Pro řadu kompů existují různé adaptéry právě pro připojení většího množství hráčů. Pro Atary 8 hráčů (multijoy tuším), pro C64ku až do 256 (Inception). A existují pro to i hry, ikdyž hry pro víc jak 8 hráčů najednou jsou docela rarita :) Vymyslet něco, co bude pařit 64 lidí na jedné obrazovce není žádná prdel :o) Nicméně, podobný hry jsou neuvěřitelně chytlavý a zábavný, zvláště po pár pivech :)
R.
Na Commodoru mame pro tech 8: http://csdb.dk/release/?id=120014 Neco podobneho maji i Ataraci, jen nemaji hudbu a barvy :-D COz je u nich ale normalni (o:
R.
Slova volim obezretne :-D Uz jsme tu nekde resili (ne)vyhody displaylistu. Ocividne ho navrhoval nekdo, kdo neprogramoval/nemel vazbu na praxi, protoze s par drobnostma, bys nim sli delat opravdu kouzla... Stejne tak jako cpat do HW inverzi znakove sady... To mohl vymyslet jen trotl :) Skoda par klopaku, kdyby to radsi obetovali na dalsi adresni linku. Ja mam jinak Atarko rad, teda az na "hudbu", tu jsem nikdy nedaval (o:
R.
Ja jsem se dival na schematko Anticu a oni to navrhli doslova s par hradlama, takze asi je to poplatne dobe vzniku a duslednou snahou o co nejnizsi cenu. Zadny GPUcko to neni :D
Tady u tech multijoy her je asi nejlepsi pouzit textovo/graficky rezim 12/13, tam je bez nemahy k dispozici 5 barev + volnych 4-5 spritu + samozrejme moznost pres DLI par barvicek pridat.
Jako Atarko ma svoje kouzlo i nektere veci, co mohly byt navrzeny lepe, ale je to na druhou stranu strasne konfigurovatelny system, asi nejvic z klasickych osmibitu.
Jasan, nicmene, je prave otazkou, jesli to 'mene' jednodussi by nebylo mene hradel (: Kdyz se podivas jak je udelanej VIC v 64ce, je to v podstate jen halda citacu. Taky v jadru jednoduchy, ale mnohem vice flexibilni.
Docela by mne zajimalo, co myslis tim konfigurovatelny, resp. v cem je nejvic ? Rozved to trochu :) Jesli mas na mysli napr. rozdeleni 16ti bitove citacky na 2 8mi bitove, ktere sami o sobe jsou pouzitelne tam maximalne na 'bas', tak bych tomu nerikal konfigurovatelnost ale z nouze ctnost :o)
R.
Jako VIC ma zajimavej navrh, to tom zadna, priznam mu hlavni FLI a "skutecny" polohovatelny sprity :-)
Konfigurovatelnost - myslim prave video system. Hafo grafickych a pseudografickych rezimu nastatitelnych (trosku zjednodusim) po jednotlivych obrazovych radcich. Mapovani barvove palety (C64 - ehm, takovy lepsi spectrum ze? :-), komfortni DLI.
Citacky - narazka na POKEY zejo? :) mno budu taktne mlcet
Strasna skoda, ze na vystupu VICu (vnirtne) neni nejake male DACko, aby to slo menit. Navic, v nekterych modech je mozny pouziti jen barev 0-7 a kdyz se podivat na paletu 0-f tak to musel sestavit nekdo s grafickym citem kamenozrouta. Prave ze vic je principielne uplne jednoduchej. Defacto kazdej sprite je nejakej ten citac a komparator, proto lze provozovat FLI, zobrazit stovky sprajtu, ... Neni tam prakticky zadne omezeni - kromne 8 sprajtu horizontalne. Ikdyz, mezi nami devcaty, VIC lze osasil natolik, ze jich de zobrazit 9 ruznych :) To je dobry akorat tak pro demo... Ta konfigurovatelnost je na c64 stejna, jen se musi udelat v ramci spravneho okamziku paprsku. Mne nejvic vadilo, ze na tarku nejde 'wrap'. Kdyz na c64 posouvas obraz, vzdy citac na radce pretece a zobrazuje se 'od zacatku radky' - coz je skvele, protoze muzes posouvat obrovske kusy grafiky aniz bys cokoliv kopiroval nebo to zralo pamet. Na atarku neni 'wrap' takze v pameti nemuze byt jen okno, kde kopirujes danej sloupec/radek, ale posouva se to cele, coz je, pri 64K RAMky, naprd...
Na 64ce je par dem a programu, co pouzivaj toho, ze utlimu barevnou slozku odporem kterej se pak ovlada z nevyuzivanyho kazetaku. Pak lze docilit 'vice' barev :) Nicmene, to je HW uprava :D
A jojo, narazel jsem na POKEY (:
R.
Ten wrap mozna ne presne chapu - jde o to, ze se nastavi vyssi pitch nez width a potom se meni offset? Se spravnym DL (nastaveni LMS se tomu tusim rikalo) by to na atarku taky slo, neco ve stylu Boulder Dashe ze?
Nj. POKEY, to je tezky, ja jsem se ho v mladi naucil poslouchat (i s rozladenyma notama :-), fakt tam ale chybi aspon 12bitova delicka, tech 8 bitu je malo, 16 bitu zase vezme dalsi kanal, takze mnoho hudeb je 16bitu+2*8 bitu.
Jo, 16+2*8 je slyset, protoze vetsina songu ma jen 'jeden hlas' + neco v pozadi :) Ja jsem od mala rozhejckanej filtrama, ADSR, ... Tak to je pak tezky. Tim wrapem myslim to, ze je mozny udelat neco ala:
ABCDEF
To se zobrazuej screen (A-F je pamet). A kdyz VICu vnutim posunuti, tak dokaze zobrazit (sam)
DEFABC
tj. kdyz rolujes celym screenem, tak jen prepisuju cast u bordru, v nasem pripade napr. D pokud bych skroloval doprava (a ta neni videt, kdyz zatahnu na 38 znaku aby to bylo plynule). Proste je 0 nekde jinde nez vlevo. A tim, ze je tam citac 'X' souradnice a comparator, tak se to proste odwrapuje bez ohledu na realnou pozici. Podobnych efektu jsou mraky.
Bavime se o full grafice. Tajze muzes mit i plne graficke levely, aniz by to zaziralo RAMku, protoze danej sloupec clovek muze vyplnovat z nejakyho object-based uloziste, nebo to mit zapakovany.
Jinak se musi kopirovat VRAM a u nas i CRAM, coz castecne jde ochcat double buferem, ale porad je to pro oba procesory minimalne ~7000 cyklu, coz je proste HODNE :)
R.
Mám pocit že nenapsal... Oni ty zvuky jsou subjektivní, většina lidí, by nás oba poslala někam, se slovi, které nelze psát před 10sátou hodinou :) Fakt je, že SID se jim povedl, koncept ADSRka a podobně... A jde s tím dělat prakticky to same co s VICem, je to pěkně async, takže třeba v našem editoru jdou dělat i 96 "tajmové" hudby (96 změna na každém kanále per frame). Bežně se píšou 2-5 tajmovky.
To by mne zajáímalo, co by na to řek PG, který od atari zběhl na C64ku (SIDa) a pak zase zběhl zpět :)
R.
Puvodni Atari 400 a 800 mely 4 porty pro ovladace. Pro 4 hrace atari vydalo docela dost her. Bohuzel novejsi stroje uz maji porty jenom 2. Nicmene Raster vymyslel Multijoy a tak lze i dnes hrat na atari ve 4 nebo az v 16 hracich. Krome novych her pro 8 a vice hracu jako napr Cervi, Shot'em All nebo Mashed Turtles se taky postupne patchuji puvodni hry pro Atari 800, ktere lze nyní hrat ve 4 prave s Multijoyem. Nejvetsi zasluhu na upravach ma Fandal. U nej jsou i gamesky k dispozici: http://a8.fandal.cz/search.php?search=multijoy&butt_details_x=x