"Dnešní využití internetu vytváří ohromné datové toky, které se neustále opakují. Multicast na internetu nefunguje, takže mnoho uživatelů stále dokola stahuje třeba stejné video"
Se obavam, ze problem je uplne nekde jinde nez nefuncni multicast ... problem je autorske pravo a jeho zcela nesmyslne pojeti. Pak to vede k tomu, ze kazdej film je na netu v tisicich ruznych variantach ... podle toho, jak ho kterej smoula uploadnul.
Pro providera ani dnes nebude jinak zasadni problem zjistit, ktery torrenty(napriklad) se v jeho siti nejvic stahuji a technicky neni problem, aby si to sosnul nanejaky "cache" server a vyrobil tak ve svy siti rychleho peera.
Jinak k IPv6 asi toliko, ze prave v p2p sitich je videt ohromny prinos IPv6 - bezne je na ni kolem 30% lidi, a razantne ubyva dotazu typu "co mam delat, abych byl aktiv".
Pro zajimavost, ve firemni siti (web, mail) mam na IPv6 cca 3% provozu, v domaci siti cca 10% provozu. V obou pripadech bohuzel pres tunel.
"Se obavam, ze problem je uplne nekde jinde nez nefuncni multicast..."
Chtěl jsem koukat na hokejový zápas na webu ČT. Většinu času timeoutoval server úplně, když se občas video načetlo, běželo pár sekund.
Na druhou stranu jsem před pár lety pomáhal s realizací kamerového systému se stovkama kamer a desítkama klientů. Zprovoznit multicast byl porod (jediné routery, které to aspoň trochu zvládaly, byly Cisco a i tak s tím certifikovaní borci zápasili několik dní), ale když se to rozjelo, fungovalo to parádně.
Bohužel pokusy o multicast na wifikrabičkách za pár stovek většinou končí pádem firmwaru.
Jasne, ale sledovani online prenosu dela promile provozu. Pokud si pamatuju 70% generujou p2p site.
Jop, a z multicastem sem si taky lehce hral (v domacich podminkach) ... mno 100M "blbej" switch zacal broadcastovat ... coz by jeste nebylo tak tragicky, kdyby na jednom portu nebylo desitkovy zarizeni. => zmenil se v 10Mbit HUB a jelikoz to video melo cca 12Mbit ... ;D.
Ono je celkove otazka, k cemu by multicasty pomohly. Staci se podivat na firmy, co implementuji IPTV na urovni multicastu (z blizka znam 2). Kolik zabugovanych settopboxu se vozi, jak se neodhlasujou, ... Uz jen se streamingem to prinasi docela zrudne problemy - a to defato na lokalnich sitich. Navic je k zamysleni, kolik je 'streaming' a kolike je 'download'. Kdyz si chci kouakt TED na nejake video z YT - tak k cemu multicast ? To maji vsichni po ceste cachovat jeho obsah a cekat, jestli nekdo jinej neda play jako ja ? A jak uz nekdo zminoval, co na toto autorska prava ?
Poskytovatele obsahu delaji silene obstrukce, nasadit si multicast 'neni jen tak'. Kdyz tam ma clovek pustit kanal k lidem, ... Hadam, ze podobne by se chovali i jine zdroje, kdyby k tomu melo dojit. Je sumak, ze stejnej kanal je k dospozici na netu, kdyz streamuju ze zatelitu, musim hrat podle jejich pravidel...
Kdyz jsem se jeste staral o jednu lokalni sit IPSka (nic velkeko, par stovek lidi), tak by multicasty pomohly leda tak pri mistrostvi a podobnych udalostech :)
R.
Je a neni. Je to jak pises o tech zdrojich. Princip je v tom ulehcit zdroji. A pokud je zdroj pristupny vice cilum nezavisle - tak bud se nekde musi cachovat (zjednodusuju, vim), aby multicast bezel co 'nejdele' od zdroje smerem k ruznym cilum, nebo se multicast nekona. Ja jsem spise polemizoval o tom, co principielne 'lze' multicastovat.
R.
Jaktoze 'nesouvisi' ? To zalezi na datech a jeslize nejdou 'streamovat' ve smyslu stejneho pozadavku na zdroj v case na miste destinace (ala vysilani, streaming IPTV, ...) tak zbyva bud cachovat, nebo je mutlicast a cela ta rezie s nim spojena k nicemu. Takze pro mne fylozoficky spolu souvisi, protoze myslim, ze naprosto drtiva vetsina JE nevhodna k primemu multicastovani. Neco jako multicast file transfers. Pokud mam obsah, ktery musim nekam dorucit, to nejakyho neworku a je velka pravdepodobnost, ze ho budu opakovat dokola, ale v jinych casovych usecich, tak potrebuju v miste ty agrgace nejak cachovat, jinak nadrazeny lince neusetrim (coz je smysl multicastu). A klasickou HTTP cachi se tohle resit neda. Takze mas pravdu v tom, ze spolu technicky nesouvisi, nicmne, z pohledu obsahu a dostupnosti toho, co 'lze' multicastovat, uz ano. Apropo, s multicastama ma hodne zarizeni problem, od pojitek a az po switche, coz by rada firem, provozujici IPTV mohla vypravet :)
R.
"Apropo, s multicastama ma hodne zarizeni problem, od pojitek a az po switche"
Však jsem to taky o několik příspěvků výše psal. Osobně si ale myslím, že příčinou je malá rozšířenost multicastu v praxi. Kdyby se víc používal, chyby by se našly a odstranily.
Nesouhlasím ale s tím, že streamovaných dat je tak málo, že to nemá smysl. Momentálně u nás v kanclu jedou nejméně 3 streamy ČT24 s povodněma, každý o pár sekund posunutý. Přitom ten samotný obsah (reportáže), se točí pořád dokola, takže nikdo nepotřebuje data stáhnout a pustit od začátku, prostě si počká, než to v živém vysílání zopakují.
Trochu extremni priklad :) Ale urcite, v pripade nejakych pohrom, nebo nezajimavych udalosti ala fotbal, je toho obsahu dost. Vemi to ale z pozice ruznych youtube serveru, kde maji videa miliony a miliony shlednuti, ale streamuji se 'separe'. Na to jsem narazel. A pomer tohodle typu dat by rozhodne byl zajimavej (samozrejmne ho neznam).
R.
Viz vejs, mutlicast nic necachuje ... ne ze by to nejaky stroj cestou delat nemoh, ale neresi to tenhle typ problemu.
Multicast je o tom, ze k routeru providera poleze ... ct24 jako jeden .. XMbit stream a ne jako 100xXMbit, kdyz na to chce cumet 100 lidi. A resi to problem hned nekolika mist a subjektu - poskytovatel posila stream svoji linkou taky jen jednou => nepotrebuje na to farmu serveru, provideri cestou to prenasej taky jen jednou, maximalne to podle potreby distribuujou do vice pripojenych siti a kazdy provider usetri konektivitu => muze (teoreticky) poskytnout svym oveckam vic, nez maj zaplaceno (zalezi samo na technologii a cene posledni majle).