Predevsim je potreba vedet, ze Samarani byli pro Zidy heretici v dnesnim slova smyslu. Na tom, ze Jezis dava Samarana za priklad je pikantni prave toto - totiz ze lidsky se chovajici heretik je "spravnejsi" ("spravedlivejsi"), nez superortodoxni hovado... Asi jako kdybyste dnesnimu zapalenemu rimskemu katolikovi rekli, ze i kdyz si plni vsechny svoje nabozenske povinnosti a zaroven rve o hrisnosti kondomu, tak je neproziravy a dali mu za priklad svedka Jehovova, ktery je schopen pochopit dulezitost antikoncepce jako prevence pohl. nemoci :)
Jinak co se tyce pribehu o milosrdnem Samaritanovi, nabizi se mnohem jednodussi a dle me spravnejsi vyklad:
Jezis na konci pribehu rika: "Kdo z tech tri se zachoval JAKO blizni?" Nabizi se tedy vyklad, ze smyslem pribehu neni definovat "Kdo je blizni" (jako obvykle Jezis nepristupuje na hru zakoniku a farizeu a tema odvadi jinam), ale smyslem je definice spravneho (lidskeho) chovani - "Bez a jednej i ty podobne" Samaritan, ktery "byl pohnut soucitem" se chova jako spravny clovek, narozdil od kneze a levity... Spravny je ten, kdo "prokaze milosrdenstvi", trebaze je heretik, nikoli ten, kdo spravne dodrzuje Zakon.
Cili staci, kdyz archaismy nahradime soucasnymi obraty:
"Kdo z těch tří se podle tveho zachoval lidsky k tomu, který upadl mezi lupiče?"
A on řekl: "Ten, který mu pomohl." Ježíš mu tedy řekl: "Jdi a jednej tak i ty."