Nemohu se ubránit dojmu, že všechny vámi popisované nedostatky smart řešení nemají se smart řešením žádnou souvislost. Všechna pramení ve dvou nesouvisejících problémech:
1) Vůbec nerozlišujete míru "smartizace". Překombinovat a zkomplikovat tak, že se v tom nikdo nevyzná jde i vodovodní potrubí. Znám dost lidí, kteří netuší, kde mají hlavní uzávěr vody či jak je napojená pračka - jestli má nebo nemá vlastní uzávěr... Stejně tak "smart" řešení nemusí být nutně komplikované, záleží, co všechno je do něj připojeno a jak moc jsou řešení zdokumentovaná. A taky co je uživatel ochoten se naučit! A uživatelem nemyslím objednatele. Pokud sdílím dům s manželkou, musí být schopna ten systém sama ovládat, stejně jako asi chci, aby věděla kdy a komu platím nájem, i když se o to obvykle starám já.
A s tím souvisí:
2) Vámi popsaná nekompatibilita předpokládá uzavřená firemní řešení - to je u takové dlouhodobé instalace důvod s firmou prostě nespolupracovat. A zase to není binární: buď zfušovaný homemade nebo closed firemní. Stačí sehnat firmu, která svá řešení neuzavírá a kvalitně dokumentuje. I amatér nemusí být lempl a může chápat, že všechny změny systému musí dokumentovat.
Je to všechno jen otázka promyšlenosti systému. A to nahrává kutilům s přehledem, kteří ví, co mají od firmy chtít, co zvládnou sami a co naopak sami dělat nemůžou. No a pak je taky potřeba mít na to od firmy rozumnou záruku. Pak se prostě nemůže stát, že bude firma tvrdit, že jedinou možnost opravy neudělá, protože není certifikovaná. Prostě nefunguje zařízení, na které dali záruku, tak ho opraví ve sjednaném termínu.