U těchto služeb, respektive ve srovnání, mi chybí důležitá věc: přístup k logům o doručování. Stává se (a ne, není to mým mailserverem, stěžují si na to úplně jiní uživatelé když si posílají maily mezi sebou, klidně v rámci firemního GSuite), že někdo odešle mail a pak se nic neděje (dobré je to třeba během telefonátu nebo tak) a přijde třeba za čtvrt hodiny (a ne, není to greylisting). Nebo si někdo stěžuje, že nějaký mail nepřišel, ať už z pozice příjemce, nebo odesílatele.
Když mám normální mailserver, tak grepnu /var/log/mail.log a hned vidím:
2022-01-17 18:53:28 coralmyn postfix/smtp[1078799]: ZZZZZZZZZ: to=<xxxxxxx>, relay=jabberwock-v4.ucw.cz[46.255.230.98]:25, delay=3.7, delays=0.22/0.02/2.7/0.75, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 Ok: queued as YYYYYYYYYY)
případně vidím, že to selhalo/greylistovalo, vím, na čem jsem, a můžu to pomocí postqueue -p a -f hned zkusit znova. Nebo vidím že to na jejich straně selhalo kvůli blbě nastavenému záložnímu MX, a můžu jim to říct. Atd.
Obdobně pokud mi někdo tvrdí, že mi posílal mail a ten nepřišel (to už se mi hodně dlouho nestalo), můžu grepnout adresu jeho odesílajícího mailserveru a taky hned vidím. Hodně štěstí se zjišťováním „jestli se někdo na Seznam nesnažil doručit včera odpoledne mail z adresy 381.54.611.22“.