To je tolik otázek, že vám je snad i zodpovím :)
Ad množství neustále vyvíjených desktopových grafických prostředí jasně vypovídá o tom, že to není a nemůže být pravda - kolik lidí je potřeba pro vývoj shellu? Například SphereXP (náhradu shellu pro Windows) vyvíjel spolu s dalšími několika projekty zřejmě jediný člověk, než toho nakonec nechal. I pokud počítáte 5 full time vývojářů na jedno prostředí a 20 různých prostředí (obě čísla asi budou značně nadsazená), tak je to jenom stovka lidí. FYI Windows mají cca 1G instalací, Linux má cca 1% toho co Windows, takže cca 10M uživatelů. Stačí aby jeden ze 100k uživatelů Linuxu pracoval na vývoji shellu, a hned máte 100 full time vývojářů.
Ad koho a proč by se to vyvíjelo, když by to bylo takových selháním - cca 10M uživatelů může být sice jen okolo 1% desktopů, ale pořád je to dost lidí. Nakonec ČR má nejspíš okolo 4M uživatelů počítačů, a i když je to malé procento světové populace, píše se i SW speciálně pro Čechy. Navíc spousta vývojářů vyvíjí hlavně pro sebe (podle čehož to pak také často vypadá).
Ad proč bych tolika firemním i domácím zákazníkům a přátelům tolikrát dodával PC s linuxovým desktopovým prostředím - protože žijete v nějakém sociálním prostředí, které není reprezentativní. Kdybyste byl profesionální fotbalista, měl byste okolo sebe samé lidi se zájmem o fotbal, nejspíš i přítelkyni :). Já si naopak nedovedu vybavit jediného člověka, o kterém bych věděl, že v posledních pěti letech koukal na fotbal, a to ať už v TV nebo na živo.
http://en.wikipedia.org/wiki/Selection_bias
Ten zbytek otázek je variací na stejné téma.
Ještě pro úplnost: samozřejmě není nic špatného na používání Linuxu, zvlášť pokud vám to přináší potěšení a/nebo vás to dobře živí. Ale je dobré se občas podívat na čísla objektivněji, bez zkreslení způsobeného vašimi preferencemi nebo vaším nereprezentativním okolím.