Podle mě je jednoznačný viník nedostatku žen v IT (ale i v třeba v elektrotechnice) společnost. Na takovou střední rodiče holky nepošlou, protože to je škola pro kluky a když chtějí na vysokou, tak jim to rozmlouvají. Třeba v naší třídě na gymplu šli holky co jim šla matika na ekonomku a kluci do technických oborů. Obě skupiny byly zhruba stejně početné a matematické schopnosti rozhodně nezáviseli na pohlaví.
Nevěřím tomu.
Za existenci světa se už vystřídalo X různých civilizací s mnoha různými žebříčky hodnot, ale nikde ženy v matematice netvořily 50%. Dnešní USA je vysloveně feministická společnost, kde by člověk za vyslovení nějakého negativního názoru na ženu byl profesně ukřižován (vygooglete si jméno Larry Summers), ale ani tam ženy netvoří 50% IT. Stejně jako tam muži netvoří 50% pracovníků v mateřských školkách.
Kdyyž už tak vzpomínáte na ten gympl (mimochodem, holky ŠLY, ne ŠLI), kolik z těch vašich děvčat se s chutí zúčastnilo matematické olympiády? Nebo to jim taky zakazovali rodiče? Já si ze svého gymnázia vzpomínám, že holky nad tím mávaly rukou, i když se je učitelky snažily přesvědčit k účasti.
holky a kluci šli (několikanásobný podmět)
Zajímavé, že třeba na ČVUT mi přišlo, že nejvíc žen je právě na katedře matematiky. Na olympiádu se většinou hlásí lidé, kteří mají o matematiku výrazný zájem, já mluvím o tom, že je někdo v matematice nadprůměrný. Pro studium technických škol nemusí být člověk geniální matematik ani se nemusí těchto olympiád účastnit, stačí že se v tom vyzná.
V minulosti ženy neměli stejný přístup ke vzdělání jako muži takže relevantních je podle mě posledních cca. 60 let. A tady se může bez problému projevit právě vliv společnosti a okolí na výběr povolání. Např. dříve se tvrdilo, že povolání lékaře je pro ženy nevhodné a nemohou ho vykonávat dobře.