Intel doporučuje robustnější 600W ATX konektor, KDE opravuje 100 chyb

19. 3. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Isabella rods, podle licence: CC BY-SA 4.0
Grafický ovladač pro Steam Deck dostane úspornější chod, renderer MoonRay od DreamWorks Animation vydán jako open-source, Wine 8.4 s počátky Wayland ovladače.

Grafický ovladač pro Steam Deck dostane úspornější chod

Do ovladače AMDGPU v jádru Linux 6.4 míří úpravy, které zefektivní běh systému na přenosné konzoli Steam Deck. Vývojáři AMD zde pracují na věcech jako UMC RAS, DCN 3.2, FreeSync, SR-IOV, podpoře různých IP bloků, USB4 ad. Vedle toho ovladač přinese řadu novinek v oblasti správy napájení pro APU Van Gogh, která jsou využívána mimo jiné právě ve Steam Decku.

Tvůrci přidali nové sysfs rozhraní, které implementuje možnost využívat nastavení a změny thermal throttlingu u Van Gogh, umožňuje čtení a úpravy hodnot pro teplotní limity na úrovni tisícin stupňů Celsia. Pro starší Steam Decky se zastaralými verzemi BIOSu s rozbitou podporou indirect SRAN je zde možnost ji vypnout a tím vyřešit potíže s videojádrem AMD VCN. Výpočetní část AMDKFD pak dostává podporu exportů bufferů skrze DNA-BUF atd.

KDE opravuje 100 chyb

Za posledních 7 dní dostalo desktopové prostředí KDE několik vylepšení uživatelského rozhraní. Lepší uvítací obrazovku má Ark, zhruba po vzoru Kate / KWrite, tedy včetně nedávno otevřených souborů. Přehrávač Elisa v hamburgerovém menu nabízí i položku Quit, korektně se navrací z celoobrazovkového režimu. Výchozí nástrojová lišta v čtečce Okular nově zahrnuje i položku “View Mode” a tlačítka pro zoom na levé straně, s nástroji po straně pravé. Plasma pak obecně zpřístupňuje globální akce Restart a Vypnout, kterým lze přiřadit klávesové zkratky – oproti dosavadním existujícím variantám, které nevyžadují potvrzení dané akce, tyto nové si potvrzení žádají.

Při importu nastavení VPN jsou všechny případné chyby nově zobrazeny v grafickém rozhraní.Při stahování Flatpak aplikací již Discover korektně reportuje proces jejich stahování. Má-li uživatel klávesnici s tlačítkem pro Emoji, jeho stisknutí vyvolá příslušný dialog s výběrem Emoji. Informační centrum dostalo novou strukturu boční lišty, stránky nově nejsou rozděleny na podkategorie. Mezi nastavení synchronizovaná z Plasmy do SDDM přibyla velikost kurzoru myši.

Opravena je také řada chyb, konkrétně kulatých 100 kousků. Všechny podrobnosti, jak už je zvykem, shrnuje Nate Graham na svém blogu. Slušé se však ještě dodat, že ve Firefoxu 113 s nativním Wayland režimem už nebude docházet k vynucování neustálého překreslování obrazovky kvůli jakési skryté animaci, což zbytečně vytěžovalo CPU.

Wine 8.4 s počátky Wayland ovladače

Nová vývojová verze Wine 8.4 nasazuje počáteční části kódu pro budoucí zprovoznění nativní podpory Waylandu. Vedle toho tvůrci stihli ještě čištění v rámci podpory IME a různé testovací i běžné opravy. Těch je tak tentokrát solidních 51 uzavřených, kdy ta nejstarší týkající se kultovní hry Thief si na uzavření počkala dlouhých 16 let, nejrychleji uzavřená pak jen 1 den.

Doporučení Intelu pro 600W nappájecí konektor 12VHPWR

Intel spravující normu ATX vydal aktualizaci verze ATX 3.0 zahrnující i nový napájecí konektor 12VHPWR pro grafické karty, o kterém už víme, že pokud je málo zasunut, může se tavit či přímo hořet. Inženýři Intelu zkoumali stávající konstrukce výrobců napájecích konektorů, které se samozřejmě drží dané specifikace, ale implementují ji různými způsoby, a dospěli k přesvědčení, že design tohoto konektoru využívající po délce pinů trojice dírek je méně bytelný oproti čtyřpružinové konstrukci. Toto přesvědčení se nyní prokopírovalo do samotné normy.

Čtyřpružinová konstrukce má zkrátka větší kontakt konektoru samice kabelu s piny samce na straně grafické karty a je schopna tak přenášet zejména >450W odběry bez kritického přehřívání spoje. Problém s namáháním mnohažilového kabelu často zalomeného hned za konektorem o 90° ale tato úprava neřeší, nadále platí, že je vhodné myslet i na namáhání konektorového spoje právě tímto tahem mimo osu.

Renderer MoonRay od DreamWorks Animation vydán jako open-source

Jak DreamWorks Animation přislíbili, tak nyní plní. Jejich v řadě filmů využívaný renderer MoonRay je nyní open-source projektem šířeným pod licencí Apache 2.0. Projekt OpenMoonRay má nově domovskou stránku openmoonray.org a kód dostupný na GitHubu. Doplňme, že kvality tohoto rendereru lze vidět například v následujících filmech:

bitcoin_skoleni

  • How to Train Your Dragon: The Hidden World
  • Abominable
  • The Croods: A New Age
  • Trolls World Tour
  • The Bad Guys
  • The Boss Baby: Family Business
  • The Bad Guys
  • Puss In Boots: The Last Wish

Zdali dojde k nějakému užšímu propojení například s projektem Blender, nechme na budoucím vývoji.

Autor článku

Příznivec open-source rád píšící i o ne-IT tématech. Odpůrce softwarových patentů a omezování občanských svobod ve prospěch korporací.