Tak pořizovat iCloud čistě kvůli mailům by moc smysl nedávalo asi ani Apple fanouškovi...
Je ale dobře upozornit na to, že pokud už někdo iCloud používá z jiného důvodu, tak na něm lze nastavit i email s vlastní doménou vlastně zadarmo (platí se cloud prostor, ale příplatek za email není žádný). On skoro každý ví, že iCloud existuje jako úložiště, ale mailové služby (zejména s vlastní doménou) jsou známé daleko méně...
Dobry den, kdyz provozujete VPS, zkuste https://poste.io/ , mohu jen pochvalit, sam to provozuji na vlastni domene a mam s tim i ve free variante ty nejlepsi zkusenosti. Rozchodite to v dockeru za 5 minut, antispam je vynikajici, mohu jen doporucit !
tak asi jen mozna "Revokace velkého počtu certifikátů Let’s Encrypt": https://www.root.cz/clanky/postrehy-z-bezpecnosti-pwnkit-aneb-kdo-chce-byt-root/
to se da odpustit ;)
Pročetl jsem celé vlákno a musím tímto vyzdvihnout a opravdu zdůraznit, že s poste.io si na LNX rozjedete mailserver s RoundCube, Antispamem, Antivirem, filtry, kontakty, GPG za 30sec.....
https://poste.io/doc/getting-started#download
sudo docker run \ --name poste.io -it --restart unless-stopped \ -h posteio \ -p 25:25 \ -p 80:80 \ -p 443:443 \ -p 110:110 \ -p 143:143 \ -p 465:465 \ -p 587:587 \ -p 993:993 \ -p 995:995 \ -e TZ=Europe/Prague \ -v /home/michal/projects/poste.io/data:/data \ -t analogic/poste.io
Dlouho jsem něco hledal, abych mohl jednoduše zprovoznit na libovolném LNX mailový server a toto je momentálně pro mě TOP volba.
29. 1. 2022, 19:17 editováno autorem komentáře
Díky za přehledný článek! Google účet sice nemám, ale také přemýšlím nad ideálním místem pro osobní (rodinné) e-maily. Ještě jsem narazil na Migadu, soustředí se jen na e-mail, vstupní stránka je příjemná a dokonce bez analytik i cookies, administrace přehledná, webmail pro případné využití vypadá na první pohled nekomplikovaně a použitelně. A ceny jsou stanovené za e-mailové služby pro celou doménu, ne za jednotlivou schránku, takže pro rodiny asi OK (od $19/rok). Ale zatím jen zvažuju.
(Další možností je totiž přikoupit si u svého registrátora obyčejný mailhosting k doméně, ale je otázkou, zda si jejich IP dokáží udržet reputaci a nekončit ve spamu...).
Závidím ti, Jirko, že jsi se na odchod od Googlu připravoval předem, takže teď to pro tebe šlo snadno a rychle. Já to tak bohužel nemám a proto mi to potrvá určitě trošku déle, ale za těch pár měsíců by to mělo jít.
Pár aktualizací od Googlu, když jsem ždímal jejich support:
- Podle této sekce v článku podpory možnost převodu účtů mimo Google Workspace dodělají, takže bude převod pro "nás ostatní" snad podobně jednoduchý.
- Kdo se rozhodne u Googlu zůstat, podle stejné sekce by měl dostat nabídku na asi 50% slevu alespoň na první rok, ale to je docela slabá náplast na už způsobenou bolístku.
Jinak jeden tip, pokud se nechcete rozloučit s rozhraním Gmailu. Gmail umí fungovat jako e-mailový klient. Můžete si tedy založit novou schránku (@gmail.com) a nechat si tam e-mail buď přeposílat, nebo Googlu svěřit heslo a ten pak bude poštu stahovat přes IMAP. A přidáním SMTP serveru své schránky zase můžete z Gmailu posílat zprávy přes jinou adresu a službu.
To zase ne :) Měl jsem připravenou testovací schránku s reklamními emaily a emaily z veřejných mailing listů. Skutečné schránky uživatelů jsem migroval jen do Zoho Mailu potom, co jsem se pro ně rozhodl.
Na druhou stranu všechny ty služby jsem si první proklépaval, co se týče bezpečnosti a přístupu k soukromí uživatele, a do užšího výběru se dostaly díky tomu, že jsem v tomto s nimi neměl problém, takže kdyby na to došlo, asi by mi nedělalo takový problém jim na pár dní svěřit i reálná data.
Z evropských je tu ještě https://pro.mailo.com/ ale zkušenosti s tím nemám.
Ale technicky to není pravda. Pokud mám vše v pořádku a nemám všelijak zablacklistovanou adresu, prostě se mi za léta nestalo, že bych přišel na to, že mi nedošel e-mail a naopak nemám false-positive. To je holý fakt. Jednou jsem tomu dal pár dnů, fakt to hodně ladil a od té doby mám perfektně fungující e-mail server pro sebe a další tři lidi s vlastními doménami. Hotovo. Pan Jirsák všude vypráví, že to nejde, je to náhoda, štěstí a já nevím co, ale tu zkušenost nemám.
Mně se to tedy stalo. Na cz doméně na vlastním serveru. Poslal jsem úplně obyčejný mail, ani velký, ani malý. Nedošel. Provedl jsem kontrolu, že mail skutečně odešel - odešel a byl doručen na mx server příjemce bez chyby. Zavolal jsem příjemci, provedl kontrolu přijaté pošty i spamu, nic. S příjemcem na telefonu jsem provedl další test odeslání mailu, odeslání v pořádku, mail nedošel. Provedli jsme další test, z jiné adresy, z domény na jiném (vlastním) serveru, došel v pohodě. Oba odesílající servery nastavené stejně, na žádném blacklistu, rozdíl v délce existence domény a serveru.
Příjemce má e-maily na své doméně u outlook.com.
Ti bídáci mail klidně přijmou, ale nedoručí ho a nedají žádnou chybovou hlášku odesílateli ani příjemci.
No zrovna outlook.com je největší opruz co se týče doručitelnosti mailů. DKIM podpisy jsou prakticky povinné, PTR záznam pro odesílající SMTP server také. Nejhorší je asi agresivní throttling - pokud nemáte kladnou reputaci IP adresy, musíte si ji nejprve vybudovat, jinak pošlete jednotky mailů za hodinu a zbytek je odmítán chybou 4.2.1.
Jde to řešit tím, že se měsíc posílají maily někam do *@outlook.com, nejdřív jednotky mailů za hodinu, pak 15, pak 30 a pak náhle limitace zmizí..
Mně nevadí ptr, spf, dkim... Nevadí mi ani odmítnutí od přijímajícího mailserveru, když je zdůvodněno. Ale vadí mi velmi, když blbci z microsoftu přijmou zprávu a poté ji zahodí a nikoho o tom neinformují.
OT: Maně se mi vybavily vzpomínky na Microsoft Exchange, jak přijímal zprávy pro neexistující účty na serveru. Server ochotně přijal každou zprávu a poté, co ukončil komunikaci s odesílajícím serverem, tak vygeneroval novou zprávu na adresu odesílatele, že účet neexistuje a původní zprávu celou přiložil. Byl to ochoten dělat i pro zprávy větší, než limit. To byly časy. A náš "ajťák" nevěděl vůbec nic a jenom se divil, že jsme zase na nějakých blacklistech.
To ale není problém odesílatele, ale příjemce. Má to jediné řešení - ať příjemce od microsoftu odejde jinam, když jim to nechodí.
Osobně mám VPS, na něm mám soukromou i firemní doménu plus asi 5 dalších, mám na tom web server i mail a už mnoho let to funguje super. Ano, občas musím řešit nějaké věci, na spam mám spamassassin, který musím občas přeučit, když začne tu a tam něco propouštět (zatím to dělám ručně, ale šlo by to zautomatizovat přes cron, ale chci nad tím mít kontrolu). Jinak vše funguje dobře, jediné co musím občas ještě řešit je certifikát pro imap, který se mi přes certbot automatricky neaktualizuje, protože potřebuje schozený apache.
Nevím, jestli můžu dělat reklamu, ale mám to u vas-hosting.cz. Mají docela dobře udělanou správu všeho, akorát já jsem od nich trochu desynhronizavaný, protože tam mám jejich starou aplikaci, která na upgradovaném debianu nefunguje na 100% (nefunguje přidávání poštovních účtů) a nechtěli mi tam dát novou, jedině, že by to celé nahráli z gruntu včetně systému, což jsem nechtěl, protože tam mám plno vlastních věcí. To mne trochu naštvali a budu to muset vyřešit, ale nějak pořád není čas.
To jsou výborné rady. Já tady mám svůj servřík, který obsluhuje e-maily pro celé čtyři uživatele. Rozumím tomu fakt dobře, protože jsem tomu věnoval dva dny. Od té doby jsem na konfiguraci nesáhl. Takže vy, asistente asistenta fakturantky závodu Dolní Lhota – Sever musíte přesvědčit americké vedení vašeho holdingu s desítkami tisíc zaměstnanců, že musí přestat používat služby Microsoftu, protože nějaký picas z Čečny nebo odkud jim neumí doručit e-mail. Úspěch zaručen, ten holding bude mít e-maily zmigrované jinam určitě ještě ten samý den večer.
Ale chyba je u nich, ne u toho malého serveru. Máme se podřídit většině, která si ohýbá zákony a normy podle sebe, jen proto, že je to většina? Myslel jsem, že tohle už máme za sebou. Ta velká společnost to má reklamovat a pokud tu reklamaci neuznají a bude těch reklamací více, tak určitě jakákoliv konkurence po takovém zákazníkovi ráda sáhne a vynasnaží se, aby fungoval příjem i od někoho se čtyřmi uživateli.
Viz historie, např. nekompatibilní prohlížeče, což byl případ IE a dalších případů je mnoho? A jak to s tím jejich pokusem dopadlo? Proto taky IE skončil a nahradil ho Chrome, který ty standardy jakž takž dodržuje. A dobře jim tak.
Při doručování e-mailů už dávno žádné normy neplatí. A upřímně, ti, kdo ty standardy ohýbají ze všech nejvíc, jsou právě ti malí. Navíc ti velcí si nemohou dovolit odmítat e-maily z nějakých obskurních důvodů – odmítli by tak spoustu e-mailů a měli by s tím sami problém. Takže pokud někomu odmítá Microsoft nebo Google e-maily z jeho super vyladěného serveru, asi ten server není zase až tak dobře vyladěný.
"Při doručování e-mailů už dávno žádné normy neplatí."
To je dost odvážné tvrzení. Divím se, že ty maily ještě vůbec fungují. Obecně bude spíš platit, že ten malý bude používat nějaké osvědčené řešení, které je součástí nějaké distribuce bez nějakého ohýbání a jestli někdo něco ohýbá, tak to budou ti velcí.
Samozřejmě, že platí RFC, která říkají, jak vypadá protokol SMTP a jak vypadá e-mail. Ale k tomu navíc je spousta dalších pravidel, u některých panuje víceméně shoda (třeba reverzní záznamy), některá se uplatňují tak na půl (třeba DKIM), a pak je spousta různě obskurních pravidel, která uplatňuje sem tam někdo. Třeba výše zmíněné pravidlo blokující celý rozsah IP adres, pokud množství spamu z různých IP adres z tohoto rozsahu přesáhne určitou mez. Někdo na to říká proč já mám být trestán za to, že sousedi ve stejném adresním bloku spamují. Jiní argumentují pokud to myslíte s e-mailem vážně, neprovozujte ho na nejlevnější VPS od ISP, který si spammery moc nehlídá, hlavně že mu platí. Co je tedy norma, blokovat celé rozsahy nebo neblokovat?
Obecně bude spíš platit, že ten malý bude používat nějaké osvědčené řešení, které je součástí nějaké distribuce bez nějakého ohýbání a jestli někdo něco ohýbá, tak to budou ti velcí.
Tohle je ale totální minutí se s podstatou problému. Problém při provozování poštovního serveru není v tom, že byste měl software, který se chová špatně. Ne, distribuční software se obvykle chová podle psaných standardů a bývá předkonfigurován nějak příčetně, případně není problém to doladit. Skutečné problémy při provozu poštovního serveru jsou ale zcela mimo dosah distribuce. Máte správně nastavené reverzní DNS záznamy? Máte správně nastavený zbytek DNS (DKIM, MX záznamy, DMARC)? Jak starou máte doménu? V jakém bloku IP adres se váš server nachází? Nerozesílají vaši uživatelé závadné e-maily, protože si přeposílají padesátimegové prezentace s koťátky nebo si z nějakého důvodu (třeba legitimního) nevyměňují e-mailem viry? Nepřidal si některý z uživatelů na svůj webík návštěvní knihu, která příspěvky posílá e-mailem, a nemá žádnou antispamovou kontrolu? Nezkusí některý z uživatelů rozeslat newsletter svým sto obchodním partnerům jen tak z Outlooku? Tohle všechno jsou věci, které podstatně ovlivňují provoz poštovního serveru, a v žádném případě je nevyřeší jen instalace distribučního balíčku (dobře, publikování DKIM může distribuční balíček řešit, ale to je jediná taková věc z toho výčtu).
To co popisujete jsou standardní věci, které snad ani nejdou nastavit špatně. A pokud si koupíte doménu s maily snad kdekoliv, tak vám to i nastaví správně. Zrovna jsem koukal na to, od kdy mám vlastní doménu a server a je to už 8 let. Teď mám na vps už v podstatě jen maily, zbytek jsem zmigroval na vlastní server doma, firemní věci rovněž, nevím, proč bych měl dávat data nějaké jiné společnosti, když stejně firma potřebuje server, a nejvtipnější je, když 2x do roka píšou v novinách, že zkolaboval google nebo někdo podobný a je z toho pomalu galaktická apokalipsa. Neříkám, že nemáme žádné výpadky, ale většinou se to vyřeší do pár minut. Občas mi zdechne courier po nějakém pokusu o útok.
Tahle diskuze mne trošku popošťouchla konečně upgradovat vps na debian 11. Hotovo asi za půj hodiny a vše funguje, ani jsem nemusel měnit konfiguraci. Kde jsou ty časy ...
Jediné nestandardní z vašeho textu je blokování rozsahu adres a možná 50MB přílohy. První je prasárna, ale dnes se nedivím, protože dnes se kolektivní vina uplatňuje často, je to protiústavní, protiprávní a proti deklaraci o lidských právech, ale koho to dnes zajímá, že? Staleté rčení "radši pustit vraha, u kterého nemáme jistotu, než zavřít jednoho nevinného" už neplatí. Ještě před 10 lety by za dnešní cenzuru na sociálních sítích šel někdo sedět, dnes jim mladí marxisti tleskají a ještě se ohánějí slovy jako demokracie a liberální. Nejsou ani jedno. Druhá věc je většinou na serverech omezená nebo lze omezit. Ale ještě jsem se nesetkal, že by to někdo takto hromadně dělal. V době cloudu? To jsou spíš zoufalé argumenty, když už někdo nemá žádný jiný. Trochu mi to připomíná, jak se někdo v TV ohání dezinformačními řetězovými maily na téma covid. Ještě mi nepřišel ani jeden a neznám nikoho, komu by přišel. Spamu jsou tisíce, ale tento ani jeden. V době sociálních sítí?
To co popisujete jsou standardní věci, které snad ani nejdou nastavit špatně.
Četl jste to vůbec? Jak chcete „nastavovat“ to, jestli vám ISP přidělí IP adresu z nějakého bloku, kde byly nebo jsou spammeři? Jak „nastavíte“, aby někdo z Outlooku nerozeslal 100 newsletterů – třeba ručně, někteří lidé jsou při škození velmi odhodlaní. Jak „nastavíte“ aby někdo neměl špatně zabezpečený webový formulář?
Trochu mi to připomíná, jak se někdo v TV ohání dezinformačními řetězovými maily na téma covid. Ještě mi nepřišel ani jeden a neznám nikoho, komu by přišel. Spamu jsou tisíce, ale tento ani jeden. V době sociálních sítí?
To, že něco neznáte ze své sociální bubliny, neznamená, že to v jiných sociálních sítích není jiné. Vy používáte nějakou sociální síť, jiná generace používá jiné sociální sítě – vy byste ovšem prohlásil, že tu jinou síť nikdo nepoužívá, protože nikoho takového neznáte. No a mezi staršími lidmi je tou „sociální sítí“ e-mail. Lidé v téhle generaci si opravdu řetězové e-maily posílají.
Přesně takovou reakci jsem čekal, vy jste jako ti novináři, které kritizuji, co si překrucují fakta tak, jak se jim to hodí. Četl jste to vůbec? A zamyslel jste se nad tím? Zopakuji to podruhé: Blokovat rozsah adres je zhovadilost, stejně tak bych mohl obvinit všechny řidiče v zelených autech, protože mne někdo v zeleným autě na parkovišti naboural a ujel.
Co se týče těch řetězových mailů: hledal jsem informace na řetězový email covid a nasel jen toto: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/koronavirus-retezovy-e-mail-siri-rady-lekaru-jak-na-covid-ti-se-od-nej-distancuji-181544
Čekal bych, že tam ten mail bude uveden, ideálně celý a že tam bude taky aspoň nějaká statistika, kolik těch mailů bylo posláno, nebo aspoň u kolika lidí ví, že jim to přišlo. Ale není nic z toho a takové články považuji buď za fake nebo dezinformaci. Naopak spousta informací o covidu, kterou sociální sítě blokují, mažou a jejich autoři jsou dehonestováni včetně odborníků, se po pár měsících ukázala jako pravdivá. Bohužel se jim neomluví nikdo.
Novinář má udávat konkrétní podložené informace, ne své dojmy, jak to bohužel dnes většina z nich dělá. Článek bez zdroje bych takovému novináři omlátil o hlavu. Vím jak to funguje, také jsem psal do časopisů, naštěstí jen odborných. A placeni jste od písmen, ne od kvality. A tihle novináři si jen chtějí vydělat a zplodit text, i když nemají o čem psát. Všimnete si jedná věci - mnoho článku dává jednu informaci, ale je tam uvedena třikrát, jednou v perexu, pak zopakují perex jinými slovami a pak v dalším textu to vezmou z druhé strany a zopakují to ještě jednou. Přitom na to stačí jedna věta. Nebo články o nějakém žebříčku. Stačí jedna věta a ten žebříček v tabulce. Místo toho je tam stránka textu, kde vyjmenovává jednotlivé položky. A penízky naskakují. To samé ten článek o řetězovém mailu. Stačil by tam náhled toho mailu a jeden odstavec textu. Mail tam není, ale je tam plno textu. Proč asi?
Milenius: Jaká fakta překrucuji? Já jsem pouze konstatoval, že jste většinu mých argumentů prostě ignoroval. Napsal jste, že vše vyřeší instalace distribučního balíčku, který už je správně nakonfigurovaný. Já jsem reagoval několika příklady, mimo jiné IP adresami na blacklistu nebo uživateli, kteří špatně používají e-mail. A vy na to reagujete, že je to věc nastavení. teď ještě tvrdíte, že překrucuji fakta. Takže pokud podle vás rozumné chování uživatelů je věcí distribučního nastavení, tak nám prozraďte, jak ty uživatele nastavujete. Implantujete jim do mozku čip?
To, že je blokování rozsahů adres zhovadilost, je váš názor, ale nic s tím neuděláte, protože je blokují příchozí servery, kam vy potřebujete doručit e-mail. Navíc výše jsem uváděl argument pro blokování rozsahů IP adres, se kterým vy jste se nijak nevypořádal.
Ten příklad s autem se moc nepovedl. Pokud byste to chtěl přirovnat k autům, můžete to přirovnat třeba k tomu, že na dálnici nepustíte řidiče aut z půjčovny, která půjčuje vraky a už několikrát řidiči takových aut způsobili nehodu, protože se nevěnovali plně řízení a místo toho řešili nějakou závadu na autě.
Nevím, jak byste chtěl získat statistiku, jak si lidé přeposílají e-maily. Pokud o tom nevíte, e-mail je decentralizovaný systém a opravdu není jak spočítat, kolik takových e-mailů poslala moje babička té vaší.
Naopak spousta informací o covidu, kterou sociální sítě blokují, mažou a jejich autoři jsou dehonestováni včetně odborníků, se po pár měsících ukázala jako pravdivá.
„Spousta“ je zajímavý název pro nulu.
Novinář má udávat konkrétní podložené informace, ne své dojmy, jak to bohužel dnes většina z nich dělá. Článek bez zdroje bych takovému novináři omlátil o hlavu.
Výše jste konkrétně článek odkazoval. Co přesně je na něm podle vás špatně? To, že tam uvedený e-mail není, je naprosto v pořádku. Práce se zdroji v novinách je založena na tom, že novinář ten zdroj viděl nebo s ním mluvil a ověřil ho.
Mail tam není, ale je tam plno textu. Proč asi?
Protože by to důvěryhodnost článku nijak nezvýšilo. Naopak by se to začalo šířit jako další dezinformace „podívejte, už je to oficiální, píšou o tom už i na Seznamu“. Toho, že ten článek obsah e-mailu naopak vyvrací, by si prakticky nikdo z lidí hltajících dezinformace nevšiml.
Ondrej Nemecek: Rovnou na Aeronet byste odkazovat nechtěl?
Všiml jsem si takové zvláštní věci. Různí lidé si stěžují, že co bylo dříve označováno za fakenews a dezinformace, je teď považováno za pravdivé. Ti lidé jsou z toho zmatení a ptají se, čemu tedy mají věřit. A víte, co mají všichni, kteří tohle tvrdí, společné? Že vyhledávají dezinformace, čtou dezinformační weby a dezinformace šíří.
Tak já nevím, hlodá ve mně taková myšlenka, jestli to třeba není ta příčina? Jestli by třeba nepomohlo nevyhledávat dezinformace, ale hledat informace v seriózních médiích – a pak nebudete mít problém rozlišit, co je ověřená informace a co dezinformace; nebudete mít pocit, že se to neustále mění a co bylo dřív dezinformací je teď pravdivou informací.
Panove. Tohle si zaramuju az zase koupime nejaky startup! To sedne jak zadek na nocnik.
Tento ju hele hura pristup je u tech naivnich startupistu běžný.
Pamatuji zacatky a provoz mailserveru u czech online a PVT. Na rovinu resit si to sam bez tymu lidi nebo pripraveneho reseni - na to uz nemam koule.
31. 1. 2022, 02:42 editováno autorem komentáře
Technicky je to pravda. Obojí. Je pravda, že to, že nevíte, že by se nějaký váš e-mail nedoručil, neznamená, že takový případ nikdy nenastal. To je holý fakt. Stejně tak je pravda, že to, zda bude někdo vaše e-maily odmítat, je i věcí náhody. Samozřejmě pokud budete mít špatně nastavené DKIM nebo nebudete mít reverzní záznam, budou vaše e-maily odmítané. Ale i když budete mít „všechno správně“, stejně občas někdo váš e-mail odmítne. Může to být třeba kvůli odkazu v e-mailu. Nebo kvůli příloze. Nebo kvůli erupcím na Slunci. Prostě je to věc náhody. Když máte mailserver pro čtyři lidi, těch zkušeností asi moc nemáte. A hlavně vám asi uniká princip náhody – protože to, že vy takovou zkušenost nemáte, opravdu neznamená, že se to neděje. Já třeba nemám zkušenost s automobilovou nehodou, kde by pomohly pásy – ale neodvozuju z toho, že jsou pásy zbytečné. Nemám osobní zkušenost s vyplavením serverovny – ale neodvozuju z toho, že zálohování do jiné lokality je zbytečné.
Jednou jsem tomu dal pár dnů, fakt to hodně ladil
No a pak je samozřejmě otázka, jestli někdo chce věnovat pár dnů něčemu, co může někde koupit za pár drobných jako službu.
Vzhledem k tomu, že vám asi chybí zkušenosti, můžu vám dopředu prozradit, že nastavit to jednou nestačí, aby to mohlo běžet dvacet let bez dalšího nastavování. I svět e-mailu se mění, v předchozích letech bylo potřeba přidávat reverzní záznamy, SPF, DKIM, DMARC, teď je aktuální TLS – a bylo by naivní myslet si, že to je všechno a od teď už nic nového přibývat nebude.
Takže já vám přeju, že jste měl čas věnovat se té konfiguraci několik dní, gratuluju vám, že jste měl zatím štěstí a nepotkal jste se s e-mailem vyhodnoceným jako spam. Ale nedělal bych z jednotlivého případu dalekosáhlé závěry.
Ona celá infrastruktura e-mailů je založená na tom, že je nespolehlivá - a to je hlavní důvod, proč tak dobře funguje. V podstatě po celé cestě platí dvě pravidla:
1.- maximální snaha (každý prvek se maximálně snaží o doručení e-mailu...),
2.- nezaručený výsledek (...ale když to nejde, prostě se zpráva zahodí).
Jediný způsob, jak mít jistotu, že zpráva dorazila a byla přečtena je, když vám přijde ručně psaná odpověď.
To je sice hezká technická teorie, ale lidé e-mail vnímají jinak. Naopak e-mail tak dobře proto, že je hodně spolehlivý – navzdory tomu, že technicky není zaručeno nic. Mimochodem, lidé přecházejí na jiné platformy i proto, že se ta spolehlivost e-mailu v posledních letech vytrácí. Takže se z e-mailu postupně stává jen fallback pro případ, kdy na dotyčného nemám nějaký spolehlivější kontakt.
Ono se IMHO nic nevytrácí - ta spolehlivost mi přijde celá desetiletí stejná.
A stejné je i to vnímání mailu jako něčeho !zcela spolehlivého".
V podstatě ten počet problémů roste s tím, jak roste počet (a objem) přenášených zpráv, ale celkové procento nedoručených mailů spíš klesá.
Hloupé je, že jako "spolehlivější" je často vnímaná SMS, tedy služba, kde není zaručeno opravdu vůbec nic a kde (obecně) nemáte vůbec žádnou kontrolu nad doručením. (Typicky: ověřovací kód s platností 5 minut, doručovaný po 10 minutách...)
Nikoli, spolehlivost se s antispamovými kontrolami viditelně snížila. Dříve se nestalo, že by nějaký e-mail nedošel – nanejvýš se někde zasekl ve frontě a došel za pár hodin nebo dní. Dnes je běžné, že e-maily končí ve spamu – třeba na GMailu to třeba několik měsíců není ani jeden, ale pak zase přijde období, kdy jsou to třeba i nízké desítky e-mailů měsíčně. A to má podle mne GMail antispam, kterému opensource řešení nesahají ani po kotníky. Děje se i to, že e-mail prostě beze stopy zmizí (resp. stopy někdy někdo dohledá v logu). O tom se běžně uživatel nedozví (buď vůbec nezjistí, že e-mail nedošel, nebo to uzavře rezignací „asi je to někde ve spamu“), ale když někdy nějaké doručování e-mailu musíte řešit, zjistíte, že se z logů dá vystopovat, že e-mail na konkrétním místě regulérně zmizel – buď ho server přijal k dalšímu zpracování, ale pak ho vyhodnotil jako spam nebo vir s takovým skóre, že ho rovnou zahodil. Nebo ho v rámci spojení rovnou odmítl, ale odesílající server o tom nijak nedal vědět odesílateli. Nebo-li je přesně vystopovatelné, kde e-mail zmizel, a to zmizení je záměr – když se pak bavíte se správcem dotyčného serveru, potvrdí vám, že je tam takové pravidlo a ty e-maily mizí záměrně.
Celkové procento e-mailů (ne spamu) nedoručených uživateli (klidně mohou být doručeny do spamu, kde je ale uživatel buď vůbec nehledá, nebo je přehlédne), nepochybně vzrostlo, dříve to byla nula nebo takřka nula. A lidé přestávají vnímat e-mail jako spolehlivý – „podívejte se do spamu“ je už docela běžná součást návodů (třeba na stránce s potvrzením o nákupu), běžně si to říkají lidé. Je běžné „pošlete mi to na jiný e-mail“, „pošlete to bez přílohy“, „pošlete to bez odkazu“.
Nevíte prosím, jestli by fungovalo nebo funguje určování důvěryhodnosti e-mailů podle elektronického podpisu? Jakože pokud je e-mail podepsán platným elektronickým podpisem a jeho držitel není na blacklistu, bude doručen? Podle platného elektronického podpisu by mělo být možné dohledat původce a zabývat se jeho důvěryhodností, nebo ne?
Asi ne, v minulosti se mi už ztrácely i podepsané e-maily. To je znamení hlavně pro příjemce.
Ono by totiž nedalo moc práce ty podpisy generovat ke spamu - kdyby servery měly ověřovat všechny podpisové certifikáty, tak by skoro nedělaly nic jiného, a navrch by bylo potřeba rozhodnout, co s podpisem, který ověřit nejde (soukromá CA...).
Dříve jsem si myslel, že se elektronické podpisy k určování důvěryhodnosti e-mailů používat budou. Jenže na elektronicky podepsaný e-mail narazíte strašně málo kdy, takže se asi nevyplatí tu logiku do spamfiltrů přidávat. Navíc musíte řešit, kterým certifikačním autoritám důvěřovat, a hlavně tím vždy pokryjete jen jednu e-mailovou adresu. U DKIM můžete zabanovat rovnou celou doménu, protože můžete vycházet z toho, že správce nedokáže ohlídat své uživatele, aby neposílali spam.
Ale doufám, že v budoucnosti aspoň třeba alespoň instituce v rámci EU budou automaticky propouštět e-maily podepsané kvalifikovaným certifikátem dle eIDASu a případný spam takto podepsaný budou následně řešit právní cestou.
To se mi nezdá. Já mám sice v mailu historii jen od roku 2003, ale mám tam vykopírované vždy stavy schránek ke konci roku, někam do 2017 i se spamem. Prostým pohledem vidím, že spamu je tam stále zhruba stejně, ale celkový počet mailů v podstatě lineárně stoupá, asi na desetinásobek. Hodně se změnila struktura spamu. Evidentně se zlepšily filtry, protože přibližně jednou za dva týdny se objeví "novinka", kterou označím jako spam ručně a pak je čtrnáct dní pokoj.
Co prakticky zmizelo (zhruba s rokem 2015), jsou taková ta hlášení serveru, že mail nebyl doručen. Evidentně to v té době admini hromadně povypínali. ;o) Dneska je to jen pár případů do roka.
Samozřejmě, že nemám přehled o tom, co se ztratilo cestou a nebylo doručeno, ale nezdá se mi, že by se to dělo nějak častěji.
A když vezmu pracovní mailserver, tak tam bývaly problémy zhruba před pěti lety (různé blacklistace), ale teď je to už relativně stabilní - pominu-li přechod na MSO 365 řešení, které tam dělá slušnou špičku.
Takže mi to přijde spíš psychologické, zhruba ve smyslu: bejvávalo dobře
.
> A to má podle mne GMail antispam, kterému opensource řešení nesahají ani po kotníky.
GMail má antispam, který dokáže hodit do spamu jednu z odpovědí dlouhé oboustranné konverzace (nejdřív jsem si myslel, že se mi to musí zdát, ale děje se to i profesionálům).
GMailem nejde poslat zazipovaný KiCad projekt protože obsahuje (plně ASCII!) soubor foo.lib a to je zakázaná přípona a nejde s tím nic dělat (že by si to třeba uživatel povolil nebo tak něco).
GMail má antispam, který hází maily do spamu podle useragenta, jednu dobu třeba neprocházel Mutt, a stačilo to změnit.
... že nedojde jedna zpráva z padesáti je mi pokud to MTA využívám jenom já naprosto srdečně jedno ...
V tom bude asi ten rozdíl. Mě by třeba nedoručení dvou zpráv ze 100 docela vadilo.
Jako bokovku jsem adminoval několik mailserverů na postfixu pro cca 2500 uživatelů. Můžu říc, že zajistit rozumnou funkčnost byla docela hoňka a sakra víc času než pár dní. Občasné dohledávání kdo kde použil jakou nestandardnost a proč nějaká zpráva nechce projít bylo dost ubíjející a občasné nájezdy ze zavirovaných stanic, otravné.
Tak si zkuste pročíst ostatní komentáře v této diskusi – zjistíte, že to netvrdím jen já. Třeba jistý martinpoljak tu píše o tom, že nedojde jedna zpráva z padesáti – což asi nepíše proto, že se mu to vůbec nikdy nestalo, že? Jinak jedna zpráva z padesáti je dost špatné skóre… Jinak ano, vyřeší se to jinak – v drtivé většině případů nijak, protože se o tom nedoručeném e-mailu prostě nedozvíte.
Nevím, jestli bych se ptal i u KLDR (protože tam něco takového je i na teoretické úrovni mimo místu), ale i tak - pokud srovnáváš Rusko a KLDR, tak to je silné kafe. Mně ale spíš vadí jiná věc - ten černobílý názor, že Rusko je zlo a vše ruské je špatné, Rusko ohrožuje své sousedy a vůbec může nejspíš za všechny špatnosti světa. Třeba u takových USA a jiných států ale typicky nikdo nic takového nenamítá a jejich služby vesele používá.
Ono ale dneska platí, že Rusko (stát) je zlo. Když pomineme věci, jejichž viníkem není jeden subjekt – jako třeba globální změna klimatu, pak nejproblematičtějším a nejnebezpečnějším subjektem na světě je právě Rusko. Že je všechno ruské špatné, to já v žádném případě netvrdím – ale nevšiml jsem si ani, že by to tvrdil někdo jiný v této diskusi. Že Rusko ohrožuje své sousedy, a nejen je, to je bohužel pravda. U USA to nikdo nenamítá proto, protože USA své sousedy ani nikoho jiného neohrožují. Ano, služby firem v USA budu vesele používat, protože USA nedeklarují, že jsou náš nepřítel, nepáchají u nás teroristické útoky, nevydírají nás přes plyn, nesnaží se rozvracet naši společnost armádou trollů. V Rusku jsou do tohohle všeho zapojené i privátní firmy, ať chtějí nebo nechtějí – a pokud ještě nejsou zapojené teď, může se to stát kdykoli v budoucnosti. Víme, jak současný Ruský stát funguje a že takovéhle obraty, kdy ruským firmám najednou něco zakáže nebo přikáže, jsou tam na denním pořádku.
Nejnebezpečnější subjekt je lidská hloupost. Vysvětlete to, že USA nikoho neohrožují, třeba Iráčanům, Syrčanům aspol. A když vidím ty nesmysly, co sem poslední dobou chodí ze západu (USA a západní Evropa), tak bych řekl, že tyhle státy jsou nebezpečím pro všechny. Zatímco v Evropě už není žádná velká technologická firma, maximálně tak pár automobilek, které se EU stejně rozhodla zničit, malé firmy nevznikají, protože v socialismu je podnikat bez dotací opravdu těžké, s dotacemi ještě těžší, ale máme tady plno odborníků na to, jak zachránit svět od zla.Což v našich končinách zní směšně, když máme 4 pojízdné tanky.
Ale to jsme se trochu vzdálili od tématu, tak zpět k němu. Už to, že v seznamu je jen jedna česká firma, samozřejmě ta největší, když u nás v podstatě každá firma, co prodává hosting a domény, tak nabízí i maily na vlastní doméně, je smutné. Přitom to nejdůležitější je právě ta doména, provozovatele můžete měnit třeba každý měsíc, a nikdo to nepozná. A tuším třeba u forpsi měli k doméně maily zdarma, ale pravda nevím, jak je to teď, možná to byla jen nějaká akce.
Yandex muze byt pro nekoho dobra volba. Puvodne tomu rikali Yandex Bussiness, ted je to Yandex 360. Administrace je prehlednejsi nez Google, kde jsem se posledni dobou regulerne ztracel.
Free tarif je zdarma do 1000 uzivavatelu, 10 GB kazdy.
Vyssi placeny tarif 100GB/user je za 10,- az 35,- Kc mesicne, podle promoakci a kurzu rublu. Lze zustat s domenou na free tarifu a uzivatel, ktery potrebuje vice mista, si muze sam individualne priplacet za vetsi.
Umi to zapis do sdilenych kalendaru, jak tady nekdo poptaval.
CardDAV, CalDAV funguje, vyzkouseno s DAVx5 na mobilu. WebDAV jsem netestoval. Skoda, ze s jejich Messengerem pred casem opustili XMPP.
Umi to hromadny import z Gmailu pres IMAP, staci mu predhodit schranky s hesly v CSV souboru nebo to naklepat rucne do formulare.
Mobilni aplikace Yandex.Disk umi volitelne automaticky zalohovat fotky z mobilu. Kapacita uloziste fotek je neomezena.
Ucty muzou mit i 2FA, ale je nutne pouzivat jejich aplikaci Yandex.Key. V repu Aegis klienta uz visi PR s pridanou podporou.
Preklopeni domeny je snadne. Staci si zalozit ucet na admin.yandex.com, overit vlastnictvi domeny pomoci TXT zaznamu, u ceskeho registratora vytvorit NSSET s name servery dns1.yandex.net, dns2.yandex.net. Potom u domeny zmenit NSSET a chvili pockat. Yandex si sam vygeneruje DNS zaznamy vcetne MX, SPF, DKIM. V jejich OnlineDNS manageru lze doplnit pripadne dalsi potrebne zaznamy.
TLD .ru umi DNSSEC, ale na tamnich domenach se moc nepouziva. Ani Yandex.
Pro webmail, administraci domeny a dalsi je lepsi pouzivat odkazy s koncovkou .COM. Na strankach s koncovkou .RU se lze sice prepnout do EN, ale stejne tam cas od casu vyskoci azbuka.
Nejak jsem se rozepsal, uplne mi vyprahlo. Asi si skocim do sklepa pro jedno Abrau Durso k svacine :-)
Yandex som chcel využiť, ale služby na vlastnej doméne momentálne umožňuje iba pre ruské firmy. Riešil som to aj s ich supportom:
Unfortunately, paid Yandex 360 for business is not available yet for companies based outside of Russia. We've passed your message to the developers team. We'll consider making the purchase possible for companies based in other countries in the future.
Následne som im písal, že nemám firmu (a už vôbec nie v Rusku) a chcem to pre rodinu, tak mi odpísali toto:
Unfortunately, now only **companies** with the Yandex 360 for business tariff can add a domain. Perhaps in the future we will add functionality for other countries and for users. But there is no such possibility yet.
Hmm, tak tarif pro celou domenu zaplatit opravdu nelze. Potrebujete TIN (aka DIC) a platebni kartu ze systemu MIR.
Ale podle jejich tech supportu jde zaregistovat free tarif a uzivatel si muze z mobilni aplikace Yandex.Mail nebo Yandex.Disk priobjednat vetsi prostor a zaplatit to pres Google Pay. Ted jsem to zkusil. Proslo to bez chyby a z uctu mi to strhlo 249,99 Kc. Akorat ted nevim, k cemu mi bude 100 GB :-D
Taky to může být pro někoho varianta. Mě ale moc nepřesvědčili, abych je do svého výběru zahrnul. Data uložená v Rusku bych nechtěl mít ze stejného důvodu, proč bych je nechtěl mít v USA, ale tady je ta preference ještě výrazně silnější. Yandex má podle všeho servery také ve Finsku. Budou moje data uložená tam? Nakolik je to oddělené od provozu v Rusku? Buď špatně hledám, nebo na to nemají nikde jasné odpovědi. To mě důvěrou nenaplňuje.
Všechny ceny v rublech. Když jdu na 360.yandex.com a kliknu na "Plans", dostanu stránku s popisem jednotlivých tarifů v azbuce. Kdyby na mě Zoho vyrukovalo s cenami v rupiích a stránkami v hindštině, tak můj zájem taky výrazně ochladne. Přijde mi, že Yandex moc na běžné zákazníky ze zahraničí připravený není. Pokud je ale někdo z pohledu mailu víc proklepne a napíše tu své zkušenosti, budu jen rád.
O stavbě vlastního mailového serveru jsme tu měli několik seriálů, ten nejnovější seriál je od Michala Pastrňáka. Kdo zůstal dodnes na G Suite, ten asi nechce stavět vlastní řešení a hledá něco hotového. Pokud by chtěl někam přejít, mohl to udělat kdykoliv a může samozřejmě i teď.
No ale on ten důvod, proč být u Googlu z mailem mohl být kvůli návyku na snadné třídění a vyhledávání v mailech, který běžný IMAP neumí tak dobře. Např. v gmailu může jeden email mít více tagů, tedy patřit do více složek zároveň. Dobrý je také výpis emailů - vždy celá konverzace - to naprostá většina IMAP mailových klientů také neumí. Rychlé fulltextové vyhledávání může být také leckde jinde problém.
Část lidí nešla do vlastního serveru právě kvůli tomuhle. Ale pokud o to přijde, vlastní server nyní může být dobrá volba.
Já jsem dokonce i uvažoval, že bych právě kvůli tomu na gmail přešel.
Oprášit nějaké starší návody na to jak si to dát na vlastní server může být nyní dobrá příležitost.
28. 1. 2022, 09:39 editováno autorem komentáře
Nevím, nikdy jsem s tím neměl problém. Neříkám, že taková situace nemůže nastat, ale přijde mi, že s vhodně nastaveným filtrováním a tříděním pošty do složek ani nepotřebuju vytvářet stromy napříč více složkami, protože skupina zpráv spadající pod onu "konverzaci" tak jako tak skončí na stejném místě.
No ale v tom stromu hlavně chybí to co jste napsal vy, protože to je v jiné složce, složce send. Vidíte jen to co napsala protistrana a to navíc jen v jedné složce. Na každý email je možné jednoznačně zatřídit do složky, protože by třeba mohl patřit do více složek současně. Nemluvě o tom, že ručně se může email ocitnout ve špatné složce omylem a pak je k nenalezení.
Windows vůbec ve firmě nepoužíváme, což asi tady na fóru nebude úplně vzácný případ. Které programy pro Linux nebo ještě lépe multiplatformní zváldají zobrazit celé okno converzace? Thunderbird má na to addon co se jmenuje conversation, ale funguje docela špatně. Nejnovější odpovědi se často neobjeví. Claws-mail, sylpheed to také neumí. Když se mi nějaký email ztratí řeším to tak, že používám indexátor a vyhledávač přímo na server co se jmenuje "notmuch" a výsledek - tedy vlákno si zobrazím pomocí mutt. Notmach umí pěkně fultextově vyhledávat. Uvažuji že bych o tom napsal článek. Jaké jsou jiné možnosti?
Google má tak dobré webové rozhraní, že je lepší než většina nativních aplikací přes imap, které prostě už kvůli tomu imap zaspaly dobu.
Používáme Thunderbird + poznámky xnote, ale nejsme spokojeni. Claws-mail/sylpheed je rychlejší, ale nezobrazuje html v mailech a neumožňuje snadné vkládání html do odesílaných mailů. Maily na webu nebo v mutt (zobrazí výsledek hledání notmuch) jsou jen doplněk pro lepší fulltext vyhledávání a řazení nalezených mailů do vláken, který ale zatím používáme spíše výjimečně, když nemohu najít nějaký důležitý email.
Notifikace nepotřebujeme. Mail čteme až na to přijde čas.
Používám Evolution, který mi běží v Lubuntu 21.10 jako po másle a jsem naprosto spokojená. Vesele si tak i kalendářuju a fungují mi i Google Tasks.
Ale používám ho stylem "jako v devadesátkách" na univerzitě - složky na přijatou a odeslanou poštu a občas je zarchivuju. O tom, že je v podloží GMail, jeho třídění a konverzace, ani netuším a o dalších vymoženostech webového rozhraní ani nevím.
Kdo používá email hlavně soukromě, nebo té pošty nemá hrozně moc, tak je to fakt celkem jedno. Ale pokud je v archívu cca půl milionu emailů, které na sebe často navazují, mavíc se konverzace zapojuje třeba i více různcých lidí, vyznat se v tom už může být problém.
A problém je jak třídit emaily. Někdy může email logicky spadat do více než jedné složky. Kam ho pak dát? A když se dá email omylem do špatné složky, může se snadno bez rychlého dobrého vyhledávání úplně ztratit.
Když se netřídí, INBOX je příliš velký, když se třídí, emaily se špatně hledají.
Nepříliš zajímavá informace: po 30 letech s e-mailem (měla jsem ho téměř hned poté, co se stal komerčním) jsem dospěla k závěru, že třídění je nanic, nejdůležitější je dobré vyhledávání podle odesílatele a času. Jména jsem schopná si v důležitých věcech udržet jména v hlavě a nemarním čas přemýšlením, kam příslušnou zprávu zatřídit, je to prostě "ten mejl z minulého týdne od Nováka".
A když věc přestane být důležitá, putuje do archivu.
A když si k tomu e-mailu chci udělat poznámku nebo follow-up nebo barevné označení, Evolution to umí.
Mimochodem, tu poznámku v Evolutionu pokládám za geniální (pokud zrovna nepoužíváte elektronický podpis): zpráva je přes IMAP prostě downloadem a uploadem modifikována - je k ní dodatečně přiložen inline attachment s hlavičkami
X-Evolution-Note: True
Content-Description: Message Note
Jinak moje soukromá schránka má nějakých 7GB, pracovní asi 20. Ale třídění do složek nebo podle konverzací?
Je to rozdíl v ženském a mužském myšlení?
Používám na to v telefonu aplikaci DAVx5. Doporučuje ji i přímo Nextcloud a myslím, že se s ní i nějak integruje. Na Google Play je placená, na F-Droidu je zdarma, ale nemám problém jim ty peníze dát, zaslouží si je, funguje bezvadně. Člověk ji nastaví a zapomene na ni.
Taky hledám... Narazil jsem kromě Zimbry, o které jsem věděl, díky zprávě tady taky na Carbonio).
Pak jsem zjistil, že existují návody, jak přidat do NextCloudu vlastní mailový server.
A někde jsem zahlédl (myslím), že existuje verze NextCloudu přímo s vestavěným mailserverem (nemůžu to ale najít).
To by byla asi hezká varianta. Pokračuju v hledání.
...
Aha, tak tady to je: NextCloud Hub:
Mail: Nextcloud’s own email system that is integrated with Calendar.
15. 4. 2022, 10:26 editováno autorem komentáře
Díky moc za tenhle post. Ano, čekal bych to také tak a moc bych si to přál. Jenže za 11 let Google spolu s MS ukolébal spoustu lidí: Nabídl zdarma tak rozsáhlé a výhodné služby, že se spoustě lidem přestalo chtít (vyplácet) dělat to sami. V průběhu let taky řada řešení skončila.
Já jsem kdysi začínal na Qmailu, pak jsem používal Zimbru (to je mimochodem pořád zajímavé komplexní řešení pro vlastní server), zkoušel jsem různé "groupware" a FengOffice (když byl předchůdce ještě open source a vypadalo to, že udělá obdobu G Suite... už si to všechno ani nepamatuju, podobně jako názvy těch projektů ).
No a dnes.. moc možností kam lehce migrovat není.
LibreOffice sice píšou o možnosti používat ji online, u Zimbry netuším, jak to vypadá s lokalizací (předpokládám, že usnula před lety, nebo, že už není volně dostupná).
Je tu pěkné řešení od Synology, které je asi nejvíc podobné Google Workspace, ale zase to nejde použít na vlastním serveru a je třeba si koupit jejich storage + veřejná ip atd., no a pak třeba Only Office... atd.
Pro mne smutný příběh. Používal jsem free verzi Google Worskpace po mnoho let (pracuju jako self-employed) a teď se snažím rychle migrovat data pryč. Maily mám zálohované, ale třeba Google Keep je jiná kapitola.
Ale můžu mít vztek jen sám na sebe, že jsem se nechal ukolébat sliby o tom, že to bude napořád free. To jsem raději mohl rozvíjet nějakou open source alternativu a dnes jsme třeba mohli být jinde..
Četl jsem, že OnlyOffice má tendenci nahradit celý Workspace a je tam i pošta, ale nikde jsem nezjistil, zda každá schránka = nový uživatel. Asi ano...
Pokusil jsem se přes reddit Tutanota trochu postrčit, aby se dali naimportovat emaily.
Moderátot na to reagoval slovy:
Thanks for your request. We'd love to have the import feature ready by May, but unfortunately due to extensive work that needs to be done on the backend infrastructure, we will not be ready to release an email import feature by then.
Takže je tu naděje, že by tato zajímavá služba mohla být použitá jako náhrada za emaily na Google Workspace.
Tady je to reddit vlákno, kdybyste chtěli přidat palec.
https://www.reddit.com/r/tutanota/comments/s9ycmf/how_to_easy_migrate_from_google_workspace/
28. 1. 2022, 08:34 editováno autorem komentáře
Také existují domácí poskytovatelé placených e-mailových služeb. Například:
https://www.hukot.net/cs/webhosting/
https://www.forpsi.com/e-mail/
Osobně s tím zkušenost nemám.
Další alternativou by mohl být firemní Office 365, konkrétně Exchange Online (Plán 1)
https://www.microsoft.com/cs-cz/microsoft-365/exchange/compare-microsoft-exchange-online-plans
Pokud nechcete přijít o možnost se přihlašovat Google Accountem s vlastní doménou a nepřijít o nákupy v Google Play a přitom neplatit za Google Workspace, je možnost https://cloud.google.com/identity. V Adminu na Google se přidá jako služba Free tier Google Cloud Identity, nad účtem se odstraní licence Google Workspace a přiřadí se licence Google Cloud Identity.
Varianta, kterou provozuju já, je vlastní doména na vlastním pošťáku na VPS = neomezený počet domén i adres. Pošťák ale dělá jen přeposílání (vč. SRS) na schránky jinde (gmail, seznam, outlook...). Uživatel je zvyklý na svůj freemail, který navíc dělá i filtrování spamu. Pro odesílání jde všude nastavit zpátky adresa domény, jen se doplní include do SPF, aby tomu příjemci věřili :)
Taky člověk může zůstat u Gmailu s pomocí služeb jako je CloudFlare. Sice přijdu o správu účtů, ale každému uživateli můžu založit nový účet (@gmail.com) zdarma, překopírovat tam maily z původní schránky, na CloudFlare si zapnout Email Router a šup, je hotovo. Maily se budou přeposílat na novou adresu, ale posílat je budu skrz alias nebo jak tomu Google říká jako kdyby šly z mé domény.
Ostatně to vypadá, jak zde psal Michal Stanke, že Google tenhle převod umožní automaticky, bez toho abych si musel ty emaily kopírovat z jedné schránky do druhé přes nějakého IMAP klienta.
"What if I use G Suite legacy free edition for personal use and don't want to upgrade to a Google Workspace subscription?"
https://support.google.com/a/answer/60217#nonbiz
Google do FAQ přidal odstavec, kde je odkaz na formulář pro vyplnění, pakliže máte na G Suite do 10 uživatelů a používáte to pro soukromé účely (non-business).
Vyplnil jsem, poslal jsem a prý se v následujících měsících ozvou... Počkám, co se bude dít.
Pokud Vám stačí email (neomezené množství schránek), webmail na roundcubu + adresář kontaktů + pop i imap, proč nepoužijete wedos webhosting? Používám to už roky a funguje naprosto spolehlivě. Nejlevnější tarif mají za 40,- měsíčně a v ceně je 5GB místa pro emaily. Pokud nestačí, lze přikupovat po 5GB/30,-/měsíc až do 150GB. https://www.wedos.cz/webhosting
Nějakou dobu využívám služby MXroute. Na výběr je několik webmail clientů. V podstatě neomezeně domén a schránek, ceny jsou stanoveny za prostor.
Každá služba má své mouchy, ale pokud se člověk nechce starat o vlastní server, tak se kompromisům nevyhne.
Na IceWarp na jejich serverech jsem se nedíval. Narazil jsem na ně ale, když jsem zvažoval, že se vrátil s emailem na kamarádův hosting. On má už dlouhé roky nasazený právě IceWarp. To jejich aktuální webové rozhraní mi úplně nesedí. Navíc žádný z kamarádových hostingových tarifů nebyl cenově výhodný čistě pro email, takže jsem to nakonec zavrhl.
Ale jinak ano, klidně i IceWarp může být možnost. Já jsem do článku dal jen služby, které nějak zaujaly mě. Ten trh je obrovský a možností je řada, takže jsem rád, když lidi píšou další tipy do komentářů.
Co mají pořád všichni s tím "nechci provozovat vlastní mailserver?" Vždyť je to za pár minut nastavené a v podstatě ani o tom nevím. Je s tím podstatně méně práce a starostí, než s Office365, kde věčně něco nefunguje, věčně je něco rozbité a co hůř, člověk si to sám neopraví a je odkázaný akorát na support, kde typicky na problém typu "vůbec mi to nefunguje" zareaguje po 12 hodinách nějaký negramot, který ani neovládá jazyk, kterým píše. (A spamassassin v defaultnim nastavení na těch 2 schránkách má taky podstatně lepší úspěšnost, než co předvádí O365).
Přeji hodně zdaru. Budete ho potřebovat.
Nostalgicky vzpomínám na dlouhé noci ladění Postfixu.
Jaj, to byly časy.
http://www.postfix.org/postconf.5.html
28. 1. 2022, 12:38 editováno autorem komentáře
Není to za pár minut nastavené když musíš nastudovat jak se dělá DKIM a DMARC. A pak řešíš různé problémy při provozu, například mě jednu dobu odmítalo me.com a t-online.de, protože jim moje adresa u Forpsi nepřipadala dost luxusní (moje adresa konkrétně žádný spam neposílala, ale prý z toho AS odchází spam - což je uvěřitelné, u Forpsi jistě hostují lidi různé děravé weby - a tak se rozhodli zablokovat celé AS).
Že u velkých poskytovatelů hrozí neřešitelné problémy, protože nemají zájem se s tebou bavit, je ovšem také naprostá pravda.
Edit: me.com, ne live.com
28. 1. 2022, 12:48 editováno autorem komentáře
Ono to není tak jednoduché... U toho vlastního serveru se mi občas stává, že google řekne: „Tvoje e-maily ne-e!“ a napíše nějakou náhodnou hlášku. Přitom všechny podmínky splněny, adresa bílá jak čerstvě napadlý sníh (který ani nepotkal psa) a tak podobně.
Nebo třeba když na Bazoši odpovíš na inzerát, tak pokud máš SPF jen pro své MX, tak pohoříš - ze svého MX posílají e-mail ze Tvé domény -> není doručen. Toto dělá více služeb, Bazoš je příklad.
To samozřejmě souhlasím. Spíš mám pocit, že ti velcí hráči maji SPF nastavené volněji, právě proto, aby to fungovalo. Vždyť kdejaký malý ISP stále vyžaduje použití vlastního SMTP serveru pro odeslání pošty, kdejaká firma má svoji relay pro odesílání pošty, i když je hostovaná jinde.
Na druhou stranu, odesílání e-mailu jménem někoho jiného je pořád prasárna, i když je vyžádaný.
Ono navíc, nechci kecat, zas tak moc načtené RFC nemám, ale podle mě v tomhle případě stačí mít v pořádku envelope from adresu... kde pak ani moc nechápu, proč tam vůbec cpou from adresu původního odesílatele. Tohle byla jinak jedna z mých prvních super zkušeností s Office365. Chtěli jsme distribuční seznam (tedy "mailing list"), který ale přeposílá zprávy i někam externě. Tedy mám nějaký mail skupina@mojefirma.com, kde příchozí e-mail to rozešle na uzivatel1@mojefirma.com, uzivatel2@mojefirma.com a neco@uplnejinafirma.com, která není v O365. A tady jsme narazili přesně na to, že ono to ty maily přeposílá i s envelope from původního odesílatele. Pokud tedy původní odesílatel má nastavený SPF záznam a nemá v něm povolené O365, pak mail server na uplnejinafirma.com ten mail zahodí, protože odporuje SPF. A po konzultaci s několika dalšími x exchange specialisty jsme se prostě dobrali k tomu, že to změnit nejde. Takže jsem stejně musel pustit další svůj server, pustit na něm mailman, postfix s validním nastavením... a výsledek je stejný, jako bych měl vlastní řešení, akorát stráveno mnohonásobně víc času, abych se akorát od certifikovaných hlav dozvěděl, že to nejde a že SPF je zlo :-)
Ony se totiž e-maily spoustu let normálně přeposílaly se špatnou (původní) envelope hlavičkou, a nikomu to nevadilo. SPF se najednou snažilo všechny donutit, aby si přeposílání spravili (jenže ony to nepodporovaly správně ani běžně používané poštovní servery, Exchange nebyl zdaleka jediný), do čehož se správcům moc nechtělo. Místo toho se řešily takové nesmysly, že se e-maily vůbec přeposílat nebudou, nebo že se bude měnit tělo e-mailu. Teprve v posledních letech se to začíná obracet a do obálkového odesílatele se konečně začíná dostávat e-mailová adresa, která tam od začátku patří – tedy adresa toho, kdo je v danou chvíli za poslání e-mailu zodpovědný a komu se má případně reportovat problém. Což v případě přeposlaného e-mailu samozřejmě není původní odesílatel, ale ten, kdo e-mail přeposílá.
Poslední jsem si nastavoval ne zas až tak dávno, když jsem na původním O365 přes IMAP dal smazat větší počet mailů ve složce, tamní exchange to zjevně uškvařilo a nějaký throttling mi to připojení shodil a nešlo se na ten IMAP připojit vůbec. Podpora během 2 hodin nenapsala ani že to řeší. Tak jsem pustil svůj mailserver, na O365 si akorát nastavil forwarding a během, dobře, řekněme hodiny, jsem to měl plně funkční včetně DNS reverzů, úprav SPF záznamů a podobně (staré maily jsem pak vyhrabával z externích záloh). Zatím si nikdo nsetěžoval, že bych mu nějak padal do spamu. Navíc to padání do spamu bych nebral jako úplné dogma, protože kolegům, alespoň na O365, kteří tu službu používají "správně" (outlook s jejich proprietárním protokolem, atd) padají běžně do spamu maily od zákazníků, který mají validní SPF, DKIM, DMARC (všechno v hlavičkách je jako OK) a v mailu není nic závadného, zatímco maily typu "You win 500000000$" jim procházejí normálně do inboxu.
U těchto služeb, respektive ve srovnání, mi chybí důležitá věc: přístup k logům o doručování. Stává se (a ne, není to mým mailserverem, stěžují si na to úplně jiní uživatelé když si posílají maily mezi sebou, klidně v rámci firemního GSuite), že někdo odešle mail a pak se nic neděje (dobré je to třeba během telefonátu nebo tak) a přijde třeba za čtvrt hodiny (a ne, není to greylisting). Nebo si někdo stěžuje, že nějaký mail nepřišel, ať už z pozice příjemce, nebo odesílatele.
Když mám normální mailserver, tak grepnu /var/log/mail.log a hned vidím:
2022-01-17 18:53:28 coralmyn postfix/smtp[1078799]: ZZZZZZZZZ: to=<xxxxxxx>, relay=jabberwock-v4.ucw.cz[46.255.230.98]:25, delay=3.7, delays=0.22/0.02/2.7/0.75, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 Ok: queued as YYYYYYYYYY)
případně vidím, že to selhalo/greylistovalo, vím, na čem jsem, a můžu to pomocí postqueue -p a -f hned zkusit znova. Nebo vidím že to na jejich straně selhalo kvůli blbě nastavenému záložnímu MX, a můžu jim to říct. Atd.
Obdobně pokud mi někdo tvrdí, že mi posílal mail a ten nepřišel (to už se mi hodně dlouho nestalo), můžu grepnout adresu jeho odesílajícího mailserveru a taky hned vidím. Hodně štěstí se zjišťováním „jestli se někdo na Seznam nesnažil doručit včera odpoledne mail z adresy 381.54.611.22“.
Riesil som to davnejsie. Nakoniec som si to presunul vsetko k sebe domov. Domaci server, doska po kryptomineri ma 11 kusov PCIe 3.0 x1 - v dvoch su redukcie PCIe -> M.2 a v nich NVME SSD. Sice je tam bottleneck ale data, ale je to primarne na storage. Na rozsirovanie kapacity mi tam este ostalo 9 slotov :)
Providerovi platim staticku IP na optike - 8 eur mesacne
Bezi tam nginx s nekritickymi webmi a Roundcube webmail
Z mailov: postfix, mariadb, dovecot, amavisd.
A este OpenVPN aby som sa vedel dostat zvonku na server
Platim si jednu mini VPS na sekundarne MTA ak by nahodou vypadol net/server nech to podrzi maily za 1 usd mesacne
DNS zadarmo od cloudflare. Maly hook script riesi na nastavovanie DNS pri obnovovani certifikatov od LetsEncrypt (dns-01) cez CF API
Najvacsi poplatok je za tu staticku IP adresu - zrejme by sa to nejakym dynamickym DNS dalo odstranit ale takto mam klud. Podstatne je ze vsetko mam doma a mam 2GB SSD storage na vsetko co potrebujem. Backupy kazdy den cez rsync na klasicke HDD
Raz som nastavil a 3/4 roka som do toho pozrel len ci sa robia backupy a ci sa neplnia chyby v dmesg.
Nie je to riesenie pre mainstream ale tak povedzme si na akom serveri sa nachadzame :-D Niekto sa pri tom nieco nove nauci a pre niekoho je to len dalsia sichta po praci kde si ale pri tom moze vylozit nohy a otvorit pivo :-D
jaká to je deska? To má přímo tolik slotů nebo tam máš nějaký expander? Pokud by něco takového bylo s PCIE 4.0, hned bych po tom skočil.
Pozor na ty nvme, všechny ty konzumní mají TBW třeba jen 100 - 200, to je strašně málo, takové ssd odvařím za rok. Teď mi po dvou letech odpadl i patriot s TBW 1000 na jednom mail serveru, klient chtěl holt ušetřit.
Doska je https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-B250-FinTech-rev-10 ako pozostatok po tazeni ETH. A ako SSD mam 2x kingston A2000, 1GB. Podla datasheetu by mali mat 600TBW
Podobný problém sem řešil před lety a z lenosti (stavět si to celé sám na postfixu + dalších věcech) jsem zakotvil u poměrně komplexního balíku Axigen MailServer.
Funguje to dobře. Dodávají balíčky pro všechny možné platformy a varianty (na debianu možno vybrat mezi deb balíčkem, nebo dockerem).
Řeší to právě i věci jako kalendář, kontakty, úkoly (Také používám DavX5 pro synchronizaci). Antispam má také nějaký svůj, + to lze nastavit aby to prohánělo poštu lokálním ClamAVem a SpamAssassinem. A víc po tom nechci.
Co mne zaujalo je velmi jednoduchá migrace na jiný server - kde na nový server jen nainstaluji balíček a ze starého zkopíruji "storage složku" a po spuštění to má všechny data + konfiguraci ze serveru předchozího.
Dokonce lze ty storage soubory namountovat do nějakého adresáře a pak se v tom hrabat (třeba v kontaktech) jako v souborech.
Zdarma licence pro osobní použití umožňuje 5 účtů (postmaster a jeho aliasy se do limitu nepočítá), a 5 domén (já mám v reálu udělané jako 1 doména s X aliasy, což čerpá jen jednu doménu). Což mě přijde OK. Jen to člověk nesmí chtít poskytovat celé široké rodině.
Mailservery provozuji klientům už skoro 30 let. Není to žádný statický business, jak tady někteří píšou. Paradigma se jednou za čas mění. Malí mají problém doručit poštu velkým hráčům, jako Gmail a Outlook, domluva s jejich supportem není ideální. Problémy můžete mít i s IPv4 kterou dostanete od providera, protože je po někom problematickém a historie adresy je zaznamenána. Problémy jsou i v IPv6 supportu, kdy se blacklistuje po /64, na rozdíl od IPv4, kde se blokuje primárně adresa. Může se vám stát, že provider nemá "standardní" IPv6 subneting a vy tak sdílíte /64 s ostatními. Takže se můžete klidně i dostat nesprávným výběrem hostingu do patové situace, kdy ani IPv4 ani IPv6 vám nefunguje s velkou částí email providerů. Antispam taky není jen to, že jej jednou nastavíte a ono si to jede roky samy. Tahle doba je pryč. Pořád přicházení nové techniky, které musíte implementovat a nové techniky útoků, na které musíte "něco" vymyslet/nasadit.
Klientům vždy říkám, jestli na to máte a nevadí vám, že vaše maily někdo "zpracovává", jděte s emailem na Gmail nebo Outlook. Je to kolos, který šlape furt. Pokud chcete mít jistou míru soukromí, rádi vás uvidíme na našem email hostingu a budeme jej pro vás provozovat. Budete mít dobrou podporu a osobně se vám bude někdo věnovat. Ale levnější než Gmail nebo Ooutlook nejsme a nikdy nebudeme.
Jelikoz sluzbam zdarma neverim, tak se pri jejich vyuzivani tak chovam. Takze pro me je konkretne odchod lehci nez prichod. Pac predtim jsem musel koupit domenu a zacit si s tim hrat. Ted jen kliknu v administraci domeny a jsem jinde - konkretne u Seznamu a zvazuju vlastni server hosting a nebo samo domo.
Taková věc se mi stala.
Měl jsem to podobně: admin@mojedomena.net (tím jsem se přihlašoval do administrace) a info@mojedomena.net. Žádný z účtů jsem samostatně nezrušil, ale omylem se mi povedlo zrušit celý G-Suite, přičemž to smazalo i účet admin@...
Takže se teď na admin@... nedostanu, do G-Suite taky ne, ale info@... funguje dál bez problémů. Je to vůbec možný? :-o
No, asi jo, když to běží. Ale i tak to bude asi jen dočasně, že?
Vcera som mal na tuto temu support chat a v podstate mi bolo povedane toto:
Me: I'm currently on Google Apps free tier. It was announced that this tier will be automatically upgraded to payed version by ~April, which I don't want to. So I want to know if I don't proceed with this upgrade, what are my options to retain associated data with that account (not necessary mailbox, drive or calendar content)
Google Workspace Support, Lavanya: Thank you for explaining clearly. Yes, there is an option.
Google Workspace Support, Lavanya: Upgrading to a Google Workspace subscription is a seamless transition for all customers currently on the G Suite legacy free edition. However, we understand some customers may not use their G Suite legacy free edition for business and may be interested in other options. If you have 10 or fewer users in your group and do not use your G Suite legacy free edition for business, please complete the form below by April 1, 2022 if you're interested in learning about different options for your account in the coming months. G Suite legacy free edition feedback form : https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeY9yv4WGCHvOiJN4tgt3SdsunaVBoT_6rN8un9Q4_lzBKGeA/viewform
Note that even if you decide you don't want to upgrade to Google Workspace, you'll still retain access to additional Google services and paid content purchased though non-Google Workspace services made with your legacy edition account (such as movies purchased on Google Play).
Article: https://support.google.com/a/answer/60217
Me: Okay, so for all intents and purposes, not upgraded account will behave as normal google account - I still be able to login to services which is not part of Workspace services
Google Workspace Support, Lavanya: Yes
Je možné alespoń nějak stávající převést na Workspace Essentials Starter? https://www.root.cz/zpravicky/google-nabizi-workspace-essentials-starter-zdarma-ale-bez-gmailu/