Tato hra mne tehdy naprosto uhranula. Možná by totéž způsobila Elite, ale protože na Atari nebyla, nevěděl jsem o ní - měl jsem tehdá Atari. Tehdy jsem mnoho nocí buďto hrál Mercenary nebo jen ležel a nespal a přemýšlel na tím, jak to někdo zvládl naprogramovat. Nevím, jestli mne víc vzrušovala ta hra samotná nebo právě problematika jejího stvoření, každopádně "uhranutí" přesně vystihuje můj vztah k ní. A trvá to dodnes ;-) Bylo to něco úplně jiného, než nějaké plošinovky (jakéhokoliv rozsahu). Ten obrovský prostor ve hře jsem vnímal s podobnými pocity, jako když se člověk kouká na horách na noční oblohu. Nemá to konce. A v té hře se dá jít tam, kam v reálu můžeme jen koukat. Zkrátka koncept otevřeného světa a vektorové pojetí zobrazení - to byla naprostá fantazie a pecka!
Naprosto fantastická hra. Když jsem ji odněkud dotáhnul, nešla spustit. Měl jsem NTSC verzi Atari a ten program si kontroloval, jestli jde o PAL nebo NTSC verzi počítače. Když zjistil, že jde o NTSC, zresetoval počítač. Podařilo se mi tu ochranu odstranit a pak hra fungovala naprosto normálně.
Taky nedokážu posoudit, jestli mne více fascinovala hra samotná a nebo ten um, který někdo vynaložil na její stvoření.
Jen jsem ji nikdy nehrál ve smyslu nějakého hraní. Nikdo nevěděl co se tam "má dělat". Ale procházky po povrchu, postupný objev podzemí a osvojování si létajících strojů jsou nezapomenutelné. Mimochodem k tomu bodu se mi nepodařilo za celou dobu doletět. Prý bylo potřeba najít nějakou speciální raketu.
Asi to ještě jekdy zkusím, ale teď už na emulátoru v RB Pi.
Jo s tou Deltou (to je to letadlo, co se da koupit nebo ukrast hned na zacatku) se tam polde me neda dolelet, ale k dispozici jsou i jine prostredky. Na stanici je fakt nejlepsi vystoupit ze dveri do volneho prostoru a silene dlouho padat zpet na Targ ;-)
Ono k Mercenary vysel navod v nejakem polskem casopise (ted nevim, asi Bajtek), podle toho se to dalo i hrat - byla tam mapa podzemi a dalsi napovedy.
Btw. kde se dalo sehnat Atari s NTSC? V Evrope?
Bylo mi to dovezeno z Kanady. Moc jsem to chtěl mít. Normálně procleno.
Byly s tím ale patálie co se týče provozu. 110 V napájení, televize to nežrala ale mi to bylo jedno.
Na elektronkové Dajaně barva stejně nebyla, vertikálně rotující obraz se dal ukočírovat vzadu na televizi trimrem a zvuk se pustil přes zesilovač.
Později nastal upgrade zobrazovače na Šilelis. Tomu se zřídil video i zvukový vstup. Neskutečný komfort.
Jo a Bajtek? Z toho jsem si články přepisoval do takového sešitu protože kopírky nebyly pro každého. Mělo to něco do sebe. Číslo s návodem k této hře mne ale minulo.
S Deltou se tam doletět dá, ale je potřeba mít ještě něco :)
Ovšem nejlepší je výše zmíněná "speciální raketa". Okamžik, kdy jsme ji s kamarádem (víceméně omylem) objevili, patřil k mým nejbáječnějším zážitkům v téhle neuvěřitelné hře. Pak hned následoval další, když jsem při zalétávání nového stroje zjistil právě to, že ta hvězdička v nadhlavníku je ve skutečnosti orbitální stanice, ke které se dá doletět, přistát na ní a vstoupit dovnitř, což jsem do té doby netušil. Vypadnutí do volného prostoru dveřmi s lebčičkou byl taky skvělý fór.
Mercenary byla fantastická hra, která (nejen) mě před ~25 lety na Atárku na dlouho úplně pohltila. Ještě mám někde schované vlastnoručně kreslené mapy města a podzemí.
Totéž u mě platí o Elite, už na PC. Tam jsem si zase chvíli vyráběl tabulky cen zboží na planetách, než mi došlo, že je to kravina :) A nikdy nezapomenu na svoje první setkání s Thargoidy. Naštěstí už jsem tou dobou měl military laser :)
Nemůžu se zbavit dojmu, že tyhle (a další) staré vektorové pecky (vytvořené často "dvěma nadšenci" a fungující téměř i na kapesní kalkulačce) měly něco, co ty dnešní superfotorealistické audiovizuální orgie (produkované v podstatě filmovým štábem jako hollywoodský film a s HW nároky jak řídící středisko NASA) často vůbec nemají. Je to atmosféra, určitý prvek tajemna, prostor pro fantazii. Hlava si tak nějak doplnila chybějící detaily sama a o to to bylo lepší. To je možná to, co nás tak uhranulo.
Já mohu potvrdit, že tam dolétla i delta, jen se někde něco muselo vzít, ale už si nevybavím, co to bylo. Poprvé jsme tam doletěli právě deltou a létali jsme tam s ní běžně.
Jinak jsme také netušili, co je cílem hry, takže jsme se omezili na průzkum prostředí a sbírání předmětů, které jsme nosili do jednoho z hangárů. No, bylo z toho pak pěkné skladiště. :-)
návod je na www.gamewinners.com , stačí zadat platformu ...PC a název hry only in englisch...skvělý web ...
Ono návodů a materiálnů je na síti dost. Třeba tady je něco:
http://mercenarysite.free.fr/mercsol.htm
... ono je toho na tom webu víc
Presne takto pôsobila hra aj na mňa. Podobný pocit som mal z niektorých scifi obrázkov, čo som z mlada videl. A ešte viac ma zaujal Damocles s celou planetárnou sústavou. Možnosť ísť priamo z vesmíru až do vnútra budovy asi nikde inde zrejme nebola. Len škoda, že v Damocles neboli žiadne postavy. Tie prišli až v mercenary 3 a výsledkom bol pomerne živý vesmír.
Chcelo by to kombináciu elite a mercenary, kde by boli tie najlepšie veci z oboch.
Viem, že o niečo také sa pokúsil Battlecruiser ale ten sa vďaka zložitosti veľmi hrať nedal.