Článku jsem dal známku za 4. Pro většinu uživatelů nic nového nepřinesl. Nepřinesl ani žádnou trochu konkrétnější kalkulaci. Vesměs se jedná o planá slova, úvahu, která se hodí do slohu na střední školu. Slohovou kvalitu článku musím ocenit, ale obsahová velmi pokulhává a uveřejnění tohoto musím hodnotit jako šlápnutí do psího výkalu.
Zvlášť, když jsou redaktoři v Rootu za články placení (nebo alespoň před pár lety to tak bylo).
Sorry, ale planým tlacháním o ničem autor nikomu nepomůže.
Taky bych uvital nejakou kalkulaci, tabulku nebo roadmap jednoho obnovovaciho cyklu a aspon hrube udaje kdy a za co jsou vydaje – pro linux reseni a pro windows reseni.
Stejne ale to je tak, XPcka byly na vrcholu, uzivatel uz nic dale nepotreboval, to jen M$ potrebuje penize, tak vymejsly zhovadilosti typu Vista a tak dal, snazi se zkratka o ten obnovovaci cyklus (+- 4 roky). V linuxovem svete zadny cyklus neni treba, reseni funguje stale stejne a bez problemu- tedy az na HW zavady.
Tak tenhle argument je mimo. V Linuxovem světě vycházejí nové distribuce většinou jednou za půl roku. Debian tuším po 2 letech (Debianisti snad prominou jestli se pletu). Že po XP nikdo víc nepotřebuje je další blbost, stejná jako říct že nepotřebujeme další vývoj jádra a distribucí.
Nikoli … jen že vývojový cyklus každého nástroje je stejný – idea, prototyp, funkční ověření, zdokonalování až ke splnění potřebných funkcí, drobné úpravy v dlouhém časovém horizontu.
Vemte si jak se za posledních 500 let vyvinula lopata … ideově je to furt stejný, pokrok je znát. Srovnejte to s vývojem lopaty za posledních 50 let – vývoj je minimální.
Vývoj každé věci se prostě někdy dostane do stavu kdy má dost funkcí na to aby plně pokryly potřeby většiny uživatelů.
Bagr potřebují prakticky všichni. Bydlí ve vybagrovaných domech, nakupují ve vybagrovaných nákupních centrech, jezdí po vybagrovaných silnicích… Lopata je využívána zcela minimálně na nepatrný podíl práce jako třeba přehodit trochu hlíny z jednoho záhonku na druhý. Lopata je out.
eek. Bager potrebuje developer nie bezny uzivatel. bezny uzivatel potrwbuje len tu lopatu :o) a o tom to je… a office je podla mojho sukromneho nazoru predavany za cenu baqru beznemu uzivatelovi. A marketing sa snazi spracovavat beznych ludi ze potrebuju stale novy a lepsi bager a ze vychytavky typu nove farbicky, spinky a poprehadzovane a premenovane funkcie v menu su to co potrebuje. Saamo za dvojnazonu cenu :o)
víc funkcí? může mít extraergonomické polstrované sedadla a pouštět bagristovi hudbu, a třeba taky může obsahovat rozhraní pro plánování tvaru děr a jejich steroskopickou vizualizaci ještě před vykopáním, ale bagrista bude muset každý druhý den odklikávat milion aktualizací všeho možného, místo aby prostě vyhrabal díru.
V nekterych zemich ten vyvoj lopaty ale nabral smer, ktery byste necekal. Vsimnete si te „spicky“, ktera ma tu vyhodu, ze se neda do niceho zapichnout. Na druhem konci je pak lopata specialne ergonomicky zakulacena tak, aby se do ni nedalo zatlacit podrazkou. Okraj pro jistotu neni ani zahnuty tak, aby si pripadne clovek tu podrazku co nejvice zhuntoval. Da se s tim prehazovat snad akorat pisek a i po tom je clovek urvany, jak kun. K necemu takovemu Microsoft dospel s Windows Vista.
Nj, kolikrát byste si přáli, poté co se vám po třech letech zlomí rýč, koupit si stejný model jako před tím, ale na skladě je jenom nějaký supermoderní šunt. To im připomíná, jak můj táta sháněl klín na štípání dříví, a jakýsi uchopluj v OBI mu nabízel hliníkový (jiné nebyly na skladě). A prý nechápal, čemu se (táta) směje. To zas nějaký inovátor vymyslel, jak ušetřit za dopravu a ještě šetřit zákazníky, aby nemuseli zvedat těžké ocelové klíny :D
… asi jste s lopatou nikdy nedělal, že ?
Tomuhle „typu“ se říká „uhelka“ a je určená k nabírání … uhlí, správně.
špičku nepotřebuje, není to rýč šlapat na ní netřeba, uhlí se nabírá snadno jo a je z hliníku abyste se moc nenadřel
A máte pravdu, pokud si lopatu na uhlí vemete na písek, budete urvaný jako kůň, má plochu cca 2× tak velkou jako lopata na písek (ta srdčitého tvaru).
Houby, tohle neni zadna uhelka a neni z hliniku, jak muzete videt i na te fotce uz podle toho, ze hlinikove lopaty snad nikdo nelakuje. Tez neni dvakrat tak siroka, ale ma sirku celkem normalni (24×30 cm).
Tohle se prodava treba v Belgii jako lopata na pisek a vubec prakticky jedina, bezne dostupna lopata. Obcas se da potkat jina, tvarem podobna obycejne ceske lopate, ovsem za mnohonasobne vyssi cenu nez ta ceska a i nez ta belgicka na pisek (bratru tak 30 Eur, mozna vic). A ujistuji vas, ze se s ni snadno nenabira snad vubec nic. Je navrzena specialne tak, aby se s ni nedalo pracovat. Rad bych videl toho vola, ktery ji navrhl.
S lopatou jsem sice pul zivota nestravil, ale par desitek kubiku jsem s ni jiz premistil. Dost na to, abych vedel, co je to lopata a jak se s ni dela. A nehadejte se se mnou, na rozdil od vas jsem ten belgicky smejd mel v ruce a i s nim zkousel delat. Jestli chcete, ja vam jednu sezenu a pak muzete na root napsat clanek o vasich zazitcich. Sice to nebude o Linuxu, ale to Bednarovy clanky take ne a tak predpokladam, ze vam to redakce rada zverejni.
Ne, neni to ryci lopata. Ceska lopata take neni ryci a take se na ni da slapnout. Neslape se na ni proto, aby se s ni rylo, ale proto, aby se snaze zasunula do hmoty, ktera klade odpor. Tedy napriklad jilovata zemina, pred peti minutami vysypana z nakladaku. Vy jste se asi dival na dokumentarni porad TV Noha o lopatach, ze?
No a co ? Kdysi mi jeden clovek rekl vetu „Uprady jsou pro ty co jim to nefunguje“. Takze nevidim duvod u pocitace ktery „servuje nejakou sluzbu“ ve vnitrni siti aby byl aktualizovan jen proto ze vysla nova verze. Takze nam tu jede tusim nejaky server na 6let stare verzi a dela presne to co se od nej ocekava.
velikost ikonek znamená špatné stádium vývoje; jako malé děcko jsem v 8 letech programoval operační systém; mělo to konzoli s 6 příkazy a později jsem tomu přidal i grafické rozhraní, které jsem nazýval dveře; s EGA grafikou jsem měl mřížku 8×4 dveří na ploše; žádné panely; spouštěl jsem ten „systém“ z diskety a ten svůj prográmek jsem tam nahráhrál jako command.com… nijak to nevypadalo vábně a bylo to proklatě pomalé, tak jsem to zavrhl, a po letech to vůbec ani nemůžu najít…
jinak k tematu;
BFU nepotřebuje nic jiného než internet a psaní textu, takže win-xp+ie6+word+nedovolit instalování softwaru a zápis do jiných adresářů než dokumenty a plocha…
pro server je opravdu nevhodné upgradovat každý týden, pokud to nepřinese nové potřebné služby nebo aspoň významné zrychlení…
Těmi ikonkami jsem měl namysli spíše celé prostředí jako celek, je to tak malé, že i lidé s dobrým zrakem musí mít problémy. Prostředí Windows XP bylo totiž navrženo na rozlišení 800:600 a 1024:768 v té době obvyklé… Dále je to nekonečná spousta drobností, které podtrhují polofunkční základní nástroje systému (jako třeba správa tisku – divím se, že to za těch 8 let neopravili). Ale ono vlastně už při instalaci, kdy musíte nahrávat ovladače z disket(!) a řešit z jakého důvodu instalátor přehodil písmena disků, je jasné která bije.
Že ide o zbytočný článok, nesúhlasím. Pre niektoré firmy ide o obrovskú dilemu. Dokonca žiadna kalkulácia nemôže byť presná a nemusí odrážať realitu, všetko závisí od podmienok, v ktorých firma existuje. Napríklad pokiaľ by šlo o nenáročnú kanceláriu a zamestnali by IT zamestnanca s perfektnou znalosťou Linuxu, šlo by o najlacnejší variant. Avšak veľké korporácie s náročnými systémami, kde IT správa nie vždy jednoduchá, má s tým problém, lebo by investičné prvotné náklady boli síce nízke, neskôr by si však uvedomili, že softvérové vybavenie vrátane podpory je drahšie ako pre Windows, prípadne by si museli kvôli tomu dať vyrobiť softvér na zákazku a ešte drahšie to vyjde aj pre tých, ktorí si IT správu nechávajú outsourcovať rôznymi servisnými zmluvami a nie vlastnými zamestnancami, externá správa Linuxu je drahšia kvôli malej ponuke na trhu IT služieb. Kto je z vás vymakaný linuxák, odporúčam vám si z toho urobiť biznis.
Miesto kalkulácie by som však odporúčal len akúsi globálnnu štatistiku, ak existuje, rozdelenú do priemyselných segmentov.
>Že ide o zbytočný článok, nesúhlasím. Pre niektoré firmy ide o obrovskú dilemu.
V tom případě mi řekněte, jak jim článek pomohl to dilema vyřešit, nebo alespoň jak naznačil řešení, nebo mi alespoň ukažte něco, o co v článku se mohou firmy řešící tohle dilema opřít. O nic, v článku totiž chybí jakékoliv relevantní údaje. Studie a statistiky na to jsou, byť mnohdy protichůdné, nicméně nabízí se otázka, proč alespoň na některé z nich autor neodkazuje?
Projděte si více článků tohoto autora a zjistíte jediné – nejsou v nich žádná fakta vyjma „jedna paní povídala“. Nejsou v nich žádné odkazy či něco, co slova autora podporuje. A na konci většiny z nich odstavec ve tvaru „ano … souhlasím … ale možná … kdyby … přece jen … tak taky ne … takže nakonec ukáže čas“. A to je základní problém páně Bednářových článků, nic v nich není, pouze autorovy názory a výmysly. Že jim chybí hlava a pata, případně kontakt s realitou je už jen třešnička na dortu, na kterou poukazuje drtivá většina komentářů pod každým jeho článkem.
Mně nevadí, že to Root publikuje, spíš mne zaráží, že je za to ochoten i platit. Takové bláboly patří do blogu, ne na přední stránku média, které se profiluje jako „určeno specialistům v oblasti IT. Poskytuje jim informační a diskusní platformu, která je svým zaměřením na českém Internetu zcela specifická. … V českém a slovenském internetovém prostředí zaujímá server Root.cz zcela unikátní pozici. Od roku 1999 je centrem české linuxové komunity a základní informační platformou pro všechny IT specialisty a fanoušky“
V rubrice Komentáře to ještě přežiju, ale stejnými žvásty plní redakce i rubriky jako Byznys, Legislativa či Operační systémy. A to je opravdová katastrofa, protože člověk hledající zde fakta o Linuxu se musí zhrozit. Být IT (i jiným) specialistou nebo manažerem, vyseru se po přečtení takových blábolů na Linux úplně a trvale.
Petra jsem se několikrát ptal na důvody, proč tohle zveřejňuje, ale nebyl schopen mi je obhájit. Osobně si to vysvětluji pouze jediným způsobem – redakce nemá lidi, kteří by tento typ článků psali. Proto snažně prosím každého, kdo se v problematice orientuje a je schopen něco napsat, ať se Rootu ozve a poskytne mu takový materiál, aby mohl podobné žvásty odkazovat jen do blogu.
Pan Bednar se mel radsi dat na politiku. Neni na to asi dost velka svine, ale to se da naucit. Bezobsazny projev jiz ovlada, jeste by to chtelo zvladnout nesmyslne pouzivani cizich slov.
BTW, pozor, pan Bednar napsal knihu.
To už je druhá. Link sice nemám, ale viděl jsem ji ještě asi před zhruba půlrokem rokem v knihkupectví, a zabývala se tématem nasazení Linuxu ve firemním prostředí. No… co v ní asi bylo, o tom si můžete udělat obrázek z těchto článků. Jen bych chtěl doporučit všem manažerům, kteří se zajímají o možnosti Linuxu, ať se jí zdaleka vyhnou…
Ta kniha je stejně zbytečná jako články autora – přitom jsem doslova jásal, když jsem ji uviděl, má totiž velmi dobrý název. Chtěl jsem napsat recenzi, ale vzdal jsem to, je to naprosto naprosto zbytečné.
Drtivou většinu zabírá popis aplikací a prostředí Linuxu (uživatelský!!!), nic nového ani objevného. Samotným firemním nasazením se zaobirá pár stran plných faktických chyb, protože autor nemá jasno ani v základních pojmech. Nejsou tam ceny, srovnání, zkušenosti, odkazy, nasazení, výměna dat, spolupráce s jinými platformami, prostě vůbec nic „do firmy“. Z otázek „Je Linux pro Vás? Hodí se Linux do vaší organizace? Můžete s ním ušetřit? Bude Vám užitečný? " autor nezodpověděl zhola nic a pokud ano, tak stylem "možná, časem se ukáže“.
Dal jsem tu knihu přečíst dvěma lidem z bysnysu a hodili mi ji zpátky na hlavu se slovy „kupa hov..“, přičemž s tímto hodnocením se mohu jen ztotožnit. Sám za sebe mluví fakt, že nevyšla ani jedna recenze této knihy, přestože nakladatelství rozesílá ukázkové výtisky zdarma na všemožná podobně (odborně) zaměřená místa. Každý z branže přitom ví, co to znamená…
Článok asi nepomohol tú dilemu vyriešiť, pre viacerých však bolo asi novinkou, že taká dilema vôbec existuje. A ďalší považujú za nevhodné, že existenciu tejto dilemy niekto prezradil… Zaujímavé, že pod omnoho amatérskejšími kalkuláciami typu „Linux je zadarmo a kúpou licencií Windows nás štát okráda“ nikto nikdy neprotestuje.
>Článok asi nepomohol tú dilemu vyriešiť, pre viacerých však bolo asi novinkou, že taká dilema vôbec existuje.
My si nerozumíme. Člověk v byznys prostředí (doma se tím takto nezabýváme, že ne) má nějaký úkol a potřebuje ho vyřešit: zvýšit spolehlivost a dostupnost, snížit cenu, uvést do provozu nové systémy, přidat nové vlastnosti a podobné věci, které jsou potřeba nebo si je vymýšlí vedení.
Z tohoto hlediska žádné dilema neexistuje – člověk z byznysu je zvyklý a ochotný platit za to, co dostane. Vůbec se nezabývá tím, co je zadarmo a co není, protože pro něj zadarmo není nic, takový luxus si mohou dovolit jen domácí uživatelé (zjednodušeně).
Zajímá ho poměr cena/výkon a další věci – reference, zaručené parametry jako spolehlivost apod., záruka, schopnost opravy a reakce a další. To jsou věci, které potřebuje vědět předtím, než se začne nějakým Linuxem vůbec zabývat.
Výše uvedený článek mu nejen nepomůže, ale zcela mu zamotá palici když se bude snažit z něj něco vyčíst. To se mu nemůže povést, protože v článku nic není. Podobné pseudo-dilema totiž vymyslí jen někdo, kdo je „mimo“ – není z praxe.
Schválně, projděte si články autora zde na Rootu a podívejte se, kolik je pod nimi kladných relevantních (k obsahu) reakcí. Už jen to vám napoví dost o kvalitě práce autora.
Ze by placeny clanek v ramci „Get the facts“? ;)
Zakalkulovavat cenu migrace dat nebo skoleni uzivatelu na aplikaci do nakladu na OPERACNI SYSTEM je pekna demagogie…
Ze celkove naklady na infrastrukturu nebudou nulove je logicke, ale to nema souvislost s cenou samotneho operacniho systemu! To je jako argumentovat tim ze Linux neni free protoze si musite koupit pocitac na kterem pobezi…
Z osobní zkušenosti posledních 10 roků ve firmě bych řekl, ze rozdíl je zásadní:
Windows a aplikace pro ně si pořídíte za peníze .. a pak na vás zadarmo a navždy ser..kašlou a žádných oprav či úprav se nedočkáte. Ke každému novému HW dostanete zdarma drivery, jejichž chyby se opravují jen první půlrok a v případě přetrvávajících problémů si radši koupíte nový HW.
Linux si pořídíte zadarmo .. a pak vám to za peníze může někdo opravit/upravit podle vašich potřeb.
:-D
Že se vůbec ptáte, kdyť celý článek je blábol.. Pokud vezmu běžné PC, u Linuxu zazálohuji home partition a disk mohu komplet smazat a zahodit, je to bezpracné a hlavně automatické (mohu v průběhu dělat cokoliv jiného). Pokud ale likviduji Win u cizího BFU, haldy času mi dá prolézat adresář po adresáři a vyzobávat data, protože ty lidi nemají disciplínu to dávat někam na hromadu, uloží kam nabídne program. I kdyby všechny programy ukládaly do doc&sett (jako že to nedělají), stejně to není žádná výhra, protože většina obsahu je bordel a musí se to pak probrat. Kde teda jsou ty vyšší náklady při likvidaci Linuxu?
To by mě taky zajímalo… Na widlích nástroje jsou, velmi často za dost peněz. I pro Linux existují certifikované nástroje na čištění disku, podle nějakých těch bezpečnostních tříd…
BTW, náklady na licenci s podporou – neplatí se to náhodou bez ohledu na počet nainstalovaných kopií? Kdysi to tak tuším bývalo zvykem, ale co je dnes, netuším.
Nevim, jestli dd je certifikovane, ale vetsine lidi staci. Nebo vymazat /home a nasypat z /dev/zero do souboru na disku, co se tam vejde, aby se zachoval nainstalovany system. Vetsina lidi nema data takoveho druhu, aby po nich sla CIA s elektronovym mikroskopem a podobnymi metodami. A nahodny cracker, ktery by chtel ukrast databazi zakazniku nebo projekt na novy supervysavac, co vysava do jeste vetsi hloubky a prodat to konkurenci, z toho ty data nedostane. Disky ze stroju v tajnych sluzbach a armade se stejne asi radsi fyzicky nici, nez by se certifikovane mazaly a riskovala se nejaka chyba. Pro vetsinu pouziti je cokoliv, co je lepsi, nez pouhe smazani, celkem dostacujici. Kdo by chtel treba data z ojeteho disku z video pujcovny nebo od kadernika?
nevim, co je hloupejsi jestli ten clanek nebo pan bednar. proboha, co ho nuti psat porad stejne blbe kecy porad na jedno tema.
vazeny pan bednar, neni ani admin, ani vedouci pracovnik, neni nic… vi o dane problematice kulove. ale porad o tom pise. kdyby o ni neco vedel, tak uvede aspon jeden jediny zdroj! takto je to slohove cviceni na urovni: ,,jak jsem prozil letni prazdniny''
No, … podivejte se na to jinak. Vsadte boty, ze tu zachvili bude nasoukanej Lael se svou winflame partou a vykrikovat jak byl clanek nadherny, a jak chudaka Bednare zly linuxari porat osocujou a vysvetli nam jak tomu nikdo (krom nich a Bednare) nerozumi, no a nakonec – jako obvykle – to skonci kecema o tom jak je Linux na nic a jak jej widle valcuji, a podobny kecy MS propagandy.
Me by spis zajmalo, zda redakce nekdy vidi alespon korunu z teto propagandy? Kdyz uz Petr tak naruzive obhajuje flashove reklamni shoty…
ja si myslim, ze pan Bendar neco vi na nekoho z vedeni roota a proto mu musi dovolit zde publikovat. Je to jak za komunistu, tam bylo taky potreba mit ‚publikacni‘ cinnost a to bylo take mozne jen pres zname, nebo kdyz za nekym stali z okresniho vyboru strany. Ono se totiz za poslednich 20 let zmenilo skutecne vsechno jen minimalne.
Opusťme svět domácích uživatelů a pokusme se na náklady spojené s provozem Linuxu, respektive Windows podívat z perspektivy firemní infrastruktury.
Standardní cena licence Windows s podporou od Microsoftu (tedy ne v podobě OEM) není příliš vzdálená ceně linuxové distribuce s podporou dodavatele.
Řekl bych, že požadavky i na pracovní stanici se budou mezi firemním a domácím prostředí výrazně lišit. Pokud se tedy autor zabývá nasazením v podniku, kde má započtené náklady na zálohování (nebo diskové pole), hromadnou instalaci, aktualizaci, vzdálenou správu, zabezpečení (šifrování, povypínání nebezpečných funkcí, antivirus, firewall)?
Mnohé tyto funkce se s Windows pro stanice nedodávají (třeba šifrování, diskové pole, souběžný přístup více uživatelů, balíčkovací systém). Zatímco doma se tyto funkce obvykle kvůli flegmatičnosti uživatele nevyužijí, v podniku jsou jaksi potřeba (ukradený notebool i s daty, rozbitý disk i s několika měsíční nezazálohovanou prací, roky neaktualizovaný software plný bezpečnostních a funkčních chyb).
Pokud tyto funkce převedete ze stanice na server, tak ovšem potřebujete i server. Tady je na tom už vybavenost Windows lépe, ale „vylepšené“ jsou i ceny. (A to neřeším pohodlnost, spolehlivost, ohebnost a kompatibilitu serverového nasazení.)
K dobru mohu přidat veselou historku: Školení se účastnilo asi 15 lidí. Přednášející vyzval účastníky, ať si od něj stáhnout potřebný software. Po chvíli se ukázalo, že některým se to nedaří. Po chvíli zamyšlení byl problém odhalen, avšak zůstal nevyřešen: přednášející exportoval svá data přes CIFS z Windows XP Professional, která mají umělé omezení na 10 současných síťových spojení.
No tak, hoši z Rootu, nechcete se už přiznat? Kdo z vás zakopával mrtvolu v parku, jak na sviňu zrovna když se tudy Bednář vracel z diskotéky? Tak už ven s tím, co vy na to? Uleví se vám, věřte mi. Možná vyfásnete pár let kriminálu, ale není to lepší než do smrti číst tyhle bláboly?
Nojo, článek nevoní. Ono to asi nebude úplně jednoduché všechno srovnat. Nicméně je jasné, že Linux je většinou za přibližně 0 + podpora k němu ($) + školení ($) + experti na Linux ($) + spešl výdaje na zlepšení kompatibility Windows/Linux + komerční soft ($) + opensource úpravy ($).
Pak se to sečte a získáme následující nerovnice:
Office | Windows >> Mac,Linux. |
---|---|
Grafika | Windows > Mac >> Linux |
Programování | Windows > Linux, Mac |
Ostatní | Windows >> Mac,Linux |
Cena za správu velkých systémů (víc je horší) | Mac > Linux >> Windows |
Cena za správu středních systémů (víc je horší) | Mac > Linux >> Windows |
Cena za správu u živnostníků (víc je horší) | Mac >> Linux > Windows |
Aha, takže to má jako znamenat, že Windows v podnikovém prostředí nepotřebuje podporu, školení, experty na windows, komerční soft (haha) a spešl výdaje na zlepšení kompatibility se staršími verzemi čehokoli?
add opensource úpravy: to se mají jako implementovat zadarmo? A ve windows si o nich můžete nechat zdát.......
Tak se zase projevují ti co si myslí, že koupením licence se vyřeší všechny problémy.
Tedy já mám root.cz rád. Ale jestli se tu budou objevovat podobné perly častěji, nevím nevím…
Porovnání nákladů je hodně složité. Většinou zahrnuje strategii konkrétní firmy pro nejbližších pár let, její zaměření, minimálně obor činnosti, a další tuny parametrů. Tento článek je „dramatická zkratka“, na kterou není lepší odpovědi, než ten citát z Cimrmana.
Zbytecny clanek to neni ani podle me. Jen se kouknete jakou diskuzi to rozpoutalo :D Co se ale tyce tech nakladu, tak opravdu nesouhlasim s tim, ze jsou na tom podobne. Pracuju v jednom z nejvetsich support stredisk na svete a dobre vim jakej je rozdil mezi supportem aplikaci bezicich na win servrech a linuxovich masinach. Vyresit problem s aplikaci a nebo se samotnym systemem zabira ctvrtinu casu pod linux/unixem naproti win. Nemluve o tom ze jsme tady v podstate nuceni pouzivat na uzivatelskych stanicich win (emaily v blbym formatu, aplikace stavene pro IExplorer a pod.). Diki bohu za Putty. Firma by usetrila miliony eur pokud by dala zamestnancum na vyber zda si na svou pracovni stanici soupnou win nebo lin. To by, ale musel schvalit top management novou „company policy“ a ten bohuzel do toho vidi jako kure do piva. Takze kdyz se v tom nevyzna tak s tim radsi nic neresi a verim tomu, ze je to takhle ve vice firmach.
Jeste bych dodal… mnozstvi problemu zbusobenych tim, ze aplikace bezi prave na win servru je obrovske a zadny z tech problemu by se neobjevil, kdyby to bezelo pod linuxem. Obracene to ale nefunguje. Linux proste ve srovnani s win zvladne „vsechno“. To znamena, ze se vyskytuje min problemu co znaci mensi potrebu supportu. Mimochodem, v clanku je napsano „Laciný desktopový počítač je schopen prakticky stejného provozu Linuxu i kterýchkoliv aktuálních Windows.“ To si asi delate ze vsech co ctou root.cz prdel. Pokud znate neakej linux kterej ma alespon srovnatelne pozadavky jako Vista tak dejte vedet! Podle mé zkusenosti, kdy si kamos (BFU) koupil „Low End“ notebook od HP s predinstalovanym win Vista kterej detekoval 512 RAM, nebyl schopnej zadnych vista efektu (prej 128Mb grafarna od intelu je malo), taky video 720p(HD Ready) ukazalo asi tak kazdej 150tej frame. Soupli jsme mu tam s kolegou misto tech vist Ubuntu 9.04 a co se nestalo? Efekty jeste hezci jako ve vistach a pekne plynule. A co to nevidim ono to ma RAM 1Gb a ne jako videli widly. No tohle? Tady bezi 1080p (Full HD) video uplne plynule? A takhle to slo porad dal. Kazde spusteni neceho bylo jako blesk z jasneho nebe naproti windowsackym padum do jamy pekelne :) Kamos je opravdu typicky priklad BFU, ale po tydnu s Ubuntu 9.04 byl schopnej provadet veskera jemu potrebna nastaveni (WLAN, email a pod.) uplne sam a bez pomoci poradit kde co a jak. Rika, ze hry nehraje (grafarnu na to stejne nema), takze jsou mu widly totalne zbytecny. Jenom to sezere celej hardware a pak pro aplikace nic nezbude.
Já jsem žádný nezaznamenal (tedy si alespoň na nic nevzpomínám).
Osobně se snažím original DirectX vyhýbat, instaluju je az uz není zbytí. Mám zkušenosti, že pokud aplikace může využívat Dircty implementované pro Wine, jede rychleji a zdá se být i stabilnější… Ale jsou bohužel i vyjímky, a najdou se i případy kdy mi nepomůže ani to :-(. jinak na abclinuxu vyšel pěkny članek, kde autor popisuje instalaci DX, a v diskuzy se čtenáři dotýkají i bootle. Pokud jste nečetl, doporučuji (kompletně celé – fakt to stojí za to) : http://www.abclinuxu.cz/clanky/multimedia/directx-ve-wine
s timto naprosto souhlasim, take jsem ve firmne nucen pouzivat windows (za jehoz licenci firma samozrejmne pravidelne plati), i presto ze bych veskerou praci bez problemu zvladl na linuxu (mnohdy dokonce i lepe), dodatecne naklady s mym prechodem na linux by byly nulove, stah bych si archlinux zadaco, sam bych si ho nainstaloval, zadny dodatecny skoleni a jine naklady ktere tady nekteri lide uvadeji by se mne netykali, firma by stoprocentne a zcela prokazatelne usetrila= linux v tomto pripade by byl ve firmne levnejsi nez windows
Nezlobte se ne mě, ale takto odfláknutý článek jsem již dlouho nečetl. Copak autor najednou zjistil, že počet řádek již dostačuje a tedy není třeba pokračovat nebo se čeká na druhý díl? Myslím si, že většina čtenářů zde linux používá a řeči o tom, že je zadarmo a windows ne následovaný malým zamyšlením co s uživatelem pracujícím v jedné aplikaci celý den jsou plané KECY! Co takhle se pokusit porovnat náklady na správu obou systémů. Problémy při hledání lin a win administrátorů (z hlediska personalistiky). Zkusit se poptat ve firmách, udělat malý průzkum. Mám pocit, že článek byl napsán opravdu ve spěchu někde v autobuse na PDA.
Nikdy jsem se k hlasitym kritikum clanku pana Bednare nepridaval, ale dnes muj pohar pretekl.
Pane Bednari, kdyz uz se zabyvate necim tak komplexnim, jako srovnani firemnich nakladu na OS (porizeni, adaptace, sprava, likvidace), mel byste takovy clanek prospikovat odkazy na zdroje Vasich odvaznych tvrzeni, mel byste ctenarum sdelit, jake ze imaginarni firmy to vubec srovnavate (pocet stanic, obrat, druh obch. cinnosti), mohl byste, kdyz srovnavate porizovaci cenu, uvest alespon ceny tech nejbeznejsich enterprise distribuci, neni jich tolik.
Tento clanek ma informacni hodnotu srovnatelnou se slohovou praci z nikoli stredni, ale z druheho stupne zakladni skoly, kde se jiz jednoduche uvahy pisi.
Doporucuji poridit si blog a nadale se takto neztrapnovat jako autor „clanku“, davam plny pocet.
hm. autor je celkom zaujaty a neobjektivny, ziadne kalkulacie, na obranu mozem spomenut projekt francuzskej policie, kt. usetril nemale financne prostriedky.. samozrejme linux riesenie moze vyjst aj viac, treba si predsa rozmysliet naco chceme dany system pouzit…
Clanok mi nic nedal, osobne ma nebavi stale citat a pocuvt z kazdej strany o zapase linux vs win… Kazdy nech si nasadi do pouzivania to co mu viac vyhovuje..
v tomto pripade by chrobak Truhlik(= brouk Pytlik) asi napisal lepsi clanok, autori takychto clankov radi pozabudnu do svojich kalkulacii zapocitat straty casu a nasranych uzivatelov, ktorym rano bootnu Win do modrej obrazovky a firma pol dna stoji, lebo ludia hladaju chyby po poslednom upgrade od M$ alebo maju zasrane pocitace kadejakym svinstvom, ktore sa im tam nastahovalo bez ich vedomia systemom deravym ako reseto, pozdravy od M$ pozitivnych firiem v ciernych obalkach atd … Prakticke skusenosti za posledneho 1/2 roka – 5 malych firiem s cca 5–10 pocitacmi – po vymene Win za Linux klesol pocet servisnych zasahov takmer na nulu, nejaka asistencia je potrebna len v pripade vyznamnejsich zmien (dalsie diskove pole, sietova tlaciaren. VoIP atd.) – na Win si uz nikto ani nespomenie a doteraz sa divia, ako mohli na takom dacom mizernom vobec robit …
LOL. Boot do modre obrazovky. :-) Ten jsem naposled videl (a modrou obrazovku vubec), kdyz fyzicky odesel disk. No ale Linux by urcite nabehl. :-) Prakticke zkusenosti za poslednich 8 let. 10× Win2k. Servisni zasahy v pripade poruchy/noveho HW. Instalace novych verzi SW. (Uzivatele nemaji Admin prava. Zvykli si a naopak jsou radi, ze jim vse bez problemu slape.) :-)
Tri dny zpet jsem ve Vistach opravdu nabootoval do modré obrazovky po reinstlaci zvukového ovladače (zvukovka na desce) Musel jsem vlozit instalacni disk a 5× obnovit predchazejici stav, trvalo to asi hodinu. Trochu jsem si posteskl, ze v Linuxu bych maximalne neslysel zvuk :-) Tezko srovnavat kernel panic jsem kvuli ovladaci jeste nezazil.
Jinak tim chci rict: Ano modra obrazovka je i ve Windows Vista. true story :-)
Windows XP SP2, záležitost stará tak rok. Widle byly schopny nabootovat do modré obrazovky, nebo do ni spadly v průběhu práce s počítačem. Vypadalo to absolutně nahodile, bez zjevných souvislostí.
A byl celkem problém to najít, protože widle kromě hlášky, že zastavuji systém žádnou podstatnější informaci nebyly schopny zjistit. Správce ovladačů navíc žádný problémy nevykazoval, paměť, procesor a disky OK. Nakonec po asi čtrnáctidenní detektivní práci, kdy si uživatel psal kdy, co bylo spuštěno a co zrovna dělal, se ukázalo, že je problém se starší NVidiackou kartou (zajímavé je, že karta je v pořádku a navíc pod Linuxem jela absolutně košer). problém byl v ovladačích. Jakmile byly odinstalvany a widle tam narvaly ten svůj univerzální, jela v pohode. Sice bez gr. akcelerace, ale než si pořídil novou muselo to stačit.
Tento clanek mi neprinesl to, co jsem ocekaval…
Pridam svuj pohled na vec. Myslim si, ze zalezi na tom, jake aplikace se na danych OS pouzivaji, a podle toho jaky support/maintenance servery ci stanice potrebuji. Sice co se tyka porizovacich nakladu na licence OS vyhrava GNU/Linux, ale tim provoz OS nekonci. Dulezite je know-how, ktere musi administrator mit. U MS Windows se v dnesni dobe da spousta veci s minimem znalosti problematiky naklikat, v GNU/Linuxu je klikani v zacatcich. Naopak – zase je zde vetsi moznost skalovatelnosti, na kterou ale uz musite mit vyse zminene know-how. To ziskate bud travenim casu na internetovych diskuzich, clancich atd, nebo muzete jit na skoleni. A tady se muzou ty naklady zmenit.
Dle meho nazoru byla kampan Microsoftu o tom, ze je levnejsi na provoz zaujata, marketingove pritazena za vlasy, ale v nekterych pripadech se to mozna stat muze. Kdyz si ale vezmete v uvahu, ze Microsoft si nelicencuje jen OS ale i ruzne CAL (Client Access License), tak uz se opet s cenou posunujeme vys.
V zaveru nezbyva nez rict, ze kdo je zvykly na Windows, at si je pouziva, ale kdo se nikdy nezajimal o GNU/Linux nevi, o co prichazi ;-)
dobrý článek, bohužel technokrati na rootu to nejsou schopni ocenit a pochopit, protože co není v číslech jako kdyby neexistovalo, v praxi to ale vždycky neplatí
mnoho diskutujících se dovolává LO, ale co sami předvádí je hodně pod úroveň; obávám se, že většina zdejších kritiků mnoho Linuxových stanic do produkčního provozu nebyla schopna nasadit protože se vymlouvá na neschopnost nadřízených porozumět jejich genialitě; já osobně si vážím těch adminů, kteří umí především přesvědčit své nadřízené co je pro firmu skutečně nejvýhodnější; stěžovat si umí každý
s posledním odstavcem článku naprosto souhlasím; cena není a nemá být hlavním argumentem nasazení Linuxu; přesto má Linux řadu svých předností pro které má smysl ho ve firemním prostředí nasazovat na pracovní stanice
V čem je proboha ten článek dobrý? Napadá mě snad jen jedna věc (i když ani tou si nejsem jistý). Článek by snad mohl být dobrý v tom, že upozorňuje manažery na to, že je nutné při výběru operačního systému (resp. sw obecně) přemýšlet. Otázkou je zda root.cz vůbec někdo z manažerů čte.
ano, takto nějak může vypadat článek pro manažery, kteří na tento server nechodí
tento článek je především určen pro adminy, kteří jsou schopni se zbavit své zabedněnosti; je to ukázka způsobu komunikace s manažerem; kdo jiný by měl přesvědčit svého manažera, co je pro firmu dobré a co špatné – právě admin; jak je vidět právě tady na rootu hodně adminů se považuje za mistry světa (a určitě znají Linux lépe než já) ale naprosto selhávají v komunikaci se svým top managementem
v marketingu se pozice admina označuje jako vrátný nebo také otvírač dveří; je to člověk, který může zásadním způsobem ovlivňovat investice přestože jeho hlas je pouze poradní; bohužel tohle kritici pana Bednáře vůbec nezvládají
pouze admin, který je schopen komunikace s top managementem má šanci instalovat Linux; a komunikace je obousměrný proces; manažer určitě nebude rozumět vašim číslům a odborným termínům; ve chvíli kdy vám nerozumí, tak se už nejedná o komunikaci, ale o monolog; tím ničeho nedosáhnete
přestaňte si stěžovat na vedení; počet Linuxových stanic nasazených ve vaší firmě je především výsledek vaší práce; všichni borci kritici tohoto článku by se mohli nad sebou zamyslet, zdali jsou schopni napsat strategii rozvoje ITC v jejich firmě; strategii která bude krátká, bude srozumitelná, nebude obsahovat moc čísel ani odborných termínů a přesto přesvědčí top management kudy vede správná cesta
A co s managementem kterej neposloucha co mu admini rikaji? Management chce neakou vec nakym zpusobem a kdyz admin rekne, ze by to bylo lepsi jinak tak management jenom zopakuje to co rikal pred tim a jeste v kousek delsi verzi. Kdyz se mu pak rekne, ze rekl to same a ze je tady lepsi zpusob tak vytvori jeste delsi verzi sveho nazoru a tu prednese. Rad bych Vas Petre videl jak si poradite v takove situaci. Mluvi se lehce, ale tito manageri nevidi nic jineho jako penize i to zpusobem kterej jim v danym momentu vyhovuje. V nasi firme je clovek na hodne vysoke pozici managera (prijem cca 350tis/mes.). Jeho nazor je, ze jak je ted ta „krize“ tak se musi setrit. Prisli za nim s necim kde se ted serti asi tak 100 eur/den. Pokud investuje 3 mil. eur tak mu to za rok usetri 10mil. a jeho odpoved byla, ze se investovat nebude protoze se musi setrit. Co by jste mu rekli pak? Posuzujete, ale bez jakychkoliv zkusenosti s vyslovene pytomim managementem.
Když člověk nedělá nic, tak nic nezkazí. Každý se bojí o místo, i ten váš manager… Pokud vám situace ve firmě silně vadí, a jste schopný se dohodnout se ostatními odborníky a vytvořit funkční tým a máte dobrý kontakty na zákazníky, tak vám nic nebrání opustit zavedené logo vaší velké firmy a stát se jejím konkurentem. :-)
zkusím říci to samé co jsem již řekl a v delší verzi, ve vší úctě k vám; celé je to o komunikaci; jsem přesvědčen o tom, že řada mých podřízených si o mě myslí, že jsem pitomý manažer, protože nejsem schopen se zabývat jejich návrhy na zlepšení chodu firmy; není jednoduché rychle rozhodnout (nerozumím detailně úplně všemu) co je dobrá připomínka, zdali v tom není háček, je to úplná blbost nebo zásadní návrh na zlepšení; a to co je zásadní návrh na zlepšení tak musím citlivě prosazovat u svých vedoucích; je to běh na dlouhou trať; zásadní rozhodnutí se nedělají na jedné poradě; a ještě jedna připomínka na závěr – všude je management přibližně stejný, jenom vyjímečně má firma velmi špatný nebo velmi dobrý management, to ale asi nebude váš případ
„…, cele je to o komunikaci“
Ne tak docela. Ono to totiz je navic o lidech, a v tom je prave zakopany pes. Zazil jsem vedeni, kde ten pristup a ochota o nejakou spolupraci, zlepsovani byla. Vedouci (manazer, zpravce, dosadte si co libo, vyjde to zhruba na stejno) mel snahu proste nad vasim navrhem zauvazovat, a v pripadne jej prosadit (pokud to bylo potreba, tak s nejakymi modifikacemi)i do praxe. Je nad slunce jasne, ze to nebude druhy den. I kdyz je manager, tak neni vsemocny. Jenze tam ta snaha byla…
Jenze obsobne jsem casteji potkal spoustu manageru, kteri snahu zadnou nemeli. Jejich heslo, na kazdy pokus neco zlepsit, zni :„Vy jste tu placen od toho, aby jste vykonaval praci jakou vam zadame, jak ji zadame, a s tim co vam dame. Pokud se vam neco nelibi – tamhle nechal tesar diru.“ Verte tomu nebo ne, ale na takovy pristup jsem uz dostkrat narazil a nejen ja. Vetsina lidi po takovemto „odmitnuti“ prejde chut do vseho. Reci o tom, jak ma clovek bojovat a podobne jsou jen kecy. Vetsinou se rychle z takovychto bojovniku „za inovace“ stanou z pohledu vedoucich sil otravove, kteri jim – chudackum – jen zneprijemnuji jejich zivot. Takze se velmi rychle take stanou nezadoucimi. A nejaka podpora, zastani? Pche, a od koho asi? A veta „jen na Vas a Vasi iniciative zalezi budoucnot firmi, …“(a dalsi podobne odusevnele hlasky na vymivani mozku nebohym cvicenym opicim, kterymi dnesni – obvzlaste cesti – manageri primo hiri) Ano, to se rika na skolenich, kdyz se vas na to zepta nekdo z vedoucich pracovniku, mel by jste ji znat, jak kdyz bycem mrska. Ale praxe, praxe je uplne nekde jinde…
Bohuzel, tohle je typicky cesky pristup, a bude asi hodne dlouho trvat, nez se to zmeni.
celé je to o komunikaci a o lidech, ale ne o těch kteří vám šéfují, ale o vás – to už znáte ze školení
něco z praxe: před patnácti lety všude byly počítače s MS DOS a žádné servery, žádný Internet; ti nejprogresivnější zaváděli sítě Novell, v naší firmě byly tři počítače – účtárna, obchod a vedoucí techniky, všechno MS-DOS; dali jsme si cíl – server bude spolehlivý Unix s databázemi a každý vedoucí a administrativní pracovník bude mít na stole počítač s MS Windows; bylo to mnohem dražší řešení než MS-DOS a Novell (tehdy jsme museli ještě k Windows 3.0 dokupovat podporu TCP/IP), povedlo se nám ale prosadit perspektivní řešení, byli jsme první a měli jsme kvalitní informační systém s náskokem 5–10 let před konkurencí, stálo to hodně práce a úsilí; to vše bylo v době kupónové privatizace, majitelé (fondy) se střídali jak na běžícím pásu, řiditelé nevěděli komu mají pochlebovat dříve
dnes má Linuxový server a MS-Windows každá firma; dali jsme si cíl – na pracovní stanice nasadíme Linux a budeme používat multiplatformní aplikace; to všechno v době kdy se prohlubuje celosvětová hospodářská krize, dramaticky klesá obrat, pohybujeme se na hranici červených čísel, dozorčí rada vyhrožuje řediteli vyhazovem a pořizování aplikací pro Windows je jednodušší
pouze čas ukáže, kdo má pravdu; můžeme si do nekonečna stěžovat jací jsme chudáci a jací jsou naši nadřízení pitomci; nebo můžeme tvrdě pracovat a dokázat to co sami chceme
Ze školení znám spoustu věcí, bohužel, jak jsem říkal z dobrých 90% jsou to akorát psychomanipulativní žvásty, popř. hemzy o tom jak je firma skvělá a proslulá. Nehledě na to, v praxi, když dojde na lámání chleba tak je všechno úplně jinak.
Váš příklad je moc pěkný. Má jeden háček – nic neříká o tom jak probíhá komunikace a jednání na jednotlivých úrovních pracujících na daných cílech. A hlavně věta „dali jsme si za cíl“ říká hodně málo. např kdo si dal za cíl? Managment, IT oddělení, příkaz z vyších míst (i takové situace mohou v mnoha firmách spadat pod pojem „my“ )… je v tom dost podstatný rozdíl.
Hlavně mě hodně zaráží vaše suveréni tvrzení, že problém je v komunikaci na naší straně, rozhodně ne na straně vedení. Aha. takže když někdo nemá zájem za žádnou cenu komunikovat/spolupracovat, tak je ta chyba má? Super alibistická výmluva, ale žel bohu, problém jen smete ze stolu, ale neřeší…
Budu se asi opakovat, ale komunikace (a jako manager by jste to měl dobře vědět) může probíhat jedině a pouze tehdy, když všechny strany jichž se to týká, mají zájem komunikovat. Stejně tak je to i o spolupráci, inovacích a všem dalším na čem se podílí libovolná skupina lidí.
Linuxový počítač mohu prodat nebo darovat s nainstalovaným čistým OS + základními aplikacemi, čímž se jeho hodnota zvyšuje, náklady minimální, instalace je připravená v rámci záloh. Může být i nefinančním bonusem.
V případě MS multilicence to nepřipadá v úvahu. Naopak možnost úniku instalačních médií představuje pro firmu riziko, které vyžaduje další náklady.
Pokud jsou prováděny zálohy je výměna zničeného Linuxového počítače triviální. Windowsí počítač musí projít registrací(i když váš podnik může mít licenci ošetřenou jinak).
Je krasnej slunecni den a v jedne firme se prave chysta meeting o tom, jak bude vypadat novej system pro PC kterej dana firma produkuje. Meetingu se ucastni Top Management spolecnosti a Vedouci Developing oddeleni. Meeting zacina… Vsicni se pekne posadi a zacnou probirat, jak bude vypadat zacatek instalace. Vedouci: Tohle bude celkem standartni. Vyberete si kam to chcete instalovat, neakej ten jazyk a tak … a pak zacne kopirovani dat z DVD na HDD. Management: To kopirovani, musi zabrat maximalne pul minuty. Vedouci: Tohle ale neni mozne. Jak chcete dostat 2–3 giga z DVD na HDD za pul minuty? Management: To je vas problem. Jste za to placeni aby jste to vyresili. … meeting se celej nese v tomhle duchu. Na konci zustanou jen manageri kteri si mysli ze jejich hlavni vyojar je uplnej magor a Vedouci kterej s obrovskym blokem poznamek o tom, co vsechno se managementu nelibi. O par mesicu pozdeji se meeting opakuje, ale uz s pripravenym instalacnim DVD pekne podle predstav managementu. Vedouci vlozi DVD do kompu a zacina instalovat. Management prihlizi a vidi jak Vedouci spousti instalaci. Na monitoru se napise kopirujou se data (DVD-Rom vsak nic nedela). Management napete kouka na vterinovou rucicku na svych hodinkach a prekvapene se zatvari, kdyz se status instalace z „kopiruju data“ zmeni na „instaluje se system“ ani ne po pul minute. (V tom okamziku se rozbehne DVD-Rom a zacne kpirovat). Management: skvele tak jste to zvladli! Vedouci: zvladli, ale neni to jak by to melo byt. Management: bude to delat neake potize? Vedouci: urcite ne. Management: v tom pripade je vsechno v poradku. Muzem pokracovat. … vysledek je pak ten, ze instalace (jenom kvuli neinformovanosti a zatvrdlosti sefu co se v tom vubec nevyznaji) zabira zbytecne pul minutu navic. A tak dal a tak dal. Takhle to proste ve velke firme „funguje“. Ty firmy co maji management kterej si nemysli, ze vi o technickych vecech vic jako technicke oddeleni, uz maji davno Linuxy vsude kde to je mozne. Ty ostatni rikaji ze je to velke dilema.
Jenomže podobná arogance a nabubřelost je potřeba k tomu, aby to ti manažeři někomu dalšímu (též arogantním a nabubřelým manažerům) vůbec prodali. Kdyby nebyli nabubřelí, tak to neprodají … i kdyby se to instalovalo o 30s kratší dobu.
Je to podobné, jako např. proč muži mlátili (nebo mlátí) ženy: agresivní muž v průměru vydobyje víc živin a líp zabezpečí rodinu než neagresivní. Jako důsledek té agresivity se to občas obrátilo i proti rodině a rodina musela schytat útoky muže … ale pořád měla větší šanci přežít než rodina s neagresivním mužem, který ji zabezpečí hůř.
No rozhodně se mýlíte. Pokud vezmeme co je ve firmě potřeba, pak jsem přesvědčen, že až na to 1% je na Linux možno sehnat adekvátní aplikace.
Sám mám firmu celou postavenou na Linuxu a provozujeme pouze 1 stanici Windows, a to spíše pro forma.
Můj osobní názor je, že pokud si firma vybere Win na desktop, tak proč vlastně ne, ale pokud si ho vybere na server a zároveň se pustí do dobrodružství typu MS SQL, Active Directory, apod. zapadá do nutnosti používat MS produkty čím dále více.
Linux a i ostatní UNIX systémy přináší pro firmu svobodu změny, není problém využít napr. LDAP od open a změnit ho za chodu na placený produkt třeba od SUN, apod. (nebo zkuste používat LDAP na MS a k tomu jako DB server MySQL nebo ORACLE na UNIXu, pár takových integrací jsem viděl a nebylo to zrovna zadarmo). U MS je toto skoro nemožné a náklady na podobnou změnu jsou obrovské.
Mimochodem mi to připomíná případ MS Outlook, který cca v roce 2000 (omlouvám se, že to nevím přesně) udělal upgrade na novou verzi MS Out. s tím, že nebylo možno proti Exchange používat obě, tedy novou i starou verzi. Vlastně by to bylo jedno, kdyby nestál tento upgrade cca 100$ na stanici… Pro firmu o 2000 lidech, kde jsem pracoval, to byla docela rána.
Po zvážení několika pro a proti jen v stručnosti popíšu stav u nás : 1. Aplikační server – LINUX, Apache. 2. DB server – LINUX, MySQL, ORACLE. 3. CRM řešení – Sugar (verze opensource zcela vyhovuje). 4. Groupware – částečně Sugar, částečně Google s integrací do Sugar. Tady jsme jednu dobu používali OpenSource e-groupware, ale nakonec pro duplicitu fcí s Sugar jsme ho opustili, jednoduše CRM je pro nás více. 5. Desktop – 55× Linux Ubuntu, 1× MS Windows. 6. Office – 55× OpenOffice, 1× MS Office. 7. Mail client – Thunderbird s integrací do Google cal.
Zatím vše chodí jak má a nemáme nějaké větší problémy. Pro chod společnosti jsme nepotřebovali jediný proprietální SW, máme napsaných jen pár skriptů v python, ale to jsou maličkosti.
Pokud jsou windows provozovany ve firme s vice pocitaci (od 100 vice), nastava potreba dokoupit dalsi nastroje pro zabezpeceni jejich chodu. Antivirus: Symantec nebo ESET cena pro 180 PC cca 170000,– Sprava licenci: cca 50000,– SCCM Server: cca 250000,– (umi spravovat licence, ale neumi evidovat doklady (faktury) a s auditem to take nebude moc slavne) Exchange server: cca 250000,–
O tom, ze kazda z techto sluzeb rada vyzaduje vlastni server, coz vetsinou znamena windows server std, ktery sam o sobe stoji 28000,– (ne oem) plus nejaky HW nebo lepsi masinu pro vhosty a o CAL licencich pouze pro win server ani nemluve.
V pripade linuxu antivirus zatim neni potreba, vesina sw je opensource, takze sprava licenci neni takovy problem, jako u win, sprava samotnych win vcetne deployovani aplikaci se na lin da provest pohodlne bez dokupovani dalsiho sw a postovnich servru je na lin taky docela dost. Pristupove licence k serveru dle zarizeni nebo uzivatel take nejsou treba.
Dle meho nazoru nejsou windows nejen levnejsi, ale jsou mnohem drazsi.
Mame software, ktory je potrebny k ovladaniu japonskeho zariadenia a ten si vynucuje prostredie W2K. Xp? E-e! Vista? E-e! A hadajte, kto ma problemy s ovladacmi k sucasnym MB na W2K? No ja! Takze nesuhlasim s ou castou, kde sa starsie Windows z vyhodou daju pouzit na novsich pocitacoch…