Jumpman je 2D plošinovka s velice jednoduchým cílem. Ale pozor – hra obsahuje velmi zajímavou změnu – ve hře neovládáte pouze hrdinu, ale také můžete otáčet celou herní plochou a tím ovládat gravitaci. Cílem hry je dostat oranžovou postavičku do políčka s nápisem EXIT.
Cíl hry vypadá sice snadně, ale v kombinaci s nepřáteli, kteří na vás na mapě čekají, to je dostačující obtížnost. Ale to není hlavní síla hry, hra vás uchvátí taktéž tím, že má velmi jednoduchou grafiku a velikost pouze 0,3 Mb. Jumpman je v mnoha ohledech jiná než ostatní hry. Originální hratelnost a jednoduchá grafika vás přinutí mít tuto hru rádi. Jumpman má jednoduchou pixel-art grafiku a velice dobrý integrovaný level editor.
Později se dostanete do levelů, které nejsou pouze hrou s gravitací, ale obsahují i další vrstvy barev. Na mapě jsou různá místa, které hráče přebarví. Jumpman skrz jiné barvy než má on sám, smí, ale skrze svou barvu neprojde a může jí využít jako míst, od kterých se může odrazit. Zajímavost je také to, že na pozadí vidíte příští úroveň, do které po vyhrání levelu pohled najede.
Instalace by snad nemohla být jednodušší – ze stránek hry si stáhnete linuxovou binárku a rozbalíte do jakéhokoliv adresáře. Hra existuje ve verzích pro Mac OS X, Windows a samozřejmě Linux. Hra pro Windows a Mac OS X je desetkrát větší než linuxová verze, protože obsahuje pro hru potřebné knihovny SDL a Freetype.
Po spuštění se vám zobrazí menu s pěti možnostmi:
Game – spustí se tím základní set levelů.
Editor – výběr dalších stažených levelů a přístup k level editoru.
Playground – real time hřiště – můžete myší kreslit vlastní úroveň, po které můžete v tu a samou chvíli chodit.
Options – Nastavení ovládání a další.
Quit – vypnout.
Nastavení
V nastavení jsem uvítal možnost pomocných ukazatelů úhlů, ale je tu i možnost vyblednutí ostatních vrstev pro barvoslepé a vypnutí otáčení pohledu do dalších úrovní. Bohužel hra běží pouze ve fullscreen režimu a nedá se nastavit režim do okna.
Hratelnost
Hratelnost bych ohodnotil na jedničku. Ovládání šipkami, mezerníkem a klávesami A a D pro otáčení plochy mi připadá ideální. Hra má jinak dobrou vyváženost obtížnosti a úrovně jsou rozdělené do cest – Paths – které se odemknou po vyhrání předchozí cesty. V každé cestě se vám ukáže nějaká specialita – ať už zmíněné otáčení plochy, přebarvování hrdiny či nekonečné úrovně, v kterých můžete jít pořád jedním směrem a dostanete se vždy na místo, z kterého jste vycházeli.
Jedinou výtku u ovládání bych viděl tu, že hrdinovi to velmi klouže, a tak se někdy stane, že zemře jen kvůli tomu, že jste hrál moc rychle. Bohužel hra trpí absencí hudebního podkladu, takže jediné zvuky, které uslyšíte, jsou narážení míčů, které ničí vše, co se jim dostane do cesty.
Pokud jste už Jumpmana vyhráli, nebo vám levely připadají moc těžké, můžete si stáhnout mnoho dalších úrovní.
Plusy: originální hratelnost, grafika, malá velikost, editor, nízké nároky
Mínusy: absence hudební složky, pouze freeware