Já bych řekl, že v tom, co psal Swiso, je kousek pravdy, doplněné postojem „takže je to úplně na ***“.
Všechno se může pokazit. Otázka je, jak často se to bude dít, a jak rychle to umí kdo vyřešit. Zatímco elektrikáře seženete asi celkem rychle, někoho, kdo vyřeší chytrou domácnost, asi tak rychle ne. A i pak může být problém s přístupy (předpokládám, že to běžně spravuje jeden člen, který zrovna nemůže asistovat), musí se v tom nějak zorientovat atd.
Z toho ovšem neplyne, že chytrá domácnost je k ničemu. Z toho plyne, že je při návrhu potřeba myslet. Ideálně by výpadek měl znamenat jen částečnou degradaci a ne neobyvatelnost. Například:
a. Chytré osvětlení je doplněk k „hloupému“. Když přestane fungovat, lze to vytáhnout ze zásuvky a použít „hloupé“.
b. K chytrému osvětlení stále existují „hloupé“ vypínače. Všichni vědí, jak světla resetovat do stavu, kdy je lze ovládat „hloupě“.
c. Chytré hlavice jsou do nějaké míry autonomní, navíc je lze ovládat přímo na nich.
d. Je možné, že přijdu o notifikaci na dopranou pračku nebo sběr dat o její spotřebě. Prát ale stále půjde.
e. Je možné, že vysavač nepůjde automatizovat a dálkově sledovat a ovládat, ale půjde spustit aspoň přímo.
Dalo by se pokračovat dál. Ano, pokud se při výpadku nedostanu do bytu nebo si nepustím vodu, je něco špatně. Ale ne vždy to tak musí vypadat…