Clanek ma hlavu a patu a dobre se cte.
Domnivam, ze webova komunita je pomerne dost polarizovana: Na jedne strane jsou technologicti vizionari a na strane druhe „vizionarsti“ obchodnici. Jedny bavi neco tvorit a druhe bavi vydelavat na cemkoliv.
Ti prvni web obohacuji a rozvijeji a ti druzi se neustale snazi najit novou a neotrelou cestu, vyuzivajice napadu te prvni skupiny, jak z navstevniku vymamit penize. Ostatne, tak to vlastne funguje v cele lidske spolecnosti.
Priklad plneni vody do plastikovych lahvi povazuji za velice vystizny: Firma vezme volny, verejne dostupny zdroj, hezky zabali. Cena je nejprve symbolicka, ale postupne roste. Ovsem zisky je treba neustale navysovat, a tak, kdyz uz nemuzeme dal zvysovat cenu, musime navysit objem. To se nejlepe v prvni fazi zaridi reklamou (propagandou). V dalsi fazi nastupuji pomluvy tech zbylych volnych zdroju a nakonec se prosadi jejich legislativni zakaz ve jmenu vetsiho dobra.
Mate pocit, ze jsem paranouidni? Zjistete si, co delala firma Nestle pri prodeji balene vody v Pakistanu. Kdyz se zamyslite, najdete celou radu analogickych pripadu.