Zrovna toto řeším a článek je skvělá inspirace jak na to. Mám ale Wallbox Tesla, který skrz svou integraci umožnuje data pouze vyčítat ale nikoliv jej řídit. Pomocí různých integrací se ale dá řídit samotné auto Tesla a nabíjecí proudy nastavovat tam. No a k tomu směřuje má otázka na jiné uživatele Tesel – jaké integrace pro Teslu používáte? Momentálně mám Tesla custom integraci a zkouším i Tessie. Tessie jako apka je všude vychvalovaná, ale kromě analýz jízd jsem zatím nenašel v čem by byla pro mě přínosnější než apka od Tesly a integrace v HA mi pak už přijdou téměř identické.
Zjevne jste si neprecetl uvod clanku ;-) Ale... jak casto tech 1500 km jedete? :-) A vite ze, existuji treba superchargery, co vam vcelku rychle nabiji velkou cast kapacity, pokud to vozidlo podporuje? Samozrejme clovek kdyz vozidlo vybira, tak i tohle prece zohledni, pokud tyhle potreby ma. Navic 1500 km nikdy nepojedete na jeden zatah, nejake bezpecnostni prestavky jsou vice nez na miste a na dobijeni po ceste se vyuzit daji,ze...? A pokud jedete tuhle vzdalenost bez zastavky a na jeden zatah a "nemate cas" ani nabit, tak jste predevsim nezodpovedny ridic a na silnici byste vyjizdet fakt radsi ani nemel.
Tak ja osobne jezdim s Teslou 1100km a muzu potvrdit, ze i kdyz je to jenom na vanocni a velikonocni svatky, tak s elektroautem je takova vzdalenost opravdu opruz. V podstate musim nabijet 6-krat. A i kdyz je to supercharger, tak to trva nejakych 30 minut. Coz znamena, ze tu vzdalenost urazim za 13 hodin. S benzinovym motorem jsem to jezdil za mene nez 10 hodin. Mohl jsem jet rychleji a tankovani bylo jen 5 minut. Takova otazka: "jak casto to jezdite?", je celkem k nicemu, protoze kdyz to jedete, tak to dobijeni fakt nastve. Osobne uvazuji o koupi druheho auta, protoze i mensi vzdalenosti jsou problem, hlavne v zime. Cokoli, co je vic nez 130 km jedim smerem, znamena, ze cestou zpet uz musim dobijet.
No a ted k clanku, pokud ta elekrarna zvladne dobit 11kWh, tak to uz se da. Protoze jak autor pise, na popojizdeni po meste to staci.
14. 3. 2024, 07:48 editováno autorem komentáře
Kdyz si zadam trasu Praha-Pariz, co odpovida tak nejak tem 1100 kilometrum, tak s modelem majici maly dojezd skoncim u ctyrech nabijeni. Nevim, kde jste dosel k sesti nabijenim :-) Samozrejme planovaci nastroje v tomhle dnes umi najit rozumnou cestu.
A jinak samozrejme porad s temi 10 hodinami resite zase jen ten cisty jizdni cas, kdy proste valite "na krev". Zadne bezpecnostni prestavky kaslete, protoze "spechate" a chcete to mit za sebou. Zkuste se zamyslet nad tim, proc profesionalni ridici maji vynucenou prestavku po ctyrech hodinach a v delce alespon 30 minut. A tam se to opravdu vymaha, flastr pri kontrole muzete dostat i za "odflaknutou" bezpecnostni prestavku pred dvema tydny. Aneb tohle s delsi jizdni dobou je casty argument lidi, co obhajuji spalovaci pohony a hejtici elektroauta... pritom treba pokud pojedete nekam s mensimi detmi, tak tech 1100 kilometru za 10 hodin fakt nedate, protoze to decko vam 10 hodin na zadku proste sedet nevydrzi...
Jo, to mi planovani trasy taky ukáže 4 nabijeni. Jenže to nepočítá s venkovní teplotou. V zimě se dojezd elektro auta sníží o 20 až 30 procent. No a ono je na ty Vánoce a Velikonoce většinou ještě pořad chladno.
Co se týče bezpečnostních přestávek, tak já tu vzdálenost jezdím s rodinou. Jakmile jsem unavený, tak řídí manželka a já si odpočinu. Jezdím to v noci, takže obě děti to prospí.
14. 3. 2024, 11:39 editováno autorem komentáře
Zalezi jak je auto resene a jestli ma topeni na rezistivni bazi a nebo tepelne cerpadlo. Jak je reseny i predehrev. Je sice zima ale solary vyrabeji naplno. Auto se da predehrat a pak uz jen dotapet. I toho blbeho hybrida vyhreju komplet ze zasuvky.
Pokud bych nekam musel jet tak ze prekrocim to co jsem schopen za den odridit, tak radeji letim letadlem, busem a nebo vyuziji vlak. Nejsem tak chudy jak za socialismu abych nutne musel za volantem trpet celou cestu. Druhy den je stejne clovek jeste nepouzitelny. Den dovolene stoji vice nez ten priplatek za pohodli. Pujcim si auto az v miste.
S vyjimkou obytnaku mi tyhle dlouhe cesty smysl nedavaji.
No, jenže raadim psal o tom, ze 1100 km ujel za méně než 10 hodin. Jednoduchou matematikou mu vychází průměrná rychlost > 110 km/h. To znamená, že nikde na trati nesměly být delší úseky s omezením rychlosti a mimodálničními silnicemi, a přestávky opravdu musely být pouze cca 5 min.
Tomu se dá jen těžko uvěřit.
A pokud to tak opravdu bylo, je to hazard i při střídání řidičů, protože na toaletu si celá rodina nestihne za 5 minut zajít. Taky spánek v autě za jízdy rozhodně není tak vydatný a další podobné věci.
Můj názor - taková jízda "o závod" by mě nebavila. Chci si řízení užívat a být v pohodě.
Kdyz nikdo z rodiny nechce tak dlouho ridit je rozhodnuti celkem jednoduche. Ja nechci, manzelka nechce a syn teprve dela autoskolu.
Rizeni je prace. Obcas tvrda prace. A pracovat o dovolene fakt nepotrebuji. Oba pracujeme do pozdnich hodin a za tyden nasbirame spankovy dluh a namahame kognitivni funkce. Jestli je to 2-10kkc co mne deli od odpocinku nebo od driny za volantem tak radeji dam ty penize.
Penize jsou lehce k dispozici. Lidske zdravi, zivot, volny cas nikoliv.
Dale kalkulujete s tim ze budete mit stridacku vzdy k dispozici. A ze manzelka nebo jina nahrada bude vzdy k dispozici. Nemusi to byt pravda.Clovek neni stopro spolehlivy stroj. Staci kdyz se jednomu udela spatne nebo prijde kumulovana unava a tak mate se rizenim utrum. Musite resit odpocinek a ubytko navic. Pokud to risknete tak pretahujete a rapidne se snizuje bezpecnost.
Tak ja to taky ujedu bez tankovani sveho 2litru, kdyz pojedu poslednich 100km na vypary ... jenze takhle lidi kupodivu vetsinou jezdit nechteji ze? A to narozdil od toho elektrickeho kramu se mi ten dojezd nemeni o rad podle pocasi.
A narozdil od toho ekoterorkaru ... muj dojezd na "rezervu" je tak 100 cerpacek, zatimco ta ekokara nema 100 nabijecek v dosahu ani plne nabita. Takze kdyz je nekde zavreno/moc aut/... tak v klidu jedu dal, zatimco s ekokarou musim stravit 4 hodiny ve fronte, nez se na me dostane rada, protoze nikam dal nedojedu, ze? (jak to vypada, se kazdy muze presvedcit treba v norsku, pred nabijeckama bezne stoji i par km kolona)
A co teprve nejake to krasne uviznuti v nejake kolone ... chmm ... klidne si zatopim, nebo zchladim ... a kdyz to bude jo na dlouho, tak v tech civilizovanejsich castech sveta mi hasyci nalejou do nadrze. Co nalejou tobe?
Podla toho co pisete, tak vy ste zrejme nevodic a nemali by ste sa k tomu vyjadrovat ...
... Kosice -> MOL Vecses (obchvat Budapesti) je 266 km a casovo 2.5 - 3 hodiny. Z Presova je na tu pumpu 300 km a do 3 hodiny ... Kym pri klasickom aute sa nad takou vzdialenostou ani nezamyslate a nie je to nic, co by bolo nebezpecne, tak vacsina EV ma problem taku vzdialenost prejst. Do Bratislavy je odtial cca 236 km a tak 2 - 2.5 hodiny. V noci sa to da cele prejst aj na 4 hodiny + zastavka na MOL pumpe priblizne v strede cesty.
Cesta ^^^ nie je v nicom vynimocna, ale pri EV by som stravil hodiny nabijanim. Ked neratam model 3 long range, tak s vacsinou EV by som musel spravit zastavku uz pri Miskolci, co je strasne skoro ... a toto je presne problem.
Ked som zvazoval ID.3 pre zenu, tak som zistil, ze to auto ma problem prejst z Presova / Kosic do Sniny.
Nedavno som zvazoval, ze si pozicam EV a potom som zistil, ze na trase Ba -> Zilina -> Ruzomberok -> Poprad nie je medzi Zilinou a Popradom kde normalne nabit auto. Pritom je to oblast kde auto 100% bude treba nabijat ... a toto je dalsi problem.
Tu nejde o to, ze niekto potrebuje na jeden sup spravit 1500 km. Problem je, ze trasy, nad ktorymi sa clovek ani nezamysla pri ICE, su nedostupne pre EV auta.
... a to nehovorim, ze 200km / den v Ba nie je nic vynimocne, ked potrebuje clovek viac veci obehat.
Odrizeno mam pomerne dost - jak po Evrope, tak i po US, ale nemam potrebu si dokazovat neco stylem "a dam XXXX kilometru na jeden zatah". Predstavte si, ze clovek ma i nejake fyziologicke potreby, mezi ktere treba patri normalni obed/vecere. I kdyz ma clovek ridice-stridace, porad po nejake dobe je dobre zastavit a poradne se protahnout, coz ti "benzikovi stridaci" proste ignoruji. O detech nemluve, to je primo arogance ze strany rodicu... k jakeze ujme dojde, kdyz nekde budu o dve hodiny pozdeji?
Cesty na Slovensku jsou vyjmecne uz tim, ze casto vubec poradne neexistuji. Ostatne z Kosic do Bratislavy - pres Budapest - to jen doklada :-) Vase de-jednotka je na tom hur, nez ta ceska... chybi z ni podstatne vic kilometru, tu nasi uz brzo (konecne) dostavime. A ano, takovy prujezd Zilinou ci Ruzomberokem je za trest. A to nejen z pohledu EV... vlastne jsem docela rad, ze jsem se do tech koncin letos kodrcat nemusel :-) A jako jasne, kdyz v te vasi BA nemate ani metro (tunel pod hradem nepocitame, torzo na Petrzalce - skoda mluvit)... opet, nezvladnuta infrastruktura. Takze neni az takovym prekvapenim, ze tech nabijecek je o neco min :-) Ale ten vas priklad mezi Zilinou a Popradem se vam taky nepovedl. Jo, mozna vam to nezvladnou ukazat slovenske mapove aplikace, ale ty ceske vas vyvedou z omylu... :D Jestli jste v necem kabrnak, tak ve hledani vymluv... vzhledem k tomu, ze znam lidi, co po Evrope bezne v EV cestuji i na vetsi vzdalenosti.
Celkem souhlas, i ohledne slovenske silnicni infrastruktury, ale ceskou a slovenskou D1 bych neporovnaval. Na te slovenske chybi relativne narocne useky (Zilina-Ruzomberok jsou same kopce, narodni park, reka atd takze potreba tunelu) a 2 klicove obchvaty by meli byt hotove do roka (Zilina a Ruzomberok). V CR to o moc lepsi s dalnicema neni, v nekterych pripadech bych rekl ze i horsi - treba Brno-Viden je placka s jednou vodni nadrzi po ceste a nikdo to tady neni schopny postavit jiz dekady. Tady si skutecne nemame co zavidet.
No zrovna u te Ziliny to neni dostavene kvuli narocnemu terenu, ale kvuli naprostemu slendrianu... Zakladni kamen se pokladal uz v roce 1998, po ctyrech letech se stavba zastavila a pak dlouho nic... pak se znovu zaclo stavet v roce 2014, aby se zas po dvou letech zase prestalo. Za to nemuze narocny teren... ;-) Ostatne, kolem Ziliny nemate zrovna Alpy, tam ze sedmikilometroveho tunelu na zadek nikdo nepadne - obchvat ma takto resena kdejaka dedina.
Jako udajny nevodic vam muzu doporucit Lærdalsky tunel, je to take zajimavy zazitek a zajimave stavebni dilo - stavet ho zacli jen tri roky pred tou Zilinou a po peti letech od zahajeni stavby se tam zaclo jezdit. A vas priklad s D52 je mimo - tam je problem spise NIMBY a nikoliv totalne zbabrana samotna stavarina... jako v pripade te Ziliny ;-) Kdybyste aspon vytahnul Pohurku u Budejic, tak ano - tam se to uplne nepovedlo co se projektove pripravy tyce a podcenily se spodni vody - ale porad ten zkluz neni tak velky, jako na tom Slovensku... aneb i tam to otevrou nejspis driv, nez u te Ziliny. Vsak co se infrastruktury tyce, ono ani zeleznice na tom neni o moc lepsi - mezi Bratislavou a Sturovem, kde se v lednu "po koridoru" jezdilo 10km/h kvuli rozpadajicimu se zeleznicnimu svrsku... a to prosim na rovine, kde i normalne je Vmax 120km/h... proste skanzen ;-)
Muzeme tady diskutovat, proc se ta stavba odlozila (bylo to take politicke rozhodnuti jedneho ministra dopravy o zmene trasy, pak znovuvyhlaseni tendru kvuli zhotoviteli atd), duvodu je vzdycky hodne a ani v tomto pripade nejde jen o "zbabranou stavarinu". Stejne jak u Brno-Viden, to ze NIMBY dokazou tohle zastavit je take symptomem ze neco je nastavene spatne. Ale klidne se vyvrsujte nad slovenskou infrastrukturou dale, pokud Vam to dela dobre, alespon castecne to zaslouzene je.
Ale je to i zbabrana stavarina. To, co se tam po roce 2014 jedna firma postavila se muselo nasledne slozite opravovat. A zpozdeni vzniklo treba i proto, ze NDS vcas nevladla vypsat soutez potom, co smlouvu s puvodnim konsorciem (a pachatelem tech chyb) rozvazala, ze? :-) A holt vlady tam mate takovou, jakou si zvolite (moc vam to nejde). Ostatne co cekat v zemi, kde nekdo tvrdi, ze Jezis Kristus byl Slovak... :D S takovymhle "naturelem" vlastne nemuze nikoho prekvapit, ze se vymysli hate na vsechno nove... vc. elektromobility.
"Jezis byl Slovak/n" je poradnej magor, tady video pro ostatni na pobaveni/zdeseni. Ze na zaklade existence jedneho dementa vyvozujete naturel cele zeme zas vypovida hodne o Vas.
15. 3. 2024, 23:50 editováno autorem komentáře
A co cekate po argumentech, ze se mezi Zilinou a Popradem neda nabit? ;-) To je stejny nesmysl jako s tim Jezisem...
Bojler ... napriklad upravene Drazice rada LX ACDC ... viz https://www.logitex.sk/vyrobky/zavesne-zasobniky-vody/
Kolega má originál bojler z Dražic se dvěma topnými tělesy, jedno je na síť, druhé krmí z fotovoltaiky, vyráběl to víceméně sám.
Původně uvažoval o solárním ohřevu, ten by byl lepší co do účinnosti, ale zase o hodně náročnější na instalaci. Je daleko jednodušší najít cestičku pro jeden kabel nežli pro dvě trubky včetně tepelné izolace, navíc moc nezáleží na délce. Jo - pokud sluníčko hodně svítí, elektřinu prostě vypne - u solárního ohřevu by musel řešit pojistné přetlakové ventily atd.
Takže kolega to má tak, jak popsal TechnikTom. Odešel mu bojler a tak si pořídil kompletní sadu: bojler 160 l z Dražic se dvěma topnými tělesy na 230 V každé (s tím druhým si ale nebyl jist) a dvěma termostaty, 8 fotovoltaických panelu s celkově udávaným výkonem asi 3 kW, MTTP regulátor a další komponenty. Z regulátoru leze střídavý proud o približně obdélníkovém průběhu, takže se zhášením oblouku nejsou problémy, rušení nezaregistroval (podle mne nemá nic, čemu by [nutně vznikající] rušení vadilo). Je zručný a smontoval si všechno sám, prý to byla docela zábava.
Uvedené rešení zvolil kvůli jednoduchosti, chtěl výsledek a ne si s tim hrát nebo spekulovat s prodejem energie. Cca od dubna do října ohřívá vodu až na ojedinělé výjimky jen sluníčkem. V létě prý je voda ohřátá už asi za 2 hodiny. Fotovoltaika je jednodušší na instalaci přívodu (relativně tenký a ohýbatelný kabel) a pokud není výkon potřeba, jednoduše se vypne nebo využije jinak, třeba na ohřev bazénu (to nemá, ale o něčem uvažuje).
Jeho soused má solární ohřev, musel řešit oproti kabelu rozměrné izolované potrubí tam a zpět, a ochranu proti přehřátí v létě. Instalace potrubí je je daleko náročnější, musí se pečlivě rozměřit cesta, nadělat průchody atd. Na to asi bude lepší sjednat si profíka, chce to zkušenosti a samozřejmě vercajk.
Mam to resene taky naprosto tatarsky - level amperakovo holinky a hnuj. Rele od shelly spina na hloupe topne spirale L1 az L3 dle vyse pretoku. Jednoduche jako facka. Resim i rotaci topnych teles kvuli opotrebeni.
Odesel mi wattrouter a dva roky jsem cekal na novy. Tak jsem se na nej vykaslal a asi to tak necham. Mezipretoky nechavam na vykup.
Existujú ľudia, ktorí 1500 km jazdu automobilom jednoducho nepotrebujú.
Jazdím od roku 1997 a moje najdlhšie trasy sú v rozmedzí 350 km (BA-Praha) až 400 km (BA-KE). A aj tie absolvujem len výnimočne a preferujem vlak, lebo som po hodinách za volantom tak unavený, že to ovplyvňuje moju schopnosť pracovať.
Za optimálne denné maximum pre jazdu automobilom považujem 200 km.
Hele, to je v pořádku. Já si naopak ty dlouhé trasy v noci vyloženě užívám.
Ale u těchto vyjádření si dej pozor na generalizaci ve stylu já to nedám, nikdo to nedá. Třeba ta poslední věta už tím lehce zavání:
„Za optimálne denné maximum pre jazdu automobilom považujem 200 km.“
versus:
„Za svoje optimálne denné maximum pre jazdu automobilom považujem 200 km.“
Protože třeba já to své maximum mám tak 500 až 600km dle provozu a při vhodném střídání jsem na limit nenarazil.
Urcite ano. Nicmene za tech 15let nez vymenim auto nebudu muset resit ze nedojedu k nabijecce nebo ze parkrat nabiju na chate mimo rekreacni sazbu a zvedne mi to zalohy trojnasobne.
Do 15ti let se tyhle mafianske praktiky zahladi, signalizace vyresi, vsichni budou mit smartmeter i doladene signaly na rizeni spotrebicu, vyroben i nabijecek. V2G asi u nas bude stale jen sen i kdyz nova auta uz maji hw na pretoky.
Na dno jsem zatim nikdy nevyjizdel. Co se tyce aku tak malokdy je to az uplne na dno. Spis mam opacny problem. Benzin je diky biohnoji a ciste elektrickemu provozu na lokalni dojizdeni tak stary, ze na nej auto sotva nastartuje.
Pouceni na zimu - natankovat benzin bez biohnoje. Zatim nejdelsi rekord bylo tri ctvrte roku se starym benzinem.
Rad bych videl pokrok jinde. Na chatu pojedu vlakem a na misto mne prepravi najate automaticke elektroauto.
To prvni se nestane protoze socani v nasem chudem kraji odrekli koridor z Prahy cca 15let zpatky. Cili vlak dvojnasobna vzdalenost proti autu a je treba mit dvousystemovou lokomotivu nebo preprahat.
To druhe bych videl vic realisticky.
Pokud pod tlakem EU uděláte plugin hybrid tak že k hotovému spalovacímu pohonu nějak "nabastlíte" elektromotor a velkou baterku, tak ano. Tímto způsobem získáte komplikovaný systém s menší spolehlivostí.
Pokud na to půjdete jako Toyota. Tedy při návrhu pohonu se pořádně zamyslíte co všechno může být jinak když máte ke spalovacímu motoru ještě elektro motor/generátor a postavíte to všechno od nuly, tak vyrobíte pohon který je výjimečně spolehlivý, zčásti proto že část kompoment běžných aut vůbec nemá (např. spojku, startér, turbo, převodovku). A udelat z původně hybridu plugin hybrid pak znamená jen zvětšit baterku a doplnit externí nabíjení.
Takže ono je to o přístupu k návrhu plugin hybridu.
Nečetl jsem to celé, protože právě ten zmatek v jednotkách mě odradil. Níže je opravená část textu, kde jsem to ještě nevzdal:
..rozvaděče a dokáže tak dodat do elektromobilu maximálně 11 kW.
Většina dnes dodávaných elektromobilů má palubní nabíječku omezenou právě na 11 kW, ale samozřejmě můžeme uvažovat do budoucna a rovnou si pořídit wallbox, který dokáže dodat až 22 kW do baterie elektromobilu.
14. 3. 2024, 08:44 editováno autorem komentáře
Za vsechno muzou stari Sumerove a pocitani casu ve dvanactkove a sedesatkove soustave! Sumerska kletba trva i po tisicich letech! :)
Anebo ze by za to mohli podporovatele desitkove soustavy? Ve staroveku pouzivali hezky dvanactkovou, a pak prisli zli frikulini a museli natvrdo tlacit desitkovou. Cert aby je spral :)
Vsechno zrusit, vsechno predelat na sestnactkovou a bude klid.
Dobrý den,
máte pravdu a omlouvám se za překlep, palubní nabíječka se uvádí v kW. Upravíme toto v článku, Petře prosím.
Právě na jednotky výkonu a energie se snažím dávat velký pozor, ale občas to, zvlášť když se článek připravuje po večerech, ujede. Snad mě to odpustíte.
Nicméně souvětí
"Daleko efektivnější je využití wallboxu, který bude typicky připojen 3×16A do rozvaděče a dokáže tak dodat do elektromobilu maximálně 11 kWh."
se z mého pohledu dá vykládat oběma způsoby. Tedy buď 3x16 * napětí pro výpočet výkonu a nebo naopak tuto informaci vztáhnout přímo k energii, což mě osobně dávalo větší smysl.
VS.
Neberte to prosím zle , mám to asi jako profesionální deformaci :)
Prosím opravit ještě:
"16 A. To znamená maximálně dodanou energii přibližně 3,8 kWh" na
"16 A. To znamená maximální dodávaný výkon přibližně 3,8 kW"
Zdlůvodnění:
"proud*napětí" = Výkon
Pokud to chcete přepočítat na energii, je nutné doplnit i čas po jakou dobu ten výkon bude čerpán.
Třeba něco jako: Během půlhodinové přestávky na pumpě jsme ze zásuvky schopni dobít až 1,9kWh. Nebo přes noc(8h) jsme schopni ze zásuvky dobít až 30,4kWh.
Jinak řečeno, z té zásuvky je možno odebrat jakékoliv množství energie pokud budete odebírat dost dlouho (nebo krátce pokud chcete odebrat třeba jen 0,1kWh).
To máte sice částečně pravdu, ale zní dost podivně, že nabíječka může dodat maximálně 11kWh. To je jako kdyby do auta nabila 11kWh a přestala nabíjet, to přeci nedává smysl. Pokud máte na mysli, že nabíječka dodá 11kWh za hodinu, tak je to logicky kW (protože kWh/h = kW) a ne kWh. Snad jsem to trošku srozumitelně vysvětlil.
"To znamená maximálně dodanou energii přibližně 3,8 kW"
Energie se neudává ve wattech a jak už tu psali jiní, nemá cenu hovořit o limitu v "dodané energii", pokud současně není udaný časový limit. Ta věta by tedy mohla znít "To znamená energii dodávanou maximální rychlostí přibližně 3,8 kW", pokud ovšem skousneme, že výkon nazveme "rychlostí dodávání energie", což je poměrně neotřelé. Proto bych se držel zavedené terminologie a formulace by zněla "To znamená maximálně dodávaný nabíjecí výkon přibližně 3,8 kW".
Jinak Vašku držím palce, moc pěkný seriál.
Dobrý den,
DOD na 0% se nastaví automatizace v okamžiku, kdy se začne nabíjet auto. Tedy jednou za cyklus nabíjení. Resp. jen tehdy, když je noc a nabíjí se z gridu. Pokud nabíjím přes den z FVE, tak nabíjím v okamžiku, kdy je větší výkon z panelů, než je nastaven na nabíječce. Tudíž na domácí baterii se nesáhne a nemusím to řešit.
Ta automatizace 1x za hodinu tu hodnotu DOD pouze vrací do normálu, pokud již bylo nabíjení dokončeno. Je to spíše taková moje lenost, protože by to šlo samozřejmě "vracet" přesně v okamžik, kdy nabíjení skončilo a nečekat na celou další hodinu.
Co se týká hraní si s tímto parametrem a negativní dopad na baterku. Upřímně, těžko říct. Nemám to jak změřit a i po roce běhu FVE mi BMS baterie ukazuje, že SOH baterií je na 100%. Podle mého názoru bude baterii více škodit špatné chování k nabíjení/vybíjení, než když čas od času snížím SOC na 0% a zpět.
Každopádně v mém případě takto baterii nastavuji 1-2x za týden, typicky z pátku na sobotu a ze soboty na neděli v noci, kdy je spotová elektřina typicky nejlevnější z celého týdne - vztaženo k distribuční sazbě D27d. A nebo v případě, že chci spotřebiče typu pračka, sušička, myčka zapnout v noci v nízkém tarifu a zrovna se to cenově vyplatí více, než energii odebrat z domácí baterie.
VS
Děkuji za super seriál, ideální načasování, právě se s FVE sžívám tak mohu jet od začátku na HA. Bohužel jsem si nepohlídal wallbox, takže i když mluví se střídačem, zatím jsem nenašel cestu jak ho dostat do HA, ale naštěstí se tam dá připojit alespoň auto a mohu řešit nabíjení tudy.
Odstavovat baterku při nabíjení EV pomocí DoD mě nenapadlo, tak jsem použil eco discharge
s 1% z jednoho z předchozích dílů. Funguje to také, ale přes víkend to předělám ideálně i s pomocníkem, který uloží předchozí hodnotu DoD aby to vracel zpět, děkuji za tip.
Měl bych ale jednu otázku, mám stejný střídač i baterie a všiml jsem si, že ráno, chvíli poté, co panely začnou vyrábět (cca do hodiny) se "něco" rozhodne, že baterky které mají 60-80% se musí dobít do 100% a začne to dobíjet ze sítě. Procházel jsem všechny hodnoty v HA, střídač je v general mode a žádný zřejmý důvod tam není a aby toho nebylo málo, nedělá to každý den. Napadlo mě, zda to není nějaké "formátování baterie" protože se jedná o novou instalaci, ale už je to týden a stále to ráno spíná....
Nesetkal se náhodou někdo s takovýmto chováním a co ho případně způsobovalo?
Dobrý den,
ohledně Vašeho posledního odstavce.
Že se baterie cíleně dobíjejí ze sítě určitě není standardní chování. Mrkněte do SolarGo/PvMaster do menu baterie na hodnoty "DOD holding" a "rychlé nabíjení". To by mělo řešit to, že pokud baterie klesne pod zvolené DOD, tak se to automaticky dobije ze sítě.
Jinak pak mě už napadá, jestli nemáte v DC rozvadeči nějaké vlastní zařízení od dodavatele FVE, které by bylo přímo připojené ke střídači a toto realizovalo.
A pak ještě verze firwmare střídače. Mě se např. stávalo na verzi 923, že pokud byla malá výroba (ráno a večer), udržovala se baterie ze sítě 120-150W, aby neklesla hodnota SOC. S firmware 1127 (to je ten "super firmware" s přetěžováním fáze a rychlejší regulací) toto chování zmizelo. Ale jen hádám...
VS
Týdenní cyklus bych chápal, bohužel mám pocit, že to snaží dělat skoro denně.
V pondělí to bylo "pochopitelné" protože o víkendu proběhl upgrade střídače, tak jsem si řekl že si chce vše osahat
V úterý se střídač choval způsobně, nabyl baterky ze slunce a pohoda
A od středy dále se každý den snaží nabíjet ze sítě (tady jsem mu to zatrhl přepnutím do off-grid módu)
Mám podezření, že do toho mohou zasahovat i zakázané přetoky, tak uvidíme jak to bude po PPP a případně to budu řešit s dodavatelem...
Pokud za to mohou zakazane pretoky tak je spatny software. Dejte tomu tak 2 tydny a pokud se to bude opakovat reste s dodavatelem. Nedivil bych se. Software jsem u stridace reklamoval 2x a 1x u BMS. Vzdy to musim resit sahodlouze pres dodavatele reseni -> dodavatele do CR -> nekdy i cinani. Jakkykoliv posun je pomalejsi jak u nas v korporatu.
1. Chybejici podpora pro monitoring pres ethernet
2. Prilis citlive ochrany v rezimu CZ(vyrobni modul A1) - neodpovidalo podminkam v PPP a zlobilo to pri signalech HDO
3. BMS - vadna komunikace se stridacem - chybely nektere udaje
Cely ten system s updaty mi pripada jak kdyby cinani delali QA drogovym dealerum a delali prescasy. To neni izolovany pripad. P
Vse spatne.
1. Chybi moznost volby updatu zakaznikem/schvaleni/planovani/changelog
2. SW deravy napadnutelny, hackl jsem si vlastni monitoring
3. Smart meter ma prehistoricky sw a nejde to updatnout ani pres modbus.
4. Oni snad nemaji zadnou compatibility table na jednoduche firmwary - je jich tam dost - akumulator sw, bms sw, stridac ma 3 sw a k tomu smart meter.
5. Netestuji poradne updaty. V rodine mam "deploy" novejsiho modelu. Stalo se ze po neuhlasene aktualizaci sw ze se ztratilo nastaveni pretoku a zustal tam default - tj. pretoky a pokuta 50kkc. A zkuste nekoho dostat k zodpovednosti.
Skoro mam pocit ze to delaji stejne blbe jako v prumyslu kdy sw je part number a vyvoj a test je jako v nejakem startupu o peti lidech.
Podle diskuzí na různých fórech se s tím setkává celá řada uživatelů.
Je to krásná ukázka, jak je tahle technologie asi díky překotnému rozvoji a kupodivu i přes jistě miliony instalací nezralá nebo se na trhu mohou uplatnit firmy, které to neumí vyrobit a další, které to neumí nainstalovat.
A to je jen zlomek uživatelů kteří si něčeho takového dokáží všimnout.
Zabránění nechtěným přetokům do DS je další kapitola...
stáhnout doplněk-kartu Power Flow Card Plus viz autorovi předchozí články a v jehož nastavení položka Sekundární informace (kam se zadá jakákoliv entita, tj. po stažení integrace Czech Energy Spot Prices, zvolit entitu Current Spot Electricity Price, u baterie to je entita State of Charge Wallbox a bojler se tam taky dají přiidat)
Pěkný článek i celá série - byť leccos je na mne (natož BFU) dost složité.
FVE mám několik let a HA právě pro úspory na spotřebě. Vše by ale mělo fungovat i bez HA - přece jen to není robustní průmyslové a už vůbec standardizované řešení. Každému HA rozumí v zásadě jen jeho tvůrce. Manželky nebo děti zcela jistě ne. Dům by jako "kritická infrastruktura" měl být co možná odolný. Ale k věci:
Zarazilo mě nastavení wallboxu jen přes HA. Pokud ho dám do 400 V zásuvky, což se mi líbí, tak mi bez nastavení (a chodu) HA bude sosat baterku FVE. Doufal jsem, že naleznu řešení, kde to tak nebude. Zatím jsem nenašel integraci wallboxu goodwe, protože ten údajně s měničem komunikuje (byť jen UTP kabelem). Tuto možnost jste (někdo) neprověřoval/nevyzkoušel?
Ahoj, já používám na řízení nabíjení EV a ohřevu bojleru aplikaci EVCC (evcc.io) a myslím, že obsahuje v sobě už hodně věcí připravených. Umí komunikovat nejen s mnoha wallboxy, střídači a dalšími zařízeními, ale hlavně i s auty. Má tak k dispozici SOC aut i domácích baterií atd. V HA běží jako doplněk. Předávaní dat mezi HA a EVCC jsem vyřešil pomocí MQTT.
Můžu si tam nastavit různé režimy nabíjení, jako ihned po dojezdu na nějaký SOC nebo těsně před odjezdem nebo podle cen elektřiny. Lze nastavovat priority a (ne)využívání domácí baterie při různých úrovních SOC a mnoho dalšího. Navíc ovládání přes webové GUI je příjemné pro každého člena domácnosti.