Kerbalové nezahálí a svůj vesmírný program posouvají ještě o kus dál. Již dříve jsme recenzovali ranou verzi hry Kerbal Space Program. Jelikož se jednalo o předběžný přístup a hra prochází neustále vývojem, podívali jsme se, co nového se na poli meziplanetárních letů děje. Není toho málo. Kerbal Space Program konečně připomíná hru a ne jen raketové lego.
Dříve jste byli odkázáni jen na svou fantazii a hře tak nějak chyběl cíl a motivace. Pokud nepatříte mezi typy lidí, kteří se umí zabavit sami se sebou, mohli jste mít s Kerbal Space Program časem problém. Přeci jen – vytvořit první raketu a dostat se na oběžnou dráhu nezabere tolik času a dosednout na první mimozemský objekt jste při troše cviku mohli už za pár hodin. Co ale pak? Budovat stále nové vesmírné koráby je sice fajn, ale už zpočátku bylo vše přístupné, nic jste neodemykali.
Konečně herní kampaň
To se s novou verzí změnilo a na řadu konečně přichází něco jako herní kampaň. Ta zhruba načrtává cestu, kterou se budou vesmírné toulky v budoucnu pohybovat. Ještě nebyly aplikované všechny herní mechanismy, třeba využívání peněz. Na druhou stranu má konečně cenu do vesmíru létat, a to kvůli cenným datům. Výzkum je to, co by mělo alespoň v budoucnu hnát hráče do nejrůznějších koutů sluneční soustavy bez ohledu na to, zda se jim zdá určitá planeta sympatická či nikoliv.
Pokud si místo volné hry zvolíte kampaň, hned při prvním pokusu o sestavení rakety vás trkne téměř nulové množství komponentů, které můžete použít. Skoro to až vypadá, že sotva postavíte raketku schopnou se alespoň odlepit od země. Tenhle nedostatek součástek dává hře nový rozměr. O konstruování začnete přemýšlet úplně jinak a opět se dostaví radost z toho, když se vaše nestabilní vesmírná kocábka dostane na oběžnou dráhu.
Vesmírný výzkum
Abyste si odemkli další vybavení, musíte začít provádět výzkum. Za něj získáváte vědecké body, jimiž odemykáte další části řetězce komponentů. Čeká vás tak kruté dilema, co je pro váš vesmírný program důležitější. Jestli například rakety nebo lepší kokpit pro vícečlennou posádku. Vědeckých bodů je navíc silný nedostatek a jeden výzkum nelze provádět vícekrát.
Přitom získáváte v prvních chvílí docela dost bodů jen za účastnění se startu, vznesení se do výšky nebo bezpečné dosednutí zpět na zem. Pak už to začíná být těžší. Ke slovu přijdou vědecké stanice a vysílání či uschování dat. Jelikož nemáte ani pořádné baterie a antény žerou dost energie, budete si bolestivě volit mezi tím, co pošlete na ústřednu a pro jaká data se vrátíte později. Ještě je možnost je uchovat v kokpitu a riskovat tak jejich ztrátu po neúspěšném dosednutí na rodnou hroudu.
Personální patálie
Dále si budete najímat vlastní kosmonauty. Ti mají dvě vlastnosti – stupiditu a statečnost. Rozdíl mezi nimi ale nepoznáte. Jen si můžete najít oblíbence, jehož ztráta by vás mrzela víc než u stáda určeného pro testování nových modelů raket. Stejně jako u posádky zatím nehrají žádnou roli peníze. Je vám tak jedno, jestli opatříte pomocné rakety padákem a vrátíte je zpět na zem. To by se však mělo v blízké budoucnosti změnit a dovést kampaň k novým zážitkům.
Další novinky se týkají stavby lodí. Kromě nových součástek lze jednotlivé sestrojené části uložit a použít na jiný koráb. To je velmi praktické a výrazně to ulehčuje práci. Také si konečně volíte svou vlastní vlajku, kterou je možné skutečně položit na neznámou planetu. To dodává hře na autentičnosti, a ruku na srdce, kdo z vás by nechtěl nechat otisk kerbalské civilizace na jiném vesmírném objektu?
Komunita hru táhne
Za tu dobu se slušně rozrostla i komunita. Množství pluginů se stále zvětšuje. Dále si v komunitním centru můžete stáhnout nové lodě. Stále je též nejpopulárnější plugin Mechjeb. Ten usnadňuje pilotování. V množství tabulkách si naprogramujete cestu na orbitu i přistání na cizí planetě. Někomu to může připadat jako podvádění, ale pokud je raketa špatně postavená, neuřídí ji ani nejlepší umělá inteligence.
Trochu zklamání je absence nových scénářů. Ty jsou k dispozici pouze dva. Stejně tak výcvik nových hráčů by potřeboval dodělat. Zatím hrají stále prim instruktážní videa na YouTube.com. Změny se nedočkala ani grafická stránka, ale pozitivem může být, že hra působí vyladěnějším dojmem a už se tolik při startu neseká.
Závěrečné hodnocení
Kerbal Space Program rozhodně není mrtvým projektem. Postupně zraje jako víno a vývojáři v tvrdé práci na projektu nepolevují. Změny v posledních verzí jsou už na první pohled viditelné a přiblížily Kerbal Space Program blíže klasické hře než simulátoru pro vesmírné nadšence a sváteční inženýry.