Nedávno jsem tomuto tématu věnoval dva články na blogu [1][2]. Obecně nemám s platbou za obsah problém, platím si hned několik zpravodajských webů. U toho, co dělá Seznam, ale vidím několik problémů:
1. Ten dialog je manipulativní. Mluví o souhlasu s cílenou reklamou a vydává to za něco, co je v zájmu uživatele. Když si to ale člověk trochu víc prostuduje, zjistí, že dává souhlas se sdílením dat stovce firem, z nichž některé jsou známé fakt detailním profilováním, kde je riziko zneužití a deanonymizace. Podle výčtu využití sdílených dat se taky zdaleka nejedná jen o cílení reklamy.
2. Seznam od lidí chce peníze, aniž by z nich v první řadě udělal zákazníky. Ty služby jsou pořád nastavené tak, aby prodávaly reklamu, zákazníkem pořád zůstává inzerent. Jen teď lidem dovolují za peníze nebýt produktem, což mi prostě přijde málo pro službu, za kterou mám platit.
3. Ty ceny jsou nadstřelené. 79 Kč je víc než celkové měsíční tržby Seznamu na uživatele. Přitom to má být kompenzace jen za reklamu a ještě jen za její necílení. Pokud podle Lukačoviče za necílenou reklamu dostávají o 30-50 % méně a zároveň nemají zdaleka příjmy jen z této reklamy, férová kompenzace je tak na třetině této částky. Nastavit si můžou samozřejmě jakoukoliv cenu. Jen to dokresluje, jak moc chtějí tuto možnost udělat atraktivní pro lidi.
Na základě bodů 2 a 3 si tak myslím, že se nejedná o pokus nastartovat byznys model předplatného, ale prostě o kličku, jak lidi dotlačit k souhlasu se sledováním. Já jsem na základě toho přestal služby Seznamu používat. Mrzí mě to vlastně jen u mapy.cz, ale zase jsem díky tomu zjistil, že OpenStreetMap jsou dneska velmi dobře použitelné a obsahují hromadu informací, které mapy.cz nemají. A vím, že všechny příspěvky, které tam pošlu, zůstanou otevřené, nepřispívám do byznysu někoho jiného, kde se podmínky můžou kdykoliv změnit. Vlastně bych měl Seznamu poděkovat. :)