Díky za článek. Ačkoli žádný web/blog nemám, jsou tyto informace skvělé jako obraz toho, jak se internet mění. Je mi 31 a od 15 používám RSS a neumím si představit, že bych informace sbíral jinak. Před 10-14 lety jsem zkoušel nějaké stránky na FB, to ještě tehdy bylo celkem použitelný, ale prostě nesystematický.
U vyhledavani pres Google je treba rozlisovat dve veci.
Prvni je vyhledavani "komercnich" veci, tj, neceho co se da prodat/koupit. V tomto je Google nic moc, pokud dotaz neni presne specifikovany dostanete hromadu reklam.
Ovsem pokud hledate neco specializovaneho nebo neco co neni primarne komercni, je Google neprekonatelny. Napr. chci najit technicke informace k nejake minoritni soucasti kernelu, drivery, specificke pouziti neceho, reference k protokolu. GGD je naprosto mimo, Google pravidelne vyplivne relevantni vysledky ve 2-3 odkazu.
Ano, v tom je Google Search pořád dobrý, i když takový rozdíl mezi ním a DDG nepozoruju. Když nejsem spokojený s výsledky na DDG, dávám !g a hledám přes Google a už se mi málokdy stává, že mi Google ten problém vyřeší a nabídne něco lepšího.
Jenže tohle stejně vyhledává malá část uživatelů, zbytek se potýká s tím úpadkem v "komerční" části.
Řeší to Kagi, které používá engine Googlu, ale bez toho komerčního balastu a s hromadou užitečných funkcí navíc. To je radost používat. Ale stojí to 10 dolarů měsíčně a kvůli tomu se to nikdy podstatně nerozšíří.
Mě na google nejvíc štve, že není schopný vyfiltrovány různé pochybné weby co jenom přejímají obsah např. že stackoverflow. Tohle je zásadní selhání vyhledávače, když vám 5 výsledků vrátí tu samou věc převzatou že stackoverflow, jenom proto, že ty weby mají dobré přizpůsobení pro vyhledávání. Navíc si člověk nemůže tyhle weby zakázat ve vyhledávání.
Ano, nesnáším, když mi na problém najde jednu odpoveď rozkopírovanou Indy a Pákistánci na více blogů. On někdo tehdy napsal, že mít technologický blog je bonus, že tě firma spíš najme. Naštěstí už to asi dnes neplatí. Nebo když jsem hledal dřív ovladače, tak byly různé weby, ve skutečnosti ten samý jen s jiným skinem, a linky na stažení stejně vedly na původní zdroj, např. HP, a jely třeba 5 kB/s. Tohle mi přijde dnes již vyřešené, jak to, že najde nejprv stránky výrobce, tak rychlost stahování.
S tou prackou to znam. Delal jsem casozberne videa o stavbe zahradniho domku. Nastavoval jsem stativ, dohlidal aby to slo, po vecerech jsem to strihal a daval na YT. Melo to desitky zhlednuti.
Pak jsem natocil video jak na strechu toho domku davam solarni panel a to video vystrelelilo na 40 tisic zhlednuti. To jedno video ktere vlastne ani nemelo zadnou souvislost ze stavbou udelalo 2x tolik zhlednuti jak tech 40 prednim.
To hodne nastve.
S tím se moc pracovat nedá, leda tak kutit. Jasně, že to beru ze zcela jiného pohledu a rozumím tomu, proč si lidé (hobby) domů pořizují „Párksajd“– protože levný, z těch levných křápů vyčuhuje relativní kvalitou a většinou ten hobby projekt doklepe i vcelku.
Z těch levnějších modelů DeWalt a sem tam i Stein/Milwaukee/Metabo (18 V CAS) se nechají pořídit některé modely za slušnou cenu a vydrží to hodně dlouho, přitom se to nerozpadne ani když potřebuješ udělat závit M12 do ocelového sloupu.
Definice hobby vystihuje a vysvětluje vše. Neřešíš citlivost spojky (přetáčení šroubů), zahřívání, přenos vibrací do madla, čelisti sklíčidla, natož opotřebení a náhradní díly. Už vůbec ne sérii, čímž se myslí, že jsi vázaný k jednomu výrobci a řadě např.: DeWalt 18 V a máš jednu sadu pro veškeré nářadí (vrtačka, bruska, lisování, krimpování, raznice, …) což u profesionální nářadí je samozřejmost. Teď neberu v úvahu aliance jako CAS (kompatibilní baterie napříč výrobci). Nepotřebuješ to, stejně jako se nezabýváš rozdílem řezného kotouče za 10 a 17 Kč, protože spotřebuješ pár kusů a nevidíš rozdíl, jestli ten dražší udělá jednou tolik práce, protože nemáš více lidí s velkou spotřebou. Stejně tak neřešíš, jestli čelisti vydrží 10 tisíc cyklů stlačení (AKU hydraulika pro stříhání vodičů, děrování mědi/ocelového plechu a lisování ok), nebo 200 tisíc cyklů, než se musí vyměnit (vynásob počtem lidí).
Hodně rozšířená je Makita a DeWalt, výjimečně uvidíš Milwaukee a Hilti, protože jsou podstatně dražší. Faktor lempl platí univerzálně – jak s tím zachází a jak se k tomu chová je hodně podstatné, protože když Ti ÚKáčko začně přes sklíčidlo páčit zakousnutý vrták, nebo se na to pověsí, tak oddělá cokoliv. Kilová palice a titanový VDE šroubovák klidně použije na doladění díry zásuvky, nebo nůžkami na měď překousne ocelový hřebík (zničí je).
Proto jsem psal, že chápu názor na Parkside u hobby.
Bez nabídky nijak.
Když přijde někdo nový, tak dostává kompletní výbavu, do které dostane kompletně celou sadu (18 V/22 V) = vrtačka s příklepem, úhlová bruska, vysavač, sekací kladivo SDS+, drážkovač, elektrohydrauliku, ... a samozřejmě dva pojízdné systémy kufrů, do kterých to všechno nacpe. Součástí je sada baterií 12 ks (8x 5.0Ah + 2x 4.0 Ah + 2x 2.0Ah) a nabíječku pro 4 baterie. To znamená, že má jednu sadu pro veškeré nářadí a baterie průběžně nabíjí a používá v různých typech nářadí. Tedy drážkovač s dosekem (2x 5.0 Ah) s připojeným vysavačem (2x 4x Ah) a další baterié má v úhlové brusce a vrtačce (řezání lišt, chrániček, kotvení...).
S nadsázkou jsme rukojmí jednoho výrobce a jedné série, protože ty nástroje používají jednu modelovou řadu baterií. Např.: Metabo je v alianci CAS - tedy členové = výrobci mezi sebou mohou střídat baterie bez omezení a tedy mají větší možnost výběru.
Narex prostě nemá nabídku, aby se mohl porovnat s DeWalt (kvalitní a za nízkou cenu), Milwaukee (vysoká kvalita za střední cenu) a Hilti (absolutní kvalita za tučnou cenu). Ty prostě mají např. 150 typů nářadí a to všechno na jedné sérii baterií.
Bojím se, že nejde jen o změny na internetu a úpadek Googlu, ale že je to obecný trend úpadku kapitalizmu. Důvodem je maximalizace zisků jakýmkoliv způsobem. Klidně na úkor kvality produktů a služeb. Příkladů je spousta. Přechod satelitního vysílání z HD na SD verze, zaplevelení reklamami tak, že se snižuje použitelnost výrobku / služby. Všichni víme, čím si prošly Piškoty Opavia nebo čokoládovna Orion po prodeji firmy. Firmy, které byly dřív symbolem kvality dnes vyrábí nepoužitelný šunt (Nestlé). Levný, ale odporný. Bojím se, že s takovým vývojem ruka trhu nepočítala. (Když nemám kde hlasovat svou peněženkou za kvalitu, nic se nezmění.) Ano, jsem pesimista.
Byly jsme na nákupu. Dcéra přišla, že jestli můžeme koupit šlehačku (ve spreji). Ptám se jí, jestli ví, co to je, ona že ne :-)
Chvilku jsem podumal, vzpomněl jsem si na všechnu tu srandu, která se dá s takovouhle šlehačkou dělat, a pak si řekl, že vlastně proč ne, dopřeju jim.
Než jsme dojeli ke kase, tak se mi to rozleželo v hlavě. Vrátil jsem se k regálu a místo 60% pěny z polotučného mléka za dvacku, jsem hodil do košíku 80% šlehačku ze smetany za šest pětek. Jak praví frantíci, máme jen omezený počet příležitostí se najíst.
Kapitalizmus ma len jednu chybnu premisu ze potrebuje trvaly rast. Nie kapitalizmus ale zivy organizmus musi sa pohybovat po sinusoide ako priroda, len ludia si zvykli mat sa stale lepsie a lepsie a nic ine neakceptuju. Prave to je aj dovod vzniku podobnych blbosti ako je globalne oteplovanie aby sa cez green deal znovu nastartoval rast, nema to z ekologiou nic spolocne. Jednoducho je to investicna prilezitost ako znovu vymenit vsetky vyrobky co ludia pouzivaju za horsie a drahsie a este ich presvedcit ze zachranuju planetu. Z toho je mi nevolno...
"len ludia si zvykli mat sa stale lepsie a lepsie"
Vždyť kapitalismus stvořili lidé, proto je téměř bezchybnatý. Samozřejmě že se chceme mít lépe a lépe, proto nežijeme na stromech :-)
Potíž je, že nás je více a více a životní podmínky už nemusí být tak příznivé pro náš druh jako dosud.
V oboru techniky mám dojem, že to vždycky není jen lepší a lepší. Některé věci se z pohledu uživatele spíše zhoršují. Například to zmiňované vyhledávání.
I v tom reálném kapitalismu se vyskytují cykly růstu a korekce.
Děláte, jako by se něco podobného ale vůbec nedělo. A teď nemluvím o Vietnamských večerkách, ale třeba o věcech jako mytí zkaženého masa ve zředěném savu, nebo viz nejmenovaný řetězec, který kašle na deratizaci, protože si spočítali, že jednou za čas když jim hygiena na týden zavře jednu prodejnu, tak je to i s pokutou vyjde levnějš...
V rámci svobody chci mít možnost koupit něco, co je přo člověka nezdravé coby žrádlo pro prase, za příslušně sníženou cenu.
Výhodné je to pro všechny, obchod nemusí vyhazovat tolik jídla a/nebo maskovat zkažené jídlo, já nemusím složitě schánět kamaráda co provozuje vývařovnu abych nakrmil prase ze zbytků, a lidskéý zákoš není omezený. (A pokud někdo chce žrát humus pro prase a bylo mu 18 - jeho věc, klidně ať si to koupí)
Jak jsou problemy nastane omezeni vyberu nebo/a zmenseni vyrobku (shrinkflation). Tim se vyrazne snizi naklady.
Treba tesco tam by se ted dal hrat fotbal mezi regaly a to se tam nedavno obtizne minuli 2 kosiky a vrchni regal jen na spickach.
Vzdycky je kde hlasovat na pokladne :o) u mobilu pouzivam polsky orange, sladkosti ve vybranych prodejnach ... boli to ale jde to
me ted desi ze si v obchode bez aplikace skoro nic nekoupis :o)
Jé, teď jsem si vzpomněl na griliášový Vlnky. Jednoho dne jsem si je koupil, za stejnou cenu byly poloviční. Od té doby jsem jenom okukoval v regále, jestli se to vrátilo na původní velikost... A za čas zmizely úplně, asi to tak udělali všichni. Naštvat 95% zákazníků se nevyplácí...
A bez aplikací jde nakupovat v pohodě. Jenom na otázku "Máte aplikaci?" odpovídám "Ne, mám mozek!".
Otázkou je: proč dostat lidi na web či blog? Chci jim prodat nějakou službu? Chci se podělit o nějaký názor? Chci jim prodat informace? Chci prodat jejich čas, strávený na mém webu? Z toho pak vyplývá vhodná strategie.
Pamatuji dobu, kdy součástí webových stránek bývala stránka s odkazy na další weby. Objevily se webové katalogy, funkce vyhledávání v katalozích a pak indexování webových stránek a fulltextové vyhledávání. Weby si lidé psali v HTML, nebo pomocí různých editorů a redakčních systémů. Pak se všemožné organizace začaly tlačit do role prostředníka v komunikaci. Máme mít své stránky na Facebooku nebo podobných platformách, máme komunikovat přes jejich aplikace, svá data si ukládat do jejich úložišť, k práci používat jejích online aplikace. Zkrátka co nejvíce využívat jejich služby. Je to jednoduché, "moderní" a "dělají to tak všichni".
Jsem rád, že všichni to tak nedělají a že stále existují jiné, méně centralizované způsoby sdílení informací v Internetu.
Záleží, jestli člověk má potřebu něco sdělovat světu či určitému okruhu lidí. Pak řeší, jak ten obsah v dnešní přesycené době k nim dostat. Cesta Jirky Eischmanna odpovídá jeho zaměření a potenciálnímu okruhu zájemců. Kdyby mu šlo o milióny followerů, jede na IG / YT / TT v angličtině a ne česky na blogu. Ostatně koukněte nad někdejší duo Mára + Březina. První má dle mého názoru porvchnější / třpytkovitější / kolotočářštější obsah a má necelých 200k sledujících na YT. Druhý to má "serióznější" a ač má venku dvakrát tolik videí, má jen necelých 50k sledujících na YT. Tady se prostě všichni pereme o pozornost lidí v TOTÁLNĚ přetížené době, takže nemyslím si, že je až tak důležité to, co Jirka Eischmann zde píše. Ta primární žába na prameni je denní kognitivní kapacita současného člověka.
No, nevim. Ale i tak potřebuješ přeprat ty ostatní, aby se ten přetížený člověk dostal právě k tobě.
Přes Google obvykle vyhledávám nějaké specializované informace, které nejsou mainstreamové a tudíž ta rychlost, se kterou tu informaci najdu, je solidní. Blbé je vyhledávání mainstreamových informací, protože obsah je zaplevelen šmejdy, o nichž už tu byla řeč (přebírači informací odjinud obvykle zahlcené reklamou). Mám na to ten názor, že ty šmejdi googlu platí, proto je upřednostňuje nahoru.
Ale v podstatě nejvíc času na netu v tradičním vyhledávači netrávim, ale u někoho koncového, kdo ty informace spolu se zábavou (diskuze) nabízí. Z hlediska mého zájmu o počítače a technologie je to teda diit, hwcooling, root, lupa. Většinu času pak strávim na youtube nebo odysee a tam je vlastně vyhledávání pořád dost podstatné. Takže možná se uživatelé jen přesouvají od textového obsahu k video obsahu a hledají na vestavěném vyhledávači videa?
Vlastně se Google stal sekundární. Na Youtube na něco koukám a řeknou tam něco, čemu nerozumim nebo se o tom chci dozvědět víc a teprve potom jdu do google vyhledávače pro další informace.
Dobrá zpráva pro Google je, že je Youtube jeho, takže jsem jeho platformu neopustil.
Špatná zpráva pro ostatní je, že zaspali a konkurenci Youtube nenabízí. Je až vtipné, že největším konkurentem Youtube se začíná stávat Odysee od LBRY, což jsou lidi snad úplně z opačného spektra než lidi z Google. :-)
"Tady se prostě všichni pereme o pozornost lidí"
To ano. Ale proč? Chceme se podělit o svůj názor a čekáme pochopení ostatních? Chceme udělat lidem radost, že jim předáme nějakou užitečnou znalost? Chceme sami poradit? Chceme prozkoumat, co si o tom myslí ostatní?
Proč chtít tisíce shlédnutí či lajků? Abychom dosáhli pocitu uznání a užitečnosti pro společnost? Či soutěžíme s ostatními o sledovanost? Nebo je to snad přivýdělek?
Je to zajímavá oblast, ale člověk do toho nesmí spadnout a ztrácet tam příliš svého času, aby nedopadl jak ve filmu Akumulátor :-) S ohledem na algoritmy, které nás v těchto platformách mají udržet co nejdéle mě napadá ještě jiný film: Upír z Ferratu :-)
Jo. Ale u webu v HTML editoru musí člověk znát HTML. V době, kdy polovina lidí navštěvuje web přes mobil navíc musí znát hodně dobře CSS a něco z javascriptu nebo nějaký framework jako bootstrap.
Dál je problém, kde tu stránku hostovat, registrovat doménu, nějak to dát dohromady. Zabere to čas.
Pokud má člověk hospodu, pronajímá chatku, chce někde uveřejnit otvítací dobu masny, tak je facebook bezkonkurečně nejlepší platforma - zvládne to sám a nemusí platit desítky tisíc za ajťáka a stovky za údržbu domény a hostingu.
Přiznávám, že se v tom neorientuju, ale deset tisíc je dnes pár člověkodní práce a přece jen už hospoda může mít slušný design stránek, jídelníček, denní menu, seznam akcí, fotogalerii, malou databázi na jídelníčky, ...
Jo, asi wordpress šablona s fotkami/pdfkem jídelníčku vzájemně prolinkovaná s googlem, kde jsou kontantaky a otvírací doba bude něco mezi, ale myslím si, že webhosting už každý živnostník nedá, možná zná někoho, kdo pomůže
Je ti jasné, že tu skvělou "stránku na FB" si dnes nikdo bez FB účtu ani neprohlédne? Sociální sítě se uzavřely a bez přihlášení nikoho nepustí ani read-only.
Takže já - bez FB účtu - si neprohlédnu menu v hospodě, nepronajmu si chatku, ani nezjistím otevírací dobu masny.
Stejně se chová i Instagram. yXko.
Takhle privatizace internetu pod jednu firmu, to je větší hnus než kdysi stránky "internet explorer only".
"Takhle privatizace internetu pod jednu firmu, to je větší hnus než kdysi stránky "internet explorer only"."
Souhlas! Nevím, jestli už jsou všechny Facebookové stránky jen pro členy, nicméně já tuhle VIP "hru" nehraju a jestli si nenajdu potřebné informace bez účtu na FB nebo zdlouhavého odmítání cookies, tak taková firma pro mne na internetu neexistuje.
Přistoupit na takové podmínky jednou, to znamená přistoupit na něco podobného dalšího příště. V zájmu firmy je, aby se o ní dozvědělo co nejvíc lidí, takže si má podle toho udělat svoji prezentaci.
Google je poslední dobou katastrofa. S rozvojem AI začínám pozorovat zaplevelování indexu různými generovanými a automaticky přeloženými stránkami, které cílí na longtail.
Totéž, co se stalo před pár lety Seznamu.
Stránky jako:
hxxps://zewex-tech-news.com/
hxxps://taktojenassvet.cz/
jsou dnes v googlu na denním pořádku a většina uživatelů je ani nedokáže poznat. Bezhlavě věří obsahu, který nemá žádnou hodnotu a faktickou správnost.
Nikdy jsi nic takového neviděl? Takových stránek můžeš najít tisíce, tady je návod, jak.
- otevři si Seznam vyhledávač.
- zadej libovolnou longtail frázi. Například "jak poznat pohlaví slepice"
- a už jen sbíráš domény
Jak takový web poznat:
- web přeložen do nespočtu jazyků
- tvrzení jsou zmatečná
- text zjevně není psaný člověkem ("Dnes v obchodech najdete spoustu profesionálních produktů, které mají odmašťovací, vodoodpudivé a antiseptické vlastnosti. O takovém zpestření se našim babičkám a maminkám ani nesnilo a liščí obojek, který byl v té době téměř nejdražší ozdobou, stále potřeboval péči. Nasazeno bylo šikovné dělostřelectvo, které téměř vždy fungovalo bez problémů. Je to zajímavé, ale dnes tyto metody, jak si doma vyčistit srst lišky, neztratily na aktuálnosti a stále úspěšně bojují i s tím největším znečištěním.")
- když najdeš nějakou stránku a dáš její název vyhledat, najdeš další tisíce verzí na dalších doménách
hxxps://cs.best-diy-site.com/
hxxps://sk.best-diy-site.com/
.. zkuste jiné zkratky jazyka
hxxps://1designideas.com/
hxxps://zivocichove.motosaller.cz/
hxxps://kvetiny-oxalis.cz/
hxxps://zvirat.obcanske-stavby.cz
hxxps://ivilla-cs.decorexpro.com/
hxxps://ivilla-hu.decorexpro.com/
.. zkuste jiné zkratky jazyka
hxxps://askanydifference.com/cs/category/education/
hxxps://askanydifference.com/hu/category/education/
.. zkuste jiné zkratky jazyka
hxxps://weeklyradioaddress.com/
hxxps://pujcovnakaravany.cz/category/jarni-kvetiny/
hxxps://vaselepsiucetnictvi.cz/v-jakem-veku-poznate-zda-je-kohout-nebo-slepice-slepice/
hxxps://zapustibiznes.ru/cs/category/vidy-biznesa/
hxxps://www.veseldom.com/cs/jak-vycistit-srst-psa-doma/
Ve výsledcích vyhledávání Seznamu skoro žádný jiný obsah není. Psal jsem jim - i na sociálních sítích - nezájem, ani neodpoví.