No clanek celkem pekny... Mozna nemel byt tolik zamereny na urcite hry [nebo potom na vice her (bez problemu napr. JK2 ci ostatni Q3A-engine hry, NWN, stronghold a kopa dalsich - tyhle jsem zkousel osobne)...]
Jinak pro uplnost dodam jeste odkaz na zajimavou databazi her jedoucich pod WINEm (nebo ty o kterych se v teto souvislosti mluvi): http://appdb.codeweavers.com/appbrowse.php ...
Byl bych rad kdyby tu nekdo zminil jestli se mu povedlo rozjet half-life s podporou openGL, ja se o to marne pokousel nekdy pred rokem a pul...
Mno dalsi zajimavou veci by mohl byt WGI (WineX Game Installer) - zatim bohuzel podporuje jen placenou verzi winexu, o podpore CVS verze se chvili suskalo jak to je ted nevim
http://www.franksworld.net/wine/wgi/
2 dotazy:
1. Pod wineX by udajne mela fungovat Kazaa Lite, funguje to nekomu? Ja porad nemuzu najit obdobne dobry program pro Linux. Kvuli tomu bych to zkusil naistalovat. (Pokud nevite, jedna se o p2p na vymenu souboru, v mem pripade hlavne mp3).
2. Myslel jsem, ze wineX je placeny. Neco jako $5 tydne nebo tak nejak. Jak to je?
P2P
celkove bych kazaa(morpheus) nebo gnutela radil k tem ne prilis .....
prednost davam spis:
www.edonkey2000.com
original stranka
http://users.aber.ac.uk/tpm01/guihome.html
vyvojova linuxova
nebo
www.overnet.com (bezserverova verze edonkey)
tahle verze nema gui
pripadne pro cesky veci:
Direct connect
http://ac2i.tzo.com/dctc/
linuxova moooc povedena verze vcetne gui
nebo
http://dcplusplus.sourceforge.net
to je widowska open sourcovka
pripadne winovsovsky original:
www.neo-modus.com (opravdu fuj, ale jednoduchy ovladani)
ad 2): WineX je GPL, muze to pouzivat kdo chce jak chce. Nicmene kdo chce k tomu support, ten si za nej musi zaplatit onech $5 za mesic. Ono GPL tam berou tak, ze zdarma davaji k dispozici jen zdrojaky, a kdo si to nedokaze sam zkompiovat (neumi, nechce se mu, cokoliv), muze si zaplatit za support a dostane to uz zkompilovane, nejspis rpm. Pise to Transgaming na svych strankach.
Samotne winex sice GPL je, ale to, za co TransGamingu pri "koupi" platite neni jen zabaleni do RPM, ale hlavne:
- licencovany soft pro copy-protect CD (aby sla hra nainstalovat z originalky)
- licencovany InstallShield (byvaly problemy s instalaci nekterych her, toto vypada skoro jako patch :))
- upravene win32 directx binarky (lepsi directx podpora, nyni jiz i skoro kompletni dx8)
Na internete som niekde videl taky program ktory zobere format videi od blizzardu a vyhodi z toho
pekne avi. Neviem ci to ide pod warcraft 3 ale diablo 2 filmy sa s tym daju pekne extrahovat.
Inak half-life ide (mne) normalne, urobil som to podla half-life howto manualu. Este nakoniec chcem
povedat za na niektore hry ani netreba wine a winex ale autori davaju na svojich strankach niekedy
programy ktore umoznia rozchodit hru pod linuxom (napr. unreal tournament, vsetko od id softu atd.)
We shall fight for the Lich king.
P.S. taka cudna vec: Unreal tournament mi ide pod windowsom 98 na 3 fps (aj po kompletnej reinstalacii
systemu) a pod linuxom cca 35 fps. Chapete tomu?
P.P.S. Myslite ze bude miznut podpora open GL v hrach a pomaly nastupi direct3d (kedze m$ sa
vo winXP a inych produktoch snazi uplne minimalizovat podporu open GL)?
P.P.P.S R.I.P. glide you were a good API but now its time to go
Zkousel jsem jen pod Wine, ale neuspel jsem. Nakonec jsem zkoncil u Mozilly. Chova se podobne co se tyce slozek s postou a z Bata se to da pohodlne vyexportovat do UNIX MAILBOX. To co Vam Bat vyexportuje potom jen nakopirujete do adresare s postou Mozilly, spustite ji a je to. Akorat filtry musite vyrobit nove.
Ja osobne si, byt nerad, tu hru koupim, pokud ma linuxovyho klienta. Wokenni verzi jedine "cornu". Nerikam, ze vsichni kradou, ale linuxu jedine prospeje, kdyz producenti uvidej, ze se to vyplati, portnout, nebo rovnou vice mene prenositelne kodovat v OpenGL. Na co DirectX? Mame tu OpenGL, OpenAL, OSS a podobny... Jen se podivejte jak to funguje! Demoverze na Unreal Tournament 2003 vysla spolecne na Linux jako na wokna - zacinaj nas brat vazne. Skoro to samy s Neverwinter Nights - este se neco udela tady a tamhle, voila! - screenshoty v KDE vokne sou na official sajte. Nelibi se mi politika TransGaming Tech. a nelibi se mi pristup - mam Wine, vole, cum jak Linux "umi Windows", vic nepotrebuju. To uz si muzu na nakou partisnu nainstalit wokna a bootovat do nich! Tss. V soucasny dobe to ale nepotrebuju. Mam nejlepsi hry v oblibenym zanru native. Howk.
Coz o to, ja bych i podporoval, ale nemohl byste sem dat odkaz na nejakou firmu, ktera u nas prodava hry pro linux? Konkretne treba NWN, Return to Castle Wolfenstein, Quake 3, Descent III, HoMM 3. Docetl jsem se, ze pro linux existuji (http://www.tuxgames.com/browse.cgi?category=all&id=346496&nc=1032787572), ale nejsem majitelem devizoveho konta a navic jsem slysel, ze s nakupem sw v zahranici jsou vseobecne celkem problemy :(
Nazdarek, nejdriv bych chtel pochvalit autora za skvely clanek - diky ... Ale tedka k veci. Mam problemy se stazenim CVS WineX od TransGamingu. Doma, kde mam nainstalovany Linux, nemam pripojeni na internet a v praci, kde mam zase pristup na internet, nemam Linux a jeho shell. Navic mam v praci na firewallu zakazany FTP a s telnetem nebo HyperTerminalem si ani neskrtnu. Neporadili byste mi jak to oblafnout? Mohli byste mi treba ten zabalenej CVS poslat emailem, pokud to bude mozne? Diky moc.
I pro windows existuji CVS klienti. Zkusenosti s nimi sice nemam, ale namatkove:
http://www.jcvs.org/ - client v Java
http://www.wincvs.org/ - windows rozhrani
http://www.twobarleycorns.net/tkcvs.html
http://ftp.cvshome.org/win32/cvs-1-11-2.zip - command line klient
staci do google hodit "windows CVS"
PL
Toto je trosku jinaci problem, ale tyka se to her v Linuxu.
Na www.sm-net.cz je navod jak rozjet Unreal Tournament pod Linuxem, vcetne odkazu na skript, ktery to za vas udela, a neni treba zadny emulator.
No a ted k memu dotazu. UT jsem uvedenym zpusobem rozjel a hraju bez problemu. Ovsem kdyz si chci zahrat s klukama v siti, musim do win protoze Linuxovy a windowsOVY UT na sebe nevidi...a to be nemelo ne? U TCP/IP prece nezalezi na OS ani na platoforme. Podotykam, ze sit mi v linuxu funguje dobre (jede ping a ostatni sluzby...) takze nevite kde muze byt problem??
Diky za vsechny odpovedi...
metalman
UT nemam a nehram, tudiz nevim, jestli nebudu kecat, ale podobny problem nastava u hrani StarCraftu, ktery pouziva IPX/SPX (nikoliv TCP/IP).
1) musite jej mit nakonfigurovany
2) nastava tu problem, protoze win uzivaji adresy 0x00000000, kdezto linux je nema rad, protoze je poklada za neroutovatelne. Resi se to tak, ze linuxu nastavite nejakou peknou adresku (napr. 0x12345678) a na winech si ji v nastaveni site vynutite
doufam, ze sem vam alespon trosku poradil.
... ale me to jaxi stahlo rozbalene zdrojaky. Podivej se do /tmp na eniacu ;-) Schvalne sem ti to tam nechal tajak sem to stahl... Jinak dobry. P.S. Chtel jsem ty popisovane soubory vysekat z Win, tak ze si je nainstaluju a bum a mam po CELYM disku a instalator Win hlasil ze na tento pocitac nelze nainstalovat "operacni" system Win ...
P.S. Tento prispevek asi veci neznali neuzijou ;-))
tak sem si stahl dle jednoho odkazu ten balik,s tim ze snad wine konecne rozchodim.No dosel sem k configure.Zacina to asi takto:checkingfor...x...no
checking for....bison..no a tak to jede az do hlasky ze mam instalovat "bizon" balik??co ted s tim,mohl by nekdo na meila poslat hlasku?rozjedu to,kdyz stahnu ten bizon nebo co to dopr..kynka je (BTW sem BFU tak me nebite!) stinky
Rozhodně nejsem linuxový guru jako pisatel tohoto článku, ale nevím proč na StarCrafta jít přes WineX (vybral bych nějaký jiný příklad spiše hry která vyloženě vyžaduje DirectX a ne zrovna StarCraft) protože StarCraft se dá spustit i na obyčejném Wine od Codeweawers (mám osobně vyzkoušeno).
Jinak dík za článek.
1) za guru se rozhodne nepovazuji :o))) (hehe.. prece tu na plnou klavesnici nereknu, co si o sobe vazne myslim :o)))) ale ted vazne:
2) proc? protoze na starcraft byl puvodni dotaz na linux@linux.cz, protoze s wineX muzete pak s minimalnimi zmenami rozchodit velke mnozstvi dalsich her a protoze na konci je i nastinen War3, ktery s Wine IMHO nerozjedete :)
3) v pouzivani Wine od Codewaveru vam samozrejme nebranim :o)))
Nevim proc, ale soucasna verze (jinou predchozi sem nezkousel) mi proste skonci hned jak se desktop prepne do pozadovanyho rozliseni. U kazdy hry. Jinak vsechno funguje (instalace), jen fullscreen dx zhebne. Vypise neco vo deadlocku a konec. Ani segfault ani error, tichej konec a desktop zustane v blbym rozliseni (co chtela hra; vetsinou 800x600)... nevi nekdo neco? :)
zdravim zkompiloval jsem Winex podle clanku vsechno v pohode az kdyz chci udelat posledni krok nastavit registry tak to řve : error while loading shared libraries: libntdll.so: cannot open shared object file: No such file or directory přitom tam ta knihovna je
diky za každe nakopnutí teprve s linuxem začínám tak se omlouvám
Skusal som rozchodit winex. mam mdk 9.1
ale ked som do konzoli napisal
"make depend && make" zacal robit ale vypisalo to chybe s vystupom
"gcc -c -I. -I. -I../../include -I../../include -g -O2 -Wall -mpreferred-stack-boundary=2 -fPIC -D__WINE__ -D_REENTRANT -I/usr/X11R6/include -o caps.o caps.c
In file included from d3dgl_private.h:5,
from caps.c:18:
../../include/wine_gl.h:31:20: GL/glu.h: No such file or directory
In file included from d3dgl_private.h:5,
from caps.c:18:
../../include/wine_gl.h:74: redefinition of `PFNGLACTIVETEXTUREARBPROC'
/usr/X11R6/include/GL/glext.h:2743: `PFNGLACTIVETEXTUREARBPROC' previously declared here
../../include/wine_gl.h:75: redefinition of `PFNGLCLIENTACTIVETEXTUREARBPROC'
/usr/X11R6/include/GL/glext.h:2744: `PFNGLCLIENTACTIVETEXTUREARBPROC' previously declared here
../../include/wine_gl.h:76: redefinition of `PFNGLMULTITEXCOORD2FARBPROC'
/usr/X11R6/include/GL/glext.h:2755: `PFNGLMULTITEXCOORD2FARBPROC' previously declared here
make[2]: *** [caps.o] Error 1
make[2]: Leaving directory `/home/maslo/wine/dlls/d3dgl'
make[1]: *** [d3dgl/libd3dgl.so] Error 2
make[1]: Leaving directory `/home/maslo/wine/dlls'
make: *** [dlls] Error 2
"
nemam ani tusenie co to moze byt. Nemaniekto nejaky napad ? Vdaka
Doufam, ze nejdu s krizkem po funuse. Nejdulezitejsi vec je toho vypisu je:
GL/glu.h: No such file or directory
Chce to ten soubor pohledat. Mel by byt v tom adresari /usr/X11R6/include, ale zda se ze neni. Zkus nainstalovat nejakej balik gl*-devel glu*-devel apod. Nebo si v rpmdrake zvol hledat soubory v balikach, vyhledej glu.h a balik nainstaluj.