Hlavní navigace

Jak 35 dolarů položilo Microsoft Hotmail

10. 1. 2000
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Konec minulého roku přinesl velmi zajímavý příběh, o který bych se s vámi rád podělil. Nezaplacený účet za 35 dolarů způsobil, že jedna ze světově nejvyužívanějších služeb, Hotmail, byla po dva dny mimo provoz.

Root o tomto případu již loni ve zkratce informoval, a nyní přinášíme podrobnosti.

O Hotmailu většina z vás jistě slyšela, takže jen krátké připomenutí. Hotmail nabízí elektronickou poštu zdarma a používá jej přes 26 miliónů uživatelů, což z něj činí největšího poskytovatele této služby na světě. V současné době je součástí společnosti Microsoft a oblíbeným zdrojem zábavy pro všechny, kterým tato společnost příliš k srdci nepřirostla.

Před několika měsíci byly díky velmi hloupé chybě zpřístupněny emailové schránky všech klientů. Jelikož řada uživatelů si zde zřizuje svoji druhou mailovou adresu pro poštu, kterou by rádi zatajili před zaměstnavatelem, některé dopisy mohly být velmi zajímavé.

Pokud jste se loni pomocí www.netcraft.com zeptali, jaký server a operační systém tento pravděpodobně nejzatíženější server Microsoftu používá, zjistili jste, že FreeBSD a server Apache. Letos již Netcraft není schopen zjistit, na čem vlastně Hotmail běží.

Pod vánoční stromeček Hotmail připravil další dárek. Celý příběh vám přiblížím slovy hlavního aktéra, 31-letého Linuxového konzultanta Michaela Chaneye, plný text naleznete na adrese: http://www.dou­blewide.net/

24.prosince 1999 jsem se pokoušel zkontrolovat můj email na Hotmailu a zjistil jsem, že vznikl nějaký problém. Podle mého prohlížeče byla nedostupná adresa passport.com (Hotmail používá tuto adresu při ověřování totožnosti uživatelů). Nejdříve jsem se domníval, že se jedná o nějaký problém s nameserverem, takže jsem o tom nijak nehloubal.

Následující den jsem listoval Slashdotem a všiml jsem si zprávy, že Hotmail nepracuje. Prošel jsem diskuzní příspěvky a zjistil jsem, že problém byl vystopován. Přispěvatelé do diskuze objevili, že Microsoft nezaplatil poplatek za registraci domény u Network Solutions.

Já sám jsem vlastníkem řady domén, takže znám postup placení u Network Solutions. Přešel jsem tady na adresu https://paymen­ts.networksolu­tions.com , ze které je možné zaplatit, a vložil jsem adresu passport.com. Objevila se stránka s dlužnou částkou 35 dolarů. Na jednom z tlačítek bylo napsáno Zaplatit a tak jsem ho stiskl.

Objevil se formulář, který jsem vyplnil včetně čísla kreditní karty. Pak jsem se chvíli zabýval něčím jiným a ponechal si vyplněný formulář na obrazovce. Nakonec jsem se k formuláři vrátil a o celé situaci chvíli přemýšlel. Nenapadl mne žádný negativní důsledek a věděl jsem, že pravděpodobně umožním opět používat Hotmail mnoha uživatelům. Bylo mi jasné, že pokud tlačítko nestisknu, budu toho později litovat.

A tak jsem na něj kliknul. Když jsem obdržel potvrzení, poslal jsem ho na Slashdot se vzkazem „Veselé vánoce, Microsofte“. To vše se událo okolo 11 hodin dopoledne. O půlnoci ještě passport.com nefungoval, v 6 hodin ráno již ano.

Ačkoliv jsem si byl jistý, že zaplacení účtu odstranilo chybu, nemohl jsem to tvrdit na 100 %. V úterý, 28.prosince, jsem byl kontaktován Microsoftem. Tato platba skutečně obnovila službu a byl jsem ujištěn o jejich vděčnosti a o tom, že mé náklady budou uhrazeny.

Příběh ještě neskončil. Microsoft mi zaplatí, ale dosud nevím kdy. Začaly kolovat různé pověsti, kolik mi vlastně dají, ale již dříve jsem dal najevo, že mně to příliš nezajímá. Zatím také nevíme, jestli Microsoft zapomněl zaplatit nebo jestli udělali chybu v Network Solutions.

Rád bych rovněž přidal jednu poznámku k celé události. Původní vzkaz na Slashdotu se objevil v 9:07 v neděli ráno a do 10:58 (1 hodina 51 minut) byla chyba odstraněna. Podle Microsoftu byl problém objeven již minulý den a ve spolupráci s Network Solutions nebyli jeho technici schopni objevit příčinu obtíží dříve než my. Není možné zakončit ničím jiným než: náš způsob psaní a ladění software je lepší.

Tolik tedy Michael Chaney. A nyní co sám o sobě říká www.passport.com:

Microsoft Passport se skládá ze dvou služeb: služba „jediný login“, která vám umožňuje použít jediné jméno a heslo pro přístup na stále rostoucí počet zúčastněných serverů a službu „peněženka“, s jejíž pomocí můžete rychle nakupovat on-line.

Je to snadné. Musíte si pamatovat jediné jméno a heslo a jakmile se zaregistrujete na jednom zúčastněném serveru, můžete se zaregistrovat na ostatních jediným kliknutím.

Je to rychlé. Můžete skladovat informace sám o sobě ve vašem Passport profilu a peněžence, takže je nemusíte znovu vypisovat, pokud navštívíte nebo nakupujete na zúčastněném serveru.

Je to bezpečné. Vaše osobní informace jsou chráněny mocnou šifrovací technologií a přísnými předpisy na ochranu soukromí a vždy máte kontrolu nad tím, které servery mají k vašim informacím přístup.

Tento příběh ukazuje, že je stále obtížnější utajit pravou příčinu problémů. Kdyby k něčemu podobnému došlo u libovolného produktu před několika lety, od poskytovatele služby bychom slyšeli všechno možné, ale rozhodně ne to, že je na vině jedna zpackaná faktura.

A hlavně. Dnešní svět je stále komplikovanější. Tento příběh vůbec nemusí znamenat, že technici, kteří Hotmail spravují, jsou nekompetentní idioti. Mohou to být skvělí odborníci, kteří dokáží odstranit i komplikovanou chybu serveru za pár minut nebo hodin. Jenže tato chyba byla zcela nečekaná. Navíc měli nevýhodu v tom, že samotný server pracoval a oni se dokonce mohli napojit i na Hotmail, protože sami autentifikaci nepotřebovali.

ict ve školství 24

Článek na Slashdotu četly stovky a možná tisíce čtenářů. Z nich někoho něco napadlo, další pokročil o kus dále a za několik minut se objevilo naprosto nečekané řešení. K takovýmto situacím bude v dnešním propleteném světě docházet stále častěji. Pokud řešíte nějaký složitý problém, otevřenost se vyplácí. Pokud se nad problémem zamyslí deset tisíc lidí s různými nápady a zkušenostmi, pravděpodobnost, že bude nakonec vyřešen, se téměř rovná jistotě.

S vánočním příběhem Hotmailu souvisí moje závěrečná rada. Lidé se mě občas ptají, proč věnuji tolik času odpovídání mailů a psaní různých článků a učebních materiálů. Důvodů je několik, tady máte jeden krásně sobecký. Nikdy totiž nevíte, co bude tazatel nebo začátečník umět za pár měsíců nebo let. Možná, že vám pak přijde jeho pomoc nesmírně vhod. Za 12 hodin čistého času dokážete snadno poradit i stovce lidí. Pokud vám alespoň jeden z nich v budoucnosti pomůže s něčím složitějším, vaše časová investice se vám bohatě vrátí.