DAW Zrythm přejde ve verzi 2 z GTK na Qt6
Vývojář digitální audio stanice Zrythm (momentálně se nacházející ve stádiu v1.0.0 rc2), Alexandros Theodotou, informuje o nejnovějších aspektech vývoje stávající verze 1 a chystané verze 2 – pro druhou jmenovanou bylo rozhodnuto o přechodu od GTK ke Qt6, a to z řady důvodů. Alexandros zmiňuje náročnost práce s GTK/Meson při vývoji multiplatformní aplikace. Dále uvádí výhodnost celkového přechodu na C++20, JUCE, Qt6 a CMake, kdy C++20/CMake/JUCE už má víceméně hotové a nyní jen pracuje hlavně na přechodu ke Qt6.
Výsledkem bude snadnější vývoj a údržba projektu, minimalizace množství chyb, vylepšená podpory více platforem a robustnější build system s CMake. Vývoj verze 1 bude samozřejmě i nadále probíhat na stávající bázi GTK, v samostatné větvi a do toho souběžně práce na dvojkové řadě už nad Qt6. Alexandros zdůrazňuje, že vývoj je zaměřen na vydání skutečně stabilní verze 1 a právě zde stávající toolkit klade ony limity možností (v souvislosti s multiplatformností aplikace). Alexandros tak současně opět volá po podpoře projektu, zde dodejme, že zdarma je/bude základní verze s omezeními (maximálně 25 stop, jen základní pluginy, pouze webový manuál), vyšší verze přidávající další schopnosti jsou/budou již placené, ať už jednorázovou částkou, nebo ve formě předplatného s dalšími výhodami.
Blender 4.3 beta přináší experimentální rendering UI přes API Vulkan
Čerstvě vydaná beta verze příštího vydání Blenderu 4.3 ukazuje řadu novinek, mezi nimiž nechybí experimentální podpora UI renderingu přes Vulkan. Další novinky zahrnují například novou generaci nástroje grease pencil, jež pohání zcela nový zdrojový kód, dále úpravy spousty dalších nástrojů či novinky v rendereru Eeevee (light linking, multi-pass compositing).
UI přes Vulkan je nyní podporováno na Linuxu a Windows. Prvotní implementace se zaměřuje na dosažení stejné funkcionality s OpenGL rendererem, časem by měly přibýt i viditelné výkonnostní optimalizace.
Na Linuxu je běh přes Vulkan možný od GeForce GTX 900 a Radeon RX 400 výše, starší GPU mohou a nemusí fungovat přes Mesa RADV. Majitelé GPU Intel mohou běh přes Vulkan využívat díky ovladači Mesa ANV. Ostrá verze Blenderu 4.3 se objeví příští měsíc. Detailní přehled všech novinek je k dispozici v dokumentaci projektu.
Wine 9.19 s podporou Unicode 16.0.0
Nová vývojová verze balíku Wine vedle podpory nové verze standardu Unicode přináší vylepšení v pozicování oken v rámci Wayland ovladače, lepší podporu network sessions v DirectPlay a podporu notifikací u změn plug&play zařízení.
Opraveno či uzavřeno je 11 chyb, kdy nejstarší si počkala 8 let, zatímco nejnovější necelý 1 týden. Řešena není žádná AAA hra, za zmínku ale stojí uzavřené dvou chyb týkajících se FL Studia a jeho běhu přes Wine 9.17, resp. 9.18.
Týden v KDE: Plasma 6.2 je doslova na spadnutí
V pátek napsal Nate Graham, že vydání Plasmy 6.2 proběhne za 3 dny. Zítra tedy bude dokonáno a vývoj se plně přesune na následnou Plasmu 6.3 s tím, že už nyní víme o spoustě věcí chystaných pro Plasmu 6.2.1. V tuto chvíli (sobota večer) zbývají poslední čtyři nahlášení chybky, z nichž ani jedna vydání Plasmy verze 6.2 neblokuje.
S příchodem budoucí Plasmy 6.3 si budou moci distribuce nastavovat, jaké aplikace se objeví ve výběru (“Editor’s Choice”) na hlavní stránce Discoveru. Předtím ale ještě v rámci Plasmy 6.2 dojde na návrat starého stylu názvosloví u výchozích zvukových zařízení z Plasmy 6.1, plus obohacení o trochu heuristiky, aby vše fungovalo ještě lépe při běhu s PipeWire. Nate jedním dechem dodává, že se uživatelé nemusí děsit, zachována bude nedávno přidaná funkcionalita umožňující měnit uživatelsky názvy zvukových zařízení.
Opraven je již nejtypičtější způsob vedoucí k pádu Plasmy na X11, stejně tak i častý scénář vedoucí k pádu KWin během použití Overview pro vyhledávání věcí a různé další typické chyby vedoucí k pádům či zamrzání Plasmy či KWin. Stejně tak je opravena chyba vedoucí k tomu, že při jistém uspořádání senzorů v Monitoru systému dojde k jejich trvalému zmizení. Vývojáři také dále pokročil v úpravách spouštěcího kódu Plasmy, aby byl proces startu robustnější.
Plasma 6.2.1 přinese ještě lepší sladění akcelerace kurzoru/myši v XWayland hrách tam, kde je použito škálování, aby míra akcelerace seděla s nativními Wayland aplikacemi. Celkově bylo za poslední dny uzavřeno 137 hlášení o chybách.
Ardour 8.8, rychlá oprava za zpackané vydání verze 8.7
DAW software Ardour vydal před pár týdny novou verzi 8.7 a ukázalo se, že proces kontroly kvality víceméně selhal. Jak shrnuje uživatel na ábíčku, jde o pády, poškozené soubory, vadné filtry, zkrátka velmi špatné vydání. Tým proto nezvykle rychle přichází s novou verzí 8.8, která snad situaci vyřeší.
Vedle opravy spousty chyb a několika dílčích vylepšení došlo i na pár novinek: přetahování stop myší, značky MIDI Scene, paralelní I/O přístup k disku – k tomu přidejme podporu fronty pro více než 16TB HDD. K dispozici je i nové téma vzhledu Captain Light či třídění MIDI portů za pomoci lidsky srozumitelných názvů.