering a grafický režim s rozlišením 640×350 pixelů.
Díky podpoře EGA bylo možné používat šestnáct barev vybíraných z barvové palety s 64 barvami a taktéž se zvýšilo rozlišení. Statické snímky, hlavní menu hry atd. používají grafický režim s rozlišením 640×350 pixelů (v případě použití EGA s 128 kB VRAM) s již zmíněnými šestnácti barvami (viz též screenshot číslo 50 ukazující možnosti ditheringu tak typického pro čtyřbarevné a šestnáctibarevné režimy), zatímco přímo ve hře je využit grafický režim s rozlišením 640×200 pixelů, což je režim kompatibilní s kartami EGA s 64 kB VRAM.
Obrázek 51: Falcon A.T. – konfigurace propojení dvou počítačů.
Kromě přímého vylepšení grafického zobrazení však mezi původní hrou Falcon a Falconem A.T. najdeme i několik dalších rozdílů, například je možné změnit pohled na herní svět takovým způsobem, že je letadlo řízené hráčem viděné zvenku, což je patrné na screenshotech 55 a 60. Důležitou novinkou byla i možnost propojit dva počítače s použitím sériového portu, což umožnilo souběžnou hru dvou hráčů. Tento úspěšný koncept se později objevil i v dalších leteckých simulátorech, například i ve slavné hře F29 Retaliator, kterou si popíšeme v navazující části tohoto seriálu.
Obrázek 52: Falcon A.T. – začátek mise.
Obrázek 53: Falcon A.T. – konfigurace zbraní a dalšího užitečného nákladu.
Obrázek 54: Falcon A.T. – start letadla.
Obrázek 55: Falcon A.T. – alternativní pohled na herní svět.
Obrázek 56: Falcon A.T. – boční pohled.
Obrázek 57: Falcon A.T. – mapa zobrazená na multifunkčním displeji.
Obrázek 58: Falcon A.T. – hory jsou zobrazeny velmi jednoduše formou pyramid.
Obrázek 59: Falcon A.T. – boční pohled..
Obrázek 60: Falcon A.T. – zde je patrné použití ditheringu.
9. Odkazy na Internetu
- Jumbo Jet Pilot (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2117 - Jumbo Jet Pilot
http://www.atarimania.com/game-atari-400–800-xl-xe-jumbo-jet-pilot_2697.html - Spitfire Ace (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2937 - Spitfire 40
http://www.rolandandcaroline.co.uk/html/spitfire40.html - Spitfire '40
http://www.atarimania.com/game-atari-400–800-xl-xe-spitfire–40_4936.html - Spitfire 40
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=3021 - Ace of Aces (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ace_of_Aces_(video_game) - Ace of Aces (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=3800 - Falcon (video game series)
http://en.wikipedia.org/wiki/Falcon_(computer_game) - Falcon Series (Moby Games)
http://www.mobygames.com/game-group/falcon-series - Harrier Combat Simulator
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=5480 - Solo Flight (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=4386 - Solo Flight – Second Edition (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=5361 - Solo Flight (Moby Games)
http://www.mobygames.com/game/solo-flight - Solo Flight (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Solo_Flight_(video_game) - F-15 Strike Eagle (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=1910 - F-15 Strike Eagle (Moby Games)
http://www.mobygames.com/game/f-15-strike-eagle - F-15 Strike Eagle (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001702 - Ace of Aces (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ace_of_Aces_(video_game) - Tomahawk
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0005317 - Fighter Pilot
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001754 - Hry od Digital Integration
http://www.mobygames.com/browse/games/digital-integration-ltd/published-by/list-games/ - Rescue on Fractalus!
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2810 - 3D Deathchase
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001303 - Stealth
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=3018 - Landscape
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2265 - Osm bitů ve třech rozměrech
http://angryplayer.blogspot.cz/2011/08/osm-bitu-ve-trech-rozmerech.html - Tau Ceti
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0005153 - Academy
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0005156 - Combat Zone 3D
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001033 - Dimension Destructors
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001394 - 3D-Interceptor
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0002493 - Dark Star
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001263 - Tau Ceti
http://en.wikipedia.org/wiki/Tau_Ceti_(computer_game) - TRANSPORTING ATARI COMPUTER PROGRAMS TO THE ATARI 5200
http://www.atarimuseum.com/videogames/consoles/5200/conv_to_5200.html - Atari A8 Games vs 5200 Games
http://www.atariage.com/forums/topic/169528-atari-a8-games-vs-5200-games/ - ATARI 5200 SUPERSYSTEM FREQUENTLY ASKED QUESTIONS
http://www.atarimuseum.com/faqs/5200faq.html - Protector (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Protector_(video_game) - Fort Apocalypse (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=1880 - Fort Apocalypse (C64-wiki)
http://www.c64-wiki.de/index.php/Fort_Apocalypse - Blue Max (video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Max_(video_game) - Blue Max 2001 (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=1492 - Blue Max 2001
http://www.lemon64.com/?mainurl=http%3A//www.lemon64.com/games/details.php%3FID%3D311 - Repton (1983 video game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Repton_(1983_video_game) - Tribute to Repton
http://www.jeffbots.com/c64/repton.html - Repton (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2745 - Panther (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=2716 - Stealth (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=3018 - Space Invaders (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=9662 - Defender (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=7547 - Galaxian (Killer List of Video Games)
http://www.arcade-museum.com/game_detail.php?game_id=7885 - Dot eaters: Space Invaders
http://thedoteaters.com/?bitstory=space-invaders - Dot eaters: Pong
http://thedoteaters.com/?bitstory=article-3 - Dot eaters: Galaxian
http://thedoteaters.com/?bitstory=galaxian - Dot eaters: Defender
http://thedoteaters.com/?bitstory=defender-and-vid-kidz - Dot eaters: Breakout
http://thedoteaters.com/?bitstory=breakout - Space Invaders (Strategy Wiki)
http://strategywiki.org/wiki/Space_Invaders - Space Invaders (Arcade History)
http://www.arcade-history.com/?n=space-invaders&page=detail&id=2537 - Defender (Strategy Wiki)
http://strategywiki.org/wiki/Defender - Defender (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Defender_(video_game) - Stargate (Strategy Wiki)
http://strategywiki.org/wiki/Stargate - Caverns of Mars (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=1549 - Defender (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=1685 - Dropzone
http://en.wikipedia.org/wiki/Dropzone - Dropzone (atari.fandal.cz)
http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=1734 - Jetpac (Wikipedia)
http://en.wikipedia.org/wiki/Jetpac - Jetpac (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0009362 - Lunar Jetman (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0009372 - Solar Jetman (World of Spectrum)
http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0012083 - Robotron: 2084
http://en.wikipedia.org/wiki/Robotron:_2084