"To by mělo stačit, aby prokázala, že už není rok 2004, vyrostla smartphonová generace, se kterou platí, že upirátěná kniha znamená nerealizovaný prodej."
Vy to nepřestanete zkoušet, co? Jděte už s tou svojí logikou tam, kde záda přestávají mít slušné jméno. Stokrát opakovaná lež o tom, že každý, kdo si stáhne knihu by si ji i koupil se prostě pravdou nikdy nestane.
" A pak se stalo nevyhnutelné: kniha se objevila na internetu v kompletní pirátské podobě a prodeje elektronické verze se propadly."
Kdyby se neobjevila pirátská verze knihy na internetu, tak by se její prodeje nikdy nepropadly, a prodávala by se původním tempem věčně, že?
"Maggie však svůj názor podložila poměrně zajímavým experimentem, který potvrdil její domněnku."
Z jednoho jediného pokusu chcete něco vyvozovat? Metodologie vědy vám něco říká? Odfiltrovali jste ten milion skrytých zákonitostí, které prodej knihy ovlivňují, hmm?
"ze předpokládat, že Maggie Stiefvater má zkrátka čtenáře, kteří mají hlouběji do kapsy"
Pokud někdo stahuje knihy, protože má málo peněz, znamená to, že když za knihy bude musete platit, koupí si jich méně. Celkový obnos jdoucí k vydavatelům zůstane stejný, jen si ten člověk přečte méně knih.
Mimochodem, co si paní autorka myslí o veřejných knihovnách?
U knih se změnilo to, že dnes už nejsou tak moc nositeli jediného psaného slova, ale spíš zábava, koníček a relaxace.
Viděl bych to takto: Knihu tištěnou si koupí člověk kvůli tomu, že ji chce mít v knihovničce, je pěkná, chce u ní relaxovat, ty knihy i voní a hlavně chce číst a nechce u toho chvíli čumět do jakéhokoliv monitoru, chce listovat a ne si hlídat baterku.
Jenomže zde, jakože koníček, není místo na to, aby úplně všechno vycházelo tištěné a za velké prachy které uživí každého, případně nedá se očekávat že se budou vyprodávat obrovské horomady knih obrovské kupy vydavatelů .... občase se objeví nějaký bestseller ale ....
Dokonce si dovedu představit, že má někdo knihu, nebo sbírku, tištěnou v polici, ale na cestách apod. si je pročítá na čtečce třeba .... Sem se ale nevleze běžná beletrie apod - tohle se dnes prostě mění.
No a pak je tu zlá a nemravná otázka, jestli skutečně elektronická verze opravdu musí 50 let stát stejně jako tištěná verze a jak všichni víme, když budou "za babku" lidi za to ty peníze dají ....
No prostě si myslím, že knihy zůstanou, ale změní se účel, tedy i forma a množství ...
už je dávno preč doba, keď mali ľudia v dome miestnosť vyhradenú knihám, dokonca už je preč aj doba (tuná sme ju ani nemali) keď sa vydávali brožované výcucy objemných DIEL. nie raz som stiahol knihu a po dvoch troch stranách zmazal.
už dávno nenavštevujem antikvariáty, už dve desaťročia vo verejnej knižnici navštevujem iba odbornú, prípadne náučnú literatúru, už som z dvoch pozostalostí si ponechal (citová väzba) iba pár kníh a zvyšok (spolu s nie pár kusmi z vlastnej knižnice putovali do antikvariátu.
"Stokrát opakovaná lež o tom, že každý, kdo si stáhne knihu by si ji i koupil se prostě pravdou nikdy nestane."
Já to tak občas dělám, takže žádná lež. Ohanis se vědeckými metodami, tak předpokládám, že máš důkaz, studii, která vyvrací či potvrzuje tuto teorii. Každopádně v mém osobním případě to platí nejen u knih.
" Z jednoho jediného pokusu chcete něco vyvozovat? Metodologie vědy vám něco říká?"
Přečti si ten článek ještě jednou, jasně tam píšou, že "Jednoznačný závěr vyvodit nelze." a dál, že "Maggie Stiefvater má zkrátka čtenáře, kteří mají hlouběji do kapsy" plus další věci.
To asi spatne ctes, tady nejde o tvrzeni, ze kdyz si nekdo neco stahne, ze si to PAK koupi, ale o tvrzeni, ze KDYBY si to NEstah, tak ze by si to KOUPIL. Co prachsprosta lez jednoduse je.
Naopak je opakovane dolozeno, ze cim vic lidi si neco postahuje, tim vic lidi si to i koupi. A naopak pochopitelne. Pricemz ja opakovane tvrdim, ze bych chtel byt drzitelem prav 10 nejstahovnejsich vytvoru historie. Koupal bych se v miliardach.
V tomhle pripade je ta lez o to peprnejsi, ze ten neexistujici e-book si jaksi ani koupit nemuzes, a tudiz i v pripade, ze sis u knizku KOUPIL v papiru, chces si ji dat do ctecky, tak ses autorkou oznacen za zlodeje a pirata. A bez pardonu, takovy lidi si nejen nezaslousej prachy, takovy lidi si zaslouzej nakonout rit.
To sou prece zavedeny standardy ne? Dojdes do kina, zacalujes. Chces placku? Zaplat znova - ne jen tu placku, ale i ty "prava". Chces jinou placku protoze VHS/CD/DVD ti uz nevyhovuje? No tak si to kup potreti, poctvrty a popaty...
Navic bys ten ebook stejne nadilela a tim padem autora okradla o nejmin miliony. Takze to musis nejdriv oscanovat, prohnat OCR a zkorigovat ... teda co by za to OCR dali ti, co povecerech na psacich strojich prepisovali ... ale za soudruhu to byli hrdinove, chartysti, odbojari ... dneska ses jen sprostej kriminalnik.
Tento princip dotažený do důsledků: Jdete po ulici a u každého domu kasička, do níž musíte hodit poplatek, protože jste shlédl autorské dílo architekta.
Jinými slovy: Určitá skupina tvůrců (ale spíš vlastníků autorských práv na jejich díla) se zcela urvala ze řetězu a dohnala ochranu autorských práv do takové podoby, že se to podobá ze všeho nejvíce dobře vypasenému zhoubnému nádoru.
Vědecků důkaz? No, velkou spoustu knih co jsem si stáhl bych si nikdy nekoupil a prostě bych je jenom nepřečetl. Druhá strana naproti tomu neuvedla na obhajobu svého tvrzení nic.
Takže když na konci článku, který je plný nesmyslů, a který je zcela jasně psán tendenčně, uvedu, že to celé možná není pravda, tak je vše v pořádku?
To je přece blbost. Takhle snadno se nelze vyvázat z odpovědnosti za pravdivost toho, co říkám....
Z faktu, že jsem o někom nebo jeho díle neslyšel, si netroufám vyvodit ani to, že se jedná o slepici, ani to, že to není bestseller. Doby, kdy jedinec mohl obsáhnout veškeré vědění lidstva, jsou dávno pryč - poslední polyhistor byl snad J.A.Komenský.
Ale vy k tomu přistupujete, jako naše současná hlava státu: koho on nezná, ten za nic nestojí.
Její knihy jsou módní zboží. Popklultura. Jsou místa, zejména školy, kde je prostě nutnost ty knihy znát a je dokonce velmi nutné je znát co nejdříve. Proto tolik lidí bylo nešťastných, že je ten ebook neúplný - protože s každou hodinou neznalosti klesala jejich prestiž před okolím.
Že to jsou knihy je až druhořadé. A jejich kvalita je irrelevantní. Jejich vlastnictví není motivováno zájmem o knihu jako takovou, ale zejména potřebou znát její obsah. Takže paní dospěla ke zcela správnému názoru - kdo si ji upirátí, tak si ji pak už nekoupí. A zřejmě to bude platit o všech knihách, které "se čtou proto, že jejich neznalost je považována za společenský prohřešek". Dát peníze za něco, co už jsem četl, se dá očekávat jen u knihy, která mě oslovila, chci si ji uchovat nebo chci podpořit autora.
Takže si to shrňme:
1. autorka napsala Blue Lily, Lily Blue, ten se prodával méně než předchozí díly série, a ebooky unikly na Internet.
2. autorka jela na turné, a během něj zájem o sérii rostl
3. autorka napsala The Raven King, ebooky na její žádost nebyly vůbec, a papírový náklad byl ani ne poloviční co minule
4. zároveň zaplavili síť upoutávkami ve formě prvních čtyř kapitol knihy
5. někdo na fanfóru hledal plný ebook a někdo jiný mu napsal, že ho nenašel, a musel si koupit papírové vydání
6. ani ne poloviční papírový náklad se rozebral během dvou dní
7. časem prodeje klesly a objevilo se pirátské vydání ebooku
Co z toho vyvodit? Že takhle snížit náklad byl úlet? Že reklama ve formě turné a prvních čtyř kapitol fungovala? Že to tak měli udělat už u předchozí knihy? Že nevydávat ebooky donutí fanoušky udělat ebook pirátsky? Že prodeje knihy i celé série časem přirozeně klesají?
Ne, autorka z toho vyvodila, že jí piráti ubližují, že nenabídnout ebooky těm kdo je chtějí jí zvýší prodeje, a že zaplnění sítě upoutávkami zabrání zájemcům najít plné verze.
Jak vždycky říkám a paní autorka by si to měla uvědomit:
Doba CDček s 1 "hitem" a 5ti štěky za 550,- je nenávratně pryč ... To samé platí o knihách, filmech ....
Ostatně co by se stalo, kdyby se zamezilo pirátství, kde by "unikaly" zisky potom? Zakážeme půjčovat knihy kamarádům, rodině ...? A pak? Je přece blbé že čteš 2x a platíš 1x, ne? ..............................
Nečteš, teda nehodnotíš ale nepřipadá ti to. Za některé knihy je i 25 moc ...
Jde o princip, ne o tu částku ... Doba se změnila. Když to prodáváš po netu, tak to nemusí stát jako když to tiskl Guttenberg osobně - to je nadsázka prosím tě ...
BTW "Tisk" do elektronické podoby třeba 250 kč za 450 stran per book by ti taky připadl v pohodě?
jezis. tak znova. pro ctenare byla dostupna elektronicka i papirova verze knihy The Raven King. mohli si koupit oboje.
predverze - dostupne pro prodejce, nedostupne pro bezne ctenare. predverze byla dostupna jen v papiru. tyhle predverze se k zadnym beznym fanouskum a ctenarum ani dostat nesmi. jsou jen pro nalakani prodejcu aby ty knihy zaradily do nabidky a nakoupili je na pulty. podobne se to dela u filmu. jenze je problem, ze tyhle predverze unikaji casto i pred oficialnim vydani knihy/filmu.
Ne, jméno je špatně, jde o Kantůrka.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Kant%C5%AFrek
Krom výše zmíněných problémů s tím „experimentem“ bych dodala jedno: Hrozně mě fascinuje, že se někteří autoři diví nízkým prodejům e-booků a vůbec jim nedojde psychologický efekt ceny. Když totiž hodím na e-book prakticky stejnou cenu jako za paperback, je opravdu překvapení když se na to člověk co ten e-book chce vykašle a jde si to upirátit? Protože „proč platit za pár jedniček a nul stejně, jako za výtisk“
Presne tak, prece odpadne spousta nakladu na papir, tisk, manipulace, dopravu, skladovani. Ale tyhle naklady oni neodectou ...
muziku od oblibenych kapel si uz kupuju primo od autoru, pokud to jde, a jeste to je levnejsi ikdyz pripoctu postovne ze sveta a jeste mi to casto i podepisou. kdyby pridali rovnou i digitalni formu, bylo by to genialni, protoze co dneksa s cedeckem? :/
napsal jsem ze ta cena za tisk a distribuci neni "spousta nakladu", ale jen mala cast.
a u ebooku zase maji naklady na provoz serveru, vyrobu ebooku (taky neni uplne jednoduche aby to bylo kvalitni), cena za DRM (holt to byva, se s tim smir).
takze si to shrnme: ebook a tistena kniha maji ruzny vyrobni proces a ruzne naklady. no a pak si uvedom ze tu funguje neco jako trh, kdyz lidi preferuji A, bude to drazsi nez B. nejake
> Presne tak, prece odpadne spousta nakladu na papir, tisk, manipulace, dopravu, skladovani. Ale tyhle naklady oni neodectou ...
Není to pak tak, že autor dostane z prodejní ceny (daleko) vyšší procenta než z prodeje tištěné verze? Jistě, asi se na tom přiživí i nakladatel, který nemusí platit za distribuci do kamenných obchodů.
Pokud jde o souběžné vydání papírové reálné knihy a taky ebooku, pak je oprávněné se podivovat, nad cenou ebooku - tam jsou reálné náklady navíc (vůči celému procesu vydání papírové knihy) až zanedbatelné. Pokud by se mělo realizovat jen elektornické vydání - pak by z procesu výroby odpadl jen tisk a částěčně distribuce. Zbylé kroky by bylo nutné učinit stejně a ty zanedbatelné nejsou. Nevím však o tom, že by se v zaznamenatelném množství vydávaly tituly jen v elektronické podobě.
Pokud jde o souběžné vydání ebooku a papíru, pak nastupuje další "dilema" - udělat z papíru snobárnu a nechat papírovou verzí zaplatit takřka celou výrobu a ebook prodávat jen za ony "vícenáklady"? To přece taky nejde. Mimo tisku a částečně distibuce jsou náklady na obě verze stejné. Kolik stojí samotný tisk (náklad/papír/vazba) a kolik rozdíl v marži prodejce papíru a ebooku a kolik je to z nákladů na vydání, to nevím, ale obávám se, že v reálném světě to téměř určitě nebude ta větší část ceny.
A když si koupím knihu a ta se mi pak nebude líbit - dostanu nějaké peníze zpět? Vlastní zkušenost z nedávné doby.
Nemluvě o tom, že ačkoli jsou ebooky jen "jedničky a nuly" a vyžadují mnohem méně místa na skladování a "výrobu" kopií a dalo by se čekat, že jednou vydaná kniha se bude prodávat už navždy, tak to tak bohužel není. Platí pro ně stejné pravidla jako u těch papírových - nakladatelství si koupí licenci na omezenou dobu a po jejím uplynutí se musí ebook stáhnout z prodeje.
Totálně na palici. Někde na netu třeba narazím na tip na zajímavou knihu a ona už není v nabídce. U papírové knihy chápu - prostě se vyprodala. Ale u ebooku?
Nechápu, že se nad tím autoři / nakladatelé ještě nezamysleli a něco s tím neudělají.
Peníze zpět? Tohle není oběd. Jdete dobrovolně do rizika, že se autor netrefí do Vašeho gusta. Pokud Vám nechutná suši, nejdete do suši restaurace. Ale pokud jste suši ještě neochutnal (a dobrovolně chcete), zkusíte to. A za to chcete peníze zpět?
Nemluvíme o plné ceně, ale o příspěvku autorovi za konzumaci jeho díla. Jakkoliv Vám nechutná, on Vás nenutil, proto inteligentní člověk (i za chybu) platí.
Přesně. Pokud má z výtisku řekněme 20c a tisk stojí 2 doláče, tak (s marží pro obchodníka a vydavatelství, dopravou,...) to bude nějakých 5 doláčů. U elektro verze odpadne dopravce, odpadne obchod a tiskárna, takže 2,50 by byla adekvátní cena. Jinak je evidentní, že vydavatelství je banda zlodějů a proč prokrmovat zloděje, když nemusím?
JInak i co jsem upirátil, to taky dokupuju, pokud to vůbec jde sehnat...
Ja mam rad knihy fyzuicke ale na dovolenku si vezmem radsej ebook reader lebo jemensi a zkladnejsi ako 3-4 knihy, preco ako vlastnik fyzickehe (drahsej verzie) nemozem mat bezplatny pristup aj k elektoronickej verzii ?
Co ineho mi ostane len sa to pokusit u piratit, ale bo dvakrat plati vydavatelovi a autorovi za knihu co uz vlastnim ??
Ja som divny, som ochotny si zaplatit za elektronicku verziu, ktoru mam stale pri sebe v malej citacke. Papierova kniha je na policke, chyta prach a obmedzuje mi zivotny priestor. Treba sa kadejako komplikovane toho zbavovat po burzach, hovorit s roznymi divnymi ludmi ...
Nechcem nic vyvracat, len aby ste vedeli, ze su aj taki ludia.
Důvody pirátění jsou v podstatě tři:
1) "demo verze", chci vědět, co kupuju - styl, jakým je to psaný, téma, ... Ne každý má na webu ukázkovou kapitolu.
2) Doplnění elektronické verze k papírové knížce, třeba na cesty.
3) Protože elektronická verze je za cenu papírové a člověk to bere jako podvod/nenažranost. Autor přijde třeba o půl dolaru, nenažraný vydavatel, co si stopí pro sebe prachy, který by padly za tisk a distribuci, třeba o pět dolarů. A to se počítá.
A u mě čtvrtý - protože to mají jenom v Alze a nechci jim dávat prachy a reklamu se skřetem
jenze ty naklady na tisk a dopravu nejsou tak velke jak si lidi mysli. uz se to probira mnoho let, staci pouzit google. naklady na tisk/dopravu delaji cirka 20 % ceny. nejvic si bere prodejce, a ten je u ebooku stejne jako u papiru.
a nez se objevi minuskari kteri o tom nic necetli, zkuste opravdu pouzit ten google a procist si to, dekuji :)
Tak se podívej na ty mnou odkázané ceny a ukaž mi těch 20% cenového rozdílu. Cenové náklady na tisk znám docela dobře. I ten rozdíl 20% by byl na ceně dost znát a zákazníci už by s tím neměli takový problém. Jinak prodejci vznikají u papíru také další náklady, což by mohlo rozdíl snadno prohloubit nad 20%. U toho e-booku ho nikdo nemusí balit a odesílat a ušetří se na čase zaměstnanců a platech.
Naklady na vyrobu knizky (papirovy sakumprask, vcetne autora) jsou cca 1/3 jeji prodejni ceny(spis min). Dalsi +- 1/3 jde za distributorem a dalsi 1/3 (az 1/2) za knihkupcem.
1) e-book nepotrebuje zadnyho distributora, neresi se zadna remitenda, skladovani doprava
2) e-book nepotrebuje zanyho prodejce, neresi za zadny najmy, topeni ...
3) e-book nepotrebuje tisk a dalsi material ....
Tudiz e-book kterej by stal 1/3 papiru by jeste porad vydelal vic, nez papir. Naklady na prodej jednoho e-booku se daji naprosto s klidem aproximovat NULOU.
Ten distributor se přece jenom hodit může, ale jeho náklady na distribuci jsou oproti fyzickému médiu marginální. Stačí se podívat o dům vedle k hudební distribuci a porovnat si kolik si berou „tradiční“ distributoři oproti třeba Magnatunes.
Podle mě by i těch 20% pohatě stačilo k citelnému snížení pirátství knih. A u třetinové ceny? Lidi by najednou neměli problém koupit si impulzivně knihu i přesto, že by nevěděli jestli se jim bude líbit. Což je obrovská výhoda oproti papíru, tam ty ceny srazit na takovou úroveň nejdou.
Kdysi jsem si chtěl nechat vytisknout knihu. Já do toho nakonec nešel, ale kamarád si opravdu nechal vydat vlastní knihu a rozdával ji svým přátelům.
Cena byla hodně závislá na tom, jak to mělo vypadat. S počtem stránek rostla (dvojnásobný počet = trojnásobná cena), rozdíl podle způsobu vazby byl značný. Také záleželo na počtu obrázků, barevnosti atd. Museli bychom dodat veškeré podklady připravené a ještě zaplatit práci za úpravu pro tiskový stroj (korunová položka). Největší pálka ale byla za samotný fyzický tisk, vazbu atd. (70-300Kč). Což je právě ta věc, co u eBooku není potřeba.
Mé odhady tedy jsou, že náklady na tisk a dopravu dělají cca 70% nákladů. K těm 20% se dostanu leda když je budou počítat z prodejní ceny, tedy až po té, co si na to prodejce nahodí 100% a stát DPH. Jinak řečeno:
30 Kč za to, že to někdo napíše, zpracuje, udělá korektury a vysází
70 Kč za to, že to někdo vytiskne na papír a rozveze po knikupectvích (nejlevnější varianta, podle kvality to může být i trojnásobek)
100 Kč přiměřený zisk prodejce
20 Kč DPH
Celkem 220 Kč. Z toho náklady na tisk opravdu vypadají lehce pod 30%. Ale proč tedy eBook nevypadá takto:
30 Kč za to, že to někdo napíše, zpracuje, udělá korektury a vysází
30 Kč přiměřený zisk prodejce
12 Kč DPH
Celkem 72 Kč. Proč to nejde?
Ne, je to kategorie 1000-5000 kusů. To sice je technologicky malonákladový tisk, ale také je to nejběžnější náklad v ČR. Je jen málo knih, kterých se tiskne 10000 kusů a více. Počet knih, které se tisknou v 50000 kusech a více spočítáte na prstech jedné ruky. Velkonákladově u nás vychází leda kuchařky a Viewegh.
Náklady na výrobu eBooku z podkladů pro tištěnou knihu jsou velmi nízké - desítky hodin práce jednoho člověka. Náklady na provoz serveru a DRM jsou fixní, nezáleží na počtu prodaných kusů a v zásadě ani na počtu prodávaných titulů.
A co je na tom nelogického? Já už takhle pár ebooků koupil.
Protože pro mně prostě bylo v těch případech výhodnější to mít jako ebook: měl jsem ji hned, ne až za týden (a bez poštovného), byla mnohem skladnější než papírová kniha, přečetl jsme jí rychleji protože jsem jí měl všude sebou. I když se k ní asi moc vracet nebudu, z druhé ruky to není (zejména tady v Čechách) úplně prodejný titul a její skladováni mi nakonec nezabere žádné místo.
Takže pro mně (a hodně jiných myslím) ten ebook měl tu vyšší cenu úplně v pořádku, protože měl vyšší hodnotu než ta samá kniha v pevné vazbě (paperback vyšel až za něklik měsíců).
Nelogicke je na tom to, ze to nijak nezohlednuje nizsi naklady na produkci a distribuci. Vili clovek vysoli za ctecku a pak jeste bude platit drazsi knihu, aby ji do te ctecky dostal? Takze to motivuje leda lidi, kteri to koupi z presvedceni nebo ty, kteri se podivaji na knihovnu a budou si lamat hlavu, kam by to tam narvali.
Je to proste zlodejna, zejmena kdyz se vezme v uvahu, jak tragicka je kvalita vysokeho poctu e-booku, ktere vypadaji, jako by to bylo OCR z tistene knihy, ktere pak bez korekce zverejni. Tim nemam na mysli e-booky, ktere takto nekdo doma zbastlil, ale ty oficialni.
Jenže při prodeji nejde o to, jakou hodnotu má dané zboží pro jeden případ. Jak se říká, „každé zboží má svého kupce“ a v tomto případě jsi tím kupcem ty a nejspíš několik dalších. Jak je ovšem vidět, pro spoustu lidí ten e-book nemá takovou hodnotu jako výtisk a ti si ho prostě za takových podmínek nekoupí.
Vzhledem k menším nákladům na tvorbu e-booku by pak bylo naprosto logickým krokem zvýšení prodejí snížením ceny na takovou úroveň, aby byla marže z obou variant přinejmenším stejná.
Jenže se z nějakého nepochopitelného důvodu setkáváme s krokem úplně vedle, a to nadávkám na piráty a bojem s větrnými mlýny různými nákladnými a naprosto neefektivními ochranami.
Jenomže cena za kterou se prodává je “jakou to má cenu pro běžného předpokládaného zájemce o tu věc” - nikoli “kolik to stálo vyrobit”. Pro mně (a mnoho dalších lidí) má ten konkrétní ebook větší hodnotu než papírová cihla se stejným obsahem - proto byl (možná ještě je) dražší než ta papírová kniha.
U jiné knihy to bude zase obráceně.
A oddělil bych problém mizerně (lacino) vyrobených ebooků od diskuse o principech.
"“jakou to má cenu pro běžného předpokládaného zájemce"
A proc teda pak brecej, ze to nikdo nekupuje a ze to vsichni piratej? Jo aha, ze by to bylo tim, ze tu cenu za to neni nikdo ochoten dat? Tudiz je ta cena proste vadna? A ano, mas pravdu v tom, ze se prodava (pokud prodejce neni padlej na hlavu) za tzv "trzni" cenu. A ta muze klidne bejt i hluboko pod nakladama.
Eknihy jsou nenazranost nenazranosti. To, ze ekniha stoji to same co papirova je neobhajitelne a tuto nenazrankst odmitam podporovat.
A za druhe. Co si budem povidat, vetsina dnesnich knih je brak. Nedavno jsem si koupil knihu u akreta. Podle popisu super, podle recenzi ok, ale byl to brak co jsem docetl do tretiny. Vyhozene prachy.
Chodim do knihovny a tam si knizky zadarmo pucuju. Tu samou knizku jim tam zadarmo (a ze zakona) dodal vydavatel, a puci si ji mozna par stovek lidi rocne. Vetsina tech knizek se davno nikde koupit neda. Coz je mimo jiny presne ten duvod, proc zakon narizuje je ty knihovne dat.
Jenze tohle je opetreni z dob, kdy o e-booku nikdo neslysel. Ten muze bejt na netu neomezene dlouho v neomezenym nnoztvi. Neni. Kazda knizka ktera neni ke koupi by mela automaticky ztratit narok na jakoukoli ochranu prav.
Pokud je kniha dobrá (což prověří pouze čas), tak se bude prodávat.
Já jsem například spoustu knih četl vypůjčenou od někoho či staženou z internetu. Autoři, jejichž knihy se mi líbily, jsem si později koupil. Třeba jinou knihu, ale každopádně to autorovi pomohlo.
Dle mého tohle pravidlo bude fungovat i nadále. Jinak by se stále nevydávaly nové vydání dávno prověřených knih.
Navíc náklady na vydání e-knihy jsou nesrovnatelně menší než náklady na vydání tištěné verze. A spousta obchodů je prodává za stejnou cenu, což je nepochopitelné. Jediné obchody, kde preferuji nákup e-booku jsou zahraniční, protože se nepřipočítává poštovné.
Precetl jsem si tu ukazku v clanku a mam pro autorku namet na novy bestseller, ktery by mohl byt volnym pokracovanim. Tentokrat by se jednalo o zizalodlaka a hlavni hrdina by musel stihout osuk... totiz, okouzlit jsem chtel rici, sestru Grace do prichodu zimy, protoze jinak by se promenil v zizalu a umrznul. A jeste bych chtel parafrazovat nadpis clanku. Cteni takovychto "bestselleru" poskozuje IQ i EQ. Neni divu, ze diky takovemu pusobeni na mlade lidi ve vyvoji jsou dnes vsude kolem studenti sociologickych oboru se zamerenim na problematiku gender role, lgbti, xenofobii a ve volnem case jeste aktivne pusobi v nejake hodne uzitecne neziskovce.
Jednoznačný závěr samozřejmě vyvodit lze. Že současný princip, kdy o užití díla rozhoduje jeho autor, je správný. Maggie Stiefvater se může rozhodnout, že bude svou knihu jenom prodávat, protože je to pro ní nejvýhodnější. Paul Coelho a Neil Gaiman se mohou rozhodnout, že své knihy budou prodávat, ale zároveň jejich kopie zpřístupní na různých úložištích a podobně. A Cory Doctorow se může rozhodnout, že knihy bude vydávat pod creative commons licencí. Prostě mají autoři svobodu a mohou se rozhodnout, jak se svým dílem naloží.
Jisteze, to je naprosto vporadku, presne do okamziku, kdy zacnou kohokoli popotahovat kvuli tomu, ze neco nekde nasdilel, protoze to je prozmenu jeho svaty pravo.
Az se bude auto prodavat za 100Kc a jeho spotreba bude 10kc mesicne, tak ho klidne necham volne k dizpozici na ulici. A automobilky budou rvat, ze ten kdo snim zrovna jezdi si ho prece nekoupil.
"... popotahovat kvuli tomu, ze neco nekde nasdilel, protoze to je prozmenu jeho svaty pravo."
No to tedy neni. Autor je jediny, kdo ma pravo rozhodovat, co se s JEHO dilem smi ci nesmi delat, protoze to byl on, kdo to dilo vytvoril. Muzete mi sdelit, na jakem zaklade by mel mit kdejaky hejhula svate pravo nasdilet vysledek prace nekoho jineho?
Celá tahle diskuze začne být obvzlášť zábavná v momentě, kdy tito tzv. autoři začnou obhajovat svoje parazitování na nás ostatních, kteří o jejich produkci nemáme zájem, skrze tzv. poplatky z médiíí, kopírek, HDD, tiskáren atd...
Autor, nechť si svobodně žaluje všechny, kteří zneužili jeho autorská práva, a nepřenáší svoje problémy s vlastním businessem na nás ostatní. Taky bych bral daň 10kč, kterou by mi každý autor musel zaplatit jen za to, že napsal A4 textu.
> Celá tahle diskuze začne být obvzlášť zábavná v momentě, kdy tito tzv. autoři začnou obhajovat svoje parazitování na nás ostatních, kteří o jejich produkci nemáme zájem, skrze tzv. poplatky z médiíí, kopírek, HDD, tiskáren atd...
Pokud vím, jako autor automaticky nejste příjemcem této odměny, pokud se v rámci takového svazu nezaregistrujete (protože si třeba myslíte, že proces přerozdělování vám přinese lepší finance než procento z prodaného výtisku). Bližší podrobnosti ale neznám (tzn. nemám představu o tom, co by stálo své dílo do takového svazu registrovat a zda není potřeba se dohodnout s nakladatelem).
Máš pravdu. Autor nie je automaticky príjemca. Na Slovensku a zrejme aj v ČR to vyberá zväz ochrancov práv a pokiaľ sa neprihlásiš, tak si tvoj podiel nechajú. Som profesionálny autor už 11 rokov a ja som sa to dozvedel len náhodou 3 roky dozadu. Podiel sa dostáva len raz do roka, takže peniaze za tých 8 rokov už nikdy neuvidím. Samozrejme ale vybrané boli a skončili niekomu inému vo vrecku. Čistá zlodejina.
Funguje to ako akási mafia, ktorá automaticky zastupuje akože všetkých autorov a za všetkých berie peniaze (tie poplatky za úložné média, kopírovacie stroje a pod), ale autorov sa neunúva kontaktovať. Musíš sám prísť vôbec na to, že to existuje, registrovať sa u nich a potom každý rok do určitého dátumu nahlasovať všetku svoju prácu (mená časopisov, kníh, ich ISBN a podobne).
Samozrejme to neznamená, že potom už neskúšajú triky. Napríklad po minulé roky bolo treba všetky práce za rok nahlásiť do 1. 4. nasledujúceho roku. Takže som to nahlasoval, čo je pomerne dosť práce, keď toho píšeš dosť pre magazíny. No a tento rok som na ich stránku náhodne prišiel na konci februára, že začnem pomaličky nahlasovať svoju robotu a čítam upozornenie, že nahlásiť treba všetko do konca februára. Tak som to musel prakticky za deň zvládnuť nahlásiť všetko, pretože inak by mi zase nasrali. Majú moju poštovú adresu, e-mail, telefón, ale o zmene termínu sa ma nikto informovať neunúval. Takto si určite prišli na dobré peniaze, ktoré oneskorencom ukradli.
Objem peňazí ktoré ti dajú je určovaný podla typu tvojich médií a obsahu a rozsahu práce. Niekto tak dostane pár tisíc korún, niekto iný zas pár desiatok tisíc korún. To, prečo si práve ty dostal toľko, koľko si dostal, je pravdaže tajomstvo a žiadny rozpis nevidíš.
Možno si povieš, že keď sa teda ako autor prihlásim, tak si aspoň čosi prilepším. Čo je v základe pravda. Problémom je, že autori na Slovensku a mám taký dojem že aj v ČR, povinne platia 2 % daň navyše, ktorú žiadny iní pracovníci neplatia. Ak zarobím napríklad 45 000 Kč mesačne v hrubom, znamená to, že musím odovzdať do "autorského fondu" 2 %, teda 900 korún. To je bohu-dušu 10 800 korún ročne. Okrem toho pravdaže musím zaplatiť tak ako každý človek klasické dane, zdravotné a sociálne poistenie. Ale tých 10 000 korún čo som ako nejaký čudný občan musel zaplatiť navyše mi nikto už nevráti. Tak aspoň že pár tisíc, či prípadne ešte o niečo viac vyžobrem od tých poplatkových mafiánov, ak ma zase neodrbú.
Bohužel je to tak, každý se snaží použít jednodušší cestu, sam to tak dělám když hledám knihu.
1) Napíšu na Google název.
2a) Existuje (e-)kniha v eshopu, koupím ji/objednám
2b) Když není v eshopech, kouknu na fóra na PDFka
Pokud není ani na fórech tak buď
3a) Vykašlu se na to
3b) Pokud nepotřebuju 100% přímo danou knihu, zkusím od bodu 1 najít něco podobného
3c) Vyrážím objednat do místních obchodů / prohledat antikvariáty.
Nevím, proč začínat složitou cestou. Pokud vydavatelé chtějí prodej, mají zajistit aby bod 2a) vždy fungoval.
Platí jednoduché pravidlo, poptávka je závislá na ceně, takže poptávka při ceně dané jen zatížené morálním diskomfortem je jiná, než při ceně zvolené vydavatelem.
Zaměňovat je je nesmysl, tvoří oddělené trhy pouze s reklamním přesahem. Poptávka na trhu stahování ukazuje jen potenciál díla, ale jen ve vztahu k dílům na trhu stahování. Ten zůstává zachován i na trhu, při stejné ceně poměr mezi porovnávanými díly zůstane stejný.
V případě, že reálný tržní potenciál díla je malý, je možné, že reálná poptávka se vyčerpá už na trhu stahování. Ale to znamená, že dílo by na trhu neuspělo a náklady na vydání by převýšily příjmy z jeho prodeje. Trh stahování tak chrání vydavatele před vydáním něčeho, na čem by prodělali.
Za me musim rict nebyt piratskych kopii asi bych si v zivote zadnou knihu nekoupil :-D Dlouho jsem nebyl nadsenec cteni ale jendou jsem si z nudy stahl nejake e-knizky z torrentu a namatkou sem tam nasel nake scifi po precteni par kapitol uz jsem hledal kde zakoupit celou serii v tistene podobe. Od te doby to tak delam az do ted, kdyz se o necem doslechnu stahnu prectu 1-2 kapitoly a kdyz me to zaujme koupim knihu. Pokud me dej nijak nezaujme zavru, smazu a jdu dal :-)
A jak muze byt popularni autorka, ktera ma zcela mylnou predstavu o vlkodlacich? I deti v materske skolce uz vedi, ze vlkodlak vypada jako clovek, ne jako prerostly vlk, ve ktereho se promeni akorat za uplnku a pak jde nekoho sezrat. Nekteri vlkodlaci se za uplnku nechavaji zavrit do klece, protoze vedi, ze lidske maso obsahuje radu nezdravych chemikalii, jako rtut, PCB, obcas DDT, bisfenol A, dioxin, pesticidy.... Takze se radsi za uplnku posti a druhy den si daji dvojitou porci zeleniny s tofu nebo seitanem.
A co takhle to tedy okořenit? Proč platit za sajrajt? Kolikrát se stane, že si člověk začne číst e-book a ani to nedokončí, protože se mu kniha nelíbí? Stejně jako alba některých interpretů, kde 1 song je pecka a zbytek hromada hnoje... A peníze nikdo nevrátí. Každý by se měl rozhodnout, jestli chce nebo nechce autora podpořit. To, že má mizerné zisky svědčí jen o zpětné vazbě... čtenářům její knižní tvorby nestojí za to ji podporovat. Nestálo by jim to za to ani kdyby nabízela knížky zadarmo :D
Ale tohle dočtete. Musíte. Jinak se ztrapníte před svými spolužáky. Je to popkultura a neznat ji znamená být outsider. Já také musel povinně shlédnout první díly zvězdných válek, přestože mi ta pohádka o hloupém Lukovi, co potká kouzelného dědečka Obivana, zachrání princeznu Leiu a zničí hrad zlého kouzelníka Wadera, nijak zvlášť neučaroval. Neznat ty filmy by ale na střední býval byl šílený handicap.
Tedy, vy asi nedočtete, vy nejste cílová skupina :-) Děkujte za to bohu, stejně tak jako řada dítek v cílové skupině děkuje bohu za to, že paní nepíše více jak jednu knížku do roka.
Já také musel povinně shlédnout první díly zvězdných válek, přestože mi ta pohádka o hloupém Lukovi, co potká kouzelného dědečka Obivana, zachrání princeznu Leiu a zničí hrad zlého kouzelníka Wadera, nijak zvlášť neučaroval.
Radsi budu i nadale outsiderem. Jestli kdy shlednu Hvezdne valky, bude to projevem senility a asi bude lepsi jit se nekam obesit.
Víte co je nejhorší?
Když si od autora koupíte jeho knihy v hodnotě přes 100 € a večer mu ukradnou peněženku... :-( (viz EuroBSDCon 2017 a Michael W Lucas)
Naštěstí účastníci konference neměli problém autora založit, aby mohl v klidu odletět domů. Já jsem autora podpořil dodatečně koupí poslední kopie Savaged by Systemd na konferenci, což je spíše odlehčená literatura, ale už dlouho jsem se tak nezasmál.
Jeden komentář na goodreads to shrnuje dobře "In the Unix tradition of "unzip, touch, finger, mount, fsck, eject, umount" ... "
https://www.michaelwarrenlucas.com/index.php/romance/#sbs
Celkem by me zajimalo kolik lidi by si precetlo knizky od kulhanka, kdyz nepovolil dotisky a ty prvni knihy byly vyprodany behem okamziku nebej lidi co to naskenovali a dali na net tak by to bylo neco prisernyho, co bylo apr knizek u nas v knihovne tak ty nekdo ukradl behem par tydnu. a predpokaldam ze ze to byl nekdo z tech co jeho knizky pordava na aukcu za 5,000 za kus
Pokud jsem v knihkupectví, vezmu knihu, prolistuju, když mne osloví, pár minut čtu a pak koupím (nebo ne).
Věc se má tak, že doba rýžování končí.
Dnes existuje tolik jiných různých možností, jak získat potřebné informace nebo se bavit...
Velké společnosti to ještě nepochopily.
Dnes se rýžuje na službách.
RedHat to pochopil:
Microsoft to se zpožděním taky pochopil. -).
Kniha zdarma. Chceš podpis autorky? Zaplať. Chceš originální obal s ilustracemi? Atd.
U nás to funguje tak, že knihovnička (stěna v chodbě na patře, pět skříní po 80cm s šesti policema) má část vyhrazenou na "chytrý knížky". Mládě si, když je zvědavá, tak si vytáhne knížku a ptá se, co je na kterým obrázku. Co tam před půl rokem přibyla ta dvoukilová obrázková encyklopedie zvířat, začala rozlišovat mezi orlem bělohlavým a orlem mořským. Nevím, jak by to dělala se čtečkou, když ještě neumí číst a nevěděla by, který soubor otevřít... A pak studovala rozdíly žirafy Rotschildovy proti žirafě síťované na černobílým osmipalcovým e-inku s mizerným rozlišením. V tom jsou knížky nenahraditelný.
Btw, už jsem dostal ultimátum a do února mám vyklidit počítačovou literaturu, protože manželka už nemá kam rozšiřovat sbírku detektivek... a v pracovně to aspoň bude na dosah.
Mám doma knížky starší, než jsem já. Dokonce starší, než byli moji rodiče. Dokonce i s vazbou v kůži. Je to o tom, jak moc je člověk lakomý.
Podle tvojí logiky: přijde paní učitelka do třídy, "Tak děti, vítám vás v první třídě na první hodině čtení. Vemte si čtečku, přihlaste se na Wifi, haslo je prvnacek malýma. Pak si stáhněte slabikar.pub z webu školy..."
čtu jenom pár kinh do roka (protože na internetu je ke čtení tolik zajímavých věcí) a v podstatě kupuju jenom takový ty špeky co prostě musím mít. starší knihy objednávám v antikvariátech, tam je to jasný. Nový papírový knihy anglicky objednám na internetu většinou na Amazonu. Papírový nový český knihy u knihkupců přes internet(naprostý minimum). Pak je ale spousta dalších knih, které chci přečíst, ovšem mít je nemusím. Anglický stáhnu do Kindle, pokud chce autor nějakou přemrštěnou částku(tak zhruba přes $20) , stáhnu bez výčitek svědomí odněkud. Česky to probíhá většinou takhle: volám knihkupci: Mám zájem o knihu tu a tu - žádný problém - máte ji v ebooku? - lol ste se zbláznil. No a jdu a stáhnu si zadara pdf.
To je jednoduché milý Watsone: ač pracuji v Praze, ne všechna knihkupectví mají knihy které chci, a navíc rozdíly v cenách jsou mnohdy stokorunové, a internet, který s radostí užívám už 20 let, mi není nepřítelem, ale běžnou věcí. Knihkupcům volám ze stejných důvodů, jako když se někde ptám osobně: abych dozvěděl, co potřebuji vědět. Doufám, že jsem ti objasnil alespoň pár záhad světa, který tě obklopuje.
Dělám to podobně, nepojedu přes celou Prahu dvě hodiny někam do prdelkovic. Jsou asi dva různé druhy čtenářů: čtenáři, kteřé zajímá obsah, ti si klidně stáhnou ebook, a pak obdoba "pomlaskávačů" za labužnického odvětví, kteří jdou za "zážitky", ti jdou s prázdnou hlavou do knihkupectví, aby z milostivé nabídky pana podnikatele vybrali uvážlivě knihu, kterou si doma vychutnají pod lampou se sklenicí ušlechtilého vína(poslední druh existje zřejmě jenom ve fantazii knihkupců).
Zkoušel jsem to, ale co věta, to blbost ... ale zkusme to znova:
Rozdělení na dva druhy čtenářů je pitomost z tohoto hlediska: jelikož nepochybuji, že sám sebe pisatel určitě nezřadí do skupiny tupých pomlaskávačů s prázdnou hlavou, takže se zařadí do té lepší, tak je jasné, že existuje je prostě on (a možná pár vybraných) a ostatní > debilové. Takže pitomost, protože tak to samozřejmě není.
Rozdělení na dva druhy čtenářů je pitomost i z tohoto hlediska: např. já si kupuji knihy jak pro zábavu či do práce, tak do vitrínky a nebo prostě na čtení a některé z nich jsou ebooky ... Ani né tak podle obsahu (ta netupá skupinka), ale podle toho, jak s nimi hodlám pracovat. Takže pokud je to kniha pracovní a chci fulltext, tak i když mě to baví a je to zábava, volím ebook .... A takových lidí znám - snad nebudeš chtít jejich seznam, protože to taky může říct i děcko v mateřské škole ... - takže existují evidentně další a další skupiny, takže i tak napsal pitomost.
Další pitomostí je označování knihkupců jako někdoho kdo milostivě něco vystaví a prodává. Pokud není pitomec tak ví, že ani Amazon nemá v jednom skladu všechy knihy světa, natož nějaký lokální obchodník, obzvláště když jak píše jezdí někam mimo - takže evidentně do různých, takže i do malých knihkupectví takže by si toho při svém geniálním přehledu mohl laskavě všimnout
Proč to ale přímo označuju tak expresivním slovem jako pitomost? Protože jednom odstavečku stihl pasovat čtenáře na chytré (jeho skupina) a ostatní ("obdoba "pomlaskávačů" za labužnického odvětví, kteří jdou za "zážitky", ti jdou s prázdnou hlavou do knihkupectví") a ještě urazit knihkupce jako snad nějaké šmelináře a ještě ke všemu, jako jsme si ukázali, to ani neodpovídá realitě. Takže odstaveček urážek, nadřazenosti a v podstatě třídního škatulkování knihkupců jako nějakých živlů. Teď jak to píšu, tak slovo pitomost mi připadá ještě mírné.
Smůla, tento namyšlený, urážející a obviňují příspěvek mi nedal takto neodepsat a protože jsem nechtěl psát elaborát, tak jsem to zkrátil. No ...
Knihy zatím neprošli tím, co filmy na dvd. Pamatujete jak pred par lety byly všude v trafikách DVD za 100, 50 Kč. Jo i knížky v levných knihách stojí málo, ale ty jsou mimo mainstream. Knížky pro čtečky by měly taky zlevnit. Lidi by to brali ve velkým. I ty DVDcka měl doma kdekso ve velkým, kdo jinak filmy nikdy nekupoval.
A kde sou za pakatel stary knizky v podobe e-booku? Kdyz se zajdu obcas podivat do nejblizsiho knihofrcu, tak tam sou do kila i obrovsky veci ktery za to kilo nemoh nikdo ani vyrobit. Beznej "paperback" je nekde mezi 5-30Kc. A to je porad papirova knizka, takze e-book by mel stat tak 1-5Kc.
"že e-book není a nikdy nebude plnohodnotná kniha" a kniha není a nikdy nebude plnohodnotný e-book.
Ohledně papírových knih. Každý jsme ochoten platit jen určité náklady na bydlení a jen málo z nás má zámek či hrad. Takže pro někoho je čtečka nutnost.
Ano nebylo by špatné knihy konvertovat zdarma, nebo za drobný peníz z papíru na e-book a zpět. V současnosti to je ovšem problém jak právní, tak finanční.
BTW dlouho tu nezaznělo "Reprodukovaná hudba nemůže nahradit koncert." a "Posluchači nahrávek nás okrádají o vstupné."
@ Kate
"Doteď nechápu, proč s fyzickou kopií knihy nemůžu dostat zároveň e-book. Platit za to samé dvakrát? To jako vážně?"
Tvuj problem je ze pouzivas selsky rozum a logicky usudek, na takove lidi ale kapitalismus neni staveny.
V kapitalismu jde primarne o to odrbat co nejvetsi pocet hejlu napr tak ze se jim proda ten samej shit a to nejlepe hned nekolikrat, a pokud je mozny srazit vyrobni naklady tim ze se "produkt" prevede do elektronicky podoby tim lip =akcionari se vic napakujou a zbyde i na Xtra bonus pro CEO.......
Navic to co si user koupil a zaplatil vubec nemusi znamenat ze to i automaticky vlastni:
https://www.inquisitr.com/29708/bigger-issue-than-1984-being-pulled-from-the-kindle-is-that-1984-isnt-in-the-public-domain/
https://io9.gizmodo.com/5317703/amazon-secretly-removes-1984-from-the-kindle
BTW tohle je presne i pointa prechodu na "cashless society" = kdyz se nam znelibis smazem ti konto a muzes si to jit mrsknout.
PS: Otazka do plena:
Zkusil uz nekdo z vas co jste si koupili a zaplatili e-book s DRM po precteni "tuto knihu nekomu dalsimu prodat" tak jak byste to mohli udelat s papirovou???
Ty ale nekupuješ knihu jako věc. Ty kupuješ právo přečíst si, co vytvořil autor.
Můžeš si to právo koupit a jako nedílný bonus dostat papírový výtisk, který funguje bez DRM serveru, můžu ho otevřít kolikrát chci, můžu ho prodat, můžu ho někomu půjčit, můžou k němu všichni rodinní příslušníci.
Můžeš si to právo koupit a jako nedílný bonus dostat soubor, který dovolí fulltext hledání atd., ale nejede na jiné čtečce, nedá se půjčit nebo prodat, ...
V obou případech máš ale právo si to přečíst. Proč k neomezené "papírové" lidenci není v ceně i ta "omezená elektronická", když dává omezenější práva k tomu samýmu?
Protože by pak bylo fér k ceně té papírové knihy připočítat i cenu výroby té elektronické verze. Kterou by zbytečně museli platit i ti, kteří elektronickou verzi nechtějí. Podle mne je férovější to, když se prodává balíček tištěné a elektronické knihy – za vyšší cenu, než každé zvlášť, ale za méně, než kdybyste si to koupil každé zvlášť.
A nebo by mohli skutečný náklad na editory, spisovatele a vydavatele rozpočítat spravedlivě mezi ebooky a tištěné knihy a k oběma pak pouze připočíst skutečné náklady na jejich výrobu a distribuci místo toho, aby se cpaly někomu nějaké balíčky a zase se někde čarovalo s cenou ve jménu nějakých kalkulací vychytralých nazdárků ...
Já jsem psal, aby se každé prodávalo zvlášť, za cenu odrážející náklady na daný typ vydání. A pokud někdo chce obě varianty, ať má možnost koupit si balíček obou vydání, ve kterém budou společné náklady (odměna autorovi, redakce) započítány jednou, a k tomu náklady na obě vydání (jak na papírovou knihu, tak na e-book).
"
Protože by pak bylo fér k ceně té papírové knihy připočítat i cenu výroby té elektronické verze. Kterou by zbytečně museli platit i ti, kteří elektronickou verzi nechtějí. Podle mne je férovější to, když se prodává balíček tištěné a elektronické knihy – za vyšší cenu, než každé zvlášť, ale za méně, než kdybyste si to koupil každé zvlášť.
"
Sorry a kde přesně to v tom textu je?
Já tam vidím (a speciálně v):
".. Podle mne je férovější to, když se prodává balíček tištěné a elektronické knihy – za vyšší cenu, než každé zvlášť, ale za méně ..."
Co, věta " ...než každé zvlášť, ale za méně, než kdybyste si to koupil každé zvlášť." má nějak dovisvětlovat, že i když tam propaguješ balíček, tak i každé zvlášť? To se na mě nezlob, já to tam nevidím. Můžeš mi teda v tom textu
"
Protože by pak bylo fér k ceně té papírové knihy připočítat i cenu výroby té elektronické verze. Kterou by zbytečně museli platit i ti, kteří elektronickou verzi nechtějí. Podle mne je férovější to, když se prodává balíček tištěné a elektronické knihy – za vyšší cenu, než každé zvlášť, ale za méně, než kdybyste si to koupil každé zvlášť.
"
ukázat, kde teda se shoduje s mým názorem, že místo balíčku by se mělo nacenit jenom striktně podle toho co výroba stála? Děkuji ...
Ono je potřeba znát taky kontext. Reagoval jsem na komentář, že by ke každé tištěné knize měl kupující automaticky dostat i elektronickou. Na to jsem reagoval tím, že je lepší, když je možné si koupit každé zvlášť za odpovídající cenu, a když chce někdo obojí, měl by mít možnost koupit si balíček, který bude levnější, než kdyby si koupil každé zvlášť, protože v něm licence bude započítána jenom jednou.
Omlouvám se, že byl můj komentář sám o sobě nesrozumitelný, předpokládal jsem, že ho lidé budou číst spolu s komentářem, na který jsme reagoval.
Nevím jak ostatní, já to četl celé, ale nějak mi ten skrytý význam teda unikl. Možná byl až moc skrytý. Ok, pořád ale přidávám tu možnost, aby se nacenily jenom skytečné náklady na tu kterou verzi, žádné záhadné kalkulace s promínáním různých verzí do sebe navzájem - to je tam taky někde skryté?
Ak mám za e-knihu zaplatiť toľko, čo sa p-knihu, tak radšej hľadám na internete a ostanem pri pirátskej verzii. Ak je ale e-kniha podstatne lacnejšia (nemyslím 5-10 %), tak určite je e-kniha zaujímavá pre kúpu. Lenže nebudem kupovať e-knihu, ktorá má rôzne obmedzenia (požičiavanie, otvorenie, čítanie, ap.) a navyše ju nemôžem čítať bez ďalšieho zariadenia. Myslím, že cena e-knihy by mala odzrkadľovať ušetrený papier, zjednodušené doručenie a nie, aby niekto na e-knihe ešte viac zarobil. Taký prístup sa mi nepáči a myslím, že takých ľudí je viac, nie len ja.
Rozdil je v tom, ze knihu si chci koupit pokud vim ze bych ji chtel cist vicekrat. chci vlastnit vytisk hodnotneho dila. Kdyz je to neco co koupim a za rok to skonci ve sberu / smazano, tak v tomto pripade piratstvi uskodi nebot co ? nebot prectenim jsem vycerpal veskerou hodnotu dila a vracet se neni duvod.