Dvě poznámky:
1) Velmi doporučuju vyzkoušet moderní verzi Oolite, kterou lze hrát jak v klasickém režimu, kdy se velice blíží původnímu Elite, tak v "moderním" režimu, kdy jde do hry přidávat nové lodě, zbraně, mise, vesmírné objekty atd. atd.
2) Právě v souvislosti s Oolite mě velice překvapilo, že prý i původní Elite nebylo čistě o létání vesmírem, ale mělo i stopy příběhu v podobě misí. Dokonce prý i na Spectru, i když si nevzpomínám, že bych tam někdy na nějakou misi narazil - ale to mohlo klidně být i nevalnou znalostí angličtiny, kterou jsem tehdy disponoval.
Na Spectru jsem na jednu misi narazil, už si to úplně přesně nepamatuju, ale bylo to něco v tom smyslu, že hrozil výbuch supernovy a po příletu na planetu jste byli požádání o evakuaci obyvatel. Muselo se to stihnout rychle (byl tam tuším nějaký časový limit na skok do hyperprostoru) a odměnou za úspěšné splnění byly drahokamy.
Co se tyka "svetu", rozhodne by bylo fajn pocist si o Tau Ceti/Academy od Pete Cooka, coz jsou hry, ktere mely opravdu hustou vesmirnou/planetarni atmosferu a co se tyka proceduralniho generovani, tak Sentinel je typicky priklad naprosteho fraktalniho narezu - 20kB kodu a v nem 1e5 ruznych hratelnych (!) urovni...
S touhle hrou jsem užil hodiny zábavy. Bylo opravdu neskutečné jak rozsáhlý svět s naprostou volností pohybu se podařilo nacpat do toho 8bit atari... Na svou dobu opravdu něco úžasného.
Ta drátová mapa je úžasná. Ani mi nedošlo, že tam bylo tolik objektů...
Vzpomínám si třeba na bednu na které bylo napsáno 12939 a kdyz jste ten drátový průhledný objekt obešli tak tam bylo napsáno: .... No taková blbinka já vím ;-)
Prosím o jasné vyjádření autora, kde bere všechny ty staré hry, které v tomto seriálu testuje a prezentuje. Má je legálně zakoupené nebo jsou to nelegální kopie? Prosím vynechat řeči o abandonware, nemá žádnou právní váhu, je to jen termín, co si "piráti" vymysleli pro staré hry, aby měli falešný pocit, že je mohou legálně stahovat a používat.
1) Hodně z těchto her je legálně dostupných zdarma (nikoliv abandonware, ale skutečně uvolněné autorem).
2) Pokud nejste majitelem práv nebo nemáte příslušné zmocnění, tak vám do toho, jestli autor má hry legálně, nic není. Můžete samozřejmě podat trestní oznámení, pokud máte pocit, že autor ty hry legálně nemá.
3) Nemluvě o tom, že autor ty hry vůbec nemusí mít. Co my víme, třeba to prezentuje z paměti a případná porušení zákona (který v té době ani neexistoval, mimochodem) už by dávno byla promlčená.
BTW, archiv World of Spectrum ziskal souhlas od mnoha drzitelu prav k distribuci her pro ZX Spectrum, napr. souhlas od Firebird (cast BT) - drzitele prav k Elite.
Tak to teda klobuk dole. Lebo co som zatial narazil na porty Rlite tak Povodni autori silne bojuju proti klonm. Vid spominane elite - The New Kind (http://www.christianpinder.com/etnk-faq/)
Vcelku zaujimave kedze na stranke jedneho z autorov originalu su k stiahnutiu vsetky "legalne" porty zadara. (Iked verzia pre C64 je cracknuta ;-) )
Je to ruzne, hry mam jak originalky na cartridgich (to je dneska na burzach za pusu, pokud se tedy nejedna o nejake specialitky), tak i hry uz uvolnene (treba konkretne Elite, verze s odstranenymi logy puvodnich distributoru), vetsinou jiz necitelne originalky atd.
Predpokladam tedy, ze nakup na burze povazujete za legalni koupi :-)
Ty sam jsi debil. Serial je to pekny, ale to neni duvod k nerespektovani dobrych mravu. Dbat na dobre mravy je dulezite. Dulezitejsi nez tento serial. To ze to nechapes znamena, ze jsi bud jeste velmi mlady a mas zatim spatne nastaveny hodnoty a nebo uz mas hodne pokriveny charakter. Zamysli se nad sebou.
Jasne ze neptal, vzdy by to take bylo v kontextu obsahu clanku a jeho zajmu nesmyslne. Ptal se na to, co ho zajima. Na legalitu recenzovanych her. Jak asi vite, vetsina lidi si s legalitou software hlavu nelame, coz je proti dobrym mravum. Je dobre vedet, ze tento serial se na tomto marasmu nepodili.
Dobre mravy jsou vagni jen pro toho, komu prekazi. Co se tyce AZ, tak by mel byt prisnejsi, to je fakt, zvlaste v pripade audiovizualnich del, ty u nas pozivaji nizke ochrany. Ale co se tyce software, tak ten je osetren v principu docela dobre.
Podle rozhodnutí Evropského soudního dvora z července 2012 to legální je ( http://www.pravoit.cz/article/prodej-pouziteho-softwaru-zasadni-rozhodnuti-esd-v-kauze-usedsoft ).
Dále, u nás se to ještě neobjevilo, ale v Německu u soudu probliklo, že autorské dílo (program, hudba, film), které se nedistribuují aktuálně pro Německý trh, si mohou Němci zpřístupnit sdílením (i.e., pokud 30 let starou hru si u vás nemůže Němec koupit, tak si ji smí kopírovat).
Článek může být napsán za pomoci zcela legálních podkladů:
1) Autor může vlastnit originály her - sám mám obrovské množství originálních kazet, disket, cartridgí do konzolí, desek do hracích automatů a i když řada z nich jistě nebude čitelná, opravňuje to již k pořízení záložní kopie z internetu.
2) Autor hry mít sám nemusí, ale originály může mít někdo z komunity historických nadšenců. Členové komunity se navzájem dobře znají, jezdí na srazy a na testování a prezentování se může podílet více osob.
3) Takovýto článek může pamětník zcela bezproblémů napsat jen na základě vlastních vzpomínek + trochu rešerše (včetně citací zdrojů, ať je to korektní :-) )
Jinak ohledně "abandonware" pravdu nemáte, náš právní řád na opuštěná díla pamatuje, jen se tomu neříká "abandonware". Jedná se o § 3 autorského zákona:
Výjimky z ochrany podle práva autorského ve veřejném zájmu
Ochrana podle práva autorského se nevztahuje na
b) výtvory tradiční lidové kultury, není-li pravé jméno autora obecně známo a nejde-li o dílo anonymní nebo o dílo pseudonymní (§ 7); užít takové dílo lze jen způsobem nesnižujícím jeho hodnotu.
Zákon nikde neomezuje, že lidovou kulturou musí být jen vánoční koleda, též není stanoven žádný časový limit, jak musí být dílo staré. Výjimky pro počítačové programy se také paragrafu 3 netýkají. Jediné kritérium je neznámý autor (kromě smyslu anonymní nebo pseudonymní) a to splňuje obrovské množství programů. Zejména různé jednoúčelové utility, které někdo vytvořil, aby je použil a pak zahodil. Pokud se někde zachovaly, zcela jistě se jedná o skutečný "abandonware".
Případná námitka, že např. Elite abandonware není, je samozřejmě pravdivá - autor je známý; obsah abandonware serverů je převážně nelegální. Jen jsem chtěl oponovat, že abandonware skutečně existuje i právně, byť se jedná o něco jiného, než je na internetu obvykle prezentováno.
Tato hra mne tehdy naprosto uhranula. Možná by totéž způsobila Elite, ale protože na Atari nebyla, nevěděl jsem o ní - měl jsem tehdá Atari. Tehdy jsem mnoho nocí buďto hrál Mercenary nebo jen ležel a nespal a přemýšlel na tím, jak to někdo zvládl naprogramovat. Nevím, jestli mne víc vzrušovala ta hra samotná nebo právě problematika jejího stvoření, každopádně "uhranutí" přesně vystihuje můj vztah k ní. A trvá to dodnes ;-) Bylo to něco úplně jiného, než nějaké plošinovky (jakéhokoliv rozsahu). Ten obrovský prostor ve hře jsem vnímal s podobnými pocity, jako když se člověk kouká na horách na noční oblohu. Nemá to konce. A v té hře se dá jít tam, kam v reálu můžeme jen koukat. Zkrátka koncept otevřeného světa a vektorové pojetí zobrazení - to byla naprostá fantazie a pecka!
Naprosto fantastická hra. Když jsem ji odněkud dotáhnul, nešla spustit. Měl jsem NTSC verzi Atari a ten program si kontroloval, jestli jde o PAL nebo NTSC verzi počítače. Když zjistil, že jde o NTSC, zresetoval počítač. Podařilo se mi tu ochranu odstranit a pak hra fungovala naprosto normálně.
Taky nedokážu posoudit, jestli mne více fascinovala hra samotná a nebo ten um, který někdo vynaložil na její stvoření.
Jen jsem ji nikdy nehrál ve smyslu nějakého hraní. Nikdo nevěděl co se tam "má dělat". Ale procházky po povrchu, postupný objev podzemí a osvojování si létajících strojů jsou nezapomenutelné. Mimochodem k tomu bodu se mi nepodařilo za celou dobu doletět. Prý bylo potřeba najít nějakou speciální raketu.
Asi to ještě jekdy zkusím, ale teď už na emulátoru v RB Pi.
Jo s tou Deltou (to je to letadlo, co se da koupit nebo ukrast hned na zacatku) se tam polde me neda dolelet, ale k dispozici jsou i jine prostredky. Na stanici je fakt nejlepsi vystoupit ze dveri do volneho prostoru a silene dlouho padat zpet na Targ ;-)
Ono k Mercenary vysel navod v nejakem polskem casopise (ted nevim, asi Bajtek), podle toho se to dalo i hrat - byla tam mapa podzemi a dalsi napovedy.
Btw. kde se dalo sehnat Atari s NTSC? V Evrope?
Bylo mi to dovezeno z Kanady. Moc jsem to chtěl mít. Normálně procleno.
Byly s tím ale patálie co se týče provozu. 110 V napájení, televize to nežrala ale mi to bylo jedno.
Na elektronkové Dajaně barva stejně nebyla, vertikálně rotující obraz se dal ukočírovat vzadu na televizi trimrem a zvuk se pustil přes zesilovač.
Později nastal upgrade zobrazovače na Šilelis. Tomu se zřídil video i zvukový vstup. Neskutečný komfort.
Jo a Bajtek? Z toho jsem si články přepisoval do takového sešitu protože kopírky nebyly pro každého. Mělo to něco do sebe. Číslo s návodem k této hře mne ale minulo.
S Deltou se tam doletět dá, ale je potřeba mít ještě něco :)
Ovšem nejlepší je výše zmíněná "speciální raketa". Okamžik, kdy jsme ji s kamarádem (víceméně omylem) objevili, patřil k mým nejbáječnějším zážitkům v téhle neuvěřitelné hře. Pak hned následoval další, když jsem při zalétávání nového stroje zjistil právě to, že ta hvězdička v nadhlavníku je ve skutečnosti orbitální stanice, ke které se dá doletět, přistát na ní a vstoupit dovnitř, což jsem do té doby netušil. Vypadnutí do volného prostoru dveřmi s lebčičkou byl taky skvělý fór.
Mercenary byla fantastická hra, která (nejen) mě před ~25 lety na Atárku na dlouho úplně pohltila. Ještě mám někde schované vlastnoručně kreslené mapy města a podzemí.
Totéž u mě platí o Elite, už na PC. Tam jsem si zase chvíli vyráběl tabulky cen zboží na planetách, než mi došlo, že je to kravina :) A nikdy nezapomenu na svoje první setkání s Thargoidy. Naštěstí už jsem tou dobou měl military laser :)
Nemůžu se zbavit dojmu, že tyhle (a další) staré vektorové pecky (vytvořené často "dvěma nadšenci" a fungující téměř i na kapesní kalkulačce) měly něco, co ty dnešní superfotorealistické audiovizuální orgie (produkované v podstatě filmovým štábem jako hollywoodský film a s HW nároky jak řídící středisko NASA) často vůbec nemají. Je to atmosféra, určitý prvek tajemna, prostor pro fantazii. Hlava si tak nějak doplnila chybějící detaily sama a o to to bylo lepší. To je možná to, co nás tak uhranulo.
Já mohu potvrdit, že tam dolétla i delta, jen se někde něco muselo vzít, ale už si nevybavím, co to bylo. Poprvé jsme tam doletěli právě deltou a létali jsme tam s ní běžně.
Jinak jsme také netušili, co je cílem hry, takže jsme se omezili na průzkum prostředí a sbírání předmětů, které jsme nosili do jednoho z hangárů. No, bylo z toho pak pěkné skladiště. :-)
návod je na www.gamewinners.com , stačí zadat platformu ...PC a název hry only in englisch...skvělý web ...
Ono návodů a materiálnů je na síti dost. Třeba tady je něco:
http://mercenarysite.free.fr/mercsol.htm
... ono je toho na tom webu víc
Presne takto pôsobila hra aj na mňa. Podobný pocit som mal z niektorých scifi obrázkov, čo som z mlada videl. A ešte viac ma zaujal Damocles s celou planetárnou sústavou. Možnosť ísť priamo z vesmíru až do vnútra budovy asi nikde inde zrejme nebola. Len škoda, že v Damocles neboli žiadne postavy. Tie prišli až v mercenary 3 a výsledkom bol pomerne živý vesmír.
Chcelo by to kombináciu elite a mercenary, kde by boli tie najlepšie veci z oboch.
Viem, že o niečo také sa pokúsil Battlecruiser ale ten sa vďaka zložitosti veľmi hrať nedal.
V nasich koncinach vysiel navod s mapami na Mercenary: Escape from Targ v tretom cisle casopisu Bit (12/1991), od ciatela M. Ucnika.
Skeny stranok s clankom: http://www.oldgames.sk/mag/bit-3/review/2042/
a pamatate sa na hru Driller pre ZX Spectrum? To bol tiez oriesok a pocin 3D texturovanim ploch.
http://www.oldgames.sk/mag/excalibur-10/page/20/