V říjnu 2006 spatřila světlo světa sedmá verze prohlížeče Internet Explorer. Starší verze se po internetu pohybovala už přes pět let, a tak příchod nové verze vyvolal řadu otázek. Vývojáři se báli nových „standardů“, uživatelé nových chyb a zastánci open-source řešení nových uživatelů MSIE.
Microsoft chtěl vydáním nové verze reagovat na nastalou situaci na trhu s prohlížeči, především na rychlý nástup Firefoxu, který dokázal během velmi krátké doby ukousnout místy i více než třetinu velkého koláče. V době vydání MSIE 7 měl celosvětově téměř třináct procent a dále rostl.
Zamává či nezamává?
My jsme si týden po vydání MSIE 7 položili otázku: Zamává MSIE 7 s internetem?. Pokusili jsme se přitom podívat kus do budoucnosti a odhadnout, jak se asi bude měnit trh s příchodem staronového velkého hráče. Už během několika prvních dní zaznamenal Firefox v České republice pokles zhruba o jedno procento.
„Je zajímavé, že podíl nové verze neukrojil ze statistik svého předchůdce. Z toho můžeme usoudit, že uživatelé sedmičky se rekrutují z jiných řad. Pravda je, že ti uživatelé, kteří používali ‚alternativy‘ kvůli podpoře záložek a dalších funkcí, mohou nyní zůstat u MSIE. Funkčně jsou na tom pro běžného uživatele MSIE, FF i Opera velmi podobně,“ napsali jsme tehdy k aktuální situaci.
Mnoho uživatelů i odborníků se domnívalo, že nový Internet Explorer má šanci zarazit nebo přinejmenším zpomalit další růst Firefoxu, protože bude těžší rekrutovat nové uživatele. Staré argumenty týkající se kvality prohlížeče a jeho rozhraní už totiž nadále neplatí.
Ona předvídaná budoucnost je ale již zde a Internet Explorer 7 měl více než dvanáct měsíců na to, aby ukázal, co umí a zda je schopen přinést čerstvý vítr do plachet společnosti Microsoft. Podívejme se tedy společně, jaký byl poslední rok.
Rok Internet Exploreru 7
Použili jsme statistiky ze serveru TheCounter.com, který sleduje několik milionů webů po celém světě a nabízí tedy velmi dobrý pohled na globální statistiky.
Do grafu jsme vynesli procentní zastoupení všech verzí Firefoxu (červená barva) a všech verzí Internet Exploreru (zelená). Počátečním bodem je měsíc, ve kterém vyšel MSIE 7 (říjen 2006) a graf sleduje situaci až do současnosti.
Jak vidíte, po celou dobu – tedy 13 měřených měsíců – zaznamenal Firefox konstantní růst, zatímco zastoupení Internet Exploreru stále klesá.
Pravdou je, že v měsíci říjnu byl serverem TheCounter zaznamenán poměrně výrazný pokles podílu Firefoxu. Zatímco během září mu bylo naměřeno 10,1 %, v říjnu dosáhl jen na 7,9 %. Naštěstí byl pokles jen dočasný a v listopadu se vše vrátilo do normálu a proti září byl dokonce viditelný nárůst o půl procenta – na 10,6 %.
„Ještě nedávno se řada prognostiků domnívala, že vydání Internet Exploreru 7 zasadí Firefoxu citelnou ránu. K tomu však nedošlo. Ukazuje se, že Firefox nebyl jen krátkodobou módní záležitostí, ale stále má čím uživatele oslovit,“ říká Martin Hassman, který je členem sdružení CZilla.
Podobná „zhoupnutí“ v grafech nejsou ničím výjimečným a stejná je možno zaznamenat například i na grafech návštěvnosti Opery, kterou ani tak neovlivňuje MSIE, jako spíš nově vydané verze Opery.
Růst potvrzuje také český statistický server NAVRCHOLU.cz. Podle něj má u nás Firefox už přibližně 30 % uživatelů. Internet Explorer se přitom propadl až na 63 % a jeho sestup i nadále pokračuje.
“Nejnovější data jsou v meziročním srovnání jasným důkazem toho, že prohlížeče rodiny Mozilla, konkrétně Firefox, hrají v současné době v českém prostředí mnohem zásadnější roli než dříve. Je navíc pravděpodobné, že se do budoucna vztah mezi Internet Explorerem a Firefoxem ještě více vyostří,„ doplňuje vedoucí služby NAVRCHOLU.cz Klára Rožková.
Nezamával a už asi nezamává
Z výsledků je tedy jasně patrné, že nová verze Internet Exploreru neměla výrazný vliv na podíly prohlížečů mezi uživateli a Firefox dokázal svůj trend udržet. První měsíc to sice vypadalo poměrně nebezpečně, ale jakmile počáteční vlna opadla, uživatelé se vrátili k zaběhnutému trendu. Podle serveru TheCounter aktuálně Firefox roste měsíčně zhruba o 2 %, jeho poměr tedy každý měsíc poskočí přibližně o 0,2 až 0,3 procentní body.
Trend je tedy jasně vzestupný a nic nenasvědčuje tomu, že by se to mělo v nejbližší době změnit. Microsoftu očividně jeho taktika příliš nevychází a i přesto, že je z uživatelského hlediska dnes již Internet Explorer 7 moderním prohlížečem, uživatelé stále nacházejí argumenty pro přechod.